Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhien rahankäyttö

Vierailija
30.01.2018 |

Jäätelöketjussa ihmeteltiin miten köyhällä on varaa ostaa kallista huuhteluainetta.
Onko osalla köyhistä hukassa rahan käyttö?
Millaisia on oikeasti köyhän rahan käyttö?
Opiskelija rahat olivat tiukilla ja ei tullut mieleenkään ostaa huuhteluainetta tai tilata lehtiä.

Kommentit (403)

Vierailija
1/403 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältä olen oppinut että köyhän tulee olla ehdottomasti hoikka, hiukan nuhruinen mutta ei tietenkään likainen käytetyissä vaatteissa, ostaa ruuaksi lähinnä juureksia, sekä jauhoja ja hiivaa leivän tekoon. Tärkeimpänä asenne, sen tulee olla nöyrä. Masentunut ei saa kuitenkaan olla, vaan reippaasti suunnata kohti parempaa tulevaisuutta.

Vierailija
2/403 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonoja ihmisiä, hyi. Miten saisimme annettua heille opetuksen? Kieltolaki, huvivero, happivero. Jotenkin ne rahat pitäisi saada järkevämpään käyttöön köyhiltä, eivät osaa edes käyttää rahaa. Usein on ehdotettu erilaisia kuponkeja, ne voisivat toimia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/403 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattee lukea lehtiä, voi maailma vaikka vähän avartua ap.

Vierailija
4/403 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla riittää ihmettelemistä sekä köyhien että varakkaiden rahankäytössä. Itse käytän rahaa paljon fiksummin, onneksi.

Vierailija
5/403 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täältä olen oppinut että köyhän tulee olla ehdottomasti hoikka, hiukan nuhruinen mutta ei tietenkään likainen käytetyissä vaatteissa, ostaa ruuaksi lähinnä juureksia, sekä jauhoja ja hiivaa leivän tekoon. Tärkeimpänä asenne, sen tulee olla nöyrä. Masentunut ei saa kuitenkaan olla, vaan reippaasti suunnata kohti parempaa tulevaisuutta.

Poimia paljon marjoja ja kerätä pulloja.

Vierailija
6/403 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enneminkin ihmeteltiin, miksi ylipäätään ostaa huuhteluainetta. Turhaa ympäristön pilaamista. Eikä huhteluaine ole ihmisellekään välttämättä hyväksi. Puhdas vaate on parempi kuin huuhteluaineella kyllästetty.

Vierailija
7/403 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenellä on varaa heittää panttipulloja menemään? Kenellä on varaa ottaa pikavippejä? Entä tuprutella rahaa savuna ilmaan pilaten samalla keuhkot? Olla pesemättä hampaita myös hamaiden välistä joka päivä?

Vierailija
8/403 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä huuhteluainetta koska se kutittaa. Happy?

Vierailija
9/403 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sen huuhteluaineen funktio on? Olen pessyt vaatteet aina ilman huuhteluainetta ja mitään vikaa en ole havainnut

Vierailija
10/403 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein köyhillä on aivan väärät luulot vaikkapa keskituloisen elämästä. Kuvitellaan, että on varaa hankkia mitä vaan haluaa ihan tuosta vaan. Ei mitään tajua, paljonko elämä maksaa silloin kun ei ole minkään tuen piirissä.

Eli siis, olen huomannut, että eniten itselleen ovat vailla kaikkea kallista sellaiset, joille asiat kustantaa joku muu. Kuvitellaan että peruselintaso on monta kertaa korkeampi, kuin se oikeasti on.

Se, joka tienaa joka sentin työllä, arvostaa rahaa enemmän ja on suunnitelmallisempi. Ei aina, mutta usein.

Vierailija
11/403 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai kamala. Yksi köyhä osti purkkihernekeittoa ja toinen huuhteluainetta. Viikonloppuna varmaan raportoidaan, miten köyhällä oli karkkipussi ostoskorissa ja toisella talouspaperia.

Minä käytän huuhteluainetta oikeastaan vain villavaatteiden pyykkäyksessä. Yksi litran pullo kestää vuosia, mutta joskus sellainen pitää ostaa. Sitten joku valopää päättelee, että ostan uuden pullon joka kauppareissulla.

Köyhän pitää aina olla säästäväinen, nokkela, osata käyttää jokainen tarjous hyödyksi eikä koskaan saa tulla tilannetta, että oikaisisi jossakin. Keuhkokuumeessakaan ei ole luvallista ostaa lapsille eineksiä, äkkiäkös sitä pyöräyttää mehevän hernekeiton.

Vierailija
12/403 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole köyhä mutta ei tulee mieleenkään ostaa naistenlehtiä kaupasta tai käydä joka vuosi ulkomailla. Miksi oletetaan keskituloisten tuhlaavan rahaa tarpeettomiin tavaroihin tai lomamatkoihin?

Vierailija
13/403 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni ihmetytti joulun alla ettei ihmisillä mukamas ole varaa ostaa joululahjaa lapselleen.

Facebookissa sattui silmiini useampikin ilmoitus missä kerjättiin/kerättiin lapsille lahjoja.

Joulu on kerran vuodessa, joten kyllä ihmetyttää vanhemmat jotka eivät kykene ennakoimaan juhlaa muutamaa kuukautta etukäteen ja säästämään edes jotain lapsen lahjaan.

Olen kyllä suoraansanoen hieman hämmentynyt leipäjonoistakin, sillä itse pienituloisena (alle köyhyysrajan) elävänä pystyn elämään ihan ok. elämää.

On auto, joskin todella vanha ja teen kirppikseltä vaateostokseni, mutta pudottuani köyhyysrajan alapuolelle ja jouduttuani nyt miettimään mitä ruokakaupasta ostan, olen edelleen hämmästynyt kuinka vähällä rahalla pystyy elintarvikkeita ostamaan. Ei varmaankaan maailman tervellisintä ruokaa, mutta hengissä toistaiseksi pysyn ja kaikenkaikkiaan ihan hyvää elämää vietän, köyhänäkin :-)

Vierailija
14/403 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen teoriassa on köyhä, joka käyttää rahaa fiksusti? Jos köyhä käyttäisi rahojaan fiksusti (myös muuttaen menneisyyttään, jos on velkoja), niin eihän kokisi köyhä olevansakaan. Pienituloinen toki, mutta jos silti pärjää ihan hyvin, olisi köyhä outo sana kuvaamaan ihmistä.

Eli köyhistä löytää aina haukuttavaa. Jos ei löydä, niin kyseessä ei ole köyhä.

Vierailija
15/403 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai kamala. Yksi köyhä osti purkkihernekeittoa ja toinen huuhteluainetta. Viikonloppuna varmaan raportoidaan, miten köyhällä oli karkkipussi ostoskorissa ja toisella talouspaperia.

Minä käytän huuhteluainetta oikeastaan vain villavaatteiden pyykkäyksessä. Yksi litran pullo kestää vuosia, mutta joskus sellainen pitää ostaa. Sitten joku valopää päättelee, että ostan uuden pullon joka kauppareissulla.

Köyhän pitää aina olla säästäväinen, nokkela, osata käyttää jokainen tarjous hyödyksi eikä koskaan saa tulla tilannetta, että oikaisisi jossakin. Keuhkokuumeessakaan ei ole luvallista ostaa lapsille eineksiä, äkkiäkös sitä pyöräyttää mehevän hernekeiton.

Villavaatteista ei kannata pestä vaan tuulettaa. Kaupan villalle tarkoitettu huuhteluaine pilaa aidon villavaatteen. Sonett on ainoa toimiva aine koska se palauttaa villan veden hylkimisen.

Vierailija
16/403 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole velkaa ja varallisuus noin 400 000 verottajan mukaan.

Tilillä 40 000€ enkä ikinä oikeastaan tuhlaa rahaa vaan ostan järkeviä tarveostoksia.

Teen perusruokaa edullisista raaka-aineista ja lehtiä ei osteta eikä tilata kuin tärkeimmät.

Matkustellaan kyllä, mutta teeseitse reissuja eli edullisesti.

Siltikään en koe elämäni olevan huonoa vaan nautin vähästä.

Vierailija
17/403 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millainen teoriassa on köyhä, joka käyttää rahaa fiksusti? Jos köyhä käyttäisi rahojaan fiksusti (myös muuttaen menneisyyttään, jos on velkoja), niin eihän kokisi köyhä olevansakaan. Pienituloinen toki, mutta jos silti pärjää ihan hyvin, olisi köyhä outo sana kuvaamaan ihmistä.

Eli köyhistä löytää aina haukuttavaa. Jos ei löydä, niin kyseessä ei ole köyhä.

Jostain kumman syystä yleensä fiksuilla köyhillä on menneisyydestä johtuvia velkoja. Velat ovat pakottaneet miettimään kuluttamista ja hämmentävintä on positiivinen asenne. Tullaan toimeen mutta ymmärretään että ylimääräisiin menoihin ei ole varaa. Voisi jopa sanoa että perheessä on parempi yhteishenki.

Vierailija
18/403 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä pakkomielle on kokoajan puhua köyhien vääristä valinnoista? En polta, en juo, en käytä huuhteluainetta tai talouspaperia enkä osta avokadoja. Mutta ostan luomua, jopa luomulihaa. Tuhlausta, jonka olen valinnut nyt kaiken edelle. Minulla on köyhänäkin oikeus tehdä omia valintoja ja kaikki ei ole teidän mielen mukaisia.

Jotenkin outoa, että kaikki kaupassa käynnistä lähtien pitäisi tehdä teidän mielen mukaan. Saan silti valittaa köyhyyttä, Niinhän tekin valitatte kun sanotte että keskituloisenakaan ei voi ostaa huuhtrluaoneyta tms.

Vierailija
19/403 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen köyhä. Vaatteetkin ovat nuhruiset ja paikattu. Paikkaa paikan päällä. Haisenkin pahalle ja hampaani ovat huonot.

Eilen kävin kaupassa ja ostin tuoreita mansikoita, mustikoita pakasteesta ja jotakin hirveän kallista pyykinpesuainetta ja kuhafileen.

Lasku lähes 60€. Onneksi ei mennyt omista rahoista, vaan naapurin liikuntarajoitteisen vanhuksen rahoista, kun hänen kotiapunsa oli sairastunut.

Tunsin kuinka ap. kaltaisilla ihmisiltä sain katseita ja suurta paheksuntaa, sen aisti kehoni, enkä osannut edes hävetä.

Vierailija
20/403 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävä on kaupan kassalla töissä ja ollut usein puhetta näistä ihmisten ostoskäyttäytymisistä ja varsinkin nuoret vanhemmat ostaa aika kallista törkyruokaa eli mättöä mätön päälle.

Samat käy pizzaa ja heseä hakemassa jne.

Kasviksia ja vihanneksia ei osteta ja banaani ainoa hedelmä.

Kaljaa/siideriä/tupakkaa ja sitten ihmetellään miten kallista on ruoka.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kolme