Tätä ei varmaan saisi naisena ääneen edes sanoa, mutta..
.. naisten kanssa yhteistyö työelämässä on 90% vaikeeta tai erittäin vaikeeta miehiin verrattuna.
Pyöritän yhdessä mieheni kanssa pienehköä b2b-bisnestä, ja meillä on noin parisen sataa asiakasta. Näistä asiakkaista/yhteyshenkilöistä noin viidennes on naisia, eli n. 40kpl. Näistä 40 kpl:sta n. 34:n kanssa on ongelmia. Miesten kanssa tilanne on aivan toinen. N. 160 miesasiakkaasta n. 10 on hankalia.
Hankalalla tarkoitan nyt sitä, että esim sovitut asiat eivät pidä, mielipide vaihtuu tuulen mukaan, odotetaan/vaaditaan erityiskohtelua, kiukutellaan, uhkaillaan ja jopa kiristetään tarpeen tullen.
Nämä muutama poikkeuksellinen nainen joiden kanssa asiat sujuu aina normaalisti ja asiallisesti, ovat itse yrittäjiä, ja heidän firmansa ovat isoja ja menestyviä. Heillä on ikäänkuin luotto siihen että asiat toimii ja toisaalta heillä ei ole aikaa tai intressiä vaikeuttaa asioita turhanpäiten tai "koska nyt tuntuu tältä"..
Taas nämä naisten enemmistö, jotka ovat palkollisia pikkupomoja tai palkkatoimareita, vaikuttavat valitettavasti luonnevikaisilta kyykyttäjiltä ja päällepäsmäreiltä. Ihan kuin "asema" olis noussut hattuun ja nyt sitten kostetaan muille kaikki "vääryydeet" mitä "miesten bisnesmaailmassa" on ikinä aiemmin tullut vastaan.
Tämä asian laita on ollut karua todettavaa, ja itsekkin entisenä feminismiin taipuvaisena naisena olen tullut siihen tulokseen että naiset eivät ole miellyttäviä yhteistyökumppaneista, ja jos on mahdollista valita, en halua heitä asiakkaaksi ja yritän olla mahdollisimman vähän heidän kanssaan tekemisissä työ-asioissa.
Oletteko muut törmänneet tämän kaltaiseen jakaumaan?
Kommentit (133)
Naisissa ja miehissä on tasan yhtä paljon hankalia tapauksia. Todella pieni osa on sellaisia, mutta yksikin riittää vaikuttamaan kaikkeen. Naiset ja miehet ovat eri tavalla raskaita.
Naisilla on enemmän hajontaa selvästi kuin miehillä. On niitä todella tip-top -tarkkoja ja täsmällisiä, sitten niitä ihan ulapalla olevia. Miehet yleensä aina ovat siinä puolimatkassa ja vaihtelu on pienempää eri suuntiin. Ehkä eniten kummeksuttaa, että millä rahkeilla ja kannuksilla pahimmat sählärit ja vastuunvälttelijänaiset on päässy ylipäätään töihin.
T: yrittäjä N41
Ootapa, jos mies sanoisi tuon ääneen. :D Omassa ammatissani kohtaan paljon "hankalia" asiakkaita, mutta niitä kyllä löytyy kaikista sukupuolista...
Kumpaan kastiin ap itse kuulut? Ai niin, tyhmä kysymys, tietysti siihen fiksujen ja mukavien naisten harvinaiseen joukkoon. Ne tyhmät naiset on aina niitä muita.
Työpaikkojen toimintaongelmista kertyy varovaisestikin arvioiden satojen miljoonien eurojen vuosittaiset kokonaiskustannukset, arvioi sosiaali- ja terveysalan ammattijärjestö Tehy. Järjestön jäsenilleen toteuttaman kyselyn mukaan epäasiallisen kohtelun ja huonon johtamisen kaltaiseen häiriökäyttäytymiseen törmää jatkuvasti noin 40 prosenttia vastaajista.
Tehyn jäsenillään teettämästä kyselytutkimuksesta selviää, että...
-Vastaajista hieman yli puolet (53%:a) kokee tai todistaa jatkuvaa epäasiallista käyttäytymistä työyhteisöissään.
-Häiriökäyttäytymisen vaikutukset tuottavat yhdessä hieman keskikokoista suuremmassa sairaanhoitopiirissä vuosittain yli 30 miljoonan euron laskun (veronmaksajille)
-Arvio menetetystä työajasta: 5 tuntia per työviikko
Vierailija kirjoitti:
Kumpaan kastiin ap itse kuulut? Ai niin, tyhmä kysymys, tietysti siihen fiksujen ja mukavien naisten harvinaiseen joukkoon. Ne tyhmät naiset on aina niitä muita.
Hohhoijaa, johan sieltä aktivoitukin yksi palkattu naispomo kommentoimaan asian vierestä.
Samaa mieltä. Miesten kanssa asioiminen ja bisneksen tekeminen on yleensä paljon miellyttävämpää. Ei koske kaikkia tapauksia, mutta 90%.
Ihan tutkittu ilmiö. Oletetaan johtuvan naisvähemmistöisyydestä, koska lakkaa pätemästä kun naisia alkaa olla työyhteisössä 30-50%.
Täällä naisjohtaja. Sanon vain sen että vastapuoli käyttäytyy aina srn mukaan miten itse käyttäydyt ja ennenkaikkea asennoidut. Minulla ei oletuollaista ongelmaa koska suhtaudun ihmisiin ystävällisesti ja kunnioittavasti ja ennenkaikkea en arvostele.
Ap, ihmiset huomaavat jos heitä arvostelee. Vaikka sitten mielessään hiljaa.
Vierailija kirjoitti:
Fiksu toki olen, mukavuus on sitten vastapuolen arvioitavissa. Jokatapauksessa itselläni ei ole itsetunto-ongelmia ja/tai ylimäärästä aikaa, eikä näin ollen intressejä kyykyttää ketään tai hankaloittaa kenenkään bisneksiä, sehän olisi aina itseltänikin pois.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Täällä naisjohtaja. Sanon vain sen että vastapuoli käyttäytyy aina srn mukaan miten itse käyttäydyt ja ennenkaikkea asennoidut. Minulla ei oletuollaista ongelmaa koska suhtaudun ihmisiin ystävällisesti ja kunnioittavasti ja ennenkaikkea en arvostele.
Ap, ihmiset huomaavat jos heitä arvostelee. Vaikka sitten mielessään hiljaa.
Itsehän en ole asiakkaisiin juurikaan yhteydessä, vaan työntekijät hoitavat asiakassuhteet pääosin. Jännä juttu että antamani luvut koostuvat tasaisesti mies- ja naistyöntekijöiltämme, jotka ovat kuitenkin miellyttäviä asiakaspalvelun ammattilaisia.
-ap
Olen samaa mieltä ap:n kanssa, samanlaisia kokemuksia. Mutta tätä ei todellakaan voi julkisesti todeta, varaudu ap pskamyrskyyn...
Aluksi minusta tuntui että minulla on paljonkin sanottavaa aiheeseen mutta nyt en olekaan varma. Kelailin vähän aihetta ja mietin että onko minulla itselläni jo jotain antipatioita muita naisia kohtaan, mikä antaa sen tunteen että naiset automaattisesti ovat hankalempia. Ja itse olen siis myös nainen. Onhan niitäkin miehiä, jotka tykkäävät enemmän olla naisten kuin miesten seurassa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan tutkittu ilmiö. Oletetaan johtuvan naisvähemmistöisyydestä, koska lakkaa pätemästä kun naisia alkaa olla työyhteisössä 30-50%.
Itse asiassa kaikkein surkeimpia ja tehottomampia käärmenpesiä ovat naisvaltaiset työpaikat. Kysy keneltä vaan joka tekee hoitoalalla töitä. Tai joka on ollut joskus hoitoalalla asiakkaana, huomaa heti että "resurssipula" on pelkkää tehottomuutta ja kyvyttömyyttä.
Itse olen luojan kiitos ollut enimmäkseen miesvaltaisilla aloilla hommissa. On aina ihan hirveä reality check jos joutuu tekemään töitä naisten kanssa. Tietysti miehissäkin on ääliöitä mutta sellaista totaalista kyvyttömyyttä, avuttomuutta, aloitekyvyttömyyttä jne. löytyy vain naisista. Puhumattakaan miesten merkittävästi paremmasta stressinsietokyvystä.
t: itsekin nainen.
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä ap:n kanssa, samanlaisia kokemuksia. Mutta tätä ei todellakaan voi julkisesti todeta, varaudu ap pskamyrskyyn...
Ei tuollainen näkemys ketään yllätä. ..hirveesti tapaa naisia joiden mielestä toiset naiset on kamalan huonoja työkavereita. ..näiltä tekee sitten mieli kysyä pitävätkö he sitten itseään poikkeuksena ...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa kaikkein surkeimpia ja tehottomampia käärmenpesiä ovat naisvaltaiset työpaikat. Kysy keneltä vaan joka tekee hoitoalalla töitä. Tai joka on ollut joskus hoitoalalla asiakkaana, huomaa heti että "resurssipula" on pelkkää tehottomuutta ja kyvyttömyyttä.
Itse olen luojan kiitos ollut enimmäkseen miesvaltaisilla aloilla hommissa. On aina ihan hirveä reality check jos joutuu tekemään töitä naisten kanssa. Tietysti miehissäkin on ääliöitä mutta sellaista totaalista kyvyttömyyttä, avuttomuutta, aloitekyvyttömyyttä jne. löytyy vain naisista. Puhumattakaan miesten merkittävästi paremmasta stressinsietokyvystä.
t: itsekin nainen.
No hyvä että olet niin pätevä että ymmärrät oman kokemuksesi ja näkemyksesi olevan parempaa tietoa kuin asiasta tehty tutkimus.
En ole törmännyt tuollaiseen.