Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei kasvisruokavaihtoehtoa illallisella

Käytöstavat
06.02.2018 |

Mieheni vanhemmat tietävät että olen ollut kasvissyöjä jo vuosikausia ja olemme seurustelleetkin jo viisi vuotta. He ovat oikein mukavia ihmisiä ja pidän heistä kovasti, mutta en oikein ymmärrä, että he kutsuvat meitä usein illalliselle ja tarjolla on joka kerta jonkinlaista paistia, eikä mitään proteiinipitoista mitä voisin syödä, joka kerta. Viime kerralla söin höyrytettyä parsakaalia ja vihersalaattia.

Minusta on vähän epäkohteliasta kutsua syömään eikä valmistaa mitään sellaista mitä voisin syödä. Olenko kohtuuton? Itse pyrin aina ottamaan huomioon vegaanit, allergiat yms jos kutsun vieraita. Tuntuu oudolta istua illallispöydässä parsakaalit lautasella, niin kuin minä haluaisin tehdä suuren numeron eettisestä valinnastani. En halua, mutta olen oman päätökseni tehnyt jo vuosia sitten ja toivoisin että ollessani lähes perhettä minun valintaani edes yritettäisiin ymmärtää.

Kommentit (215)

Vierailija
201/215 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provohan tämä on, eihän se ap edes mikään kasvissyöjä ole, kun syö munaa ja maitotuotteita. Kummallisen kaukaiset välit on anopin kanssa, jos ei itse voi käydä jääkaapista jotain itselle kelpaavaa.

Kun me mennään anopille syömään, niin autetaan ruuan teossa ja kattamisessa ja osa tuo jotain oma tekemää salattia tai piirasta vielä lisäksi pöytään, ja varsinkin ne, joille ei normaalit anopin tarjoukset kelpaa.

Vierailija
202/215 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Provohan tämä on, eihän se ap edes mikään kasvissyöjä ole, kun syö munaa ja maitotuotteita.....

Itseasiassa tuo on ihan kasvissyöjän sanakirjanmukainen kuvaus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/215 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyaikaiset eettiset tai periaattelliset valinnat ovat mielenkiintoisia. Ennen valinnan tehnyt henkilö teki urhauksia periaattensa johdosta. Tämä korosti henkilön sitoutumista asiaan.

Nyt siis oletus on, että mitään uhrauksia periaatteen takia ei pidä joutua tekemään, vaan ympäristön on tarjottava sama palvelutaso periaattellisen valinnan tehneelle henkilölle. Oli kyse sitten työpaikkaruokalasta tai kotikutsuista. Muut nähkööt lisävaivaa, koska periaaatteellinen henkilö on paikalla. Jos näin ei tehdä, niin muut ovat huonosti käyttäytyiviä.

O tempores o mores. 

Vierailija
204/215 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Falafel_ kirjoitti:

Nykyaikaiset eettiset tai periaattelliset valinnat ovat mielenkiintoisia. Ennen valinnan tehnyt henkilö teki urhauksia periaattensa johdosta. Tämä korosti henkilön sitoutumista asiaan.

Nyt siis oletus on, että mitään uhrauksia periaatteen takia ei pidä joutua tekemään, vaan ympäristön on tarjottava sama palvelutaso periaattellisen valinnan tehneelle henkilölle. Oli kyse sitten työpaikkaruokalasta tai kotikutsuista. Muut nähkööt lisävaivaa, koska periaaatteellinen henkilö on paikalla. Jos näin ei tehdä, niin muut ovat huonosti käyttäytyiviä.

O tempores o mores. 

Ja se nähty lisävaiva ei myöskään kelpaa. Itse tein parsa-, kukkakaalisosekeiton, jota muut sitten olisi voinut jatkaa pekonilla tai kanalla. Kasvissyöjäksi ilmoittautunut ilmoitti ettei syö kaalia. Hän sentään tarjoutui käymään kaappini läpi ja sai tehtyä itselleen saalaatin. Sitten käytiinkin keskustelua kuinka tarjotut ruuat on aina mielikuvituksettomia.

Vierailija
205/215 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omituisia nämä, jotka ihmettelevät, miten sitä kasvisruokaa oikein tehdään, on niin vaikeaa ja selataan keittokirjoja. No: tee jauhelihakeitto, mutta jätä pois se jauheliha. Saat kasviskeiton! Sama lihapadan suhteen, kinkkumunakkaan...pätee lähes kaikkiin ruokiin, no joulukinkku ei tosin tällä reseptillä onnistu.

Sitten nämä kammoanopit, jotka hokevat, että teetkös sitten sinä ruokaa lihansyöjille?? Semmoisen kutsuisin kotiin, laittaisin pöytään lammas- ja porsaankyljykset kera sikanautajauhelihapihvit.

Ei salaattia, perunaa, kastiketta tai mitään juureslisäkettä, koska eihän sulle LIHANsyöjä kasvissyöjien eineet käy.

Päälle sanoisin, että panes nyt popsien, ihan sua varten kolmea eri lajia tehty, eikö ruoka maita, vai tulitko tänne vaan tekemään itsestäs tärkeän.

Vierailija
206/215 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omituisia nämä, jotka ihmettelevät, miten sitä kasvisruokaa oikein tehdään, on niin vaikeaa ja selataan keittokirjoja. No: tee jauhelihakeitto, mutta jätä pois se jauheliha. Saat kasviskeiton! Sama lihapadan suhteen, kinkkumunakkaan...pätee lähes kaikkiin ruokiin, no joulukinkku ei tosin tällä reseptillä onnistu.

Sitten nämä kammoanopit, jotka hokevat, että teetkös sitten sinä ruokaa lihansyöjille?? Semmoisen kutsuisin kotiin, laittaisin pöytään lammas- ja porsaankyljykset kera sikanautajauhelihapihvit.

Ei salaattia, perunaa, kastiketta tai mitään juureslisäkettä, koska eihän sulle LIHANsyöjä kasvissyöjien eineet käy.

Päälle sanoisin, että panes nyt popsien, ihan sua varten kolmea eri lajia tehty, eikö ruoka maita, vai tulitko tänne vaan tekemään itsestäs tärkeän.

Mutta ap olettaa, että häntä varten pitäisi tehdä kolmea eri lajia. Luulisi nyt perheen kesken aikuisen osaavan avata sen suunsa, eikä vain istua ruokapöydässä kuin linnunpoikanen suu auki odottamassa, että ruoka kannetaan valmiina suuhun. Ehkä pojan aiemmat tyttöystävät olleet oma-aloitteisempia?

Vierailija
207/215 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

*reps*

Samat sanat sanoisin aloittajalle ja muille kasvissyöjille...panes nyt popsien...vai tulitko tänne vaan tekemään itsestäsi tärkeän :D

Vierailija
208/215 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpäs täällä kytee viha kasvissyöjiä kohtaan. Suurimmalla osalla tuo "et sä siihen kuole". Niin et säkään kuole, jos emäntä tekee ruokaa mistä SINÄ et pidä, vaikka noita kanan aivoja. Syötkö vai oletko "ongelma" ja jätät syömättä?

Kyse olikin tässä toisten huomioon ottamisessa ja käytöstavoissa. Perusjuttuja. Itse en koe haastavaksi ruokaa tehdessäni ottaessani huomioon muut syöjät.

Vierailija
209/215 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnustan, että olen tehnyt 'kasvisruokaa' niin, ettö olen vain jättänyt lihan pois. Ja tarjonnut sitten kasvisruokailijalle esim keittoa, jossa vain ei ole sitä lihaa.

En ole ollut niin sivistynyt, että ymmärtäisin miettiä kasvisproteiinia tilalle.

Myönnän, olen ajattelematon.

Vierailija
210/215 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnustan, että olen tehnyt 'kasvisruokaa' niin, ettö olen vain jättänyt lihan pois. Ja tarjonnut sitten kasvisruokailijalle esim keittoa, jossa vain ei ole sitä lihaa.

En ole ollut niin sivistynyt, että ymmärtäisin miettiä kasvisproteiinia tilalle.

Myönnän, olen ajattelematon.

Mutta huomaavainen. Minä arvostaisin tuotakin tekoa kovasti. Ei ihminen kuole, vaikkei joka aterialla proteiineja riittävästi saisikaan. Tulisin mielelläni sinun luoksesi kylään. Itse teen myös liharuokia, mutta koska en ole yli 20 vuoteen lihaa syönyt enkä liharuokia halua maistella, en mielelläni tee niitä muille kuin miehelleni.

Vierailija
212/215 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provo, koska ap ei kerro mitä appivanhemmat vastasivat kun poikansa kyseli kasvisruuan perään.

Noin muuten, jos kutsun jonkun syömään, kysyn että onko jotain mitä hän ei syö, vaikkapa näin:

Tulisitteko syömään enstaina? No kiva, onko jotain mitä ei missään nimessä haluta syödä? -selvä, eli olet kalalle allerginen? ajattelin tehdä jotain jauhelihasta, ehkäpä pullat muusilla ja kastikkeella? 

Tässä dialogissa tulee selväksi kyllä mitä voidaan syödä ja mitä ei. En missään nimessä KUTSUESSANI jonkun syömään, halua tarjota hänele sellaista mitä hän ei halua/pysty syödä. Jos taas järjestän illanistujaiset, joihin kutsun sekalaisen määrän porukkaa, ilmoitan jo kutsuessani että teen kinkkupiirakan ja fetapinaattipiirakan. Odotan että jollei nuo kelpaa jollekin, hän ymmärtää ottaa mukaan omia eväitään. Keliaakikot ja muut allergikot tiedän kyllä kutsutuista vieraista, jollen tiedä, niin osaan kysyä. Ja jos nyt tiedän jonkun olevan gluteenittomalla dieetillä ihan huvikseen, niin voin vaikka innostua ja tekaista huvikseni jommankumman piirakan gluteenittomana. Tai sitten en tee, ja sanon että leivon normijauhoilla, joten jos dieetti on tiukka, niin kannattaa ottaa mukaan jotain omaa evästä. 

Mm. eräs tuttavani, 40v mies luulee että kasvisruoka on todellakin perunaa ja leipää ja salaattia. En siis ihmettele jos joku edelleen kuvittelee kasvisruuan olevan sellaista että jätetään vain se liha pois.

Vierailija
213/215 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta ap olettaa, että häntä varten pitäisi tehdä kolmea eri lajia. Luulisi nyt perheen kesken aikuisen osaavan avata sen suunsa, eikä vain istua ruokapöydässä kuin linnunpoikanen suu auki odottamassa, että ruoka kannetaan valmiina suuhun. Ehkä pojan aiemmat tyttöystävät olleet oma-aloitteisempia?

Eli sinä syöt aterialla aina vain pelkkää lihaa? Et koskaan tee uunijuureksia, kukkakaaligratiinia, punajuurigratiinia? No sitten ymmärrän. Mahtaa sun verisuonet olla hyvässä kunnossa!

Vierailija
214/215 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ihminen ei ole lihansyöjä. On vain sekasyöjiä ja eriasteisia kasvissyöjiä. Kasvisruoka on siis jokaisen ruokavalion perusta, joten se sopii kyllä kaikille.

Vierailija
215/215 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli sinä syöt aterialla aina vain pelkkää lihaa? Et koskaan tee uunijuureksia, kukkakaaligratiinia, punajuurigratiinia? No sitten ymmärrän. Mahtaa sun verisuonet olla hyvässä kunnossa!

Olet oikeassa, verisuoneni ovat erinomaisessa kunnossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kolme