Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei osa tajua, ettei aktiivimallissa vastusteta sitä, että joutuisi tekemään jotain

Vierailija
01.02.2018 |

Lue viesti kokonaan ja kahteen kertaan, niin ehkä ymmärrät. En ole työtön, tämäkin pitää aina muistaa mainita, kun osan mielestä jokainen, joka ei vihaa työttömiä, on itse työtön.

Vaan sen järjettömyyttä, eli tukea leikataan vaikka kuinka ahkerasti hakisi. Sekä se, että työn tai koulutuksen pitää olla työkkärin hyväksymää ja siinä on minimipalkkavaatimus.

Jos hoidat sukulaisten vesirokkoon sairastunutta lasta vaikka kuukauden ajan kuudella eurolla tunti, se ei kelpaa, koska palkka on liian pieni. Jos käyt vapaaehtoistyössä siivoamassa joka viikonloppu ilman palkkaa, se ei kelpaa. Jos käyt kansalaisopistossa useallakin kurssilla, se ei kelpaa. Mutta se kelpaa, että menet neljännen kerran CV:n muokkauskurssille, jonka työkkäri on järjestänyt. Tästä on kyse, VERONMAKSAJANA tajuan sen järjettömyyden. Olen itse töissä yksityisellä alalla, jolla on hyvin töitä. Mutta koskaan ei tiedä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan. En luule itsestäni liikoja, kuten useimmat tekevät.

Kommentit (273)

Vierailija
221/273 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo..

Ei mulle makseta kuukauden vesirokon hoitamisesta tai ilmaisesta siivoamisesta.

Eikä tarvi maksaa kellekään.

Meillä oli hoitaja tyttö kotona hoitamassa muksuja.. Maksoin sille 10 euroa tunti ja bussiliput päälle.. Tätä työssä käyvä joutuu maksamaan.

Ei työtön vaan tajua.

Ota lopputili, niin ei tarvi maksella. Itsepähän olet lapsesi hommannut.

Itsepä olet itsesi työttömäksi saattanut.

Koita nyt vaan ottaa se epämieluisa työ ja käydä kursseilla.

Vierailija
222/273 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös ansiosidonnaiset makseta kassasta eikä työkkäristä..[/quote]

Työkkäri (mikäli tarkoitat sillä TE-palveluja) ei maksa kenellekään mitään. Maksajat ovat Kela ja työttömyyskassat. Työttömyyskassat maksavat ansiosidonnaista. Aktiivimallin vaatimukset koskevat myös ansiosidonnaista saavia työttömiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/273 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän siitä päätä liitot että maksetaanko kassasta työttömäksi jääneille millä ehdoilla..

Ei tässä nyt ihan lakkoilla siksi että ollaan huolissaan siitä kuinka pelasi 25 vuotta työttömänä nyt pärjää kun täytyy käydä kursseilla jottei kossurahat vähene..

No kun ei päätä. Siihen tarvitaan työkkärin lausunto.

Vierailija
224/273 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei osa tajua sitä, että vastustamalla hallituksen päätöksiä lakolla, tehdään kiusaa ainoastaan työnantajille? Miten se edistää työllistymistä, että yritykset kärsii tappioita? Ei niin yhtään mitenkään.

Miksi SAK sitten masinoi lakon? Heitä harmittaa se, että hallitus ja eduskunta kehtasi säätää lakeja (perustuslain mukaisesti) ilman heidän suostumustaan. Kertoo minusta ihan riittävästi ay-liikkeestä. Eikä asiaa paranna sekään, että heidän suosikkipuolueiden kannatuskaan ei ole kovin korkealla.

Väärin. Kyse ei ole lakien säätämisestä vaan siitä, että hallitus sopi työntekijäosapuolen kanssa, että jos kiky-sopimus tulee, työttömyysturvaan ei kosketa. Pääministerimme oli ihan itse sopimassa asian. Kiky tuli eli työntekijäosapuoli noudatti sopimusta, mutta hallitus ja eduskunta rikkoi oman osansa sopimuksesta. 

Niin niin, hienosti sotketaan jo ansiosidonnainen jota maksaa liitot ja valtion maksama korvaus ansiosidonnaisilta tippuneelle pitkäaikaistyöttömälle..

Niin siis ansiosidonnainen on ihan yhtälailla työttömyyspäivärahaa ja aktiivimalli koskee sitä ihan samalla lailla. Pitäisköhän sun vähän selvitellä asioita ennen kuin alat pätemään?

Eikös ansiosidonnaiset makseta kassasta eikä työkkäristä..

Ensinnäkin työkkäri ei maksa kenellekään yhtään mitään vaan kela. Että voit saada ansiosidonnaista, pitää ensin käydä työkkärissä ja sieltä toimittaa lausunto liittoon tai kassaan. Vasta sitten voit saada ansiosidonnaista työttömyyspäivärahaa.

Ansiosidonnaista saadaksesi ilmoitat työttömyys ajan ihan yhtä lailla kun muutkin työttömät.

Joo mutta työkkäri noita pitkäaikaistyöttömiä nyt suitsia työnhakuun.

Liitot on huolissaan omistaan, ei mistään työkkärin listoilla puoli elämäänsä roikkuneista, ja hyvä niin.

Vierailija
225/273 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös ansiosidonnaiset makseta kassasta eikä työkkäristä..

Työkkäri (mikäli tarkoitat sillä TE-palveluja) ei maksa kenellekään mitään. Maksajat ovat Kela ja työttömyyskassat. Työttömyyskassat maksavat ansiosidonnaista. Aktiivimallin vaatimukset koskevat myös ansiosidonnaista saavia työttömiä.

Joo, mutta silti. Nyt lakkoillaan koska liitot on huolissaan omasta väestä, ei muista. Siksi tämä asia nyt on älytöntä kääntää liittoja vastaan.

Vierailija
226/273 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän siitä päätä liitot että maksetaanko kassasta työttömäksi jääneille millä ehdoilla..

Ei tässä nyt ihan lakkoilla siksi että ollaan huolissaan siitä kuinka pelasi 25 vuotta työttömänä nyt pärjää kun täytyy käydä kursseilla jottei kossurahat vähene..

No kun ei päätä. Siihen tarvitaan työkkärin lausunto.

Joo, ja totta helkkarissa liittojen kuuluu älähtää jos valtio puuttuu työntekijöiden kassaan maksamiin rahoihin ja niistä sovittuihin asioihin.

Mut kaikki vuosia työttömänä olleet kitisijät oikeasti vaan tiukille ja toimien piiriin. Älytöntä ettei näille kelpaa mikään.

Vierailija
227/273 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lue viesti kokonaan ja kahteen kertaan, niin ehkä ymmärrät. En ole työtön, tämäkin pitää aina muistaa mainita, kun osan mielestä jokainen, joka ei vihaa työttömiä, on itse työtön.

Vaan sen järjettömyyttä, eli tukea leikataan vaikka kuinka ahkerasti hakisi. Sekä se, että työn tai koulutuksen pitää olla työkkärin hyväksymää ja siinä on minimipalkkavaatimus.

Jos hoidat sukulaisten vesirokkoon sairastunutta lasta vaikka kuukauden ajan kuudella eurolla tunti, se ei kelpaa, koska palkka on liian pieni. Jos käyt vapaaehtoistyössä siivoamassa joka viikonloppu ilman palkkaa, se ei kelpaa. Jos käyt kansalaisopistossa useallakin kurssilla, se ei kelpaa. Mutta se kelpaa, että menet neljännen kerran CV:n muokkauskurssille, jonka työkkäri on järjestänyt. Tästä on kyse, VERONMAKSAJANA tajuan sen järjettömyyden. Olen itse töissä yksityisellä alalla, jolla on hyvin töitä. Mutta koskaan ei tiedä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan. En luule itsestäni liikoja, kuten useimmat tekevät.

Kaikki asiat elämässä eivät ole mukavia. Ihmistä kun paapotaan liikaa ei elämästä pysty enää ottamaan itse vastuuta. Jonkun muun pitäisi aina olla maksamassa. Jos satut olemaan itse aktiivinen työtön, voi malli ärsyttää sinua - mutta ei haittaa kuitenkaan elämääsi - koska se on helppo täyttää. Sen sijaan malli tuuppaa eteenpäin sitä työttömien suurta joukkoa, joilla ei ole aikomustakaan ajaa omaa asiaansa.

Itse virkamiehenä olisin esitellyt mallin käänteisenä; Heikennysuhkan sijaan olisin tuonut porkkanaksi 5% lisätuen aktiivisuutta osoittaneille työttömille. Mallin hinta olisi ollut yhteiskunnalla täysin sama, sillä inflaatio kasvattaa tukien tarvetta, ja esittelemälläni mallilla tuen perusosaa ei oltaisi nostettu hieman pitempään aikaan.

Osa työttömistä ovat siis sijaiskärsijöitä. Aivan samoin kuin työtätekevät ovat sijaiskärsijöitä työttömistä. Pitää kuitenkin ymmärtää ilmiö; Ennemmin tai myöhemmin muitten rahat on kulutettu ja ollaan jonkun tahon ylläpidon varassa.

p.s. Kansalaisopiston kursseista ei muuten makseta palkkaa töitä tekevillekään. Se on asia mitä teet itsesi kehittämiseksi. Tämä taas voi nostaa markkina-arvoasi. Vastuuta peliin!

Ei makseta, mutta ei myöskään pienennetä töitä tekevän palkkaa, jos käy kansalaisopiston kursseilla. Aktiivimallissahan mikään kansalaisopiston kurssi ei riitä "aktivoinniksi" vaan työttömyyspäivärahaasi pienennetään. Menisitkö itse kansalaisopiston kurssille, jos palkastasi leikattaisiin sen vuoksi lähes 5%?

Kyllä pienennetään jos työajalla käy! Itse käyn vapaa-ajallani kahdellakin kansalaisopiston kurssilla. Mistään en saa mitään kompensaatiota käytetystä ajastani. Rikastan omaa pääomaani ja sijoitan itseeni.

Oikeastiko meidän muiden pitäisi maksaa siitä että työttömät käy "töissä" kansalaisopiston kursseilla? Salli mun nauraa.

Siis täh saako työttömät tukirahaa siitä että käyvät kursseilla? Kyllä meidän työtätekevienkin pitäisi saada sitten yhdenvertaisuusperiaatteen mukaisesti!

No tietty saa! Olen pitkäaikaistyötön ja arvaa, kuinka monella kurssilla olen ehtinyt jo olla! Kitaransoittoa, eri kieliä, trampoliinihyppelyä, käsitöitä, ruoanlaittoa.. Ja tukia saa ihan helposti sen pari tonnia, vaikka ei olisi edes lapsia ja asuisi omistusasunnossa!

Vierailija
228/273 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vieläkään ihan tajua, miksi tämä aktiivimalli on nyt niin kamala. Jos kolmen kuukauden aikana ei ole löytänyt itselleen kurssia eikä työtä, niin korvaus alenee alle 5 prosenttia. Eikä se sen jälkeen alene eli sitten voi lötkötellä loputtomiin. 5 prosenttia tuloista ei ole mikään katastrofi. Se on noin 30 euroa vähemmän, jos työttömyyskorvaus on noin 600 euroa. Kaikkia tukia leikataan, joten voihan tuon ottaa ihan leikkauksenakin, jos ei kiinnosta aktivoitua.

Omalla alallani on töitä tarjolla jatkuvasti. Meillä on erittäin runsas sijaistarve ja sijaisista jatkuvaa pulaa. Töitä on sijaisille tarjolla noin 10-15 h /vko, suurin osa opiskelijoita, jotka näin ansaitsevat lisärahaa. Työttömiä ei ole tullut yhtäkään, vaikka näihin töihin työllistyy nimenomaan soittamalla esimiehelle. Pari eläkeläistä on listoilla mutta heilläkin on aika tiukat rajat, kuinka paljon voivat ansaita.

Omasta näkökulmastani siis tuollainen työttömien aktivointi ei ole ollenkaan hullumpi idea. Ahkera ja aktiivinen opiskelija löytää työn, joten miksi siis ei työtönkin. Sijaispula on siis jatkuva mutta onhan se tietty aika hankalaa olla käytettävissä. Työtön kun taitaa olettaa, että se kotona makaaminen on perusoikeus, jota päivystäminen puhelimen äärellä häiritsee.

Vierailija
229/273 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En vieläkään ihan tajua, miksi tämä aktiivimalli on nyt niin kamala. Jos kolmen kuukauden aikana ei ole löytänyt itselleen kurssia eikä työtä, niin korvaus alenee alle 5 prosenttia. Eikä se sen jälkeen alene eli sitten voi lötkötellä loputtomiin. 5 prosenttia tuloista ei ole mikään katastrofi. Se on noin 30 euroa vähemmän, jos työttömyyskorvaus on noin 600 euroa. Kaikkia tukia leikataan, joten voihan tuon ottaa ihan leikkauksenakin, jos ei kiinnosta aktivoitua.

Omalla alallani on töitä tarjolla jatkuvasti. Meillä on erittäin runsas sijaistarve ja sijaisista jatkuvaa pulaa. Töitä on sijaisille tarjolla noin 10-15 h /vko, suurin osa opiskelijoita, jotka näin ansaitsevat lisärahaa. Työttömiä ei ole tullut yhtäkään, vaikka näihin töihin työllistyy nimenomaan soittamalla esimiehelle. Pari eläkeläistä on listoilla mutta heilläkin on aika tiukat rajat, kuinka paljon voivat ansaita.

Omasta näkökulmastani siis tuollainen työttömien aktivointi ei ole ollenkaan hullumpi idea. Ahkera ja aktiivinen opiskelija löytää työn, joten miksi siis ei työtönkin. Sijaispula on siis jatkuva mutta onhan se tietty aika hankalaa olla käytettävissä. Työtön kun taitaa olettaa, että se kotona makaaminen on perusoikeus, jota päivystäminen puhelimen äärellä häiritsee.

Sama. Opiskelijat tuuraa. Työttömiä ei pikkupuuhastelu kiinnosta.

Vierailija
230/273 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmm miks työssä käyvät käy töissä jos työttömänä on tosi lepsua ja saa paljon tukia ja aktiivimalli mahdollistaa uuden työn jos sellaisen haluaa?

Mä oisin kyl onnellinen ku pääsisin töihin jonnekkin. Kävin tommosella cv-kurssilla pari vuotta sitten. Siellä oli nainen jolle tuo oli jo varmaa joku 6 kurssi samaa paskaa(entinen kaupan alan työntekijä, ja ei, ei omasta tahdostaan lopettanut töitä) eli ei varmaan kovin tehokkaita nuo kurssit kun ei sitä työtä riitä kaikille.. en ymmärrä miksei ihmiset tajua tätä ja kuvitellaan, että työttömät huvikseen makoilee kotona raapimassa persettä.

Te aktiivimallin puolustajat jotka käytte töissä tehäänkö niin,että vaihetaan päikseen et me tultais töihin ja te saisitte soveltaa tuota ihanaa mallia? Ai eikö? Höh miksei?!

Siis jos ei kiinnosta nuo osarihommat niin ei taitaisi kiinnostaa mun työt sinua. Eihän nyt kunnianarvoisa työtön voi alentua mihinkään 4h viikko töihin ja sit täytyy vielä itse olla aktiivinen että saa leipää pöytään.

Ei kun kotoa pitää tulla hakemaan ja täysin työpäivä ja 15 euroa tunti töitä ja 2km kotoa työmatka.

Selvä, vaihdetaan. Mä jään pois ja sinä haet mun hommaa. Sopii. Maksatko mun karenssin?

Älä viitsi liioitella ja ylentää itseäsi (tai itse asiassa alentaa itseäsi, et sinä voi noin tyhmä olla mitä esität).

Olet ollut oman kertomasi mukaan itsekin työttömänä työnhakijana, ja sait osa-aikatyön, onnea siitä. Se ei kuitenkaan ollut sinun päätöksesi saada se homma, se oli työnantajasi päätös. Se olisi voinut mennä myös toisin, kuten aiemminkin sanoin, mutta siihen et vaivautunut kommentoimaan. Hait samalla myös muuta työtä, ja ilmeisesti sait. Onnea sillekin.

Haluan kysyä sinulta, minkä ikäinen olet?

Kuvittele itsesi tähän tositarinaan, tähän, mikä on monen työttömän tarinaa. Olet ollut pitkään työelämässä, koulutettuna ammatti-ihmisenä hyvässä työpaikassa, jossa työtäsi arvostetaan. Työpaikaltasi aloitettiin irtisanoa työntekijöiltä niiden tyypillisten tuotannollisten ja taloudellisten seikkojen vuoksi. (tuo tarkoittaa sitä, että henkilöstöä raakataan pihalle, koska yrityksen omistajat vaativat joka vuosi enemmän tulosta ja voittoa kuin edellisenä vuonna, ja tämä tapahtuu joka vuosi.

Eli, yritys tuottaa voittoa tänä vuonna kaksi yksikköä, ensi vuonna yrityksen on tuotettava ensin nämä kaksi yksikköä ja sen päälle neljä yksikköä tuottaakseen enemmän voittoa kuin vikme vuonna jne.jne. Tuo tuloskäyrä (omistajien määräys voiton jatkuvasta maksimoinnista.) on lopulta täysin mahdoton, jolloin lisää tulosta eli rahaa saadaan henkilöstöä vahentämällä. Henkilöstö on se, mistä säästöt haetaan, jolloin työntekijöitä irtisanotaan. Noin työttömyys syntyy.

Nyt tämä työtön viisikymppinen ammatti-ihminen ei saa uutta työtä hakemisaktiivisuudesta huolimatta, kursseille hauista huolimatta, ei edes aktiivimallin vaatimia minimipäiviä, ja häntä rangaistaan siitä, ettei hän tullut valituksi minnekään. Mikä tässä oli passiivista makailua.? Sitten taasen tyyppi, joka ei vaan viitsi hakea työtä mistään, tai mitään muutakaan, eikä mitään saakaan, kokee täsmälleen saman rangaistuksen kuin edellinen.

Nämä, hieman pitkät esimerkit tälle eräälle työttömien vihaajalle ylempänä, joka väittää, että on pelkästään itsestä kiinni.

Vierailija
231/273 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä päin Suomea teidän yritys sijaitsee? Missä on työpaikkailmoitus näkyvillä? Ala taitaa olla puhelinmyynti, koska mitään pätevyysvaatimuksia ei ole. Olen itse osatyökyvyttömyyseläkkeellä ja tekisin mielelläni osa-aikaista työtä. Sairastaminen ja viitosella alkava ikä on ollut este, mutta kiva tietää, että joihinkin paikkoihin on kysyntää.

Vierailija
232/273 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietin noita ap:n esimerkkejä, niin täytyy kyllä sanoa, että aktiivimallin pointti on kuitenkin tehdä jotain työllistymisen kannalta hyödyllistä. Työkkärin kurssit on tietysti määritelty ja ovat mitä ovat, mutta esim palkaton siivoustyö ei oikeastaan edistä työllistymistä, kuten ei vesirokkopotilaankaan hoito. Kansalaisopiston kurssi voi olla hyödyllinen, mutta se voi myös olla joku enemmän hupijuttu, kuin työllistymistä edistävä. 

Ihmisten kannattaisi huomata, että työkkäri tukee aika hyvin esimerkiksi 1-2 vuotta kestäviä ammatillisia tutkintoja ja niitä voi opiskella työttömyysetuudella, jos sen katsotaan parantavan työllistymisnäkymiä. En ymmärrä, miksei tätä käytetä enemmän, ei tarvitse mennä kuutta kertaa CV-kurssille vaan voi opiskella jotain oikeasti mielekästä ja toivottavasti myös hyödyllistä.

Eiköhän ne cv-kurssit ole tässä se hupijuttu. Ei se cv:n hyvyys, värikkyys, trendikkyys ole se millä töitä saadaan vaan aivan muut jutut. Miksi esimerkiksi ei järjestetä yritysvierailuja tms, jossa olisi speeddating tyyliin 5min aikaa toimitusjohtajan haastatella jokainen ja katsoa olisiko tuo meille hyvä tyyppi töihin. Mutta kun niitä töitä ei taida olla, tämä on valtiovallan hirveän vaikea myöntää. Vähän sama kuin ne kaksi tyyppiä Beckettin , jotka joka aamu menevät odottamaan jotain tyyppiä saapuvan ja hän ei koskaan tule. Mennään joka aamu tekemään cv:tä odottaen että se työ sitten tulee. Ei tule. 

Hyviä ideoita, mutta haluan perustella tuota, että joku kurssi voi olla hupijuttu.

Minusta ainakin olisi hassua, jos olisi aktiivimalliin hyväksyttävää, että käy jotain kansantanssi- ja savenvalamiskurssia ellei ole jotain hyvää ideaa, miten itsensä voisi näillä elättää. Jonkinlainen tilannekohtainen harkinta tuossa voisi toki olla.

Mitä tulee CV-kursseihin, paljon rekrytointiakin tehneenä, ehkä 10% hakijoista on oikeasti hyvä, työpaikkaan räätälöity, napakka ja informatiivinen CV. Ja CV:llä ja hakemuksella on avoimissa hauissa iso merkitys, verkoston kautta hakiessa ei niinkään, koska muut asiat puhuvat hakijan puolesta.

Vierailija
233/273 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmm miks työssä käyvät käy töissä jos työttömänä on tosi lepsua ja saa paljon tukia ja aktiivimalli mahdollistaa uuden työn jos sellaisen haluaa?

Mä oisin kyl onnellinen ku pääsisin töihin jonnekkin. Kävin tommosella cv-kurssilla pari vuotta sitten. Siellä oli nainen jolle tuo oli jo varmaa joku 6 kurssi samaa paskaa(entinen kaupan alan työntekijä, ja ei, ei omasta tahdostaan lopettanut töitä) eli ei varmaan kovin tehokkaita nuo kurssit kun ei sitä työtä riitä kaikille.. en ymmärrä miksei ihmiset tajua tätä ja kuvitellaan, että työttömät huvikseen makoilee kotona raapimassa persettä.

Te aktiivimallin puolustajat jotka käytte töissä tehäänkö niin,että vaihetaan päikseen et me tultais töihin ja te saisitte soveltaa tuota ihanaa mallia? Ai eikö? Höh miksei?!

Siis jos ei kiinnosta nuo osarihommat niin ei taitaisi kiinnostaa mun työt sinua. Eihän nyt kunnianarvoisa työtön voi alentua mihinkään 4h viikko töihin ja sit täytyy vielä itse olla aktiivinen että saa leipää pöytään.

Ei kun kotoa pitää tulla hakemaan ja täysin työpäivä ja 15 euroa tunti töitä ja 2km kotoa työmatka.

Selvä, vaihdetaan. Mä jään pois ja sinä haet mun hommaa. Sopii. Maksatko mun karenssin?

Oletkohan sinä siinä työssä, jota myös minä hain, mutta en päässyt haastatteluun. Työtä oli tosiaan 4 tuntia viikossa lauantaisin. Hakijoita tuohonkin oli 13. Olin kyllä pettynyt, olisin halunnut sen paikan. Jos irtisanoudut, niin haen sitä uudestaan, jospa nyt tärppää.

Vierailija
234/273 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos työttömät työnvieroksujat näkisivät työllistymisensä eteen yhtä paljon vaivaa kuin aktiivimallin aktiiviseen vastustamiseen ja siitä jänkkäämiseen, niin työttömyys vähenisi takuulla huimasti.

Olen töissä ja kaverinikin ovat. Me kaikki vastustamme aktiivimallia. Jaa miksi? Koska me kaikki tajuamme, että koska tahansa voi olla työtön vaikka työpaikka nyt varmalta tuntuisikin. Ei ne ole pelkästään työttömiä ne vastustajat. Ja katsopa tilastoja, paljonko on työttömiä ja paljonko avoimia työpaikkoja. Kaikki eivät todellakaan työllisty, vaikka kuinka tahtoisivt.

Vierailija
235/273 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

lkjoho kirjoitti:

Olen ollut elämäni aikana vajaa 2kk työttömänä ja silloinkin sain heti ehdotuksen mennä cv-"askartelukurssille", jossa myös harjoitellaan työhaastattelussa vastaan tulevia tilanteita. Soitin suoraan ja sanoin, että pidän loukkaavana, että minun pitäisi mennä cv:n tekemistä varten kurssille. Olen kuitenkin aina etsinyt työpaikkani, cv:ni on luonnollisesti kunnossa, olen ollut vasta reilun kuukauden työttömänä ja olen aina pärjännyt haastatteluissa hyvin. Lisäksi sanoin virkailijalle, että jos ei osaa itse tehdä cv:tä tai olla työhaastattelussa niin en ihan heti keksi työtä, johon voisi yhtä avuttoman yksilön ottaa.

Aktiivimalli ja askartelukurssit sopii vain työttömille, joille työttömyys on elämäntapa. Väittäisin, että aika marginaalinen osa kaikista työttömistä. 

Mihin se elämäntapatyötön tarvii CV kurssia? Haloo

No siihen perseen nostamiseen. Sitähän tässä on nyt toitotettu, että on hyvä, että työttömät nostavat sen perseensä. Nyt sitten sekään ei kelpaa. 

Eiköhän suurin osa työttömistä ole ollut töissä ja osaa sen CV:n tehdä. Mutta kun niitä työpaikkoja ei vaan ole tarpeeksi. Ihan niin kuin vaan tiedoksesi. Suurin osa niistä työttömistä kyllä haluaa tehdä töitä. En ymmärrä tätä vihaa työttömiä kohtaan. Ja niitä elämäntapatyöttömiä on aina ollut, ovat kuitenkin hyvin pieni vähemmistö. Heillä yleensä on muitakin ongelmia, kuten mielenterveys- ja päihdeongelmat.

Vierailija
236/273 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Josko aktiivimallin voisi ottaa myös työnvälitykseen. Siis siten, että mikäli eivät onnistu jollekin hyvppyyttämälleen asiakkaalle välittämään sellaista kelvollista työtä ja työllistämään kolmessa kuukaudessa, niin leikattaisiin TE-toimiston johtajistolta tietty prosenttiosuus palkasta pois. 

Vierailija
237/273 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnhakijan täytyy brändätä itsensä, mutta samaan aikaan muokata CV:nsä haetun paikan mukaisesti. 

On syytä rakentaa siis itsestään useampi brändi.

Vierailija
238/273 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väitän että sinä et nyt näe asian todellista laitaa. Valtaosa nimenomaan vastustaa sitä että työttömiltä aletaan edellyttää tekoja omien työllisyysmahdollisuuksien kohentamiseksi. Kaikkein mieluiten mallin kritisoijan siirtyisivät suoraan perustuloon, jotta ei tarvitse edes teeskennellä hakevansa töitä.

Ehdotettu malli ei tule olemaan niin ehdoton kuin väität eikä yhdeltäkään aidosti aktiiviselta työttömältä työnhakijalta varmasti napata tuota minimaalista ja tilapäistä 4,65 prosenttia.

Vierailija
239/273 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä viitsi liioitella ja ylentää itseäsi (tai itse asiassa alentaa itseäsi, et sinä voi noin tyhmä olla mitä esität).

Olet ollut oman kertomasi mukaan itsekin työttömänä työnhakijana, ja sait osa-aikatyön, onnea siitä. Se ei kuitenkaan ollut sinun päätöksesi saada se homma, se oli työnantajasi päätös. Se olisi voinut mennä myös toisin, kuten aiemminkin sanoin, mutta siihen et vaivautunut kommentoimaan. Hait samalla myös muuta työtä, ja ilmeisesti sait. Onnea sillekin.

Haluan kysyä sinulta, minkä ikäinen olet?

Kuvittele itsesi tähän tositarinaan, tähän, mikä on monen työttömän tarinaa. Olet ollut pitkään työelämässä, koulutettuna ammatti-ihmisenä hyvässä työpaikassa, jossa työtäsi arvostetaan. Työpaikaltasi aloitettiin irtisanoa työntekijöiltä niiden tyypillisten tuotannollisten ja taloudellisten seikkojen vuoksi. (tuo tarkoittaa sitä, että henkilöstöä raakataan pihalle, koska yrityksen omistajat vaativat joka vuosi enemmän tulosta ja voittoa kuin edellisenä vuonna, ja tämä tapahtuu joka vuosi.

Eli, yritys tuottaa voittoa tänä vuonna kaksi yksikköä, ensi vuonna yrityksen on tuotettava ensin nämä kaksi yksikköä ja sen päälle neljä yksikköä tuottaakseen enemmän voittoa kuin vikme vuonna jne.jne. Tuo tuloskäyrä (omistajien määräys voiton jatkuvasta maksimoinnista.) on lopulta täysin mahdoton, jolloin lisää tulosta eli rahaa saadaan henkilöstöä vahentämällä. Henkilöstö on se, mistä säästöt haetaan, jolloin työntekijöitä irtisanotaan. Noin työttömyys syntyy.

Nyt tämä työtön viisikymppinen ammatti-ihminen ei saa uutta työtä hakemisaktiivisuudesta huolimatta, kursseille hauista huolimatta, ei edes aktiivimallin vaatimia minimipäiviä, ja häntä rangaistaan siitä, ettei hän tullut valituksi minnekään. Mikä tässä oli passiivista makailua.? Sitten taasen tyyppi, joka ei vaan viitsi hakea työtä mistään, tai mitään muutakaan, eikä mitään saakaan, kokee täsmälleen saman rangaistuksen kuin edellinen.

Nämä, hieman pitkät esimerkit tälle eräälle työttömien vihaajalle ylempänä, joka väittää, että on pelkästään itsestä kiinni.

No viiskymppinen ammatti-ihminen on pitkän työuransa aikana onneksi tehnyt sen verran että on maksanut talonsa ja kakarat on maailmalla.

Työtön viiskymppinen ammatti-ihminen on varmaan ihan tyytyväinen 660 euroon 700 euron sijaan jos ei saa nyt ehtoja muka täytettyä.

Ihan hän nyt kouluttaa itsensä uudelleen tuolla kaikella ajalla mitä on ja lakkaa natisemasta.

Ps. Täällä koitetaan elättää perhettä niillä teidän halveksimilla osa-aikainen töillä joten ime sitä.

Vierailija
240/273 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En edelleenkään ymmärrä näitä aktiivimallista kouhkaavia. Olen lukenut pelkästään sellaisia mielipiteitä, joissa pidetään työnhakemiseen velvoittamista kohtuuttomana tai ylipäätään sitä, että työttömyyskorvausta vastaan on pakko tehdä jotain, jota ei itse ehkä muuten tekisi. Ymmärrän, että kurssit eivät aina ole ihanteellisia ja osu kohdalleen mutta kaikesta valituksesta päätellen eivät ole osuneet kohdalleen ennenkään. Miten tilanne siis voi pahentua? Olisiko aika oikeasti antaa muutokselle mahdollisuus?

Rahaa vastaan on aina pakko tehdä jotain, usein sellaista, jota et välttämättä halua tehdä. Olen ollut elämässäni lukemattomissa erilaisissa töissä ja iso osa niistä on ollut sellaista, etten ole halunnut oikeasti sitä tehdä mutta rahan eteen sitä nyt vain on taivuttava. Olen myös opiskellut asioita, joita olen todella vihannut, mutta edelleen, rahaa vastaan on näihin asioihin nyt vain taivuttava. Missä vaiheessa tilanne on muuttunut sellaiseksi, että kuvitellaan, että kaikilla pitää olla kivaa? Kaikkien pitää saada samat asiat työmäärästä riippumatta?

Älkää tehkö työhakemuksia, älkää osallistuko idioottimaisille kursseille, jotka koette loukkaavina mutta älkää myöskään vaatiko ilmaista rahaa. Jos mieluummin hoidat naapurin vesirokkopotilasta kuin otat vastaan oikean työn, niin tee se omilla rahoillasi, älä yhteiskunnan eli meidän veronmaksajien rahoilla. Palataan mieluummin 30-luvulle, jolloin järjestettiin hätäaputöinä ojan kaivuuta. Voidaan laittaa kaikki työttömät kaivamaan metrotunnelia ja saamaan päivän työstä palkaksi aterian. Eipä ainakaan tarvitse valittaa karensseista, turhista koulutuksista ja työhakemusten vaivalloisesta rustaamisesta.

Niinpä, en usko että löytyy kovinkaan monta joka ei mieluummin ottaisi palkkaansa kotiin, jättäisi autoa lumihankeen ja lapset viemättä hoitoon ja olis vaan kuin ellunkanat. Eikös työtön saa edelleenkin rahaa vaikkei aktivoituisikaan.

Mikään ei ole niin varmaa kuin epävarma. Toivottavasti jäät työttömäksi. Katotaan sitten mistä se kana kusee. Juu ja olen töissä. Mutta jos työttömiä on yli 200.000 ja työpaikkoja n. 40.000 niin siinä ei vaan kaikki työllisty vaikka kuinka tahtoisi. Opettele laskemaan. Ja kuka esim. työllistyy 18 päiväksi 65  päivän aikana? Ei ainakaan omalla työpaikallani ole tuollaiseen resursseja eikä kovin monessa muussa työpaikassa. Tuo aktiivimalli on ihan työttömien kyykyttämistä eikä mitään muuta