Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhien rahankäyttö

Vierailija
30.01.2018 |

Jäätelöketjussa ihmeteltiin miten köyhällä on varaa ostaa kallista huuhteluainetta.
Onko osalla köyhistä hukassa rahan käyttö?
Millaisia on oikeasti köyhän rahan käyttö?
Opiskelija rahat olivat tiukilla ja ei tullut mieleenkään ostaa huuhteluainetta tai tilata lehtiä.

Kommentit (403)

Vierailija
241/403 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoista asioista pidän nyt köyhänä kuin pidin silloin hyvin toimeentulevanakin. Mielestäni olen aika lailla sama ihminen nyt työttömänä, kuin töissä ollessanikin. Mikä saa muut näkemään minut niin erilaisena nyt, köyhänä työttömänä?

Vierailija
242/403 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse sitä mieltä, että jos saisin rahaa ja se riittäisi hyvin minulle, niin itse myös köyhyyden nähneenä antaisin ja auttaisin kyllä myös silloin muita.

Jos olisin ollut koko ajan varakas, niin en osaisi ajatella asioista näin kuin nyt ajattelen.

Olisin kovin mustavalkoinen ja tuomitseva muita kohtaan, nyt olen paljon armeliaampi ja ymmärtäväisempi.

Tiedän sen koska olen ollut joskus myös se parempiosainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/403 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskokaa tai älkää, meitä on monta jotka ei erota huuhteluainetta ja parfyymia.

Vierailija
244/403 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs ne törkeät köyhät jotka naamioituvat parempiosaisiki käyttäessään hajustamatonta huuhteluainetta?

Vierailija
245/403 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On holtitonta ja siksi ovatkin köyhiä

Vierailija
246/403 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhillä on ainakin varaa eläimiin, yhden vielä ymmärtäis mut sitä useampi...ai niin mut kun ne tuovat elämälle tarkoituksen kun töihinkään ei viittis mennä.

Vierailija
247/403 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä ei monikaan tajua sitä, että köyhyys latistaa ja muuttaa jopa persoonaa. Jos ihminen tuntee jatkuvasti jäävänsä kaikesta paitsi, tilannetta ylikompensoi helposti. Tulee kuvitelmia, kuinka kaikilla muilla on kaikkea, johon ei itsellään ole varaa. Ostamalla vaikka sitä huuhteluainetta tai törkykalliin joulukalenterin ei sitä tuotetta osteta tarpeeseen tai järjellä. Sillä paikataan köyhyyden aiheuttamaa huonommuudentunnetta ja kaikesta paitsijäämisen tunnetta.

Tavarasta tulee itseisarvo. Osa pääsee tästä yli, osa ei.

Tämä on viisas huomio.

Vierailija
248/403 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täältä olen oppinut että köyhän tulee olla ehdottomasti hoikka, hiukan nuhruinen mutta ei tietenkään likainen käytetyissä vaatteissa, ostaa ruuaksi lähinnä juureksia, sekä jauhoja ja hiivaa leivän tekoon. Tärkeimpänä asenne, sen tulee olla nöyrä. Masentunut ei saa kuitenkaan olla, vaan reippaasti suunnata kohti parempaa tulevaisuutta.

Poimia paljon marjoja ja kerätä pulloja.

Ja mieluummin kesät talvet.

Ja syödä LINSSEJÄ.  Usein jostain ilmestyy nyky-keskituloinen, joka on selvinnyt hyvin köyhänä opiskeluaikanaan syömällä linssejä.

mä olen hyvätuloinen ja syön linssikeittoa kerran viikossa lounaaksi/illalliseksi. Halpaa ja hyvää ruokaa. Ei vaadi kuin linssejä, tomaattimurskaa, sipulia ja vettä. En ymmärrä miksi linssikeitto ei kelpaisi kaikille tuloista riippumatta.

Se on hyvää, kun se on valinta, ei pakko. Jos pakon edestä syö linssejä jatkuvasti, muuttuu ruokailu ahdistavaksi.

Näinhän työntekijätin valittaa. Pakko tehdä töitä, kun toiset vain makaa. Minun kuvitelmissa työpaikka olisi sama kuin taivaspaikka.

Hyvä huomio. Monet työssäkäyvät, jotka hehkuttavat omaa paremmuutta, unohtavat, kuinka joku muu on heille mahdollistanut varallisuuden ja elintason eli se on ollut työnantaja, joka on ottanut riskin ja sijoittanut rahansa ja ihan samalla tavalla he putoaisivat köyhyysloukkuun kuin työttömät tai sairaat, jos näin ei olisi. Eivätkä he ole tehneet sitä pelkästään omilla ansioillaan.

Mutta nyt he unohtavat sen ja mieluimmin ovat kukkona tunkiona.

Eivätkä he kuitenkaan olisi valmiit vaihtamaan osia "kotona makaavan" työttömän kanssa vaikka tämän elämää - ja tuloja! - kovasti kadehtivatkin.

Heillä on se harha, että he kuvittelevat olevansa jotenkin kaikkia muita parempia, koska saavat työstä muutakin mielihyvää mitä palkan. Heillä tuntuu olevan se käsitys, että varsinkaan työttömät eivät voi töihin päästessään tuntea tekevänsä mielekästä työtä, olla työyhteisön arvostettu jäsen tai koe voivansa kehittää tekemäänsä työtä. Heille työttömät ovat työhalutonta porukkaa, joka tekee työtä vain pakosta ja senkin ihan rimaa hipoen.

Vierailija
249/403 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ystävä on kaupan kassalla töissä ja ollut usein puhetta näistä ihmisten ostoskäyttäytymisistä ja varsinkin nuoret vanhemmat ostaa aika kallista törkyruokaa eli mättöä mätön päälle.

Samat käy pizzaa ja heseä hakemassa jne.

Kasviksia ja vihanneksia ei osteta ja banaani ainoa hedelmä.

Kaljaa/siideriä/tupakkaa ja sitten ihmetellään miten kallista on ruoka.

Ystävälläsi on liikaa luppoaikaa jos ehtii seurailla asiakkaiden reissuja heseen/pitsalle.

T: toinen myyjä.

Vierailija
250/403 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eniten tätä ketjua lukiessani olen miettinyt että mistä nämä köyhien kauppaostoksia mollaavat tietävät ketkä ovat köyhiä ja ketkä eivät?

He näkevät sen, jotkut jopa haistavat.

No eihän nyt kyse mistään kodittomista ole jotka ei pesulle pääse.

Etkö ole lukenut ketjua? Köyhät haisevat huuhteluaineelle. 

(Tunnen muuten varakkaita jotka eivät liiemmin välitä hygieniastaan, tyhmempi voisi luulla köyhiksi.)

Mikä tämä juttu huuhteluaineen hajusta oikein on?

Itse käytän hajusteettomia pesuaineita ja hajusteetonta huuhteluainetta.

Huuhteluainetta käytän niihin vaatteisiin, jotka liimautuvat ihoon kiinni tai imevät kaikkien läheltä kulkelvien eläinten karvat itseensä, jos huuhteluainetta ei käytä.

Hajustettujen pesu- tai huuhteluaineiden käyttäjät kyllä haistaa, mutta en minä ainakaan tiedä tuleeko se haju sitten pesuaineesta vai huuhteluaineesta vai onko niiden yhdistelmä.

Vierailija
251/403 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täältä olen oppinut että köyhän tulee olla ehdottomasti hoikka, hiukan nuhruinen mutta ei tietenkään likainen käytetyissä vaatteissa, ostaa ruuaksi lähinnä juureksia, sekä jauhoja ja hiivaa leivän tekoon. Tärkeimpänä asenne, sen tulee olla nöyrä. Masentunut ei saa kuitenkaan olla, vaan reippaasti suunnata kohti parempaa tulevaisuutta.

Poimia paljon marjoja ja kerätä pulloja.

Ja mieluummin kesät talvet.

Ja syödä LINSSEJÄ.  Usein jostain ilmestyy nyky-keskituloinen, joka on selvinnyt hyvin köyhänä opiskeluaikanaan syömällä linssejä.

mä olen hyvätuloinen ja syön linssikeittoa kerran viikossa lounaaksi/illalliseksi. Halpaa ja hyvää ruokaa. Ei vaadi kuin linssejä, tomaattimurskaa, sipulia ja vettä. En ymmärrä miksi linssikeitto ei kelpaisi kaikille tuloista riippumatta.

Se on hyvää, kun se on valinta, ei pakko. Jos pakon edestä syö linssejä jatkuvasti, muuttuu ruokailu ahdistavaksi.

Näinhän työntekijätin valittaa. Pakko tehdä töitä, kun toiset vain makaa. Minun kuvitelmissa työpaikka olisi sama kuin taivaspaikka.

Hyvä huomio. Monet työssäkäyvät, jotka hehkuttavat omaa paremmuutta, unohtavat, kuinka joku muu on heille mahdollistanut varallisuuden ja elintason eli se on ollut työnantaja, joka on ottanut riskin ja sijoittanut rahansa ja ihan samalla tavalla he putoaisivat köyhyysloukkuun kuin työttömät tai sairaat, jos näin ei olisi. Eivätkä he ole tehneet sitä pelkästään omilla ansioillaan.

Mutta nyt he unohtavat sen ja mieluimmin ovat kukkona tunkiona.

Eivätkä he kuitenkaan olisi valmiit vaihtamaan osia "kotona makaavan" työttömän kanssa vaikka tämän elämää - ja tuloja! - kovasti kadehtivatkin.

Heillä on se harha, että he kuvittelevat olevansa jotenkin kaikkia muita parempia, koska saavat työstä muutakin mielihyvää mitä palkan. Heillä tuntuu olevan se käsitys, että varsinkaan työttömät eivät voi töihin päästessään tuntea tekevänsä mielekästä työtä, olla työyhteisön arvostettu jäsen tai koe voivansa kehittää tekemäänsä työtä. Heille työttömät ovat työhalutonta porukkaa, joka tekee työtä vain pakosta ja senkin ihan rimaa hipoen.

Olen nähnyt yhden tällaisen "paremman, työssä käyvän" ihmisin irtisanotuksi joutumisen.

Se oli niin kova paikka, ettei pystynyt edes palauttamaan työpaikalla kotikonttorilla olleita tarvikkeita. Ei kyennyt tulemaan enää lainkaan työpaikalle, ei edes lähistölle. Henkilöstöpäällikkö joutui hakemaan ne hänen kotoaan.

Hän on juuri sellainen persoona, joka tietää miten kaikkien muiden pitäisi elää. Oikein kunnon besserwisseri. Omasta mielestään firman tärkein ja paras työntekijä.

Vaikka hänen tilanteensa säälitti, niin koin kuitenkin jonkinasteista tyytyväisyyttä siitä, että hän sai itse oppia ihan kantapään kautta kuinka kuka tahansa voi päätyä työttömäksi.

Vierailija
252/403 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opiskeleva yh ja meillä on asiat hyvin. Niukkaa on, mutta saan rahamme riittämään hyvin. Aika paljon nipistän omista ostoksistani että lapsillani olisi kaikkein välttämättömimmät asiat ja mahdollisimman terveellistä ruokaa.

Olen mm. lopettanut kahvin juomisen ja hoitoaineen käytön, mikä tarkoitti hiuksien pätkäisemistä ihan kotifiskarsseilla. Näistä ei hirveästi säästöä tule, mutta kun en polta enkä käytä alkoholia, tänään ”tuhlasin” ja ostin lapsen luistimet ihan uusina.

Pohdin pitkään kuinka paljon olen valmis sijoittamaan neljävuotiaan luistimiin päiväkodin luistelua ja vapaa-ajan käyttöä varten. Tyttö on tosi innokas liikkuja ja oppi luistelemaan taitavasti viime vuonna hankituilla aika huonoilla ja halvoilla luistimilla. Hän toivoi oikeita taitoluistimia joissa on kärkipiikit, jotta voisi harjoitella piruetteja. No ihan oikeita taitoluistimia en kyllä vielä luvannut.

Aloin etsiä hinta-laatusuhteeltaan parhaita markettikaunoluistimia käytettynä netistä. Kun en niitä oikeassa koossa ja merkittävästi uutta halvemmalla löytänyt, kävelin liikkeeseen ja ostin ne vajaalla 50 eurolla. Neljävuotiaan luistimista ihan törkeän kallis hinta, mutta laskin että kaiken kituuttamisen jälkeen haluan edes kerran nauttia ja ilahduttaa tytärtäni jolle luistelu on tärkeää.

Olisin voinut tehdä toiselle puolelle kaupunkia kaksi bussimatkaa ja ostaa hieman huonommat ja kuluneemmat 15 eurolla, mutta summan päälle olisin saanut vielä maksaa matkoista ja teroituksesta.

Tämä on juuri sitä monen mielestä turhaa rahankäyttöä, kun halvemmallakin olisi saanut. Minulle tämä oli se 100 euron huulipuna, joka teki meidät onnelliseksi. Eikä kaada talouttamme, koska minulla on vararahasto.

Vierailija
253/403 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vitu köyhät perkelee. Jos oisin sun mummo panisin sua persesew kullin lailla

Vierailija
254/403 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijana ei tulisi mieleenkään tilata lehtiä...mutta koska en ole köyhä, luen tietysti lehteni läppäriltä jonka pappa betalasi. Eikä millään halpisläppärillä, pitäähän opiskelijalla olla asialliset vehkeet.

En myöskään käytä huuhteluainetta. Hyh hyh, turhaa ja epäekologista. Jos pyykki kaipaa tuoksua, voi sekaan ripauttaa vähän eteeristä öljyä tai hajuvettä.

Ruuassakin säästän. Kaurapuuro kelpaa hyvin. Seuraksi vaan vähän tuoreita marjoja ja mantelimaitoa, niin hyvin jaksaa.

T. ap:n sivupersoona

Vierailija
255/403 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitten kukaan ole uskaltanut kaivaa niitä kauppakuittejaan esille ja kirjoittaa tänne mitä osti? Useampi sivu sitten kysyin jos kaikki "fiksut ostajat" kirjoittaisi tänne oman esimerkkinsä "oikein" tehdyistä ostoksista.

Mä myönnän, kävin eilen kaupassa ja ostin tarpeellisten asioiden lisäksi jotain turhaa, myös sitä huuhteluainetta.

Vierailija
256/403 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin toimii hallituksen tilaama köyhien lynkkaus, jopa köyhät menevät siihen itse mukaan.

Vierailija
257/403 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä kyseinen huuhteluaine oli juonti tarkoitukseen

Vierailija
258/403 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eniten tätä ketjua lukiessani olen miettinyt että mistä nämä köyhien kauppaostoksia mollaavat tietävät ketkä ovat köyhiä ja ketkä eivät?

He näkevät sen, jotkut jopa haistavat.

No eihän nyt kyse mistään kodittomista ole jotka ei pesulle pääse.

Etkö ole lukenut ketjua? Köyhät haisevat huuhteluaineelle. 

(Tunnen muuten varakkaita jotka eivät liiemmin välitä hygieniastaan, tyhmempi voisi luulla köyhiksi.)

Mikä tämä juttu huuhteluaineen hajusta oikein on?

Itse käytän hajusteettomia pesuaineita ja hajusteetonta huuhteluainetta.

Huuhteluainetta käytän niihin vaatteisiin, jotka liimautuvat ihoon kiinni tai imevät kaikkien läheltä kulkelvien eläinten karvat itseensä, jos huuhteluainetta ei käytä.

Hajustettujen pesu- tai huuhteluaineiden käyttäjät kyllä haistaa, mutta en minä ainakaan tiedä tuleeko se haju sitten pesuaineesta vai huuhteluaineesta vai onko niiden yhdistelmä.

Monen kommentoijan mielestä huuhteluaine on ehdottomasti hajustettua (ei siis saisi olla) ja merkki totaalisesta elämänhallinnan puutteesta.

Vierailija
259/403 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Läski spotattu.

Vierailija
260/403 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan huljuttelua ilman huuhteluaineita, jeah.