Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Köyhien rahankäyttö

Vierailija
30.01.2018 |

Jäätelöketjussa ihmeteltiin miten köyhällä on varaa ostaa kallista huuhteluainetta.
Onko osalla köyhistä hukassa rahan käyttö?
Millaisia on oikeasti köyhän rahan käyttö?
Opiskelija rahat olivat tiukilla ja ei tullut mieleenkään ostaa huuhteluainetta tai tilata lehtiä.

Kommentit (403)

Vierailija
221/403 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rikkailla on rahaa, mutta eivät sitä kuulemma mihinkään käytä.

Köyhillä ei ole, mutta jos olisi niin käyttäisivät.

Maailma on ihan väärinpäin, hyvätuloiset säästää ja on rahaa, mutta eivät kuluta, että raha kierrä. Makuuttavat rahat tileillään.

Köyhät ostaisivat ja nauttisivat elämästä, mutta ei ole varaa kuluttaa, kun raha menee asumiseen ja pakollisiin menoihin.

Jospa käännetään niin, että annetaan ne rikkaiden ylenkatsomat rahat köyhille, kun rikkaat eivät näemmä niillä kuitenkaan mitään tee. Eivätkä mitään koskaan halua ostaa vaan haluavatkin elää kituuttaa niinkuin köyhät, kuten ovat täälläkin kertoneet.

Lähtisi Suomi nousuun ja kauppa kannattaisi.

Se köyhä joka saisi rahaa, voisi äkkiä olla taas köyhä ja samassa tilanteessa ne rahat tuhlattuaan. Tai sitten hetken kulutusjuhlan jälkeen toteaa, että muuttuvassa yhteiskunnassa on parasta alkaa myös säästää. Kulutuskäyttäytyminen voikin muuttua.

Tuon ylläolevan viestin kirjoittaja ei selkeästi tiedä talousopista ja ihmisen käyttäytymisestä mitään.

Talousopin voi heittää tuolta osin romukoppaan.

Minä -enkä ole ainoa laatuani- kärvistelin nuorempana työttömänä köyhänä ja selviydyin päivästä toiseen. Myöhemmin pääsin osa-aikatöihin, siitä kokoaikaiseen, välillä olin hetken työttömänä mutta koska olin saanut palkkatuloja oli tilillä aina rahaa.

Pelkkiä pätkätöitä ja sijaisuuksia olen tehnyt.

Vajaassa kahdessakymmenessä olen ostanut ensiasuntoni, myynyt sen ja ostanut isomman, myynyt sen ja ostanut vielä isomman, ostanut kesämökin, auton ja kaikki pankkilainat maksanut muutamassa vuodessa pois.

Tämä pienituloisena mutta kuitenkin palkansaajana.

Nyt on elämä vakavaraata ja mukavaa.

En katos olevani oikeutettu ruotimaan muiden ostoksia tai olettamaan että jos yhtäkkiä saisivat rahaa hassaisivat ne ja olisivat alta aikayksikön lähtöpisteessä.

Kaikki köyhät eivät ole asennevammaisia tai elämänhallinnaltaan puuttellisia, jos rahaa ei ole sitä ei ole eikä sillä voi ostaa mitään isompaa tai ihanampaa.

Vierailija
222/403 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maailma on ihan väärinpäin, hyvätuloiset säästää ja on rahaa, mutta eivät kuluta, että raha kierrä. Makuuttavat rahat tileillään.

Köyhät ostaisivat ja nauttisivat elämästä, mutta ei ole varaa kuluttaa, kun raha menee asumiseen ja pakollisiin menoihin.

Jospa käännetään niin, että annetaan ne rikkaiden ylenkatsomat rahat köyhille, kun rikkaat eivät näemmä niillä kuitenkaan mitään tee. Eivätkä mitään koskaan halua ostaa vaan haluavatkin elää kituuttaa niinkuin köyhät, kuten ovat täälläkin kertoneet.

Se köyhä joka saisi rahaa, voisi äkkiä olla taas köyhä ja samassa tilanteessa ne rahat tuhlattuaan. Tai sitten hetken kulutusjuhlan jälkeen toteaa, että muuttuvassa yhteiskunnassa on parasta alkaa myös säästää. Kulutuskäyttäytyminen voikin muuttua.

Tuon ylläolevan viestin kirjoittaja ei selkeästi tiedä talousopista ja ihmisen käyttäytymisestä mitään.

Johtuuko köyhyys siitä, etteivät he osaa käyttää rahaa? Niin kuin kommentissa annat ymmärtää.

Jos työttömät, sairaat, vammaiset jne. pystyvät nostamaan elintasoaan ja vielä säästämään ja lisäämään varallisuutta, niin miksi tähän ei pystyisi palkansaajat ja eläkeläiset, jos tulotasoa laskettaisiin samalle viivalle ja näin Suomi saataisiin nousuun ja maailman kartalle, pienellä tulotasolla.

Kyllä monen köyhän köyhyys liittyy nimenomaan siihen, että ei osata rahaa käyttää tai on pakko näyttää siltä, että varaa on vaikkei olisikaan. Näitä on liikaa nähty. Otetaan pikavippiä, kun halutaan lähteä Kanarialle tai ostaa "jotain kivaa" vaikka aivan hyvin tiedetään, että ei varaa siihen ole. Sitten voivotellaan ja valitetaan, kun osamaksuja ja luottotiedot menee.

Moni velaton köyhä kun saisi vaikka 20 000euroa perinnöksi niin luulen, että summa aika äkkiä hupenisi ja kämppä alkaisi täyttymään tavaralla tai matkoja tulisi tehtyä. Toki ei tämä kaikkia köyhiä koskekkaan, pitkälti niitä, jotka ovat julkisuudessa asiasta ja huutelevat ylellä tai iltalehdessä asiasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/403 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täältä olen oppinut että köyhän tulee olla ehdottomasti hoikka, hiukan nuhruinen mutta ei tietenkään likainen käytetyissä vaatteissa, ostaa ruuaksi lähinnä juureksia, sekä jauhoja ja hiivaa leivän tekoon. Tärkeimpänä asenne, sen tulee olla nöyrä. Masentunut ei saa kuitenkaan olla, vaan reippaasti suunnata kohti parempaa tulevaisuutta.

Poimia paljon marjoja ja kerätä pulloja.

Ja mieluummin kesät talvet.

Ja syödä LINSSEJÄ.  Usein jostain ilmestyy nyky-keskituloinen, joka on selvinnyt hyvin köyhänä opiskeluaikanaan syömällä linssejä.

mä olen hyvätuloinen ja syön linssikeittoa kerran viikossa lounaaksi/illalliseksi. Halpaa ja hyvää ruokaa. Ei vaadi kuin linssejä, tomaattimurskaa, sipulia ja vettä. En ymmärrä miksi linssikeitto ei kelpaisi kaikille tuloista riippumatta.

Meillä jokseenkin sama tilanne. Linssit ovat yksi lempiraaka-aineistani.

Mistä tämä jyrkentynyt rikas-köyhä -vastakkainasettelu kumpuaa? Ikäänkuin pelättäisiin olla hintatietoisia, ympäristötietoisia, säästäväisiä, ettei vain tulisi leimatuksi köyhäksi.

Ikävä 90-luvun vaihtoehtokulttuuria, jossa logottomuus, tietty vaatimattomuus, vapaaehtoinen köyhyys (siis valittu niukkuus) olivat hauskoja asioita, luovuutta kehittäviä, hyväksyttyjä, jopa tavoiteltavia asioita. Sitä oli vielä reilu vuosikymmen sitten ilmassa, mutta sitten tapahtui jotain ja taannuttiin jonnekin pröystäilyn rajamaastoon, mikään ei riitä.

Ylellisyysasiat ovat kivoja piristeitä, mutta jos kaikki on vain sitä ylellisyyttä, siitä seuraa turtumus. Sama liikunnan suhteen, kohtuus ei enää ole tarpeeksi, vaan kaikki on lähestulkoon henkihieverissä suorittamista, välinehankintoja myöten. Tämä näkyy talvisin mm. laturaivona.

No. Onneksi liikuntamaastonsakin voi edelleen valita ja pakko ei ole mennä mukaan itselle vastenmieliseen toimintaan.

Vierailija
224/403 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon se on ensimmäinen veruke rikkailla, että jos köyhille antaisi rahaa, niin ne tuhlaisi sen kumminkin ja olisivat taas köyhiä.

Se on ihan heitto ja ei pidä läheskään paikkaansa.

Ja mitä väliä sillä sitten olisi jos tuhlaisikin. Olisi ainakin hetken raha kierrossa.

Rahahan ei maailmasta katoa mihinkään, muuttaa vaan paikkaansa.

Sitten taas tasattaisiin ne jonnekin kertyneet rahat uudelleen kiertoon, kierrätys ja kulutus jatkuisi.

Ei niiden tarvitse mihinkään pysyvästi pysähtyä, juuri sen vuoksi, että maailma pyörii ja kaikilla on mahdollisuus edes joskus nauttia.

Rahat on Kallella, milloin Kaisalla, milloin kenelläkin.

Ei vain niillä muutamilla harvoilla. Ja suuri osa ihmisistä elää kituuttaa.

En tiedä talousopista, mutta usein siihen kärkkäästi juuri viittaavat ne, joilla on paljon rahaa ja eivät millään siitä haluaisi luopua, ei senttiäkään.

Vaikka eivät ikinä ehdi sitä kaikkea käyttää.

Vierailija
225/403 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä sen huuhteluaineen funktio on? Olen pessyt vaatteet aina ilman huuhteluainetta ja mitään vikaa en ole havainnut

Mikä ihmeen funktio se on olla käyttämättä huuhteluainetta? Lopettakaa jo! Toiset kokevat sen tarpeellisena ja siihen on heillä oikeus. Jos köyhä syö mielummin vähemmän ja pesee pyykkinsä huuhteluaineella, niin sitten he tekevät niin, ei kuulu sinulle eikä minulle pätkääkään!

Ja ei, itse en käytä lainkaan. Etikkaa välillä. Enkä voi kuivata taloyhtiön kuivaushuineessa, sillä sieltä tarttuu hajusteisten pesuaineiden haju omiin pyykkeihini. Pesen itse vain hajusteettomilla. En silti koe olevani muiden yläpuolella omine tekemisine niin, että voisin sanella mikä on ainut oikea tapa olla ja elää.

Vierailija
226/403 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten tätä ketjua lukiessani olen miettinyt että mistä nämä köyhien kauppaostoksia mollaavat tietävät ketkä ovat köyhiä ja ketkä eivät?

Vierailija
227/403 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kauan köyhä. Sitten sain perinnön ja minusta tuli varakas ja tätä on jatkunut parikymmentä vuotta. En pihistele mutta en tuhlailekaan holtittomasti, nautin elämästä ja annan niille jotka tarvitsevat.

Olisinko tuollainen jos olisin syntynyt rikkaaksi tai vanhempani olisivat yrittäjiä (täällä kun sellaisiakin tuomitsijoita kirjoittelee), en tiedä.

Oli mukava saada kerralla isohko summa rahaa ja varallisuutta ja asiat kerralla kuntoon kaiken kituuttamisen jälkeen.

Vierailija
228/403 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eniten tätä ketjua lukiessani olen miettinyt että mistä nämä köyhien kauppaostoksia mollaavat tietävät ketkä ovat köyhiä ja ketkä eivät?

He näkevät sen, jotkut jopa haistavat.

Vierailija
229/403 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos tili on tyhjä niin eikö silloin ole köyhä?Toki voi olla miljoonat kaikki osakkeissa yms..

Vierailija
230/403 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on hyvin vähän absoluuttista köyhyyttä. Kutsuisin suomalaista köyhyyttä ennemminkin asenteelliseksi köyhyydeksi. Eikä niinkään köyhien asenteiden vuoksi, vaan yhteiskunnan yleisen asenteen vuoksi. Olet hyvä ja arvokas ainoastaan kuluttamalla. Ihan sama oletko holtittomasti rahaa käyttävä köyhä vai nuukaileva köyhä. Olet silti huono ihminen. Tuhlaileva köyhä on idiootti ja nuukaileva köyhä on mitä köyhän kuuluukin olla, vailla minkäänlaisia iloja elämässään.

Vierailija
231/403 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eihän nyt kyse mistään kodittomista ole jotka ei pesulle pääse.

Vierailija
232/403 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö ole lukenut ketjua? Köyhät haisevat huuhteluaineelle. 

(Tunnen muuten varakkaita jotka eivät liiemmin välitä hygieniastaan, tyhmempi voisi luulla köyhiksi.)

Vierailija
233/403 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ei monikaan tajua sitä, että köyhyys latistaa ja muuttaa jopa persoonaa. Jos ihminen tuntee jatkuvasti jäävänsä kaikesta paitsi, tilannetta ylikompensoi helposti. Tulee kuvitelmia, kuinka kaikilla muilla on kaikkea, johon ei itsellään ole varaa. Ostamalla vaikka sitä huuhteluainetta tai törkykalliin joulukalenterin ei sitä tuotetta osteta tarpeeseen tai järjellä. Sillä paikataan köyhyyden aiheuttamaa huonommuudentunnetta ja kaikesta paitsijäämisen tunnetta.

Tavarasta tulee itseisarvo. Osa pääsee tästä yli, osa ei.

Vierailija
234/403 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linssikeitto, hernekeitto, juurekset ja muut ovat ihan hyviä silloin tällöin ja varsinkin kun itsestä tuntuu, että ostanpa vaihteeksi.

Mutta jos on niin, että se on pakkovalinta tai jos tekisi mieli ihan jotain muuta, mutta kaapissa on vain niitä linssejä ja rahat vähissä.

Jos menee ruokakauppaan ja mennessään tietää, että voi ostaa mitä tahansa, mutta valitsee joitain halpoja tuotteita, niin se ei ole *pakkotilanne*. Se on oma valinta.

Mutta jos jo mennessään tietää rahamäärän ja ne tuotteet joihin on vain varaa, niin asia on eri, kun on pakko ohittaa kaikki muut.

Vaikka kuinka olisi vesi kielellä kun tuoreen palvilihan tai paistopisteen tuoksu tuleee nenään.

Ei voi tehdä heräteostoksia yhtään.

Se on ahdistavaa, vaikka ei niitä houkutusostoksia paljon tekisikään, niin ei voi tehdä yhtään.

Tämä on niin vaikea ymmärtää ja selittää niille jotka täällä sanovat* kyllä minä vaan ihan mielelläni joskus sitä ja tätä, ei se niin pahaa ole*. Ei olekaan kun välissä on monta ateriaa niitä ruokia mitä juuri sillä hetkellä mieli tekee.

Kun kaupassa on maistiaiset ja tuote maistuu hyvälle, niin toiset voi ostaa sitä kotiinsa.

Köyhä voi maistaa ja todeta, että olipa herkullista, voi kun tekee mieli, mutta se jääkin sitten siihen mielitekoon.

Vierailija
235/403 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

(Tunnen muuten varakkaita jotka eivät liiemmin välitä hygieniastaan, tyhmempi voisi luulla köyhiksi.)

Itse kun en niin välitä tuoksuista niin en erota kallista hajuvettä ja parfymoitua huuhteluainetta toisistaan jos kaupassa joku ohi kävelee 🤔

Vierailija
236/403 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse kun en niin välitä tuoksuista niin en erota kallista hajuvettä ja parfymoitua huuhteluainetta toisistaan jos kaupassa joku ohi kävelee 🤔

Ai kamalaa, toivottavasti kukaan rikas ei lue tuota, että joku saattaa luulla häntä köyhäksi kalliin parfyymin takia!!!

Vierailija
237/403 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Johtuuko köyhyys siitä, etteivät he osaa käyttää rahaa? Niin kuin kommentissa annat ymmärtää.

Jos työttömät, sairaat, vammaiset jne. pystyvät nostamaan elintasoaan ja vielä säästämään ja lisäämään varallisuutta, niin miksi tähän ei pystyisi palkansaajat ja eläkeläiset, jos tulotasoa laskettaisiin samalle viivalle ja näin Suomi saataisiin nousuun ja maailman kartalle, pienellä tulotasolla.

Kyllä monen köyhän köyhyys liittyy nimenomaan siihen, että ei osata rahaa käyttää tai on pakko näyttää siltä, että varaa on vaikkei olisikaan. Näitä on liikaa nähty. Otetaan pikavippiä, kun halutaan lähteä Kanarialle tai ostaa "jotain kivaa" vaikka aivan hyvin tiedetään, että ei varaa siihen ole. Sitten voivotellaan ja valitetaan, kun osamaksuja ja luottotiedot menee.

Moni velaton köyhä kun saisi vaikka 20 000euroa perinnöksi niin luulen, että summa aika äkkiä hupenisi ja kämppä alkaisi täyttymään tavaralla tai matkoja tulisi tehtyä. Toki ei tämä kaikkia köyhiä koskekkaan, pitkälti niitä, jotka ovat julkisuudessa asiasta ja huutelevat ylellä tai iltalehdessä asiasta.

Kuulo ei vielä ole totuuden väärtti. Sen tiesi jo vanhakansa.

Suomen köyhyys on osa kansainvälistä köyhyyttä ja suurin syy siihen kaikkialla maailmassa on ollut heikot suhdanteet ja maailman tilanne, johon yksittäinen ihminen voi paljon vaikuttaa.

Suomi ja muut eivät ehtineet edes toipua 90-lamasta, kun tuli uusi lama, joka on kestänyt historiallisesti pitkän ajan, jonka seurauksena valtion talous on heikentynyt ja työttömyys lisääntynyt.

Suurin häviäjä on ollut nuoret ihmiset, jotka elivät lapsuutensa ja nuoruutensa 90-luvulla ja nyt aikuistuttuaan eivät ole saaneet työtä tai jos, niin pätkätöitä, korkeasta koulutuksesta huolimatta.

Sama ilmiö on kaikkialla maailmassa, eikä yksinomaan Suomessa.

Ja on ihan ymmärrettävää, jos vähävarainen saa ylimääräistä rahaa, hän käyttää sen kulutukseen, kun sitä ennen ei ole ollut rahaa ostaa edes välttämättömiä tavaroita esim. sitä uutta paistinpannua, 20v pannun tilalle tai silmälasit, kun entisellä ei näe tai vaikkapa uudet alushousut, kun entiset on riekaleina.

Hyvätuloiset voivat käyttää alet ja tarjoukset, kun rahaa on käytössä, täydentää varastoja ja käyttää ne myöhemmin, tarpeen mukaan.

Vapaaehtoinen köyhäily on mukava elämäntapa, kun tietää, että rahaa on tilillä, jos lapsi sairastuu ja saa lääkkeet tai jos pesukone hajoaa.

Ihmettelen, miten ihmiset elävät ulkona todellisuudesta, vaikka faktatietoa on kaikkialla saatavilla. Eikä tarvitsi luulla yhtään mitään, kun faktat kaivaa esille.

Vierailija
238/403 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos tili on tyhjä niin eikö silloin ole köyhä?Toki voi olla miljoonat kaikki osakkeissa yms..

Ei suinkaan. Hyvin monella on käytössään useampi tili. Ja monella on käyttötilillä on vain kuukauden käyttövarat a sinne laitetaan rahaa sitä mukaa kun kulutetaan.

Näin pankitkin suosittelevat tekemään, vaikka nyt on alhaiset korot. Myös rahat on hyvä hajauttaa, eikä se kerro köyhyydestä.

Vierailija
239/403 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

39, hyviä ajatuksia.

Tottakai köyhä käyttää rahaa jos siitä pitkän puutteen jälkeen saisi.

Onko kiellettyä tai tyhmyyttä jos ostaisi niitä tuotteita ja asioita joita häneltä todennäköisesti puuttuu tai ovat puutteellisia pitkän köyhyyden jälkeen.

Ei se ole holtitonta tuhlaamista vaan elämäntilanteen korjaamista normaalille tasolle.

Armotonta ajattelua, tai sitten ovat rikkaat ihan vailla todellisuudentajua. Niinkuin näköjään ovatkin.

Rikkailla on koko aja niitä asioita ja tavaroita, ei hänen tarvitse ostaa tai hankkia sen enempää, kun hänellä aina se tarvittava on jo hankittuna.

Vierailija
240/403 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai kamalaa, toivottavasti kukaan rikas ei lue tuota, että joku saattaa luulla häntä köyhäksi kalliin parfyymin takia!!!

No sitähän minäkin aloin tässä pelkäämään, kun ei viitsisi ketään alkaa loukkaamaan.