Köyhien rahankäyttö
Jäätelöketjussa ihmeteltiin miten köyhällä on varaa ostaa kallista huuhteluainetta.
Onko osalla köyhistä hukassa rahan käyttö?
Millaisia on oikeasti köyhän rahan käyttö?
Opiskelija rahat olivat tiukilla ja ei tullut mieleenkään ostaa huuhteluainetta tai tilata lehtiä.
Kommentit (403)
Vierailija kirjoitti:
Usein köyhillä on aivan väärät luulot vaikkapa keskituloisen elämästä. Kuvitellaan, että on varaa hankkia mitä vaan haluaa ihan tuosta vaan. Ei mitään tajua, paljonko elämä maksaa silloin kun ei ole minkään tuen piirissä.
Eli siis, olen huomannut, että eniten itselleen ovat vailla kaikkea kallista sellaiset, joille asiat kustantaa joku muu. Kuvitellaan että peruselintaso on monta kertaa korkeampi, kuin se oikeasti on.
Se, joka tienaa joka sentin työllä, arvostaa rahaa enemmän ja on suunnitelmallisempi. Ei aina, mutta usein.
Tämä on kyllä niin totta! Ei tietenkään kaikkien, mutta usein kuulee "köyhän" valittavan, ettei ole varaa matkustaa lomilla ulkomaille tai ei ole varaa ostaa lapsille uusimman mallisia puhelimia. Ilmeisesti he vertaavat sitten todella varakkaisiin, mainoksiin tai somen kiiltokuvaelämään ja luulevat että se on muilla jotenkin ihan normimeininki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi osa köyhistä ei osaa jakaa tuloja tasaisesti kuukauden ajalle? Kun rahat saapuvat tilille niin käydään syömässä hampurilaiset ja loppu kuusta valitetaan kun rahat ovat loppu ja ruokarahaa on vain 12€ viikoksi. Tämä sama toistuu kuukaudesta toiseen.
Niin, miksi maailma ja ihmiset eivät ole täydellisiä. Oletko sinä?
Jos kävisi että jäisi vain 12€ tilille rahaa jolla pitäisi elättää perhe viikon ajan. Kävisin läpi sen kuukauden ostokset ja varmistaisin ettei kyseinen tilanne toistuisi. Oppisin virheestä..
Olen aina ollut pienituloinen, mutta minulla on riippuvuus. Velkaantuminen johtuu omasta tyhmästä päästä ja tästä riippuvuudesta. Maksan velkoja vielä vuosia. Koen ulosoton myötä olevani b-luokan kansalainen koska olen köyhä, velkaantunut ja ulosotossa. Olen myös masentunut. Kaikista tekijöistä johtuen ja huonosta itsekurista, syön herkkuja pahaan henkiseen oloon. Luulen että se auttaa, mutta sehän tuo vaan huonomman olon, morkkiksen kun lihoo jne. Herkuilla tarkoitan makeisia kaupasta. Muuten kaikki ruoka tehdään kotona ja se on kotiruokaa. Elämänhallintani on heikkoa ja pyörin oravanpyörässä josta en pääse ulos. En käytä alkoholia, mutta tupakoin. Syytän tästä huonoja hermojani ja stressiä mutta kyse on siis huonosta itsekuristani ja elämänhallinnasta. En odota että kukaan nostaa minut tästä suosta, mutta en kykene itsekään sieltä nousemaan kun en saa itsestäni mitään irti. t: yksi masentunut ja tyhmä köyhä
Vierailija kirjoitti:
Miksi osa köyhistä ei osaa jakaa tuloja tasaisesti kuukauden ajalle? Kun rahat saapuvat tilille niin käydään syömässä hampurilaiset ja loppu kuusta valitetaan kun rahat ovat loppu ja ruokarahaa on vain 12€ viikoksi. Tämä sama toistuu kuukaudesta toiseen.
Tämä!
Perjantaina oli rahapäivä tuttava perheessä eli lapsilisät tuli.
Äiti osti kahvia, limpparia ja karkkia lähes 30€ baarista ja samat olisi saanut tien toiselta puolelta puoleen hintaan.
Herkutella saa vähilläkin rahoilla, mutta joku järki olisi hyvä olla.
Perhe elää toimeentulotuen avulla eli ei sitä rahaa oikeasti ole.
Joku kysyi miksi köyhiä aina haukutaan. No olisiko siksi,että muilla menee hermot kun toiset ruinaavat käsi ojossa ja olettavat automaattisesti saavansa ilmaiseksi kaiken saman mitä muut hommaavat itse ansaitsemillaan rahoilla. Jos jostain jää paitsi, tätä sitten jaksetaan huutaa tuloerona ja epätasa-arvoisena asiana ja vähintään vedetään 8 lapsen lapsikortti ja koirakortit esiin, jokerina vielä 3 kissaa ja marsu. Vaikka kyseessä on ihan omien valintojen aiheuttama loukku. Olen tullut päätelmään lähipiiriä/tuttavia/asiakkaita/mediaa seuraamalla, että köyhä on yleensä sen verran keskivertoa tyhmempi, ettei ymmärrä valintojensa seurauksia pitkällä tähtäimellä, elämänhallinta on ihan onnetonta ja suunnitelmallisuus nollassa. Oletetaan muiden hoitavan ja haukutaan vielä päälle ruokkivaa kättä. Fikfu älykäs köyhä keksii kyllä nopeasti keinon kohentaa tilannettaan ja näin ollen ei ole loputtomiin köyhä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usein köyhillä on aivan väärät luulot vaikkapa keskituloisen elämästä. Kuvitellaan, että on varaa hankkia mitä vaan haluaa ihan tuosta vaan. Ei mitään tajua, paljonko elämä maksaa silloin kun ei ole minkään tuen piirissä.
Eli siis, olen huomannut, että eniten itselleen ovat vailla kaikkea kallista sellaiset, joille asiat kustantaa joku muu. Kuvitellaan että peruselintaso on monta kertaa korkeampi, kuin se oikeasti on.
Se, joka tienaa joka sentin työllä, arvostaa rahaa enemmän ja on suunnitelmallisempi. Ei aina, mutta usein.Höpö höpö. Minäpä kerron esimerkin eli olen köyhä yhden lapsen huoltaja ja käytän rahaa suhteessa keskituloiseen tuttavaperheeseen seuraavasti:
- en käy kampaajalla, tuttavaperheen äiti kuluttaa n. 100€/kk
- en harrasta mitään tai käy missään, tuttavaperheen äidillä salikortti plus muita harrastusmaksuja
- en osta itselle vaatteita kuin vasta niiden mentyä rikki eli yksillä housuilla, kengillä jne. mennään, lapselle hankin todella tarkkaan miettien (takki on aina myös vettäpitävä, tennarit pidetään aina ensin joulu-, kevät- ym. juhlissa ja otetaan vasta sen jälkeen arkikäyttöön jne.), toinen perhe pystyy ostamaan vaikka hyödyntävätkin myös alennusmyyntejä
- itsellä ei omaisuutta tai velkaa, toinen perhe maksaa kallista asunto- ja autolainaa, koska haluavat paljon tilaa hyvällä alueella ja aina uuden auton (ja sitten valittvat kuluja!)
- katson ruokaostoksilla valehtelematta jokaikisen tuotteen kohdalla kilo-/litrahinnan, tämä joka kerta kun käyn kaupassa, sanomattakin lienee selvää ettei keskituloinen perhe näin joudu tekemään
- meillä ei ole maksukanavia (netti ja tv on täynnä katsottavaa), toisella perheellä kanavat on ja ihmeellistä kyllä, sitä pidetään nykyisin jonain ihme normina! mutta säästö se on vaikka kymppikin
- omat lomailut ehkä risteily kerran vuodessa, tuttavat pystyvät joskus matkustamaan kauemmaskin ja risteillä useaan kertaan vuodessa
Tuossa nyt pääpiirteittäin, mutta huomasit ehkä, että eroa on kyllä valtavasti, etenkin omalta osaltani. Mutta tiedän tilanteen ja näillä on mentävä. Niin ja ymmärrän kyllä, ettei kaksi keskituloista kylve rahassa, mutta edelleen jos ja kun palaa tuohon listaan, huomaa eron kyllä. Keskituloisten kitinä siitä, kuinka ei oikein ole varaa mihinkään on itseasiassa aika loukkaavaa kun kuitenkaan mitään ei varsinaisesti puutu ja pystyy oikeasti elämään elämäänsä (harrastukset, huvitukset, vaatteet, kampaajat, lomat jne.), ei vai säilymään hengissä kuten vaikkapa itselläni on. Niin ja en nyt valita tässä tai sano, että tämä olisi väärin vaan haluan vaan vähän hahmottaa tilannetta omaltakin näkökannalta.
Tämähän se sitten todisti. Kaikki nuo pätee meillä keskituloisessa perheessämme, paitsi vaatteita ostan muutenkin kuin rikki menevien tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä!
Äiti osti kahvia, limpparia ja karkkia lähes 30€ baarista ja samat olisi saanut tien toiselta puolelta puoleen hintaan.
Perhe elää toimeentulotuen avulla eli ei sitä rahaa oikeasti ole.
Karkkia baarista? Mistä baarista karkkiakin saa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole velkaa ja varallisuus noin 400 000 verottajan mukaan.
Tilillä 40 000€ enkä ikinä oikeastaan tuhlaa rahaa vaan ostan järkeviä tarveostoksia.
Teen perusruokaa edullisista raaka-aineista ja lehtiä ei osteta eikä tilata kuin tärkeimmät.
Matkustellaan kyllä, mutta teeseitse reissuja eli edullisesti.
Siltikään en koe elämäni olevan huonoa vaan nautin vähästä.Kyse onkin siitä, että teillä on vapaus valita, mitä ostatte. Teidän talous ei heilahda mihinkään suuntaan vaikka joskus hääpäivän kunniaksi tekisitte kolmen ruokalajin päivällisen kalliista raaka-aineista tai menisitte hyvään ravintolaan. Köyhälle tuo ei ole edes mahdollista. Ja jos joskus tuollaiseen lankeaa, se vaatii suunnittelua ja lisää tinkimistä kaikesta ennen ja jälkeen.
Kyllä se on niin, että köyhän ei pidä mennä säästöilläänkään hyvään ravintolaan. Kyllä köyhällä järkevämpääkin käyttöä niille rahoille on. Paheksun.
Totta! Joku kuitenkin näkee, että siellä se köyhä istuu ravintolassa syömässä vaikka minä hyvätuloisenakaan en raaski siellä käydä. Silläkään ei ole merkitystä, jos joku tarjoaa köyhälle sen ruuan. Tai jos köyhä edes on ravintolan lähellä, niin siitäkin pystyy kirjoittamaan palstalle syvästi paheksuvan kirjoituksen, miten tuet ovat liian suuret.
Ja yrttejä pitäisi kasvattaa! Joka ketjussa mainitaan yrtit.
Itse olen sekä köyhä että järkevä rahankäyttäjä, olen myös ollut elämäni aikana sekä hyvätuloinen että huonotuloinen.
Voin sanoa että vaikka 400 000 euroa tilillä elelisi hyvin niukasti ja opastaisi näillä elämäntapaopeilla köyhiä, on hyvin eri asia olla oikeasti vaikkapa konkurssissa velkaantunut köyhä.
Jo se tieto ettet tule tässä kuussa selviämään pesukoneen hajotessa tai lapsen suksien kadotessa liikuntatunnin jälkeen tekee järkevällekin rahankäyttäjälle tiukkaa. Ei kukaan ala leikkiä niissä tilanteissa vähävaraista jos tilillä on muutama kymppitonni säästöjä.
Eli pointtini on se, että kukaan jolla on yhtään varallisuutta ei voi tietää miltä se köyhyys ihan oikeasti tuntuu. Köyhän valinnoissa pakottavaa on se raha, riippumatta siitä tuleeko se konkurssista vai peliveloista, ei se köyhä sitä tarkoituksella ole tehnyt.
Järkevämpää olisi keskittyä siihen ettei meille synny kastijakoa tai aitoja yhteiskuntaluokkia, ne estävät hakeutumasta jo sellaisten palveluiden pariin jotka auttaisivat eteenpäin, vaan hautaudutaan häpeissään kotiin.
T. Opiskeleva yh
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä!
Perhe elää toimeentulotuen avulla eli ei sitä rahaa oikeasti ole.Karkkia baarista? Mistä baarista karkkiakin saa?
Kaikki ei ajattele baaria kapakkana... Okei kahvilasta osti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai kamala. Yksi köyhä osti purkkihernekeittoa ja toinen huuhteluainetta. Viikonloppuna varmaan raportoidaan, miten köyhällä oli karkkipussi ostoskorissa ja toisella talouspaperia.
Minä käytän huuhteluainetta oikeastaan vain villavaatteiden pyykkäyksessä. Yksi litran pullo kestää vuosia, mutta joskus sellainen pitää ostaa. Sitten joku valopää päättelee, että ostan uuden pullon joka kauppareissulla.
Köyhän pitää aina olla säästäväinen, nokkela, osata käyttää jokainen tarjous hyödyksi eikä koskaan saa tulla tilannetta, että oikaisisi jossakin. Keuhkokuumeessakaan ei ole luvallista ostaa lapsille eineksiä, äkkiäkös sitä pyöräyttää mehevän hernekeiton.
Villa ei tykkää huuhteluaineesta! Käytä ennemmin etikkaa, se käy kaikelle pyykille ja on edullisempaakin. Huuhteluaine pilaa villan hyvät ominaisuudet.
Nykyäidit on kyllä aivan pihalla tekstiilien oikeasta hoidosta.
Ei nuo villasukat ole menneet huuhteluaineesta pilalle. Eikä pipot eikä lapset saati puuvillaneuletakit. Eikä torkkupeitot.
Terveisin nykyäiti 55 v.
yksitarina kirjoitti:
Olen aina ollut pienituloinen, mutta minulla on riippuvuus. Velkaantuminen johtuu omasta tyhmästä päästä ja tästä riippuvuudesta. Maksan velkoja vielä vuosia. Koen ulosoton myötä olevani b-luokan kansalainen koska olen köyhä, velkaantunut ja ulosotossa. Olen myös masentunut. Kaikista tekijöistä johtuen ja huonosta itsekurista, syön herkkuja pahaan henkiseen oloon. Luulen että se auttaa, mutta sehän tuo vaan huonomman olon, morkkiksen kun lihoo jne. Herkuilla tarkoitan makeisia kaupasta. Muuten kaikki ruoka tehdään kotona ja se on kotiruokaa. Elämänhallintani on heikkoa ja pyörin oravanpyörässä josta en pääse ulos. En käytä alkoholia, mutta tupakoin. Syytän tästä huonoja hermojani ja stressiä mutta kyse on siis huonosta itsekuristani ja elämänhallinnasta. En odota että kukaan nostaa minut tästä suosta, mutta en kykene itsekään sieltä nousemaan kun en saa itsestäni mitään irti. t: yksi masentunut ja tyhmä köyhä
Et ole tyhmä, koska tiedostat ongelmat. Älä yritä ratkaista kaikkia ongelmia kerralla. Tarvitset apua ja anteeksiannon itsellesi, jos mokaa kerran niin se ei ole syy luovuttaa.
Ensiksikin on lähdettävä siitä, että tämän palstan mukaan köyhä on aina tyhmä.
Kaikki muut kuin köyhä ovat viisaampia, kaikissa valinnoissaan, aina.
Köyhä ei saa käyttää rahaa hiusväriin, ei ainakaan punaiseen, harmaanruskea ei niin kielletty, ei ärsytä parempiosaistien silmiä niin paljon, mutta oikea sävy harkittava sekin hyvin tarkkaan.
EI kampaajaan, parturiin, uusiin vaatteisiin eikä kenkiin. Tupakka, alkoholi ei, ravintolat ja kaikki ruokapaikat vahdittu erittäin tarkasti. Jos köyhä niissä uskaltaa käydä raportoidaan heti.
Kaupan kassat myös ohjeistettu vahtimaan ostaako eneksiä, luomua, karkkia, limsaa. Persimot erityisvalvonnassa.
Tässä nyt jotain.
Köyhien pitäisi saada rahan sijaan KELAn prepaid maksukortteja, joita työssäkäyvät voisivat sitten ostaa kaupan edustalla -10% alennuksellea Köyhä voisi sitten ostaa käteisellä kaljaa, makkaraa ja savukkeita. Siis tuotteita, joita ei ehkä muuten pystyisi ostamaan KELA:n prepaid maksukortilla.
Köyhä on köyhä, koska elämänhallinta on hukassa. Yhteiskunta voisi opetaa Prepaid maksukorteilla, miten eletään ihmisiksi.
Lisäksi köyhille annettava suora rahallinen tuki on myös tukea huumekaupalle. Prepaid kortit auttaisivat suitsimaan huumekauppaa ja viinatrokarien bisneksiä.
yksitarina kirjoitti:
Et kuulosta tyhmältä. Sinulla on riippuvuussairaus jota et ole itse valinnut. Kukaan ei valitse sellaista vapaaehtoisesti. Sinun pitää oppia tuntemaan sairautesi ja hallitsemaan sitä.
Mieheni on peliriippuvainen. Hän tekee paljon töitä toipuakseen ja vertaisryhmistä on ollut valtavasti apua. Mikä riippuvuutesi onkaan, hae rohkeasti apua! Alkoholismista hän on jo toipunut, useampi vuosi raittiutta takana. Voimia. ❤️
Keskituloisena saa tehdä omia valintoja köyhä ei. Köyhä on suurennuslasin alla.
Jos joku köyhä polttaa ja juo ollutta ja kerjää, niin minusta on loukkaavaa, että se aina yleistetään koskemaan kaikkia käyhiä. Minullakin on oikeus tuhlata siihen mitä pidän tärkeänä. Se ei ole toisen mielestä tärkeää. Esim. En tajua että joku oikeasti laittaa rahaa kampamoon, kun itsekin voi hiukset leikata. Lähtökohta onkin, että minulla on paksut, pitkät luonnonkiharat ja vahvan väriset hiukset. Minun on helppo kritisoida liimatukkien tekemiä valintoja.
Näin tänään köyhän ihmisen polttavan tupakkaa! Mitä te muut ootte bongannut?
Vierailija kirjoitti:
Köyhien pitäisi saada rahan sijaan KELAn prepaid maksukortteja, joita työssäkäyvät voisivat sitten ostaa kaupan edustalla -10% alennuksellea Köyhä voisi sitten ostaa käteisellä kaljaa, makkaraa ja savukkeita. Siis tuotteita, joita ei ehkä muuten pystyisi ostamaan KELA:n prepaid maksukortilla.
Köyhä on köyhä, koska elämänhallinta on hukassa. Yhteiskunta voisi opetaa Prepaid maksukorteilla, miten eletään ihmisiksi.
Lisäksi köyhille annettava suora rahallinen tuki on myös tukea huumekaupalle. Prepaid kortit auttaisivat suitsimaan huumekauppaa ja viinatrokarien bisneksiä.
Niin, kyllä etenkin köyhissä perheissä eläville lapsille tekee hyvää ponnistaa tällaisista lähtökohdista. Tasa-arvoinen lapsuus olisi ehkä se juttu, miten sitä elämänhallintaa voisi opettaa seuraavalle sukupolvelle?
Jos lapsiin ei panosteta, ne ongelmat siirtyvät ikuisesti eteenpäin. Eli tukea lastensuojelun ja ennaltaehkäisevän perhetyön (tukiperhettä, päivähoito kaikille mahdolliseksi, harrastus kaikille lapsille) muodossa. Toki myös huostaanotot tarvittaessa.
Sipulin kanssa köyhän pitää olla tarkkana, koska ne muuttuvat hänen ostoskorissaan persimoiksi.
Muuten hyvä kirjoitus mutta keskituloisenakin kyllä syynään kilohinnat tarkkaan. Ja tiedän monen muunkin tekevän niin.