Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei kasvisruokavaihtoehtoa illallisella

Käytöstavat
06.02.2018 |

Mieheni vanhemmat tietävät että olen ollut kasvissyöjä jo vuosikausia ja olemme seurustelleetkin jo viisi vuotta. He ovat oikein mukavia ihmisiä ja pidän heistä kovasti, mutta en oikein ymmärrä, että he kutsuvat meitä usein illalliselle ja tarjolla on joka kerta jonkinlaista paistia, eikä mitään proteiinipitoista mitä voisin syödä, joka kerta. Viime kerralla söin höyrytettyä parsakaalia ja vihersalaattia.

Minusta on vähän epäkohteliasta kutsua syömään eikä valmistaa mitään sellaista mitä voisin syödä. Olenko kohtuuton? Itse pyrin aina ottamaan huomioon vegaanit, allergiat yms jos kutsun vieraita. Tuntuu oudolta istua illallispöydässä parsakaalit lautasella, niin kuin minä haluaisin tehdä suuren numeron eettisestä valinnastani. En halua, mutta olen oman päätökseni tehnyt jo vuosia sitten ja toivoisin että ollessani lähes perhettä minun valintaani edes yritettäisiin ymmärtää.

Kommentit (215)

Vierailija
181/215 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, se parsakaali on todennäköisesti keitetty ihan sinua ajatellen. Jos sinua ei olisi, sitä ei olisi tarjolla lainkaan. Eli anoppi on ajatellut, että muille on paistia ja sinulle sen sijaan parsakaalia.

Joo, ymmärrän että parsakaalin proteiini ei täytä sinulle kunnollisen aterian vaatimuksia. Mutta jos anoppi ei tunne ketään muuta kasvissyöjää, ei hän välttämättä tajua tätä itse. Hän voi ihan vilpittömästi kuvitella, että kaikille on valmistettu heille sopivaa ruokaa.

Vierailija
182/215 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

He eivät halua! Vie omat eväät tai älä mene syömään heille. Miksi ihmeessä muiden ihmisten vika, kun SINULLA on ongelma?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/215 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä miniä ei tarjoa appivanhemmille lihaa, joten me emme tarjoa hänelle kasvisproteiineja..

Naurettavaa, aikuiset ihmiset... Kasvisruokaa voi syödä ihan kuka vaan, ei siitä haittaa ole. Kidutettujen eläinten liha sen sijaan aiheuttaa joillekin meistä pahoinvointia ja eettisiä ongelmia.

Ei voi syödä esimerkiksi allergikot, vasta- ja suolisto-ongelmaiset jne. -ohis

Vierailija
184/215 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa kasvissyöjistä kun tyydyttää proteiinintarpeensa keinotekoisilla proteiinipirtelöillä, joten miksi nimenomaan anoppilassa pitäisi ymmärtää, että nyt halutaan vähän kalliimpaa ruokaa.

Kalliimpaa? Siis tofua tai papuja, härkistä, ehkäpä kikherneistä jotain? Kasvispihviä tai jotakin soijarouheesta? Kallista? Oon vuosikymmenen kuulunut erilaisiin kasvissyöjäyhteisöihin enkä ole kuullutkaan että proteiinipirtelöllä täydennetään ruokavaliota. Et tiedä yhtään mistä kirjoitat. Vihersalaatti ja parsakaali ei ole illallinen edes kasvissyöjälle.

Minä olen ollut vegaani vähän yli 6 vuotta enkä tiedä ainuttakaan kasvissyöjää, joka kykenee tyydyttämään proteiinintarpeensa ilman jauhelisäyksiä. Tietty jos syö itsensä hengiltä kananmunilla, niin touhu saattaa onnistua, mutta muuten kasvisruokavalio on sen verran kapea, että onnistuakseen se edellyttää vähän muutakin kuin kikherneitä ja yliprosessoitua ja elimistölle vaarallista härkistä.

Miksi kananmunilla pitää syödä itsensä hengiltä saadakseen niistä proteiinia?

Vegaani joka syö kananmunia :-----DDD lopeta jo jakomielitautinen omien viestiesi kommentointi :DDD

Opettele ymmärtämään lukemasi teksti, niin ei tarvitse yrittää päteä. Lainaamani viestin kirjoittaja puhui kasvissyöjien kananmunan syönnistä.

Mistä lähtien kananmuna on ollut kasvis? Missä niitä kasvaa?

Vierailija
185/215 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vieläkään saanut vastausta ap,lta, että mitä proteiinilisää hän odotti paistin tilalle.

Olen ehdottanut munia, soijanakkeja, mutta ei vastausta.

Jos ap ei tiedä mitä itsekkään haluaa, niin kuinka anoppi voi sen tietää.

Vierailija
186/215 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai tarjoat lihaasyöville appivanhemmillesi lihaa teillä kotona?

Vai meneekö tämä niin, että vain muiden pitää kunnioittaa sinun toiveitasi mutta sinun ei muiden toiveita?

Mitä miehesi syö ja kuka hänen ruokansa laittaa?

Kuulostat jotenkin rasittavalta tuossa moraalisen erinomaisuutesi korostamisessa. En varmaan haluaisi tulla luoksesi kylään.

Vierailija
187/215 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysymys kirjoitti:

Otatko itse lihansyöjät huomioon valmistamalla heille liharuokaa?

Ap ottaa, koska on kiltti ihminen.

Minä sekasyöjänä laitan ruokaa vieraille sen mukaan, mitä oma mieli tekee. Lihansyöjät joutuvat tyytymään kasvisruokaan, jos päätän valmistaa semmoista.

Vierailija
188/215 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anders kirjoitti:

Kyllä on kohtuutonta olettaa kylään mennessä, että siellä on huomioitu jokaisen henkilökohtaiset vakaumukset ruoan suhteen! Se on eri asia, jos on jokin allergia, josta voi seurata oikeita hankaluuksia. Muuten mennään kylään, syödään mitä on tarjolla tai ollaan syömättä. Mutta että esim. vegaanille/kasvissyöjälle pitäisi valmistaa omat ruokalajit! Voi aikoja.

Voi aikoja, voi tapoja. Vähän on noloa ja ainakin epäkohteliasta on varta vasten kutsua syömään ja sitten valmistaa päärruokaa jota tämä kutsuttu ei voi syödä. Pelkkä tavallinen salaatti ja höyrytetty parsakaali on alkupala tai lisuke. Voihan sitä kutsua vaikka kahville sitten ja vaikka tarjota jotakin pientä joka sopii vieraille, jos kasvisruoan laitto kasvissyöjälle on ylivoimaista.

Vierailija
189/215 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en juuri tuosta syystä käy appivanhempien luona kylässä. Tietävät kyllä että olen kasvissyöjä, mutta silti tarjolla on aina vaan perunoita ja vihersalaattia. Jos  otin mukaan omat lisukkeet, niin siitä loukkaannuttiin, kun anopin tekemät ei kelpaa. Niinpä mies ja lapset saa käydä siellä keskenään, minä en jaksa heidän kanssaan ottaa yhteen ruokailuista. 

Vierailija
190/215 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysymys kirjoitti:

Eihän ihminen ole lihansyöjä vaan sekasyöjä, joka ei tarvitse joka ateriaalleen lihaa. Yksikään sekasyöjä ei kuole, vaikka korvaisi lihan useamman kerran viikossa jollain vaihtoehtoisella proteiinilla. 

Vierailija
191/215 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tuo kasvisruoka tuntuu olevan ihan oma tieteenlajinsa, että tavallisella sekasyöjällä ei helposti edes tule mieleen millä sen paistin voisi korvata. Ja kun itse ajattelen kasvissyöjää, niin ilman muuta oleta että maitotuotteet ja kananmuna ovat ok ja tekisin jotain sellaista ruokaa, missä niitä on. Pelkistä kasviksista en osaisi tehdä maistuvaa, ravitsevaa ja täyttävää ruokaa. Sellaisen valmistus on oma taiteenlajinsa joka vaatii harrastuneisuutta.

Oli meillä kerran vävykandidaatti (tai sellaiseksi haluava) joka kuulemma ei oikein lihaa syönyt, niin etsin hänelle netistä jonkun linssikeittoreseptin ja hankin siihen aineet. Kun poika tuli kylään, ohjasin hänet kokkaamaan oman keittonsa. Me muut teimme pihvejä ja salaattia. Poika söi keittoa enemmän ja me muut vähemmän, salaattia söivät kaikki ja me muut söimme lihaa sen kanssa. Mutta ei minusta tuollainen linssikeitto mikään oikea ruoka ole, alkuruoka korkeintaan.

Vierailija
192/215 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytöstavat kirjoitti:

Mieheni vanhemmat tietävät että olen ollut kasvissyöjä jo vuosikausia ja olemme seurustelleetkin jo viisi vuotta. He ovat oikein mukavia ihmisiä ja pidän heistä kovasti, mutta en oikein ymmärrä, että he kutsuvat meitä usein illalliselle ja tarjolla on joka kerta jonkinlaista paistia, eikä mitään proteiinipitoista mitä voisin syödä, joka kerta. Viime kerralla söin höyrytettyä parsakaalia ja vihersalaattia.

.

Ehkä he eivät vain tiedä tarpeeksi miten luoda proteiinipitoista syötävää vegetaristille. Onhan niitä ihmisiä jotka ovat sekasyöjiä eivätkä yleensäkään tiedä proteiineista tai hiilareista tai kuiduista, vitamiineista, ynnämuusta ynnämuusta mitään.

Jos ihanat ihmiset, jotka lisäksi puolisolleni läheisiä, toimisivat noin, voisin ajatella ehkä perehdyttäväni heitä maailmaani. Jos tunnen itseni siihen kyvyttömäksi, voisin ajatella että ok, yksi ateria sinne tai tänne, hienoa että yrittävät muistaa kasvissyöntini ja eletään nyt sitten näin. Syön toiste ne proteiinit..

Vierailija
193/215 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kysymys kirjoitti:

Eihän ihminen ole lihansyöjä vaan sekasyöjä, joka ei tarvitse joka ateriaalleen lihaa. Yksikään sekasyöjä ei kuole, vaikka korvaisi lihan useamman kerran viikossa jollain vaihtoehtoisella proteiinilla. 

No ei kasvissyöjäkään kuole vaikka korvaisi vaihtoehtoisen proteiinin useamman kerran viikossa lihalla.

Tämä ei nyt muutu miksikään: kasvissyöjä/vegaani vaatii että muiden tulee huomioida hänen ruokavalionsa, muttei tee vastaavaa palvelusta muille.

Kasvissyöjä/vegaani siis uskoo olevansa muita ihmisiä arvokkaampi, tai vähintäänkin olettaa että muiden ihmisten tulisi pitää hänen valintojaan heidän omia valintojaan (!) arvokkaampina.

Melkoinen ego pitää olla että onnistuu uskomaan moiseen.

Vierailija
194/215 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenu koko ketjua joten en tiedä onko joku jo ehdottanut että se sun miehesi sanoisi vanhemmilleen tuosta. Jos mulla olisi tuommonen tilanne, uskaltaisin kyllä siipalle sanoa jotta viittikkö vinkata äiteellesi notta voisi tehdä jotakin kasvisruokaa. Jos ei mies itte hoksaisi.

Vierailija
195/215 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi savukala pitää kuumentaa ?

Vierailija
196/215 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

samajuttu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kysymys kirjoitti:

No ei kasvissyöjäkään kuole vaikka korvaisi vaihtoehtoisen proteiinin useamman kerran viikossa lihalla.

Tämä ei nyt muutu miksikään: kasvissyöjä/vegaani vaatii että muiden tulee huomioida hänen ruokavalionsa, muttei tee vastaavaa palvelusta muille.

Kasvissyöjä/vegaani siis uskoo olevansa muita ihmisiä arvokkaampi, tai vähintäänkin olettaa että muiden ihmisten tulisi pitää hänen valintojaan heidän omia valintojaan (!) arvokkaampina.

Mitä sä nut et ymmärrä! Sekasyöjä syö sekä kasviksia että lihaa, joten hänelle on varmasti aivan sama kumpaa saa jos kerran milempia syö!

Kasvissyöjä ei taas syö lihaa!

Huono omatunto sulla on itselläsi jos kuvittelet ihmisen arvokkaammaksi sen perusteella mitä hön syö. Miksi mielestäsi kasvissyöjä on muka arvokkaampi?

Ymmärtäisin jos kasvisruoka olisi vaikea tehdä tai raaka-aineet olisivat kalliita tai hankalia saada muta EI, ne ovat halpoja, helppo tehdä, aina saaravilla ja kuuluu muutenkin sekasyöjän ruokavalioon niin mikä ihme on ongelma?

Vierailija
197/215 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen mies joka ei syö lihaa on nainen ja ihan nyt mitenkään naisia halventamatta näin sanon. Kyllä raavaan miehen pitää sikanautajauhelihaa saada ja paistia aina kun kukkaro antaa myöden. Mistä ne proteiinit muuten saa jos ei lihaa syö? Ihmeellistä on maailman hipsteröinnit. Lehmä elää kasviksilla mutta ei mies. Tarkkailisin kaikkien kasvissyöjä miesoletettujen seksuaalista suuntautumista sillä villi veikkaukseni on että heissä on enemmistö ellei jopa kaikki jonkinlaisia hinaajia.

Vierailija
198/215 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

samajuttu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kysymys kirjoitti:

En ole vielä sellaista 'lihansyöjää' tavannut, joka pelkkää lihaa pistelisi poskeensa. Kasvisruoka on siis myös tavallisen sekasyöjän ruokavalion mukaista ja siten sopivaa. Ei Joudu eettisistä periaatteistaan kukaan normaali sekasyöjä tinkimään, jos kasvissapuskaa syö toisinaan. Kohtelias kutsuja voi toki mainita kutsuessaan että tarjolla on kasvispöperöä. vrt. Kuinka kohteliasta olisi ilmoittaa kasvissyöjälle kutsuessaan illalliselle, että tervetuloa syömään, me muut syömme tuhdin aterian, mutta sinulle on sitten tarjolla vain paria lisuketta :D

Moni kasvissyöjä ei todellakaan ala valmistamaan liharuokia (poikkeuksia toki on, kuten ap ilmeisesti) ,sillä se olisi hänelle tavallisesti erittäin vastenmielistä. On moukkamaista tällaista myös olettaa.

Vierailija
199/215 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan varmasti tarjoaisin lihansyöjälle pelkkää lihaa jos hänellä olisi vakaumus että ei kasviksia syö, tälläisiin ihmisiin en vain ole koskaan törmännyt.

En myöskään tarjoa mereneläviä ihmiselle jonka tiedän inhoavan niitä.. vai tekisitkö sinä ystävällesi sellaista ruokaa jota hän ei pysty syömään? Kuulostaa aika ilkeiltä ihmisiltä muutamat tyypit täällä..

Vierailija
200/215 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

hinajata kirjoitti:

Sellainen mies joka ei syö lihaa on nainen ja ihan nyt mitenkään naisia halventamatta näin sanon. Kyllä raavaan miehen pitää sikanautajauhelihaa saada ja paistia aina kun kukkaro antaa myöden. Mistä ne proteiinit muuten saa jos ei lihaa syö? Ihmeellistä on maailman hipsteröinnit. Lehmä elää kasviksilla mutta ei mies. Tarkkailisin kaikkien kasvissyöjä miesoletettujen seksuaalista suuntautumista sillä villi veikkaukseni on että heissä on enemmistö ellei jopa kaikki jonkinlaisia hinaajia.

Hahah, taidat olla sellainen miesvauva ruikuttaja. Miestä nähnytkään paitsi ehkä unissa öisin. Se tehotuotettu jäte ei muuta tee kun tukkii suonet ja mieskunnon, onnea valitsemallasi tiellä.