Miten youtubettajat voi ajaa itsensä loppuun, miltä heidän päivänsä oikein näyttävät?
Elän siinä uskossa, että heille arkipäiväiset asiat on heidän päänsä sisällä sidoksissa työntekoon, eli kun he syövät aamupalaa ja selaavat tiktokia, on se heidän hermostonsa mukaan sellaista työtä joka nostattaa jo stressitasoja. Vai tekevätkö he oikeasti jotain niin ihmeellistä mitä ei tavallinen tallaaja ymmärrä? Ideointi, kuvaaminen, editointi, ymmärrän nuo kohdat ja sitten parit sähköpostit jossa sovitaan tuhansien eurojen edestä 15 sekunnin videosta, nuo ovat minulle itsestäänselviä. Mutta monen somettajan puheista saa käsityksen, että he oikeasti tekevät 18 tuntia vuorokaudessa töitä, niin onko jollain jotain tietoa tästä maailmasta?
Kommentit (10)
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä videoita tuosta vain kuvata. Kaikki mitä on videossa on tarkkaan harkittua ja jotai saatetaan kuvata moneen otteeseen kun jokin ei olekkaan kunnossa. Vertaa ihan tavallisen mainosvideon ttamiseen. Ei niitä tuosta vain raapaista valmiiksi
Mood
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä videoita tuosta vain kuvata. Kaikki mitä on videossa on tarkkaan harkittua ja jotai saatetaan kuvata moneen otteeseen kun jokin ei olekkaan kunnossa. Vertaa ihan tavallisen mainosvideon ttamiseen. Ei niitä tuosta vain raapaista valmiiksi
Kyllä, mutta ei kukaan perusihminen (äo +99) vaan yksinkertaisesti kykene olemaan niin hidas, että ideoinnissa ja kuvaamisessa menisi 10 tuntia päivässä ellei ole iso tuotanto kyseessä, tälläkin hetkellä trendinä tuolla menestyvillä kanavoilla on lastenkontentti eli "syödään uudenvuoden herkkuja hahaa". Ja nämä samat tuottajat ovat masennuksen partaalla, lähinnä heidän ajatusmaailmaansa yritän kartoittaa.
Kyllä mullakin sekoaisi pää kun lukisi niitä "palautteita" mitä joillekin tubaajille annetaan. Asiallinen kritiikki tietenkin ihan ok, mutta sitten on näitä "hyi mikä ruma läski oot, ammu ittes! tyylisiä kommentteja. Eipä siitä kauaa ole kuin yksi tubettaja päätti päivänsä, kun porukka kiusasi videoidensa takia.
Siitä vaan kokeilemaan.
Somella on ihan älytön vaikutus ihan perusihmisiin jotka eivät luo sinne kontenttia ammatikseen ja tässä on narsismin sekä egon kasvattamiseen tarvittavat eväät koska tällä hetkellä suurimmalle osalle some tarkoittaa huomiota sekä hyväksyntää, ei sitä, että pääsee luomaan jotain ihmeellistä oman luovuutensa ja taitojensa avulla, numero tarkoittaa sitä kuinka arvokas olet.
Eli käytännössä heidän työ = minä
Kritiikki = hyökkäys minään
Palaute = dopamiiniriippuvuus
Tauko = syyllisyys
Eli tuosta mitä pohdit, niin tällaiset aivot toimivat eri tavalla kuin vaikka vuorotyöläisen aivot. Pienikin arkipäiväinen asia muuttuu stressitekijäksi, koska se liittyy egoon ja näkyvyyteen, koska identiteetti on sidottuna siihen puhelimeen joka on 24/7 mukana.
Tai näin minä olen tämän ymmärtänyt.
editointi pelkästään voi myös kestää useita päiviä.
Minua youtubettajana stressaisi se, että koko ajan pitää keksiä jotain mielenkiintoista, jotta saisin elannon jatkossakin. Koko ajan päässä raksuttaa, mitä kuvaisin seuraavaksi yms. Helpommalla pääsee muissa töissä, kun voi tulla kotiin ja vain olla. En kadehdi youtubettajia ollenkaan.
Jos turhanpäiväinen lässytys rasittaa, niin tuubi kiinni.
Ei noita tonnin diilejä saa kuin kaikkein parhaimmat. Heillä sitten on jo kokonainen tiimi videoiden takana, jotka hoitaa kaiken muun kuin kameran edessä olemisen.
Sen sijaan pikkutekijät (<100k seuraajaa) ovat kokonaan algoritmin armoilla. Jos ei koko ajan tuuttaa ulos mielenkiintoisia videoita uppoaa koko kanava kaiken muun sisällön alle. Yksikin "huonompi" video vähentää näkyvyyttä. Kyllä on stressitasot korkealla jos tuota kautta saa edes osan elannostaan. Mitä pienempi tekijä sitä enemmän joutuu itse tekemään, eli päivät voi todellakin olla pitkiä, sillä minuutin videon tekemiseen (editoinnit yms) voi mennä tunti.
Vierailija kirjoitti:
Ei noita tonnin diilejä saa kuin kaikkein parhaimmat. Heillä sitten on jo kokonainen tiimi videoiden takana, jotka hoitaa kaiken muun kuin kameran edessä olemisen.
Sen sijaan pikkutekijät (<100k seuraajaa) ovat kokonaan algoritmin armoilla. Jos ei koko ajan tuuttaa ulos mielenkiintoisia videoita uppoaa koko kanava kaiken muun sisällön alle. Yksikin "huonompi" video vähentää näkyvyyttä. Kyllä on stressitasot korkealla jos tuota kautta saa edes osan elannostaan. Mitä pienempi tekijä sitä enemmän joutuu itse tekemään, eli päivät voi todellakin olla pitkiä, sillä minuutin videon tekemiseen (editoinnit yms) voi mennä tunti.
Ei pidä paikkaansa, Suomen tasolla ihan instagramissakin saa ihan älyttömän helposti satojen eurojen ellei jopa tuhansien eurojen yhteistöitä jollain 5000 ja 30 000 seuraajalla. Ja kyse pelkästä instagramista. Mutta tuo on totta, että he ovat algoritmin armoilla mutta suhtautuminen siihen on täysin heidän itsensä käsissä. Joku toinen voi tehdä 8 tuntia töitä putkeen ja olla onnensa kukkuloilla koska tekee sitä oikeista syistä flowtilassa, joku toinen painaa sen 8 tunnin arvoista työtä johonkin 40 tuntiin ja on aivan masentunut, tästä voidaan päätellä, että ei se työ ole se rajoittava tekijä vaan ihmisen pää.