Köyhien rahankäyttö
Jäätelöketjussa ihmeteltiin miten köyhällä on varaa ostaa kallista huuhteluainetta.
Onko osalla köyhistä hukassa rahan käyttö?
Millaisia on oikeasti köyhän rahan käyttö?
Opiskelija rahat olivat tiukilla ja ei tullut mieleenkään ostaa huuhteluainetta tai tilata lehtiä.
Kommentit (403)
Voivoi. Jos se köyhä saa kuukausittain saamansa tuen riittämään kuukaudeksi kerrallaan on aivan sama mitä hän sillä käytettävissä olevalla rahalla ostaa.
Itsemääräämisoikeus on aika arvokas asia, en olisi sitä keneltäkään viemässä.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen köyhä opiskelija, ja onnistun silti vuoden aikana säästämään kesätyöstä, tuista ja lainan hyvitysosasta (en kuluta lainkaan sitä takaisin maksettavaa osaa) ja sijoitetun lainapääoman tuotosta noin 1000 euroa. Käytän sen rahan kerran vuodessa ostamalla erään 1000e maksavan harrastusesineen (bjd-nukke, jos jotakuta kiinnostaa). Ja kyllä siitäkin riittää vinkujia, koska onhan joku nukke jumalattoman turha. :D
Säästämään onnistun sillä, etten esim käytä hoitoainetta, huuhteluainetta, värjää tukkaa, osta vaatteita muualta kuin kirpparilta tai käy baarissa, polta tai juo. Ei myöskään ole bussikorttia, vaan pyöräilen. Silti rahankäyttöni on "vastuutonta", koska, kyllä, mulla jää rahaa SÄÄSTÖÖN valtion tuista ja minimipalkkapätkätöistä...
HERRANJUMALA NUKELLALEIKKIVÄ OPISKELIJA JOLLA EI OLE ELÄMÄÄ:::ONKO SE SEKSINUKKE?
Vierailija kirjoitti:
Enneminkin ihmeteltiin, miksi ylipäätään ostaa huuhteluainetta. Turhaa ympäristön pilaamista. Eikä huhteluaine ole ihmisellekään välttämättä hyväksi. Puhdas vaate on parempi kuin huuhteluaineella kyllästetty.
Minä ostan huuhteluainetta, sillä pesen sukkahousut jokaisen käytön jälkeen. Hyvälaatuiset kestävät pesua. Ja kovin sähköiset ovat, jos ei käytö huuhteluainetta.
Heitäkö sukkahousut pois käytön jälkeen vai pidätkö niitä likaisena?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enneminkin ihmeteltiin, miksi ylipäätään ostaa huuhteluainetta. Turhaa ympäristön pilaamista. Eikä huhteluaine ole ihmisellekään välttämättä hyväksi. Puhdas vaate on parempi kuin huuhteluaineella kyllästetty.
Minä ostan huuhteluainetta, sillä pesen sukkahousut jokaisen käytön jälkeen. Hyvälaatuiset kestävät pesua. Ja kovin sähköiset ovat, jos ei käytö huuhteluainetta.
Heitäkö sukkahousut pois käytön jälkeen vai pidätkö niitä likaisena?
Vastauksen oikeellisuus riippuu varmaan siitä onko hän köyhä vai keskituloinen.
Köyhille on eri säännöt kuin muille. Näköjään.
Köyhien pitäisi sijoittaa rahastoihin ja osakkeisiin. Lisäksi köyhän kannattaa perustaa hyvä ja vakavarainen yritys, jolla on varmoja maksajia asiakkaina.
Ihmetyttää miten pienistä asioista jotkut voivat valittaa kuin jonkun rahankäytöstä. Onko elämä jo niin täydellistä että jos joku köyhempi ostaa huuhteluainetta niin siitä pitäisi nostaa maailmaa kaatava kitinä. Minä olen matalapalkkaisessa työssä, maksan laskuni, säästän sieltä täältä tärkeämpiin ostoksiin ajan kanssa, ostan kerran viikossa presidenttikahvipaketin jotta edes joskus voisi nauttia jostakin, vai pitäisikö minun ostaa sitä halvinta roskaa joka ei maistu miltään? Minun puolestani ihmiset ovat oikeutettuja käyttämään rahansa miten tahtovat, ilman että joku sääntöpoliisi täällä vinkuu ihmisten omasta rahankäytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usein köyhillä on aivan väärät luulot vaikkapa keskituloisen elämästä. Kuvitellaan, että on varaa hankkia mitä vaan haluaa ihan tuosta vaan. Ei mitään tajua, paljonko elämä maksaa silloin kun ei ole minkään tuen piirissä.
Eli siis, olen huomannut, että eniten itselleen ovat vailla kaikkea kallista sellaiset, joille asiat kustantaa joku muu. Kuvitellaan että peruselintaso on monta kertaa korkeampi, kuin se oikeasti on.
Se, joka tienaa joka sentin työllä, arvostaa rahaa enemmän ja on suunnitelmallisempi. Ei aina, mutta usein.Höpö höpö. Minäpä kerron esimerkin eli olen köyhä yhden lapsen huoltaja ja käytän rahaa suhteessa keskituloiseen tuttavaperheeseen seuraavasti:
- en käy kampaajalla, tuttavaperheen äiti kuluttaa n. 100€/kk
- en harrasta mitään tai käy missään, tuttavaperheen äidillä salikortti plus muita harrastusmaksuja
- en osta itselle vaatteita kuin vasta niiden mentyä rikki eli yksillä housuilla, kengillä jne. mennään, lapselle hankin todella tarkkaan miettien (takki on aina myös vettäpitävä, tennarit pidetään aina ensin joulu-, kevät- ym. juhlissa ja otetaan vasta sen jälkeen arkikäyttöön jne.), toinen perhe pystyy ostamaan vaikka hyödyntävätkin myös alennusmyyntejä
- itsellä ei omaisuutta tai velkaa, toinen perhe maksaa kallista asunto- ja autolainaa, koska haluavat paljon tilaa hyvällä alueella ja aina uuden auton (ja sitten valittvat kuluja!)
- katson ruokaostoksilla valehtelematta jokaikisen tuotteen kohdalla kilo-/litrahinnan, tämä joka kerta kun käyn kaupassa, sanomattakin lienee selvää ettei keskituloinen perhe näin joudu tekemään
- meillä ei ole maksukanavia (netti ja tv on täynnä katsottavaa), toisella perheellä kanavat on ja ihmeellistä kyllä, sitä pidetään nykyisin jonain ihme normina! mutta säästö se on vaikka kymppikin
- omat lomailut ehkä risteily kerran vuodessa, tuttavat pystyvät joskus matkustamaan kauemmaskin ja risteillä useaan kertaan vuodessa
Tuossa nyt pääpiirteittäin, mutta huomasit ehkä, että eroa on kyllä valtavasti, etenkin omalta osaltani. Mutta tiedän tilanteen ja näillä on mentävä. Niin ja ymmärrän kyllä, ettei kaksi keskituloista kylve rahassa, mutta edelleen jos ja kun palaa tuohon listaan, huomaa eron kyllä. Keskituloisten kitinä siitä, kuinka ei oikein ole varaa mihinkään on itseasiassa aika loukkaavaa kun kuitenkaan mitään ei varsinaisesti puutu ja pystyy oikeasti elämään elämäänsä (harrastukset, huvitukset, vaatteet, kampaajat, lomat jne.), ei vai säilymään hengissä kuten vaikkapa itselläni on. Niin ja en nyt valita tässä tai sano, että tämä olisi väärin vaan haluan vaan vähän hahmottaa tilannetta omaltakin näkökannalta.
Höpö höpö myös itsellesi :-) Ei kannatakaan verrata yhden aikuisen köyhää perhettä kahden aikuisen keski-ellei jopa hyvätuloiseen perheeseen.
Minä olen keskituloinen, keskitulon alarajoilla oleva yksinhuoltaja.
Leikkaan hiukseni itse. Harrastan vain juoksemista (silloin tällöin ostettava kengät). En myöskään osta uusia vaatteita itselleni juuri koskaan. Asuntolaina minulla on, pienestä rivitalokolmiosta. Yksin luonnollisesti maksan sen. Auto on pakko olla, koska työmatka 25km. Yksin maksan, bensakulutkin aika kovat, huollot ym.
Onneksi lapsi on jo koulussa, ei ole enää päivähoitomaksua. Se oli paljonkin yli lapsilisän. Kaupasta ostan kaikki lihat ym. punaisilla hintalapuilla ja pakastan. Hyvin harvoin ostetaan mitään extraa.
Minullahan ei ole oikeutta mihinkään alennuksiin ikinä, joten esim. junalla emme raaski lomalla matkustaa koskaan vaikka se olisi mukavaa. Sama juttu kaikkiin tapahtumiin ja harrastuksiin - ovat aivan liian kalliita minulle.
Koska elämme säästeliäästi, pystyn sentään tarjoamaan lapselleni maksullisen harrastuksen ja kohtalaiset vaatteet. Ei mitään ylihintaista merkkikampetta mutta ihan siistit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täältä olen oppinut että köyhän tulee olla ehdottomasti hoikka, hiukan nuhruinen mutta ei tietenkään likainen käytetyissä vaatteissa, ostaa ruuaksi lähinnä juureksia, sekä jauhoja ja hiivaa leivän tekoon. Tärkeimpänä asenne, sen tulee olla nöyrä. Masentunut ei saa kuitenkaan olla, vaan reippaasti suunnata kohti parempaa tulevaisuutta.
Poimia paljon marjoja ja kerätä pulloja.
Ruoka kannattaa kurkottaa biojäteastiasta. Naapurin hävittämät leivät ovat ihan syömäkelpoisia, kun niitä on pyyhkäissyt kalsarinlahkeesta tehdyllä märällä räsyllä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä se fiksu rahankäyttö sitten on?
On ihan fiksua joskus ostaa se naistenlehti, Akua Ankka-taskukirja, merkki ripsiväri, viinipullo, kalliimpaa suklaata, hyvälle tuoksuvaa huuhteluainetta (itse en sellaisia käytä mutta en pöyristy jos joku -vaikka köyhäkin- sellaisen ostaa), mitä tahansa mikä tuo hyvän mielen, sillä on valtava psykologinen merkitys että edes joskus voi ostaa turhuutta/luxusta ja saa ihan itse päättää mihin rahansa käyttää eikä vain kärvistellä halpojen järkevien välttämättömyyksien kanssa.
Kukkia ja huulipunia myydään todella paljon, kun lama kurittaa väestöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täältä olen oppinut että köyhän tulee olla ehdottomasti hoikka, hiukan nuhruinen mutta ei tietenkään likainen käytetyissä vaatteissa, ostaa ruuaksi lähinnä juureksia, sekä jauhoja ja hiivaa leivän tekoon. Tärkeimpänä asenne, sen tulee olla nöyrä. Masentunut ei saa kuitenkaan olla, vaan reippaasti suunnata kohti parempaa tulevaisuutta.
Poimia paljon marjoja ja kerätä pulloja.
Ruoka kannattaa kurkottaa biojäteastiasta. Naapurin hävittämät leivät ovat ihan syömäkelpoisia, kun niitä on pyyhkäissyt kalsarinlahkeesta tehdyllä märällä räsyllä.
Kiitos nauruista! :-DDD
Itse teen niin, että ostan vaikka sen pizzan, jos tekee oikein mieli, juuri ihan oman itseni ja jaksamiseni takia.
Tiedän, että se vie osan kuukauden rahoista, mutta teen sen silti.
Olen sitten sillä kaurapuurolla päivän, jos tarvitsee.
Kuukausi toisensa perään ei jaksa elää, ellei joskus saa ostaa jotain itselle mieleistä.
En tarkoita kallista, mutta pientä hemmottelua.
Sen turvin jaksan ja olen jaksanut tähä saakka.
Jos on aivan koko ajan harmaata pötkylää ilman pienintäkään ilonhetkeä, niin tuskin kukaan jaksaa.
Ihmettelen monia täällä, jotka eivät sitä kaipaa, joko eivät puhu totta tai ovat täydellisen tunnevammaisia ihmisiä, niin itseään kuin muitakin kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse teen niin, että ostan vaikka sen pizzan, jos tekee oikein mieli, juuri ihan oman itseni ja jaksamiseni takia.
Olen sitten sillä kaurapuurolla päivän, jos tarvitsee.Kuukausi toisensa perään ei jaksa elää, ellei joskus saa ostaa jotain itselle mieleistä.
Sen turvin jaksan ja olen jaksanut tähä saakka.Jos on aivan koko ajan harmaata pötkylää ilman pienintäkään ilonhetkeä, niin tuskin kukaan jaksaa.
Ihmettelen monia täällä, jotka eivät sitä kaipaa, joko eivät puhu totta tai ovat täydellisen tunnevammaisia ihmisiä, niin itseään kuin muitakin kohtaan.
Ja se ylellisyydentunne jos sen pizzan oikein tilaa kotiin eikä lähde hakemaan mistään, ei tarvitse poistua kotoa ja pizza on kuuma :)
"Köyhät" käy Hesellä ja Subwayssa, usein. Niillä on Netflix ja viaplay. Tiliotteesta huomaa myös, että parkkisakkoja tulee. Ja jotain nettipelirahaa maksetaan.
Toimeentulotukea saa näillä eväillä. Kyllä, voin yleistää.
Vierailija kirjoitti:
"Köyhät" käy Hesellä ja Subwayssa, usein. Niillä on Netflix ja viaplay. Tiliotteesta huomaa myös, että parkkisakkoja tulee. Ja jotain nettipelirahaa maksetaan.
Minulla ei ole mitään noista, vaikka olen pienituloinen syöpähoitojen vuoksi.
Harmi, ettet pääse tuomitsemaan käytöstäni. :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole mitään noista, vaikka olen pienituloinen syöpähoitojen vuoksi.
Harmi, ettet pääse tuomitsemaan käytöstäni. :(
Älä huoli, kyllä se jotain vielä keksii.
Jaksamista :)
Vierailija kirjoitti:
Usein köyhillä on aivan väärät luulot vaikkapa keskituloisen elämästä. Kuvitellaan, että on varaa hankkia mitä vaan haluaa ihan tuosta vaan. Ei mitään tajua, paljonko elämä maksaa silloin kun ei ole minkään tuen piirissä.
Eli siis, olen huomannut, että eniten itselleen ovat vailla kaikkea kallista sellaiset, joille asiat kustantaa joku muu. Kuvitellaan että peruselintaso on monta kertaa korkeampi, kuin se oikeasti on.
Se, joka tienaa joka sentin työllä, arvostaa rahaa enemmän ja on suunnitelmallisempi. Ei aina, mutta usein.
Sellaista se on. Minä sairastuin moraalittomasti syöpään, vaikka edustin ennen sinun heimoasi.
Netflix maksaa kympin kuussa ja sillä saa aivan helvetisti sisältöä elämäänsä. Saako köyhä käydä elokuvissa? Se sentään maksaa jo helposti 12 euroa ja sillä saa köyhä viihdykettä vain tunniksi.
Vierailija kirjoitti:
Olen sitten sillä kaurapuurolla päivän, jos tarvitsee.Kuukausi toisensa perään ei jaksa elää, ellei joskus saa ostaa jotain itselle mieleistä.
Sen turvin jaksan ja olen jaksanut tähä saakka.Jos on aivan koko ajan harmaata pötkylää ilman pienintäkään ilonhetkeä, niin tuskin kukaan jaksaa.
No höh,minä syön kauraa joka päivä ja säästöön jää pienituloisena 5000e vuodessa.Pari kertaa viikossa voi syödä jotain kalliimpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole velkaa ja varallisuus noin 400 000 verottajan mukaan.
Tilillä 40 000€ enkä ikinä oikeastaan tuhlaa rahaa vaan ostan järkeviä tarveostoksia.
Teen perusruokaa edullisista raaka-aineista ja lehtiä ei osteta eikä tilata kuin tärkeimmät.
Matkustellaan kyllä, mutta teeseitse reissuja eli edullisesti.
Siltikään en koe elämäni olevan huonoa vaan nautin vähästä.Ja ajatella saatte tehdä ihan omia valintoja, eikä kukaan niistä valita.
Ja ajatella, jos he tienaavat rahansa ihan itse, eivätkä elä tuilla.
Mitä se fiksu rahankäyttö sitten on?
On ihan fiksua joskus ostaa se naistenlehti, Akua Ankka-taskukirja, merkki ripsiväri, viinipullo, kalliimpaa suklaata, hyvälle tuoksuvaa huuhteluainetta (itse en sellaisia käytä mutta en pöyristy jos joku -vaikka köyhäkin- sellaisen ostaa), mitä tahansa mikä tuo hyvän mielen, sillä on valtava psykologinen merkitys että edes joskus voi ostaa turhuutta/luxusta ja saa ihan itse päättää mihin rahansa käyttää eikä vain kärvistellä halpojen järkevien välttämättömyyksien kanssa.