Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhien rahankäyttö

Vierailija
30.01.2018 |

Jäätelöketjussa ihmeteltiin miten köyhällä on varaa ostaa kallista huuhteluainetta.
Onko osalla köyhistä hukassa rahan käyttö?
Millaisia on oikeasti köyhän rahan käyttö?
Opiskelija rahat olivat tiukilla ja ei tullut mieleenkään ostaa huuhteluainetta tai tilata lehtiä.

Kommentit (403)

Vierailija
121/403 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

111, kiitos hyvästä kirjoituksesta!

Sanoma menee, ikävä kyllä ohi monelta, ehkä tahallisestikin *eivät vaan ymmärrä*, mutta asiaa kirjoitit.

Vierailija
122/403 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yhtään kadehdi jos köyhä ostaa ruokakupongilla vaikka sitten sisäfilettä.

Jos se tuottaa hänelle hyvän mielen ja maistuu hyvältä.

Jos on monta kuukautta syönyt juureksia, hernesoppaa, ja aina kaikista halvinta että tulee jo korvista ulos, niin olisi ihan sadistista taas ostaa jotain samaa johon jo kyllästynyt täysin.

Inhimillistä ja henkiseltä kannalta tervettä on ostaa ihan sitä mistä on pitkään jäänyt paitsi, edes sen kerran.

Esimerkiksi jos on ostanut kirppareilta vaatteet mitä sattuu sopimaan ja sitten saa lahjakortin, niin eikö ole oikein, että sillä lahjakortilla ostaa kerrankin lämpimän ja iloisenvärisen toppatakin, eikä jälleen sitä jo kulutettua ja harmaata kirpparilta?

Yksi uusi, mieluinen ja sopiva vaate on joskus tärkeämpi ihmiselle kuin kolme jo jonkun muun käyttämää ja kuluttamaa.

Oli sitten jonkun mielestä tyhmää tai ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/403 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä. Kokonaistuloni ovat hieman virallisen köyhyysrajan alapuolella. Tosin minun ei tarvitse maksaa vuokraa, vaan yhtiövastike, enkä asu ruuhkasuomessa. Leipäjonot selittyvät varmaan asumismenoilla Hkin seuduilla. Sitten on velat, niiden lyhentämiseen ei saa toimeentulotukea. Elämäntilanne myös vaikuttaa, esim. teinien vanhemmilla on ruuan kulutus valtava.

Vierailija
124/403 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on köyhä? Miten paljon rahaa on ruoka-ja muihin ostoksiin per kk? Luulenpa, että monet köyhäksi itsensä tituleeraavat eivät loppujen lopuksi niin köyhiä olekaan. Minä olen ollut köyhä, oikeasti. Se on sitä, että on n. 70 euroa koko kuukauden käyttörahat. Ei siinä huuhteluaineita ostella. Köyhyys on jatkuvaa pelkoa siitä, riittääkö raha elämiseen ja eläminen ei tässä tarkoita cappuccinoja ja leffassakäyntejä, vaan hengissä selviämistä. Tätä oikeaa köyhyyttä suomessa saa osakseen vain opiskelija. Muut tuilla elävät ovat suorastaan hemmoteltuja verrattuna opiskelijarenttuun, jonka elättäminen ei ole kenekään intresseissä Suomessa.

Vierailija
125/403 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kettu näitä provoja. Joko venäläinen botti tai joku vähä-älyisempi kokoomusnuori vauhdissa.

Millaista on punatukkaisten rahankäyttö? Millaista on masentuneiden rahankäyttö? Millaista on kissanomistajien rahankäyttö?

Mikä on köyhä? Mitä  lukuisista määritelmistä käytät? Väliaikaisesti pienituloinen opiskelija, minimipäivärahaa ja korkeintaan asumistukea saava yli 50-kymppinen työtön vaiko kokkareiden ylenkatsoma muu pienituloinen. Pienituloisia on monenlaisia ja rahankäyttötapoja on yhtä monta kuin köyhiä. Varmaan se käytettävissä olevan rahan määrä on määräävin tekijä. Tosin hyvätuloisetkin velkaantuvat kun kulut ovat suuremmat kuin tulot.

Minä ostin akateemisena opiskelijana joskus huuhteluainetta ja nautin myös opiskelijaelämästä juomalla siideriä. Mitä helvettiä se sulle kuuluu? Jos olisin nyt työtön niin ostaisin vieläpä purkkihernekeiton enkä keittäisi itse, ja ostaisin myös einespitsoja. Lällällää. 

Vierailija
126/403 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on köyhä? Miten paljon rahaa on ruoka-ja muihin ostoksiin per kk? Luulenpa, että monet köyhäksi itsensä tituleeraavat eivät loppujen lopuksi niin köyhiä olekaan. Minä olen ollut köyhä, oikeasti. Se on sitä, että on n. 70 euroa koko kuukauden käyttörahat. Ei siinä huuhteluaineita ostella. Köyhyys on jatkuvaa pelkoa siitä, riittääkö raha elämiseen ja eläminen ei tässä tarkoita cappuccinoja ja leffassakäyntejä, vaan hengissä selviämistä. Tätä oikeaa köyhyyttä suomessa saa osakseen vain opiskelija. Muut tuilla elävät ovat suorastaan hemmoteltuja verrattuna opiskelijarenttuun, jonka elättäminen ei ole kenekään intresseissä Suomessa.

Opiskelijalla on elämä edessään ja heille on yleensä keikkatöitäkin.  Yksin asuva joka saa peruspäivärahaa ja ehkä vähän asumistukea on todellinen häviäjä. Kokeile ja tule sitten kertomaan kokemuksistasi. Opintotuen alentaminen oli kyllä törkeää. 

Vierailija
127/403 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti 111:n kirjoituksen merkittävin osa oli se, että köyhyyden merkittävin syy on tyhmyys. Miten ja kuinka monimuotoisesti tyhmyyden seuraukset sitten ilmenevät on toinen asia, mutta perussyy köyhyydelle se ehdottomasti on.

Tyhmyyteen liittyy hyvin usein pitkäjänteisyyden puute, ja se on aivan perustavaa laatua oleva este köyhyydestä eroon pääsemiseen. Tyhmyys tekee ihmisestä välinpitämättömän myös itseään kohtaan, terveydestäään, painostaan ja kunnostaan huolehtiminen vaatii aina pitkän aikavälin määrätietoista toimintaa. Mitkään kuntokuurit tai uudet laihdutuskeinot eivät kelpaa, vaan on elettävä järkevästi.

Sama pätee talousasioihin. Tiedän itse asian omakohtaisesti, kun vajaa 20 vuotta sitten olin tilanteessa vailla työtä ja tililläni oli alle 20 euroa rahaa. En ollut tyhmä, mutta huoleton ja varautumaton toki.

Vieläkään en ole varsinaisesti rikas, mutta kun aloitin tinkimättömän määrätietoisen toiminnan olen päässyt täysin eroon köyhyydestä. Lyhyesti sanottuna tie ulos köyhyydestä on se että on tehtävä työtä - mitä tahansa työtä -  ja sijoitettava säännöllisesti pieni summa, eli on kyettävä säästämään koko ajan. Siten aika tekee tehtävänsä ja köyhyys tulee voitetuksi.

Kaikenlaisesta tuhlaamisesta on pidättäydyttävä, kunnes riittävä liikkumavara on saavutettu. Ei matkustelua, ei nautintoaineita, ei elokuvia, ei rahapelejä, ei uusia kulutustavaroita, ei uusia vaatteita, ainoastaan halvimpia ruokia jne jne. Koko ajan on pidettävä huolta siitä että on varaa säästää ja sijoittaa.

Kun on kerran ollut köyhä niin juuri vastenmielisempää ajatusta kuin köyhyyteen palaaminen tuskin voi olla. Missään tapauksessa en vieläkään osaa tuhlata rahaa, mutta pientä osaa varallisuudesta koskevia hankintoja on nyt helppo tehdä ja satsata harrastuksiin esim. ostamalla vajaan tonnin hintainen digikamera tms.

Vierailija
128/403 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tässä tammikuun ollut ”kokeillaan köyhäilyä” testi meneillään. Aika pienellä ollaan pärjätty. Ei paljoa kahdelta ole ruokaan rahaa mennyt. Kuukauden kulut ovat olleet seuraavat:

Laina: 653e

Vastike: 144e

Sähkö: 103e (lasku 3kk lasku)

Netflix: 11e

Ruoka: 113e

Muut taloustarvikkeet: 22e

Puhelin: 16

Yhteensä: 1062€

Jos ei suuria kuluja huomenna tule niin melko helposti alle 1100€/kk pystytään elämään. Ainoa mitä kuluna puuttuu on vakuutusmaksut. Ne tulevat 3kk välein ja on noin 230€/lasku. Luulen, että kaksi työtöntä aikuista voisi netota jotakin tuon 1100€ luokkaa, jos asunnon vuokra on 700-800€/kk. Varma en ole, kun en ole opintotukia enempää tukia koskaan saanut.

Ruuassa periaatteessa ollaan jouduttu tunkimään lähinnä hedelmissä. Niitä ollaan melko harvoin ostettu. Pääasiallisena ravintona ollut jauheliha, kanasuikaleet, porsaanliha, peruna, riisi, pasta (itse tehty ja ostettu), salaatti, sipuli, paprika, kaali, porkkana. Vesi ollut juomana. Jauhelihaa ollaan syöty enemmän kuin yleensä ja kanaa vähemmän kuin normaalisti. Lohta ei olla ostettu vaan kalana on ollut tonnikala ja kalapuikot. Leipiä ei olla ostettu vaan ollaan tehty itse. Pastatkin ollaan itse tehty. Itse tekeminen vaatii vaivaa, mutta sillä säästää melko paljon rahaa ainakin leipien suhteen.

Toki eihän tässä ole vaatteita tai mitään isoa ostettu. Ei meillä muutenkaan mitään shoppailua olle koskaan harrastettu vaikka ihan kivasti tienataan (nettotulot yhteensä n. 5000€/kk

Vierailija
129/403 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on tässä tammikuun ollut ”kokeillaan köyhäilyä” testi meneillään. Aika pienellä ollaan pärjätty. Ei paljoa kahdelta ole ruokaan rahaa mennyt. Kuukauden kulut ovat olleet seuraavat:

Jos ei suuria kuluja huomenna tule niin melko helposti alle 1100€/kk pystytään elämään. Ainoa mitä kuluna puuttuu on vakuutusmaksut. Ne tulevat 3kk välein ja on noin 230€/lasku. Luulen, että kaksi työtöntä aikuista voisi netota jotakin tuon 1100€ luokkaa, jos asunnon vuokra on 700-800€/kk. Varma en ole, kun en ole opintotukia enempää tukia koskaan saanut.

Ruuassa periaatteessa ollaan jouduttu tunkimään lähinnä hedelmissä. Niitä ollaan melko harvoin ostettu. Pääasiallisena ravintona ollut jauheliha, kanasuikaleet, porsaanliha, peruna, riisi, pasta (itse tehty ja ostettu), salaatti, sipuli, paprika, kaali, porkkana. Vesi ollut juomana. Jauhelihaa ollaan syöty enemmän kuin yleensä ja kanaa vähemmän kuin normaalisti. Lohta ei olla ostettu vaan kalana on ollut tonnikala ja kalapuikot. Leipiä ei olla ostettu vaan ollaan tehty itse. Pastatkin ollaan itse tehty. Itse tekeminen vaatii vaivaa, mutta sillä säästää melko paljon rahaa ainakin leipien suhteen.

Toki eihän tässä ole vaatteita tai mitään isoa ostettu. Ei meillä muutenkaan mitään shoppailua olle koskaan harrastettu vaikka ihan kivasti tienataan (nettotulot yhteensä n. 5000€/kk

No teillehän tuo on hauska ja mielenkiintoinen kokeiluprojekti. Isolle osalle pakollista arkea vuodesta toiseen.

Vierailija
130/403 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teettekö molemmat töitä kotona vai asutteko kävelymatkan päässä työpaikoista? Vai kuljetteko kenties ideologisesti julkisilla pummilla? Kuuluuko nettilasku vastikkeeseen?

Vierailija
131/403 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täältä olen oppinut että köyhän tulee olla ehdottomasti hoikka, hiukan nuhruinen mutta ei tietenkään likainen käytetyissä vaatteissa, ostaa ruuaksi lähinnä juureksia, sekä jauhoja ja hiivaa leivän tekoon. Tärkeimpänä asenne, sen tulee olla nöyrä. Masentunut ei saa kuitenkaan olla, vaan reippaasti suunnata kohti parempaa tulevaisuutta.

Joo, ja on ok kysyä köyhältä, etkö sä osaa edes puolukkapuuroa tehdä. Koska kaikkien köyhien tulee syödä aamiaiseksi puuroa ja vääntää jotain halpismummoruokia tyyliin puolukkapuuro ja kaalikeitto.

Vierailija
132/403 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otapa yksi nolla nettotuloista pois ja kokeile uudestaan. Tai jos teitä kaksi on niin 2x518€/kk.

Vierailija
133/403 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minäkin vain soitan heti iltalehteen juttuvinkin siitä miten minulla loppui rahat kesken kassalla ja jätskiraha täytyi pummata toiselta ja sitten postaan kuvan epämääräisistä ostoksistani niin johan saadaan heitettyä vettä myllyyn! Kyllä vain! ja tadaa, nyt saadaan kaikki suomalaiset köyhät näyttämään huonoilta rahankäyttäjiltä ja täten tuet pois nyt ja heti! Ja sitten vielä tehtaillaan tänne aloituksia samasta aiheesta kerran tunnissa,  sillä selvä.

Vierailija
134/403 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekin ollut opiskelija ja muistan ne ajat ja sen tiukkuuden hyvin.

Erona työttömään tai muuten ei-opiskelijaköyhään on sosioekonominen status.

Se ei tuo leipää pöytään eikä sillä makseta vuokria mutta opiskelijoita ei myöskään halveksita, nimitellä eikä esitetä törkeitä suunnitelmia heidän nöyryyttämisekseen ja olojensa kurjistamiseksi.

Ja kuten joku jo totesi odotettavissa on että v'hävaraisuus päättyy ja ovet työelämään aukeavat, pitkäaikaistyöttömillä, etenkin iäkkäämmillä ei.

Vierailija
135/403 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä niin, eihän kukaan ennen sinua ole koskaan ollut opiskelija. Aina näihin keskusteluihin tulee joku kertomaan, miten pienillä rahoilla opiskelijan pitää elää verrattuna työttömään. Uskotko, jos sanon, että melkein kaikki työttömistä ovat eläneet opiskelijan elämää opiskelijan tuloilla? Unohditko tekstistäsi kokonaan opintolainan, etkö ottanut vai etkö saanut?

Vierailija
136/403 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseäni ihmetytti joulun alla ettei ihmisillä mukamas ole varaa ostaa joululahjaa lapselleen.

Facebookissa sattui silmiini useampikin ilmoitus missä kerjättiin/kerättiin lapsille lahjoja.

Joulu on kerran vuodessa, joten kyllä ihmetyttää vanhemmat jotka eivät kykene ennakoimaan juhlaa muutamaa kuukautta etukäteen ja säästämään edes jotain lapsen lahjaan.

Olen kyllä suoraansanoen hieman hämmentynyt leipäjonoistakin, sillä itse pienituloisena (alle köyhyysrajan) elävänä pystyn elämään ihan ok. elämää.

On auto, joskin todella vanha ja teen kirppikseltä vaateostokseni, mutta pudottuani köyhyysrajan alapuolelle ja jouduttuani nyt miettimään mitä ruokakaupasta ostan, olen edelleen hämmästynyt kuinka vähällä rahalla pystyy elintarvikkeita ostamaan. Ei varmaankaan maailman tervellisintä ruokaa, mutta hengissä toistaiseksi pysyn ja kaikenkaikkiaan ihan hyvää elämää vietän, köyhänäkin :-)

Eikö olisi kannattavampaa ostaa seuraavan joulun joululahjat aina uuden vuoden jälkeisistä alennusmyynneistä. Todella iso säästö tulisi kun kyviäkin leluja saa alle puoleenkin hintaan.

Kyllä ne jossain varaston/vaatehuoneen hyllyllä säilyis sinne jouluun asti.

Tuo nyt taas on typerää tuhlaamista. Ostaa jotain rojua vain siksi, että on jotain rojua annettavaksi! Vuodessa se lapsi/nuori muuttuu paljon. Jos tänä vuonna himottaa Pokémon-kortit, niin takuulla ne on jo vuoden päästä ei-toivottu lahja. Meidän poika toivoi menneenä jouluna Neropatin päiväkirjoja ja leffalippuja, ei mitään muuta. Tietenkin oli mummot ja kummit hamstranneet pitkin vuotta kaikkea krääsää, kuten leluja, lautapelin, ei-toivotun cd-levyn ja vähän liian pienet pitkät kalsarit (ehkä toissa joulun jälkeen alesta hankittu?).

Vierailija
137/403 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai kamala. Yksi köyhä osti purkkihernekeittoa ja toinen huuhteluainetta. Viikonloppuna varmaan raportoidaan, miten köyhällä oli karkkipussi ostoskorissa ja toisella talouspaperia.

Minä käytän huuhteluainetta oikeastaan vain villavaatteiden pyykkäyksessä. Yksi litran pullo kestää vuosia, mutta joskus sellainen pitää ostaa. Sitten joku valopää päättelee, että ostan uuden pullon joka kauppareissulla.

Köyhän pitää aina olla säästäväinen, nokkela, osata käyttää jokainen tarjous hyödyksi eikä koskaan saa tulla tilannetta, että oikaisisi ana jossakin. Keuhkokuumeessakaan ei ole luvallista ostaa lapsille eineksiä, äkkiäkös sitä pyöräyttää mehevän hernekeiton.

Ei tartte mitään hernekeittoa vääntää, mutta erityisesti köyhällä pitäisi olla vaikka jotain säilykkeitä ym. ettei tarvitsisi kipeenä kalliita eineksiä ostaa.

Mitä eroa säilykkeillä ja eineksillä on? Ei niin yhtään mitään. Ja onhan täällä haukuttu jo hernekeittopurkin ostamisestakin, ihan samat haukut tulee maksalaatikostakin. Säilykkeet ja einekset on saman hintaisiakin.

Vierailija
138/403 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on pienet tulot, niin ei se estä ostamasta vaikka sitten huuhteluainetta. Menot täytyy kuitenkin suhteuttaa niihin tuloihin, eli jättää sitten jotain muuta ostamatta saadakseen huuhteluaineet.

Vierailija
139/403 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teettekö molemmat töitä kotona vai asutteko kävelymatkan päässä työpaikoista? Vai kuljetteko kenties ideologisesti julkisilla pummilla? Kuuluuko nettilasku vastikkeeseen?

Nettilasku kuuluu vastikeeseen, olisko 10/1mb yhteys. Normaalisti muutenkin kuljetaan töihin kävellen tai fillarilla. Miehen työmatka on 5km ja mulla vajaa 3km. Einsiihen autoa tai julkista tarvitse. Aikasiemman duunini työmatka oli 15 km ja kuljin sen fillarilla paitsi kaikkein liukkaimmat kelit, joita ei helsingissä kovinkaan paljoa nykyään ole.

Vierailija
140/403 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran ostin kännykän ja söin puuroa loppukuukauden.

Kerran oli liian hauskaa ja ryyppäsin puol palkkaa, ja taas puurolinja. Hui kamalaa!

Miksi ihmisiä niin kiinnostaa miten muut käyttää rahansa? :D

Itse en aina ole fiksusti käyttänyt rahojani. Ei se mikään maailmanloppu ole, tää on vain elämää, ei kaikkea tarvitse aina ottaa niin vakavasti.

Raha ei ole koskaan kontrolloinut mun elämää ja olen onnellinen näin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kaksi