Köyhien rahankäyttö
Jäätelöketjussa ihmeteltiin miten köyhällä on varaa ostaa kallista huuhteluainetta.
Onko osalla köyhistä hukassa rahan käyttö?
Millaisia on oikeasti köyhän rahan käyttö?
Opiskelija rahat olivat tiukilla ja ei tullut mieleenkään ostaa huuhteluainetta tai tilata lehtiä.
Kommentit (403)
Pöh kirjoitti:
Ihmetyttää miten pienistä asioista jotkut voivat valittaa kuin jonkun rahankäytöstä. Onko elämä jo niin täydellistä että jos joku köyhempi ostaa huuhteluainetta niin siitä pitäisi nostaa maailmaa kaatava kitinä. Minä olen matalapalkkaisessa työssä, maksan laskuni, säästän sieltä täältä tärkeämpiin ostoksiin ajan kanssa, ostan kerran viikossa presidenttikahvipaketin jotta edes joskus voisi nauttia jostakin, vai pitäisikö minun ostaa sitä halvinta roskaa joka ei maistu miltään? Minun puolestani ihmiset ovat oikeutettuja käyttämään rahansa miten tahtovat, ilman että joku sääntöpoliisi täällä vinkuu ihmisten omasta rahankäytöstä.
Työntekijä ja sossuelätti ovat aivan eri asioita. Omalla palkalla saa ostaa turhuuksia jos haluaa, ei muiden rahoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä keskustelu taas kerran osoittaa, kuinka Suomessa on voimakkaasti nousemassa yhteiskuntaluokat ja ihmisten eriarvoistaminen, mihin yhteiskuntaluokkaan nyt sattuu kuulumaan.
Jostakin syystä alaluokka/köyhät ja yläluokka/rikkaat eivät ole vastakkain, vaan vallan vahtikoirana on keskiluokka, joka määrittelee miten köyhän tulisi elää ja mitä on oikeus ostaa tai elää elämäänsä. Jos köyhä ei täytä vaatimuksia, olet luuseri ja loinen.
Tuputetaan omia elämän katsomuksia ja tapoja, jotka ovat ainuita ja oikeita ja kaikkien pitäisi elää niin tai ei ainakaan yhtään paremmin, puhumattakaan, että joku kokisi elämän iloa tai mielihyvää elämässään jostakin ostamastaan tavarasta, se on suurinta syntiä. Köyhän osa olisi olla nöyrä ja elää vaatimatonta elämää, johon sisältyy kärsimystä ja luopumista.
Näin ei yläluokka, ainakaan julkisuudessa ajattele. Päinvastoin, rikkaudestaan huolimatta he tuntevat empatiaa ja ovat huolissaan tukien pienuudesta ja yhä suuremmassa määrin tekevät hyväntekeväisyyttä, siitä suurempaa numeroa tekemättä, oli kysymyksessä Hurstin leipäjonot tai vähävaraiset perheet.
Ja ovat julkisuudessa kertoneet huolensa, erityisesti lasten ja nuorten syrjäytymisestä vähävaraisissa perheissä, mutta keskiluokka haluaisi viedä viimeisetkin muruset köyhän pöydästä.
Onko köyhien jatkuva syyllistäminen ja paheksunta keskiluokalta pelkoa vai mitä, kun vaarana on itsekin pudota köyhyyteen?
Kerronpa miksi ärsyttää. Keskiluokka joutuu maksamaan KAIKEN itse omalla työllään. Ruoan, sähköt, veden, asumisen, lääkkeet, kaiken. Päivästä 8 tuntia menee työpaikalla olemiseen ja työmatkoihin 1-2 tuntia per päivä. Keskiluokkaisella ei ole mahdollisuutta tuettuun asumismuotoon kuten kaupungin asuntoon, joten asunnosta maksetaan korkeampaa hintaa. Keskiluokkainen katsoo tuotteiden hintoja kaupassa ja tekee luksusostoksia harkitusti, yleensä rahaa on vain tarpeelliseen jotta voi säästää jotain hienompia asioita varten. Keskiluokkainen maksaa työmatkastaan 50-100 euroa kuussa julkisesta liikenteestä tai autosta. Kaikki omasta palkkarahasta. Samaan aikaan veroja menee 20-30 prosenttia jokaisesta liksasta.
Sitten tulee työtön "köyhä", joka saa melkein saman summan (muutamaa hassua satasta vaille) puhdasta rahaa tukien muodossa mutta sen lisäksi esimerkiksi tarvehankinta-apua sossusta vaikkapa hajonneen tietokoneen ostamiseen, tuetun asumismuodon ja mahdollisesti muita helpotuksia. Lapsiperheet saavat tuettuja lomia. Vapaa-aikaa on riittämiin. Ja siltikään ei riitä. "Köyhä" haluaa saman elintason kuin naapurin ylempi keskiluokka, mutta ei omilla ansioillaan. Muiden pitäisi maksaa lasten jääkiekkoharrastus ja reissu Kanariansaarille. Nämä Ilta-Sanomien ja Hesarin haastattelemat köyhät ovat lähes poikkeuksetta "Köyhiä" jotka elävät isossa asunnossa, eivät halua tehdä mitään ja vaativat käsi ojossa lisää rahaa. Toisessa kädessä on tietty osarilla hankittu kaikista kallein iPhone ja pöydällä MacBook, koska "Köyhältä" puuttuu elämänhallinta ja suunnitelmallisuus. "Köyhän" ei tarvitse ymmärtää rahan arvoa, koska varat eivät ole itse ansaittuja. Tällaisille "Köyhille" ei riittäisi mikään summa rahaa kuussa, koska kaikki käytettäisi heti. Näitä tapauksia olen todistanut niin monesti vierestä, ettei jaksa säälittää.
Ja keskiluokka tämän lystin maksaa, rikkaiden ei tarvitse ajatella rahaa. Keskiluokka kouluttautuu, käy töissä, maksaa veroja, on vastuussa omasta elämästään ja tinkii omasta elintasostaan, kiitokseksi tulee vain "Köyhien" valitusta siitä miten pitää laskea pennejä. Siksi keskiluokkaa vituttaa siipeilijät. Ja aivan oikein, olen sitä mieltä että "Köyhän" pitäisi olla nöyrä. Sitä keskiluokkakin on. Suomessa on ilmainen korkeakoulutus ja alaikäistenkin koulunkäyntiä tuetaan antamalla rahaa lukiokirjoihin, mutta varmaan lisäraha taas taianomaisesti ratkaisisi tämänkin ongelman?
Jos sinä aivan oikeasti kuvittelet työttömän "tienaavan" tuilla täysin verrannollisesti sinun keskiluokkaiseen palkkaasi, olet hakoteillä. Peruspäiväraha on ~697 €/kk - verot + asumistuki, jos sitä myönnetään (kaikille ei myönnetä) + toimeentulotuki, joka on harkinnanvarainen, eivätkä todellakaan kaikki sitä saa. Lapsilisiä saavat kaikki, myös sinä, joten ne olen jättänyt tästä kaavasta pois. Tätä avokätisemmin tukea saavat saavat hyvin todennäköisesti jotakin muuta tukimuotoa työttömyytensä oheen, ja aivan varmasti perustellusti. Ja jos vertaat elämääsi johonkin sossun kustantamalla taksilla baariin kruisailevaan alkoholistiin, mietihän vähän, haluatko oikeasti verrata sinun tilannettasi hänen tilanteeseensa. Jos haluat, korkkaa keppana ja mene kokeilemaan.
Ymmärrän täysin, että työn mielekkyyttä työttömyyteen verraten kyseenalaistetaan silloin, kun kyse on matalapalkkatyöläisestä ja/tai osa-aikaisesta työntekijästä, joiden palkka voi tosiaankin olla jollakin tasolla verrannollinen työttömän tukiin kokonaisuudessaan. Mutta hepä eivät olekaan keskituloisia. Jos sinä todella miellät olevasi keskituloisena kaikista pienituloisimpien asemassa, sinun on todennäköisesti syytä säätää kulutustottumuksiasi, niin kuin meidän muidenkin.
Älä viitsi loruilla. Jos perhe elää tuilla, niin tasan tarkkaan tulee sekä toimeentulotuki että asumistuki ja harkinnanvaraista päälle. Ärsyttää tämä venkoilu miten "köyhä" ei välttämättä saisi tukiaan. Joo ei saa mikäli puoliso on hyväpalkkaisissa töissä ja hyvä niin. Muuten ne tuet tippuvat näille "köyhille" kuin manulle illalliset. Ja kämpät on joka kerta prameammat kuin omani. ( Olen akateeminen, jonka toimenkuvaan kuuluu kotikäynnit).
Kyllä siinä kauemmin menee, kun lisätään vielä keititön siivous ja tiskaus sen jälkeen. Ei mitään järkeä, kun voisi mielummin leipoa vaikka joka kolmas tai neljäs päivä jos haluaa itse leipoa leipänsä.