Tätä ei varmaan saisi naisena ääneen edes sanoa, mutta..
.. naisten kanssa yhteistyö työelämässä on 90% vaikeeta tai erittäin vaikeeta miehiin verrattuna.
Pyöritän yhdessä mieheni kanssa pienehköä b2b-bisnestä, ja meillä on noin parisen sataa asiakasta. Näistä asiakkaista/yhteyshenkilöistä noin viidennes on naisia, eli n. 40kpl. Näistä 40 kpl:sta n. 34:n kanssa on ongelmia. Miesten kanssa tilanne on aivan toinen. N. 160 miesasiakkaasta n. 10 on hankalia.
Hankalalla tarkoitan nyt sitä, että esim sovitut asiat eivät pidä, mielipide vaihtuu tuulen mukaan, odotetaan/vaaditaan erityiskohtelua, kiukutellaan, uhkaillaan ja jopa kiristetään tarpeen tullen.
Nämä muutama poikkeuksellinen nainen joiden kanssa asiat sujuu aina normaalisti ja asiallisesti, ovat itse yrittäjiä, ja heidän firmansa ovat isoja ja menestyviä. Heillä on ikäänkuin luotto siihen että asiat toimii ja toisaalta heillä ei ole aikaa tai intressiä vaikeuttaa asioita turhanpäiten tai "koska nyt tuntuu tältä"..
Taas nämä naisten enemmistö, jotka ovat palkollisia pikkupomoja tai palkkatoimareita, vaikuttavat valitettavasti luonnevikaisilta kyykyttäjiltä ja päällepäsmäreiltä. Ihan kuin "asema" olis noussut hattuun ja nyt sitten kostetaan muille kaikki "vääryydeet" mitä "miesten bisnesmaailmassa" on ikinä aiemmin tullut vastaan.
Tämä asian laita on ollut karua todettavaa, ja itsekkin entisenä feminismiin taipuvaisena naisena olen tullut siihen tulokseen että naiset eivät ole miellyttäviä yhteistyökumppaneista, ja jos on mahdollista valita, en halua heitä asiakkaaksi ja yritän olla mahdollisimman vähän heidän kanssaan tekemisissä työ-asioissa.
Oletteko muut törmänneet tämän kaltaiseen jakaumaan?
Kommentit (133)
Vierailija kirjoitti:
Ihan tutkittu ilmiö. Oletetaan johtuvan naisvähemmistöisyydestä, koska lakkaa pätemästä kun naisia alkaa olla työyhteisössä 30-50%.
Mielenkiintoista. Oman kokemuksen mukaan suurin osa työpaikan naisista oli aina hankalia. Nyt kun tiimi koostuu pelkistä naisista, ongelmat ovat vähentyneet huomattavasti. Onko antaa vinkkiä, mistä moinen tutkimus löytyy?
Vierailija kirjoitti:
Voi voi, kyllä on heikossa monien ihmisten luetunymmärtäminen ja käsityskyky yipäätään. Toisaalta se että ei ole ikinä tekemisissä asiakkaiden kanssa yritystoiminnan näkökulmasta, paistaa kyllä myös selkeästi läpi.
Palaan kommentoimaan muutamaan provoiluun kunhan illansuussa kerkeän ;)
-ap
Käytä iltasi fiksummin. Tämä on nähty, myös tässä ketjussa. Ainut, mitä tulet saamaan lisää, on henkilöön käyviä hyökkäyksiä (olet ammattitaidoton, psykopaatti, sulla ei ole edes yritystä, olet trolli jne). Naiset ei myönnä, että suuri osa heistä on vaikeita, näin se vaan on.
Vierailija kirjoitti:
Kumpaan kastiin ap itse kuulut? Ai niin, tyhmä kysymys, tietysti siihen fiksujen ja mukavien naisten harvinaiseen joukkoon. Ne tyhmät naiset on aina niitä muita.
:D
Researchers found that within academic departments, women of different social or professional “ranks” cooperate with each other less well than men do.
https://psychcentral.com/news/2014/03/04/which-gender-has-better-work-c…
Täysin päinvastaisia kokemuksia täällä. Ei tule oikeastaan uran varrelta mieleen kuin pari hankalaa naista, mutta miehiä senkin edestä, niin hankalia, ilkeitä kuin ahdisteleviakin.
Ihmiset, jotka valittavat jatkuvasti muiden juoruilusta, selkäänpuukottamisesta tai ilkeydestä ja ovat vähän väliä riidoissa milloin kenenkin kanssa ovat kyllä usein itse niitä kaikken pahimpia. Tai sit se on vaan tosi jännä sattuma, että tietyille ihmisille jotenkin aina sattuu narsistit, valehtelijat ja muuten täysin mahdottomat ihmiset työkavereiksi, sukulaisiksi, ystäviksi ja naapureiksi.
Jos itsellä on toistuvia ongelmia tulla toimeen naisten kanssa, voi toki miettiä onko vika naisissa, vai kenties jossain muussa. Tähän liittyy myös sisäistetty naisviha, eli nainenkin voi olla sovinisti. Etenkin miesvaltaisella alalla toimiva nainen voi saada hyväksyntää ja ylennyksiä olemalla "yksi jätkistä". Valitettavasti tähän liittyy usein myös koko oman sukupuolen vähättelyä ja jopa vihaa oma sukupuolta kohtaan, joka nähdään heikkoutena. Viha suunnataan muihin naisiin. Surullista, mutta aika yleistä.
Onko sun miehelläkin samanlaisia ongelmia naisten kanssa?
Mutta mistä johtuu, että työpaikkamme pahimmat juorujat ja ikävimmät toisten hsukkujat kahvihuoneessa kilvan arvostelivat kuinka kivempaa on miesvaltaisilla aloilla, naiset sitä, naiset tärä. Nämä siis itse tekevät sitä!
Vierailija kirjoitti:
Minulla tai miehelläni henkilökohtaisesti ei ole ongelmia kenenkään kanssa. Meidän alaisilla (sekä miehillä että naisilla) ongelmalliset asiakassuhteet ovat 90% naisten kanssa, ja niitä joudun sitten itsekkin selvittämään yrityksen omistajan roolissa. Mikä tässä on niin mahdotonta palstalaisten käsittää? Joku viisas tossa aiemmin kommentoikin että aikansa voisi käyttää paremminkin kun väittelemällä henkilökohtaisuuksiin ja asian viereen menevien idioottien kanssa. Ja oikeassa oli.
-ap
Itsellä sekä naisvaltainen opiskeluala että harrastus. Olen loputtoman kyllästynyt, johtuu ehkä kuitenkin vain siitä että yleistän jonkun henkilön raskauden/ärsyttävyyden naiseuteen. Hysteerisyys, itsekeskeinen ajattelu (miksi tämä luento/juhlat/harjoittelu järjestetään juuri silloin kun minulla on muuta menoa, eikö sitä voitaisi siirtää), sanotaan yhtä mutta tarkoitetaan toista (yhyy menipä huonosti, oho sieltä tulikin 5/5), huomionhakuisuus (selfiet), oman egon laittaminen muiden tunteiden edelle (siis etkö sinä tiennyt tätä asiaa, minäpäs tiesin sen ja myös tämän ja tuon), vastuuttomuus omista teoista (ryhmätyössä joku mokaa osionsa, syy pitäisi ottaa kollektiivisesti mutta sitten joku parkuu ettei tämä ole hänen syy vaan henkilön x), klikkien muodostus (ei voi yksin mennä edes kahvia hakemaan tai muodostaa omaa mielipidettä asioista tai ihmisistä, pitää olla klikin konsensus kaikesta), vähäinen kiinnostus peleihin/urheiluun, huono itsetunto paljon yleisempää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla tai miehelläni henkilökohtaisesti ei ole ongelmia kenenkään kanssa. Meidän alaisilla (sekä miehillä että naisilla) ongelmalliset asiakassuhteet ovat 90% naisten kanssa, ja niitä joudun sitten itsekkin selvittämään yrityksen omistajan roolissa. Mikä tässä on niin mahdotonta palstalaisten käsittää? Joku viisas tossa aiemmin kommentoikin että aikansa voisi käyttää paremminkin kun väittelemällä henkilökohtaisuuksiin ja asian viereen menevien idioottien kanssa. Ja oikeassa oli.
-ap
Kukahan nyt meni henkilökohtaisuuksiin. ..oisko sama nainen jonka mukaan naiset on hankalia. Vink vink.
Kyllä miehet nyt varmasti tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Naisilla usein se ongelmana etteivät tajua mitään siitä mitä ovat tilamassa,tai edes siitä mitä oikein haluavat.
Lisäksi ovat oppineet että valittamalla voivat saada kaikenlaista etua ja ovat kovia kälättämään.
Lisäksi monet pelaavat koko ikänsä jonkinlaista valtapeliä. Ja saavat jo pelkästään tyydytystä siitä että voivat juoksuttaa joitakuita oman pillinsä mukaan.
Tämän olen huomannut nuorten naispuolisten kassatyöntekijöiden kohdalla, että jonkinlainen valtapeli on käynnissä. Nuoret naisasiakaspalvelijat eivät tervehdi ensimmäisenä miestä, joka sopisi ikänsä perusteella kyseisen naisen parisuhdeskaalaan. Mikäli mies ei asiakkaana tervehdi ensin, niin tervehtiminen jää kokonaan tekemättä. Nuoret naiset vievät sen asenteen töihin asti, että he eivät voi olla aloitteellisia miehiä kohtaan, se olisi heille jotenkin noloa. Joten heidän täytyy osoittaa oma valta-asemensa laiminlyömällä työtehtäviään.
Vierailija kirjoitti:
Täällä naisjohtaja. Sanon vain sen että vastapuoli käyttäytyy aina srn mukaan miten itse käyttäydyt ja ennenkaikkea asennoidut. Minulla ei oletuollaista ongelmaa koska suhtaudun ihmisiin ystävällisesti ja kunnioittavasti ja ennenkaikkea en arvostele.
Ap, ihmiset huomaavat jos heitä arvostelee. Vaikka sitten mielessään hiljaa.
Olispa mulla ollut sun kaltainen pomo. Pomoja on ollut vuosien varrella sekä miehiä että naisia ja valitettavasti jälkimmäisten kanssa asiat eivät ole olleet aina niin selkeitä kuin miesten. Valtaosa kaikista esimiehistäni on olleet hyviä ja toimeen olen tullut hyvin erinäisistä säädöistä huolimatta kaikkien paitsi yhden naispomon.
Hänestä ei ottanut tolkkua sitten millään. Oli juuri niin tärkeä päälle päsmäri ettei mitään rajaa. Normaaleista työasioista ei voinut vain keskustella, jälkeenpäin palasi niihin keskusteluihin aina ja jonkin moitteen kanssa. Antoi uusia tehtäviä kertomatta niistä, siinä olikin sitten hyvä syy taas kiukutella ja nakella niskojaan kun on niin tyhmä alainen ettei tajua tehdä hänelle annettuja tehtäviä. Aina olisi pitänut olla tutka täysillä ja miettiä oliko tuo puolihuolimaton heitto nyt käsky tehdä asialle jotain vaiko ei. Toisinaan oli, toisinaan ei ja voi sitä hymähtelyä kun erehdyit varmistamaan.
Esimiehenä hän oli lyhyimmän aikaa mulla kuin kukaan muu aiemmin, vain noin 1,5v, mutta onnistui saamaan itseensä luottavasta, hyvästä, ahkerasta työntekijästä epävarman ja stressaantuneen. Miespomo vastaavassa tehtävässä oli se taustatuki joka esimiehen pitää tarvittaessa olla. Antoi työskennellä itsenäisesti, mutta tarvittaessa isoissa ongelmissa pystyi tukeen luottamaan ja tuli kannustusta ja itseluottamus nousi kohisten. Harmi että jäi eläkkeelle aikanaan.
Ko. nainen siirtyi muualle, mutta torpedoi mulle kuuluneen ylennyksen läksiäisiksi. Etsin sitten uuden työpaikan kun katsoin että omalle henkiselle jaksamiselle se on parempi vaihtoehto.
Miehissä työkavereina (ei esimiehenä) löytyy melkoisia juoruilijoita, mutta muutoin hommat sujuvat suoraviivaisemmin, mikä sopii mulle.
Kokemusta siis on, tuo naispomo oli yksi esimerkki, työkavereina ollut muutama vastaava, mutta niiden kanssa on pärjännyt paremmin kun samalla tasolla ollaan tehtävien suhteen oltu
Mä olen hankala asiakas. Ostajan roolissa (minulla on myös muita rooleja) teen tilauksia, seuraan tuotteiden saapumista ajallaan sekä tarkastan tuotteen sen saavuttua sekä hoidan takuita/huoltotilauksia jne. Jos jokin ei toimi olen yhteydessä myyjään. Joskus käy niin, että myyjä ei ota asiaa hoitaakseen vaan passuuttaa minua olemaan yhteydessä kuljetusliikkeeseen tms. tai vaan heiluttelee käsiään voivotellen tai kukaan ei vastaa. Kun näitä ongelmia jatkuu, niin tiukennan otettani ja alan soittelemaan useammin, eri henkilöille sekä esimiehille. Jos oikein huonoksi menee niin laskua ei makseta (tuote ei ole saapunut/on viallinen). Mä puutun näihin epäkohtiin, kun taas kaksi lähintä miespuolista kollegani ei puutu. He siis antavat asioiden olla ja vaan tilaavat uuden tavaran, jos edellisen kanssa on ollut ongelmia. Yksittäinen tilauksen arvo on yleesä 100-2000 euroa. Työnantajaa voisi haitata jos tietäisi.
Varsinkin nuoret naiset loukkaantuvat helposti, ehkä johtui noin yleensä kireästä ilmapiiristä että olivat valmiiksi varuillaan. Itsekin joskus mietin että olisipa varaa sanoa, etten mene töihin jos koko ajan haukutaan joskus ilman syytäkin, oli vaan kasvatus ettei työpaikalla voida äksyillä.
Sitten kumminkin asiasta sanomista pyydettiin jopa anteeksi myöhemmin, se oli kaikin tavoin vääristynyttä. Nuori tyttö istui tupakalla vähän väliä, huomautettiin.
Ainoa tapa toimia on palaveri, johon on pakko osallistua ja kertoa mielipiteensä. Siihen aikaan vain laitettiin jo valmiiksi luu kurkkuun harjoittelijoille.
No enpa tieda, minulla on ollut seka mies- etta naispomoja, ja yhta huonoa esimerkiksi ongelmatilanteisiin puuttuminen on ollut. Miespomot ovat esiintyneet itsevarmempina, mutta ei se vastuunotto aina heillekaan ole helppoa ollut. Korkeat kasitykset itsestaan on ollut kaikilla, mutta naiset eivat aina leuhki ihan niin avoimesti kuin miehet. Seka mies etta naispomoilla on taipumusta kuvitella, etta alaisia esim kiinnostaa heidan perhe-elamansa tai lastensa tai muiden sukulaistensa saavutukset, eli tassakaan suhteessa naiset eivat ole olleet sittenkaan pahempia, vaikka naisten kyvyttomyytta vetaa rajaan henkilokohtaisen ja muun elaman valiin usein parjataan.
Vierailija kirjoitti:
Johtajatyyppejä ei ole olemassakaan.
Todellakin on. Kunnon narsisti osaa manipuloida alaiset tuottavammiksi, kun samalla introvertti kilttimiesjohtaja ei saa kaikkea irti työntekijöistä. Ja jos joku alainen nyt luulee, että se on huono asia, että kokoajan tehdään täysillä ja paletaan loppuun. No ei se ole. Työttömiä on satoja tuhansia. Kun yksi työntekijä on käytetty loppuun, otetaan uusi. Tulijoita riittää.
Jos jatkuvasti törmää "hankaliin" ihmisiin, niin missähän lienee syy...?
Provohan tämä on.
Toivon ettei kukaan nyt tosissaan lähde avautumaan ap:n trollausketjuun. Toisaalta; onko sillä sitten väliä jos avautumiseen on tarve, provosoituneena tai ei.