Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei kasvisruokavaihtoehtoa illallisella

Käytöstavat
06.02.2018 |

Mieheni vanhemmat tietävät että olen ollut kasvissyöjä jo vuosikausia ja olemme seurustelleetkin jo viisi vuotta. He ovat oikein mukavia ihmisiä ja pidän heistä kovasti, mutta en oikein ymmärrä, että he kutsuvat meitä usein illalliselle ja tarjolla on joka kerta jonkinlaista paistia, eikä mitään proteiinipitoista mitä voisin syödä, joka kerta. Viime kerralla söin höyrytettyä parsakaalia ja vihersalaattia.

Minusta on vähän epäkohteliasta kutsua syömään eikä valmistaa mitään sellaista mitä voisin syödä. Olenko kohtuuton? Itse pyrin aina ottamaan huomioon vegaanit, allergiat yms jos kutsun vieraita. Tuntuu oudolta istua illallispöydässä parsakaalit lautasella, niin kuin minä haluaisin tehdä suuren numeron eettisestä valinnastani. En halua, mutta olen oman päätökseni tehnyt jo vuosia sitten ja toivoisin että ollessani lähes perhettä minun valintaani edes yritettäisiin ymmärtää.

Kommentit (215)

Vierailija
161/215 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro ap minulle, että mitä ruokaa syöt tai mitä et syö.

Siis luettelen tähän ihan kaiken mitä voin syödä? Et ole tosissasi. Se lista on nimittäin aika pitkä, enkä ala tänne kaikkia maailman syötäviä luettelemaan joissa ei ole lihaa, kanaa, kalaa, äyriäisiä ja nyt trendikkäitä sirkkoja. Ap

Mutta miehen vanhempin pitäisi ottaa selvää mitä kaikkea syöt?

Miksi? Eikö riitä tieto, ettei syö lihaa (tai kalaa)?

Ei minusta, koska ainakin minussa se herättää kysymyksiä syökö hän lainkaan eläinperäisiä tuotteita. Tunnen  aiheen huonosti ja oletan että kasvisyöntiin kuuluu kaiken eläinperäisen pois rajoittamien. Minusta jokaisella on vastuu kertoa niistä asoista jotka menee tunteisiin, eikä minun olla ottamassa selvää kaikesta josta joku ties kuinka mones tyttöystävä saattaa mielensä pahoittaa.

Ei jumalauta, en ole ap mutta onko näin tyhmiä ihmisiä.

Ap sanoi että on keskutellut appivanhemipien kanssa mitä syö ja miksi syö.. ja sanoi sulle ihan selkeästi, mitä sä nyt et ymmärtänyt?

Ei vissiin tajua että maito ei ole lihaa jne..

Itse sanon aina että en syö lihaa mutta kaikki muut käyvät ja usko pois joku kysyi voinko syödä juustoa..

Kysyin että minkä eläimen luhaa juusto on, niin tajusi.

Vierailija
162/215 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruuaksi voi laittaa ihan kokonaan kasvisruuan mitä kaikki voi syödä, joku risotto? Lasagne? Pasta? Uuniruoka? Kasvispyöryköitä? Mitä vaan voi laittaa vegenä. Mitä haittaa on kerran illalliseksi tehdä kasvisruokaa? Mitä hirveää siitä voi seurata? Ei sitä ennen vanhaankaan joka aterialla syöty lihaa muutenkaan, ihan kuin kasvisruoka olisi jokin ihan ihmeellinen asia. Kasvisruoka on kaikkialla nykyään, ihan helppoja reseptejä saatavilla helposti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/215 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap oli saanut höyrytettyä parsakaalia ja salaattia, mutta olisi halunnut jotain proteiinipitoista lisäksi.

Mitä se olisi ollut? Keitettyjä tai paistettuja munia?

Vastaa ap, äläkä kiertele.

Jotain enemmän! En ole ap, mutta ihmettelen, että kutsutaan ihmisiä syömään ja pöydässä on paisti, perunoita, parsakaalia ja vihersalaatti.

Meillä olisi enemmän lajeja sekä lisäksi tummaa ja vaaleaa leipää (täysjyvää). Olisi tomaattia, paprikaa, kurkkua ja porkkanaa vähintään. Usein valmistan kevyesti öljyssä myös kasviksia, esim. porkkanoita ja sipuleita, tai vaikka sieniä ja sipulia. Kasviksia voi kuutioida myös uuniin pellille tai vuokaan: perunoita, porkkanoita, punajuuria jne, haluttaessa liraus öljyä ja ripaus mausteita.

Ankean väriseltä kuulostaa tuo ap:n anopin pöytä. Meiltä ei värejä puutu arkiruokapöydästäkään.

Vierailija
164/215 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on kohtuutonta olettaa kylään mennessä, että siellä on huomioitu jokaisen henkilökohtaiset vakaumukset ruoan suhteen! Se on eri asia, jos on jokin allergia, josta voi seurata oikeita hankaluuksia. Muuten mennään kylään, syödään mitä on tarjolla tai ollaan syömättä. Mutta että esim. vegaanille/kasvissyöjälle pitäisi valmistaa omat ruokalajit! Voi aikoja.

Vierailija
165/215 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruuaksi voi laittaa ihan kokonaan kasvisruuan mitä kaikki voi syödä, joku risotto? Lasagne? Pasta? Uuniruoka? Kasvispyöryköitä? Mitä vaan voi laittaa vegenä. Mitä haittaa on kerran illalliseksi tehdä kasvisruokaa? Mitä hirveää siitä voi seurata? Ei sitä ennen vanhaankaan joka aterialla syöty lihaa muutenkaan, ihan kuin kasvisruoka olisi jokin ihan ihmeellinen asia. Kasvisruoka on kaikkialla nykyään, ihan helppoja reseptejä saatavilla helposti.

Just näin! Tämän ketjun perusteella hämmästelen, että eivätkö muut sekasyöjät koskaan syö "pelkkää" kasvisruokaa? Kasvissosekeitto, pinaattikeitto, kesäkeitto, uunijuurekset, lämpimät voileivät, tortillat, ruokaisat salaatit, wokit, munakkaat, kiusaukset, pastat, pizza -  ihan kaikessako suurin osa syö lihaa, kalaa tai kanaa? :O

Vierailija
166/215 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anders kirjoitti:

Kyllä on kohtuutonta olettaa kylään mennessä, että siellä on huomioitu jokaisen henkilökohtaiset vakaumukset ruoan suhteen! Se on eri asia, jos on jokin allergia, josta voi seurata oikeita hankaluuksia. Muuten mennään kylään, syödään mitä on tarjolla tai ollaan syömättä. Mutta että esim. vegaanille/kasvissyöjälle pitäisi valmistaa omat ruokalajit! Voi aikoja.

Tottakai tehdään vieraille ruokaa kun kutsutaan syömään, silloin laitetaan ruokaa jota muutkin voi syödä. Voihan sitä itsekseen syödä mitä haluaa. 

Vierailija
167/215 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just näin! Tämän ketjun perusteella hämmästelen, että eivätkö muut sekasyöjät koskaan syö "pelkkää" kasvisruokaa? Kasvissosekeitto, pinaattikeitto, kesäkeitto, uunijuurekset, lämpimät voileivät, tortillat, ruokaisat salaatit, wokit, munakkaat, kiusaukset, pastat, pizza -  ihan kaikessako suurin osa syö lihaa, kalaa tai kanaa? :O

Elämme aika pitkälti omaisvaraistaloudessa ja syömme pääosin riistaa, kalaa ja kasviksia emmekä jaksa ymmärtää ja olla perillä, että pöydässä pitää olla seitsämää eri sorttia ja tehdä syömisestä joku tapahtuman keskipiste.

Vierailija
168/215 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olen heivannut oman anoppini elämästäni.

Vierailija
169/215 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika kurjaa :( Olen anoppi itsekin ja mulle on erittäin tärkeää, että kaikille kutsumilleni ihmisille miniää myöten on sopivaa, mieluisaa ja ennenkaikkea herkullista  syötävää. Häpeäisin silmät päästäni, jos ei olisi. Ja itse olen sekasyöjä. 

Meillä ei ole koskaan ollut lapsuuden kodissani noin ruokakeskeistä kulttuuria ja tarjoilut on keskittyneet lähinnä kahvi tee linjalle ja seurustelemaan ollaan kyetty ilman syötävää.

Tuossa on varmaan meidän ero. Omassa lapsuudenkodissani taas, jos kutsuttiin vieraita ja vierailuaikaan osui myös ruoka-aika, ruokaan myös panostettiin. Muutenhan tosiaan oltaisiin voitu olla syömättäkin. 

Vierailija
170/215 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämme aika pitkälti omaisvaraistaloudessa ja syömme pääosin riistaa, kalaa ja kasviksia emmekä jaksa ymmärtää ja olla perillä, että pöydässä pitää olla seitsämää eri sorttia ja tehdä syömisestä joku tapahtuman keskipiste.

Minulla sama, mutta ymmärrän täysin että joillakin on ruokavalioita, joita voin ihan huoletta kunnioittaa. Sitten yksin voi syödä mitä huvitaa kun ei ole kutsunut vieraita syömään eirikseen. 

Vierailija
171/215 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jopa on mennyt naurettavaksi tuo ruualla nirsoilu.

Jos olisin sun appivanhempi, en kutsuis sua syömään lainkaan kun ei kerran ihan  tavallinen monipuolinen ruoka kelpaa. Miksi ihmeessä muiden ihmisten pitäis tanssia sun oikkujen mukaan?

Toivottavasti parikymppinen poikani ei tuo tuollaista kasvisintoilijaa meille syömään

Hah hah! Tulet vielä yllättymään. Nykynuorilla saattavat tyttö- ja poikaystävät joskus vaihtuakin - tai sitten usein. Lisäksi nuoriso on lisääntyvässä määrin ravintotietoisia.

Mutta voihan olla, että pojusi saa kaivettua jostain kaltaisesi punaniskan. Luultavampaa kuitenkin on, että hänen tyttöystävänsä saa hänet innostumaan omista ruokatrendeistään.

Vierailija
172/215 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika kurjaa :( Olen anoppi itsekin ja mulle on erittäin tärkeää, että kaikille kutsumilleni ihmisille miniää myöten on sopivaa, mieluisaa ja ennenkaikkea herkullista  syötävää. Häpeäisin silmät päästäni, jos ei olisi. Ja itse olen sekasyöjä. 

Meillä ei ole koskaan ollut lapsuuden kodissani noin ruokakeskeistä kulttuuria ja tarjoilut on keskittyneet lähinnä kahvi tee linjalle ja seurustelemaan ollaan kyetty ilman syötävää.

Me puolestaan vierailemme äitini ja anoppini luona usein pidempään eli olemme yötä tai vähintään useita tunteja, joten onneksemme tarjoilut ovat muutakin kuin kahvia ja teetä :'D

Vierailija
173/215 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinähän edustatkin sitä mitä 99,9999% suomalaisista syö eli olisit jättänyt edes kerran tekemättä numeron itsestäsi.

Vierailija
174/215 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö syöminen ole tapahtuman keskipiste jos kutsutaan syömään?

Vierailija
175/215 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otatko itse lihansyöjät huomioon valmistamalla heille liharuokaa?

Vierailija
176/215 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysymys kirjoitti:

Terveisiä sinne 1980-luvulle vertaustesi kanssa. Toivottavasti pääset vielä joskus meidän aikaamme.

Vierailija
177/215 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kysymys kirjoitti:

Terveisiä sinne 1980-luvulle vertaustesi kanssa. Toivottavasti pääset vielä joskus meidän aikaamme.

Kuten jo aiemmin mainittu, voin tehdä liharuuan henkilölle jonka tiedän erityisen nirsoksi kasviksille. Mieheni on parempi liharuokien laittaja, että jos joku haluaa niin tarjolla on lihaa. Esim pizza, tortilla, pitaleipäiltoina voidaan tehdä kasvistäytteillä ja lihatäytteillä. Ei se minulta ole pois. Ap

Vierailija
178/215 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On todella oudot eväät aapeen anopin kartanossa, jos ei jääkaapissa ole vaikka munia tai juustonpalasta, mistä ap äkkiä saisi itse laitettua lisäkettä parsakaalinsa päälle.

Rohkeasti vain kysymään, että saanko paistaa munan tai jo oikein gurmeeta tekisi, niin juustomunakkaan.

Meillä on joskus ollut ongelma, kun teen kasvisruokaa parille syöjälle, niin kaikki muut hyökkäävät sitten "maistelemaan" sitä niin innokkasti ennen lihan kimppuun pääsemistä, että pitää ihan piilotella, että kasvissyöjällekin jää.

Itse en tykkää oikeastaan, että nähdään hirveästi vaivaa omien ruokarajoitteitteni takia, minulla on laukussa muutama välipalakeksi, joilla pärjään hyvin kahvipöydässä ja on kiusallista, kun oikein leipomosta haettu joku jättiläismäinen rasvainen suklaakakun pala juuri minua varten, koska en haulaisi sitä ylimääräistä 800 kaloria syödä kakun muodossa. Harvoin tuohon onneksi enää törmää, kun uskovat, etten tarvitse mitää erikoisruokia.

Vierailija
179/215 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea koko 12 sivun ketjua, mutta todennäköisesti kysymys on vain siitä, että appivanhemmat eivät ole oikeasti keksineet mitään, mitä tarjota kasvissyöjälle. Kyllä minäkin joudun paniikkiin aina, kun kylään tulee ruokavieraaksi kasvissyöjä. Kohteliaana yritän kyllä väsätä jotain hänelle sopivaa syötävää (käytän ihan oikeasti tuntikausia sopivien reseptien etsimiseen), mutta harvoin ruokani näyttää kasvissyöjävieraalle maistuvan. Yleensä tilanne on se, että kasvissyöjävieras syö kohteliaisuudesta pari lusikallista eikä ota enempää. Kyllähän se turhauttaa kaiken sen stressaamisen ja vaivannäön jälkeen.

Vika ei ole yleisessä ruoanlaittotaidoissani, sillä useimmille sekasyöjävierailleni ruokani kyllä maistuu, ja välissä ulkomaiset vieraani pyytävät reseptejäkin.

Arvaan kyllä, että tähän tulee taas suuri määrä alapeukkuja kasvissyöjiltä, mutta tämä on tilanteeni oikeasti. Ap voisi pyytää miestään vihjaamaan parista oikeasti helposta kasvisruokareseptistä appivanhemmille. Mutta tarkoitan nyt oikeasti helppoja, ei sellaisia, joihin pitää ensin pilkkoa viittä eri lajia vihanneksia ja ostaa jotain erikoistuotetta, jota tavallisessa sekasyöjäperheessä ei ole.

Vierailija
180/215 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, odotan yhä sun vastausta. Kerro mitä syöt äläkä moiti muita.

Sori en ole ap mutta mulla on luppoaikaa ja paljon. Aloitetaan vaikka tällä listalla: ananas, banaani, päärynä, persikka, kaali, parsakaali, munakoiso, pähkinät, juustot, maito, kananmuna, pinaatti, porkkana, peruna, kukkakaali, kurpitsat, soija, linssit, pavut, tofu, tempeh, leipä, tomaatti, kurkku, inkivääri, sitrushedelmät, omena, persimon, jogurtti, kerma, voi, palsternakka, maa-artisokka, punajuuri, piparjuuri, bataatti, sipuli, valkosipuli, mandariini, viinirypäleet, marjat, viljat, kiinankaali, yrtit...

Riisi, peruna, pastat, tomaatti, hernerouhe, kikherneet, porkkana, ananas, sienet, quorn, oumph, soijanakit, suolakurkut, kaikenlaiset kasvis puolivalmisteet ja ruuat.

Lista vaan jatkuu. Aika paljon jää jäljelle maailmassa syötävää jos poistaa lihan, kanan, kalan ja äyriäiset. Ei se niin vaikeaa ole.

Listalle jää myös se vihersalaatti, josta nämä vegenistit loukkaantuvat vaikka itse eivät suostu muuta ihmistenruokaa syömään.