Mies ei juo ollenkaan vettä, rahaa menee kauheasti ostojuomiin!
Olen tässä vasta viisi päivää pitänyt kirjaa ostoistamme (tarkoitus tehdä otos koko kuulta), ja sinä aikana miehen juomiin on mennyt jo 30€! Mies ei juo vettä kuin vain yöllä, on vesipullo sängyn vieressä. Muuten juo vain vissyjä, mehuja, kotikaljaa, kaljaa, maitoa tms. Olen ennenkin tästä hänelle sanonut, mutta ei ole parantanut tapojaan. Mies perustelee, että juo niin paljon, että ei voi juoda pelkästään vettä. Mutta kun ei juo kuin vain öisin vettä! Nyt ehkä hieman säikähti tuota hintaa, mutta tuskin tulee pitkällä tähtäimellä muuttamaan tapojaan, kun tämä on jo pari vuotta sitten kerran käyty läpi ja taas ollaan samassa. Miten teillä muilla? Itse en voi käsittää tuota litkimistä, kun juon aina ruokajuomana vettä, ja ehkä kerran-pari kuussa jotain limsaa tms "juhlajuomana".
Kommentit (381)
Vierailija kirjoitti:
Mitä ap meinaat tehdä, jos mies ei suostu tuohon juomien oston vähentämiseen? Ehdottaa saa, mutta pakottaa ei tietenkään voi.
No kyllä mies ymmärtää, että sen aikaa kun tulot on aivan tiukilla, niin mitään turhaa ei osteta. Sen jälkeen kun taas tulee normaalisti rahaa, niin sitten homma luultavasti normalisoituu. Niin on aina ennenkin ollut. Ärsyttävää, mutta en minä toista komentelemaan. Minullaki n huonot tapani, joista karsin pakkotilanteessa, ja joita noudatan taas kun on varaa. Tietty aina kun mies mainitsee niin yritän skarpata, ja toimii se toiseenkin suuntaan. Tähän asti, minä vain olen tullut huonoine tapoineni halvemmaksi. Ehkä, en nyt sitten tiedä terveystasolla, ei nuo sokerit varmaan sen paremmin vaikuta.
Ap
Terve ihminen ei juo öisin. Mies juo vettä yöllä, koska elimistönsä kaipaa sitä eikä saa sitä muulloin.
Joku on tosi herkkä vaikkapa hanaveden kloorille, silloin auttaa se, että antaa veden seistä kannussa eikä juo hanasta suoraan. Lisäksi vettä voi pehmentää vaikkapa kurkunviipalaille, melonilla (myös makeuttaa) tai limellä/sitruunalla (jos hampaat kestää) tai raffinoimattomalla merisuolalla (vesi imeytyy paremmin eikä jää hölsymään mahaan).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi nyt taas tätä av-palstan logiikkaa :D Jos aloittaja olisi esim. kertonut viikon ruokaostokset näine ostojuomineen niin täällä olisi kaikki huutaneet kuorossa, että nyt noi ostojuomat helvettiin ja hyvää vettä hanasta. Nyt näiden kommentoijien mielestä on suorastaan saatanasta juoda vettä ja pyhimysmäistä juoda ostovettä :D
AV:n pettämätön logiikkaa. Aloittaja on aina väärässä.
Väitätkö sä, että AP ei ole tässä ketjussa väärässä? Sehän on, monella tapaa.
Ensinnäkin sillä tavalla, että juomien erottelu ruokaostoksista on virheellinen tapa laskea kuluja, koska juomien sisältämät kalorit vähentävät 1:1 ruoan mukana syötyjä kaloreita, jolloin maidon/mehun/kaljan kittaaminen voi olla reilusti halvempaa kuin veden juominen niiden tilalla.
Toisekseen sillä tavalla, että AP:lla ei ole paljoakaan sanottavaa siihen, mihin mies haluaa käyttää rahansa. Miehellä on ihan yhtälailla oikeus käyttää rahojaan, kuten naisellakin.
Mies kyllä syö ihan yhtälailla paljon, vaikka joisikin. Ja kun juo kuitenkin enemmän vissyjä ja kaljoja, kuin mehuja ja limsoja. Ja en ole mikään määräilemään aikuista miestä, mutta jos tulot tippuu pahasti, niin on se silloin väärin jos toinen vain yrittää, ja toinen ei. Mutta tässä ei nyt ole siitäkään niin kyse, kun mies kyllä ymmärtää että kusessa ollaan.
ApEi, se miehesi ei mitenkään syö yhtälailla paljon, vaikka joisikin, jos juomissa kerta on kaloreita. Kalorit eivät katoa minnekään, vaan miehen elimistö ne löytää juomista ihan yhtälailla, ja jos ei löydä (siirtyessään pelkkään veteen), niin elimistö erittää greliiniä, joka pistää miehen syömään lisää ruokaa.
Teille paras ratkaisu on se, että mies vähentää Vichyn juomista (paitsi jos sillä on puutosta kaliumista/magnesiumista, mikä on täysin mahdollista nykyisillä ruokavalioilla) ja kaljan lipittämistä (koska se on kallis suhteessa ravintosisältöön), ja siirtää juomisiaan appelsiinimehuun ja ehkä vähän maitoonkin (ei kuitenkaan paljon).
Hiilihapot sitten nostavat näläntunnetta, jos tätä ei joku tiedä.
Kalorijankkaaja. Meillä ei edeleenkään toimi noin, ja tuossa aiemin kerroin sen dokumentin tuloksen niistä mehuista ja appelsiineista. Ruokaa mies mättää, ihan sama mitä juo. Kaloreita kertyy sitten sen mukaan, mutta ei se siihen kylläisyyteen sen enempää vaikuta, kun janoon juo.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Meillä molemmat juo janoonsa vain ja ainoastaan vettä. Itse juon vettä noin 2,5-3 litraa päivässä ja mies vähän vähemmän. Molemmat juomme ruualla lasin piimää. Aamulla kahvia tai teetä, samoin päivällä. Tuore-, tai veteen sekoitettavaa mehua emme ole vuosiin ostaneet, viimeksi silloin, kun lapset asuivat vielä kotona ja tykkäsivät mehuja juoda. Limua emme osta koskaan, vissyä kesähelteellä noin pullon viikossa ja sen juomme yhdessä kävelylenkillä. Monesti ihmiset juovat noita mehuja ja limuja siksi, kun maistuvat hyvältä, eivät siis janoonsa. Minun mielestä jano ei edes lähde makeilla juomilla ja niistä jää lima kurkkuun.
Itsellä vähän sama, ja niitä hiilihapollisia en pysty edes juomaan samallalailla janoon mitä vettä, niin ei lähde jano. Mies taas on päinvastaista mieltä, että on meitä sitten monenlaisia. :D
Ap
Meillä on kanssa mehumies kotona. On oppinut kotoaan että vesi maistuu pahalle ja sen takia siihen täytyy sekoittaa mehutiivistettä. No hyvät mehutiivisteet maksavat jonkin verran, ei käytä funlightai tmv. Ratkaisin kustannukset ja kaupassa ramppaamiset tekemällä itse mehut, meillä on marjapuskia ja omenapuita omasta takaa. Mies on tyytyväinen hyvään mehuun ja itsekin tykkään kun ei tarvi tuskailla mihin marjat ja muut sulloisi :)
Onnistuisiko teiltä tällainen ratkaisu? Marjoja ja omppuja saa varmasti tutuilta/lehti-ilmoituksella ilmaiseksi, ne menee muuten helposti hukkaan tai peurojen ruoaksi. Sokeria ei tarvi myöskään laittaa kuin max. neljäsosan ohjeen määrästä. Itse pakastan mehut niin ei huolta säilymisestä.
Vierailija kirjoitti:
Tuo kalori-ihminen voisi ihan empiirisesti tutkia asiaa; viikko vain mehuja ja maitoa 2000 kCal edestä päivässä - sitten raportti siitä, että onko nälkä.
Meinaatko, että mä kusen suoraan ulos ne kalorit? Miten se käytännössä tapahtuu ja miksi? Eikö sitten samalla logiikalla pitäisi olla juomatta vettä ruoan kanssa, koska sehän tekee ruoasta käytännössä juoman, samalla tavalla lisäten sen nestepitoisuutta kuin vaikka maidonkin kohdalla on. Sehän vasta maksaisikin, jos joutuisi syömään vaikka tuplasti ruokaa kun se on nesteen kanssa nautittua.
En mä kyllä käsitä, mitä tiedän päässänne oikeasti liikkuu. Miten ihmeessä nesteen lisääminen ravinteiden sekaan tuhoaisi kalorit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi nyt taas tätä av-palstan logiikkaa :D Jos aloittaja olisi esim. kertonut viikon ruokaostokset näine ostojuomineen niin täällä olisi kaikki huutaneet kuorossa, että nyt noi ostojuomat helvettiin ja hyvää vettä hanasta. Nyt näiden kommentoijien mielestä on suorastaan saatanasta juoda vettä ja pyhimysmäistä juoda ostovettä :D
Ensinnäkin sillä tavalla, että juomien erottelu ruokaostoksista on virheellinen tapa laskea kuluja, koska juomien sisältämät kalorit vähentävät 1:1 ruoan mukana syötyjä kaloreita, jolloin maidon/mehun/kaljan kittaaminen voi olla reilusti halvempaa kuin veden juominen niiden tilalla.
Toisekseen sillä tavalla, että AP:lla ei ole paljoakaan sanottavaa siihen, mihin mies haluaa käyttää rahansa. Miehellä on ihan yhtälailla oikeus käyttää rahojaan, kuten naisellakin.
Mies kyllä syö ihan yhtälailla paljon, vaikka joisikin. Ja kun juo kuitenkin enemmän vissyjä ja kaljoja, kuin mehuja ja limsoja. Ja en ole mikään määräilemään aikuista miestä, mutta jos tulot tippuu pahasti, niin on se silloin väärin jos toinen vain yrittää, ja toinen ei. Mutta tässä ei nyt ole siitäkään niin kyse, kun mies kyllä ymmärtää että kusessa ollaan.
ApEi, se miehesi ei mitenkään syö yhtälailla paljon, vaikka joisikin, jos juomissa kerta on kaloreita. Kalorit eivät katoa minnekään, vaan miehen elimistö ne löytää juomista ihan yhtälailla, ja jos ei löydä (siirtyessään pelkkään veteen), niin elimistö erittää greliiniä, joka pistää miehen syömään lisää ruokaa.
Teille paras ratkaisu on se, että mies vähentää Vichyn juomista (paitsi jos sillä on puutosta kaliumista/magnesiumista, mikä on täysin mahdollista nykyisillä ruokavalioilla) ja kaljan lipittämistä (koska se on kallis suhteessa ravintosisältöön), ja siirtää juomisiaan appelsiinimehuun ja ehkä vähän maitoonkin (ei kuitenkaan paljon).
Kalorijankkaaja. Meillä ei edeleenkään toimi noin, ja tuossa aiemin kerroin sen dokumentin tuloksen niistä mehuista ja appelsiineista. Ruokaa mies mättää, ihan sama mitä juo. Kaloreita kertyy sitten sen mukaan, mutta ei se siihen kylläisyyteen sen enempää vaikuta, kun janoon juo.
Ap
Kerrotko edelleenkin, että minne ne miehen juomat kalorit sitten menevät? Onko miehen suolistossa keijukainen, joka taikoo ne pois? Lähteekö mies aina vetäisemään ylimääräisen 45 minuutin jalkapallomatsin juotuaan litran maitoa/mehua/kokista? Käyttekö te jatkuvasti rasvaimussa?
Täytyykin lähettää Punaiselle Ristille heti palautetta, että lopettavat maitojen ja muiden juomien lähettämisen katastrofialueille ja nälkäisille, kerta niiden kaloreita ei pysty elimistö käyttämään hyväksi.
Vauvatkin varmaan elävät pyhällä hengellä, vai lopettaako elimistö jossain ikävaiheessa maidon hyödyntämisen? Mites juustot, eikö niissäkään ole kaloreita, kun ovat maidosta tehtyjä? Tai jos mä lisään juustoon vettä tehosekoittimessa, eli teenkin juustosta eräänlaista maitoa taas, niin onko siinä enää kaloreita?
Kertokaa nyt, kiinnostaa todella tietää, että miten tämä teidän sekopäinen maailmankuvanne oikein toimii käytännössä.
Ohoh, asiaa on jopa tutkittu, vaikkei olisi ihan heti uskonut, että jotain näin itsestäänselvää asiaa varten joku saisi rahoituksen kerättyä:
No difference in satiety or in subsequent energy intakes between a beverage and a solid food.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15327915
Energy compensation following the consumption of caloric beverages is said to be imprecise and incomplete. This study compared the relative impact on satiety and energy intakes of the physical form of foods versus the timing of consumption. Thirty-two volunteers (16 men and 16 women), aged 18-35 years, consumed equal-energy preloads (1254 kJ, 300 kcal) of regular cola (710 ml, 24 oz) or fat-free raspberry cookies (87 g, 3 oz) on two occasions each. The preloads were presented either 2 h or 20 min before the test meal. Their principal ingredient was sugar. Participants rated motivational states prior to ingestion and at 30-min intervals. A tray lunch was presented at 12:30 p.m., and food consumption was measured. Regular cola and cookies suppressed hunger ratings equally and no temporal difference in satiety was observed. Cola, but not cookies, resulted in lower ratings of thirst. Energy intakes at lunch were lower when the preload was consumed closer to the test meal (20 min) but was not affected by physical form (liquid vs. solid). Cola, but not cookies, reduced water intakes at lunch. There was no satiety deficit following the ingestion of a beverage as compared with a solid food. The timing of consumption may be more important than the physical form of energy consumed.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ap meinaat tehdä, jos mies ei suostu tuohon juomien oston vähentämiseen? Ehdottaa saa, mutta pakottaa ei tietenkään voi.
No kyllä mies ymmärtää, että sen aikaa kun tulot on aivan tiukilla, niin mitään turhaa ei osteta. Sen jälkeen kun taas tulee normaalisti rahaa, niin sitten homma luultavasti normalisoituu. Niin on aina ennenkin ollut. Ärsyttävää, mutta en minä toista komentelemaan. Minullaki n huonot tapani, joista karsin pakkotilanteessa, ja joita noudatan taas kun on varaa. Tietty aina kun mies mainitsee niin yritän skarpata, ja toimii se toiseenkin suuntaan. Tähän asti, minä vain olen tullut huonoine tapoineni halvemmaksi. Ehkä, en nyt sitten tiedä terveystasolla, ei nuo sokerit varmaan sen paremmin vaikuta.
Ap
Eli mikä tämän aloituksen tarkoitus siis oli?
Vierailija kirjoitti:
Olen tässä vasta viisi päivää pitänyt kirjaa ostoistamme (tarkoitus tehdä otos koko kuulta), ja sinä aikana miehen juomiin on mennyt jo 30€! Mies ei juo vettä kuin vain yöllä, on vesipullo sängyn vieressä. Muuten juo vain vissyjä, mehuja, kotikaljaa, kaljaa, maitoa tms. Olen ennenkin tästä hänelle sanonut, mutta ei ole parantanut tapojaan. Mies perustelee, että juo niin paljon, että ei voi juoda pelkästään vettä. Mutta kun ei juo kuin vain öisin vettä! Nyt ehkä hieman säikähti tuota hintaa, mutta tuskin tulee pitkällä tähtäimellä muuttamaan tapojaan, kun tämä on jo pari vuotta sitten kerran käyty läpi ja taas ollaan samassa. Miten teillä muilla? Itse en voi käsittää tuota litkimistä, kun juon aina ruokajuomana vettä, ja ehkä kerran-pari kuussa jotain limsaa tms "juhlajuomana".
A) Et käytä omia rahojasi miehen juomiin enää senttiäkään
B) Käsket sen ostaa Sodastreamin sekä kaasut, omilla rahoillaan tietenkin
C) Laitat sen pihalle
Miksi olet yhdessä miehen kanssa? Hanki lantrattavaa mehua ja lähdevettä kokeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Terve ihminen ei juo öisin. Mies juo vettä yöllä, koska elimistönsä kaipaa sitä eikä saa sitä muulloin.
Joku on tosi herkkä vaikkapa hanaveden kloorille, silloin auttaa se, että antaa veden seistä kannussa eikä juo hanasta suoraan. Lisäksi vettä voi pehmentää vaikkapa kurkunviipalaille, melonilla (myös makeuttaa) tai limellä/sitruunalla (jos hampaat kestää) tai raffinoimattomalla merisuolalla (vesi imeytyy paremmin eikä jää hölsymään mahaan).
Tuo on uutta tietoa minulle. Muistan kun lapsena yökylässä minulta kysyttiin tarvitsenko yöksi vettä, ja silloin hoksasin että joillakin on öisin jano, vaikka minulla ei ole koskaan ollut. Merisuolavinkkikin hyvä, ilmeisesti vissyissä on siitä suoloja, että imitoisiko tuo sitten vähän sitä?
Ap
Hanaveden kloorista pääsee pitkälti eroon C-vitamiinilla (muodostaa kloorin kanssa yhdisteitä, jotka ovat vähemmän haitallisia kuin vapaa kloori) tai kiehuttamalla vettä 15-20 minuuttia tai seisottamalla vettä noin päivän avoimessa astiassa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kanssa mehumies kotona. On oppinut kotoaan että vesi maistuu pahalle ja sen takia siihen täytyy sekoittaa mehutiivistettä. No hyvät mehutiivisteet maksavat jonkin verran, ei käytä funlightai tmv. Ratkaisin kustannukset ja kaupassa ramppaamiset tekemällä itse mehut, meillä on marjapuskia ja omenapuita omasta takaa. Mies on tyytyväinen hyvään mehuun ja itsekin tykkään kun ei tarvi tuskailla mihin marjat ja muut sulloisi :)
Onnistuisiko teiltä tällainen ratkaisu? Marjoja ja omppuja saa varmasti tutuilta/lehti-ilmoituksella ilmaiseksi, ne menee muuten helposti hukkaan tai peurojen ruoaksi. Sokeria ei tarvi myöskään laittaa kuin max. neljäsosan ohjeen määrästä. Itse pakastan mehut niin ei huolta säilymisestä.
Mehuja en osaa keitellä, eikä saati ole marjapuskiakaan. Ja enemmän mies on mieltynyt vissyyn ja kaljaan. Ehkä sitä pitää sitten alkaa keittelemään omia juomia sitten. :D No ei. Silloin jaksan kyllä tuota pullorumbaa, vaikka ärsyttävää onkin, kun on rahaa. En osaisi tehdä mehuja, enkä kyllä haluaisikaan opetella. Tuntuu ennemmin että mies saisi opetella mehujen keitot, vaikka minua ärsyttääkin, eikä sekään kai sitten ihan oikein ole, en tiedä. Sodastream on nyt tuntunut parhaimmalta vaihtoehdolta jatkon kannalta, mutta tiedän että mies on ollut siitä yhtä nihkeä kuin minäkin. Ehkä jos hoksaa katsoa sitä tuon säästön kannalta, kun nyt kirjaa nämä vissymenot. Sitten jäisi vielä kaupasta ostettavaksi ne kaljansa, että niistä tulisi pullorumbaa. Olisi se jo jotain.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApKerrotko edelleenkin, että minne ne miehen juomat kalorit sitten menevät? Onko miehen suolistossa keijukainen, joka taikoo ne pois? Lähteekö mies aina vetäisemään ylimääräisen 45 minuutin jalkapallomatsin juotuaan litran maitoa/mehua/kokista? Käyttekö te jatkuvasti rasvaimussa?
Kun enimmäkseen menee vissyä ja kaljaa. Niissä ei ole niin paljoa kaloreita. Mehuja ja maitoja ym ei mene niin paljoa mitä noita, että ei vedä litratolkulla päivän aikana. En miehen painoa seuraile, mutta liikkuu älyttömän paljon, niin ei pääse lihoamaan. Ja syö silti ihan valtavia annoksia ja usein. Kai kalorikeiju käy sitten nitistämässä, en ymmärrä kun voi hotaista vaikka padallisen makaronilaatikkoa eikä tunnu missään. Ja vissyä päälle.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Täytyykin lähettää Punaiselle Ristille heti palautetta, että lopettavat maitojen ja muiden juomien lähettämisen katastrofialueille ja nälkäisille, kerta niiden kaloreita ei pysty elimistö käyttämään hyväksi.
Vauvatkin varmaan elävät pyhällä hengellä, vai lopettaako elimistö jossain ikävaiheessa maidon hyödyntämisen? Mites juustot, eikö niissäkään ole kaloreita, kun ovat maidosta tehtyjä? Tai jos mä lisään juustoon vettä tehosekoittimessa, eli teenkin juustosta eräänlaista maitoa taas, niin onko siinä enää kaloreita?
Kertokaa nyt, kiinnostaa todella tietää, että miten tämä teidän sekopäinen maailmankuvanne oikein toimii käytännössä.
Onhan niissä kaloreta, mutta arkitasolla homma ei yleensä mene isoruokaisilla niin, että korvaavat syömisiään juomisilla. Kun ne juomiset tulee siihen syömisen päälle. Ja edelleen, mies juo enimmäkseen vissyjä ja kaljoja joissa kaloreita ei ole niin paljoa. Eikä kalorit tässä ole se ongelma, vaan nyt on ihan puhtaasti rahasta kyse. Ruokaan meillä menee päivässä 10€, miehen juomiin 6€, eli 60% enemmän menee miehen juomiin, mitä meidän ruokiin edes päivän aikana! Onhan se prosenteissa ajateltuna aika huima. Ja kun mies ei vedä mitään mehupaastoja täällä ja korvaa sillä syömisiään, vaan syö ihan normaalisti niinkuin aina ennenkin ja juo paljon kun on jano.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se sodastreamkaan mitään ilmaista ole, varsinkin jos käyttää mitään makutiivisteitä siinä. Ja kaasupullo tyhjenee nopeasti jos monta litraa päivässä tekee. Meillä on se ja enimmäkseen ihan tyhjän panttina, mies haluaa silti ostaa vichyä kotiin ja tehdään lähinnä limpparia sillä joskus. Ei sillä hapotettu vesi kuulemma maistu yhtä hyvälle kuin kaupan.. Kivennäisvesi on kyllä ihan hyvä janojuoma, mutta jatkuva hapotettujen juomien juonti ei tee hyvää elimistölle. Apellani oli mitä ihmeellisimpiä oireita joita tutkittiin aikansa kunnes todettiin että ne johtuvat todennäköisesti juuri liiasta vichyn juonnista. Ei todellakaan juonut muuta kuin vichyä tai joskus olutta.. Onneksi oma mies on järkevämpi ja juo ihan normaalia vettä pääasiassa ja kivennäismehua vaan joskus
Miestä kyllä närästää tosi usein, että voisiko olla hapoista?
Ap
Nimenomaan johtuu närästys liiallisesta hiilihappojuomien käytöstä (tietty muitakin syitä on)! Mun miehen äidillä on refluksitauti, ja ei saa juoda enää hiilihappopitoisia juomia kun kuulemma pahentavat.
Miksi yöllä pitäisi juoda? Minä nukun öisin.