Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhien rahankäyttö

Vierailija
30.01.2018 |

Jäätelöketjussa ihmeteltiin miten köyhällä on varaa ostaa kallista huuhteluainetta.
Onko osalla köyhistä hukassa rahan käyttö?
Millaisia on oikeasti köyhän rahan käyttö?
Opiskelija rahat olivat tiukilla ja ei tullut mieleenkään ostaa huuhteluainetta tai tilata lehtiä.

Kommentit (403)

Vierailija
201/403 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyse ei taidakaan olla siitä että huuhteluaine itsessään olisi kallista vaan siitä että se on turhuutta jota ainakaan köyhät eivät saisi ostaa.

Jos huuhteluaine on turhuutta, mihin rikkaiden oikeus ostaa huuhteluainetta sitten perustuu? Onko heillä parempi ihmisarvo tai parempia ihmisiä?

Vierailija
202/403 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rikkailla on rahaa, mutta eivät sitä kuulemma mihinkään käytä.

Köyhillä ei ole, mutta jos olisi niin käyttäisivät.

Maailma on ihan väärinpäin, hyvätuloiset säästää ja on rahaa, mutta eivät kuluta, että raha kierrä. Makuuttavat rahat tileillään.

Köyhät ostaisivat ja nauttisivat elämästä, mutta ei ole varaa kuluttaa, kun raha menee asumiseen ja pakollisiin menoihin.

Jospa käännetään niin, että annetaan ne rikkaiden ylenkatsomat rahat köyhille, kun rikkaat eivät näemmä niillä kuitenkaan mitään tee. Eivätkä mitään koskaan halua ostaa vaan haluavatkin elää kituuttaa niinkuin köyhät, kuten ovat täälläkin kertoneet.

Lähtisi Suomi nousuun ja kauppa kannattaisi.

Hyvä huomion😀

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/403 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täältä olen oppinut että köyhän tulee olla ehdottomasti hoikka, hiukan nuhruinen mutta ei tietenkään likainen käytetyissä vaatteissa, ostaa ruuaksi lähinnä juureksia, sekä jauhoja ja hiivaa leivän tekoon. Tärkeimpänä asenne, sen tulee olla nöyrä. Masentunut ei saa kuitenkaan olla, vaan reippaasti suunnata kohti parempaa tulevaisuutta.

Poimia paljon marjoja ja kerätä pulloja.

Ja mieluummin kesät talvet.

Ja syödä LINSSEJÄ.  Usein jostain ilmestyy nyky-keskituloinen, joka on selvinnyt hyvin köyhänä opiskeluaikanaan syömällä linssejä.

mä olen hyvätuloinen ja syön linssikeittoa kerran viikossa lounaaksi/illalliseksi. Halpaa ja hyvää ruokaa. Ei vaadi kuin linssejä, tomaattimurskaa, sipulia ja vettä. En ymmärrä miksi linssikeitto ei kelpaisi kaikille tuloista riippumatta.

Se on hyvää, kun se on valinta, ei pakko. Jos pakon edestä syö linssejä jatkuvasti, muuttuu ruokailu ahdistavaksi.

Näinhän työntekijätin valittaa. Pakko tehdä töitä, kun toiset vain makaa. Minun kuvitelmissa työpaikka olisi sama kuin taivaspaikka.

Vierailija
204/403 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirpparit ovat ihan ok ja niistä saattaa löytää hyviäkin tavaroita.

Mutta on ihan eri asia jos vain katselee sillä mielellä, että ostan jos sattuu kohdalle. Ja on rahaa siihen ostopäätökseen ilman kovaa miettimistä ja se ei ole pois jostain muusta. Myös on vaihtoehto ostaa tavaraa ihan kaupastakin. Eli on niitä vaihtoehtoja ja tarve ei ole akuutti. Katselee niinkuin vain huvikseen.

Mutta asia on aivan eri kun tarvitsee jotain määrättyä ja välttämätöntä sekä vielä niin, että kirppari on ainoa vaihtoehto. Ja rahamäärä on rajattu sekä pois jostain muusta.

Silloin se ei ole huvia lainkaan.

Otetaan esimerkki talvikengistä.

Köyhä tarvitsee kengät noin numero 39, lyhyehkövartiset, vetoketjulliset, tilavalestiset, pehmeät, kumipohjaiset jotka ei luista, matalalla korolla. Ei mokkanahkaa, koska kuluminen näkyy ja kastuu helposti.

Osamaksulla tuollaiset voi maksaa.

Samat jotka kävellessä mukavat eivät sovi joka paikkaan.  Laitan lahkeet päälle ettei näy ovat lenkkarit.

Köyhällä on vaivaisenluut ja muutenkin hankala löytää sopivia kenkiä, koska leveä ja korkea jalka. Vanhempi ihminen, nainen.

Väri musta tai muu neutraali. Koska on ainoat talvikengistä tulee sopia moneen tilaisuuteen. Tulisi olla suhteellisen hyväkuntoiset koska käytetään pitkään.

Rahaa noin 5 euroa.

Talvikenkiä on jos mihinkä lähtöön, mutta arvatkaapa onko juuri hänelle sopivia tai hintaisia, no ei ole useinkaan. Ei ainakaan silloin kun vanhat ovat sanoneet itsensä irti.

Yksi asia on, että myös kirpparihinnat ovat nousseet. Se aika oli ja meni kun niitä *löytöjä* tehtiin, nyt hinnoitellaan paremmat tuotteet hyvinkin tarkasti vastaamaan arvoa.

Vierailija
205/403 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihmisellä alle 500 euroa kuukaudessa rahaa ja siinä on mukana ruoka ja muut omat menot, niin en pätkääkään kadehtisi jos oma toimeentulo olisi turvattu ja vielä löysää rahaa muuhunkin.

Minua ei tipan tippaa kiinnostaisi mihin hän sen rahansa pistää.

Jopa toivoisin, että hänellä olisi varaa joskus muuhunkin kuin siihen pakolliseen.

Vierailija
206/403 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täältä olen oppinut että köyhän tulee olla ehdottomasti hoikka, hiukan nuhruinen mutta ei tietenkään likainen käytetyissä vaatteissa, ostaa ruuaksi lähinnä juureksia, sekä jauhoja ja hiivaa leivän tekoon. Tärkeimpänä asenne, sen tulee olla nöyrä. Masentunut ei saa kuitenkaan olla, vaan reippaasti suunnata kohti parempaa tulevaisuutta.

Ja syödä LINSSEJÄ.  Usein jostain ilmestyy nyky-keskituloinen, joka on selvinnyt hyvin köyhänä opiskeluaikanaan syömällä linssejä.

mä olen hyvätuloinen ja syön linssikeittoa kerran viikossa lounaaksi/illalliseksi. Halpaa ja hyvää ruokaa. Ei vaadi kuin linssejä, tomaattimurskaa, sipulia ja vettä. En ymmärrä miksi linssikeitto ei kelpaisi kaikille tuloista riippumatta.

That...was not the point.

Vierailija
207/403 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on hyvää, kun se on valinta, ei pakko. Jos pakon edestä syö linssejä jatkuvasti, muuttuu ruokailu ahdistavaksi.

Näinhän työntekijätin valittaa. Pakko tehdä töitä, kun toiset vain makaa. Minun kuvitelmissa työpaikka olisi sama kuin taivaspaikka.

No ei se linssikeitto pahaa silloinkaan ollut, kun olin todella köyhä. Toki kun ruokavalio koostui pääosin linssikeitosta ja jauhelihaperunavuoasta niin ei se kovinkaan monipuolista ollut ja usein kaipasi vaihtelua. Silloin ruokailu lähinnä oli poltteainetankkaus, ei nautinto.  Mutta vastenmieliseksi ja epämiellyttäväksi en kuitenkaan ruokailua silloinkaan olisi sanonut.

Vierailija
208/403 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko täällä nyt joku köyhienvihaamiskampanja menossa?

Eikö enää riitä työttömien vihaaminen?

Herkullisinta olisi päästä köyhän työttömän kimppuun, maksimoituisi nautinto.

Ajattele jos hän olisi vielä yh. Mikä hekuman täyttymä.

Vierailija
209/403 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse ei taidakaan olla siitä että huuhteluaine itsessään olisi kallista vaan siitä että se on turhuutta jota ainakaan köyhät eivät saisi ostaa.

Miksi juuri huuhteluaine? Miksei vaikka joku pullotettu vesi tai vaikkapa juusto tjms?

Näitä ketjuja nyt ilmestyy tänne vähän väliä, se paheksuttu tuote vaan vaihtelee. Ensi kerralla se voi olla pullovesi, sitten juusto, sen jälkeen irtokarkit, sitten erikoismakkarat, siis ihan mitä tahansa kaupasta löytyvää. Jos on joku halvempi vaihtoehto, se pitää ostaa joka ikinen kerta tai mieluummin jättää ostamatta. Silti joku löytää aina moitittavaa.

Vierailija
210/403 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos huuhteluaine on turhuutta, mihin rikkaiden oikeus ostaa huuhteluainetta sitten perustuu? Onko heillä parempi ihmisarvo tai parempia ihmisiä?

Otin huuhteluaineen esimerkiksi koska se on niin kuumentanut tunteita sen Annan ostoksissa.

Ja muutaman ketjun perusteella rikkailla on parempi ihmisarvo ja ovat parempia ihmisiä, oman käsityksensä mukaan.

Mihin se perustuu ja onko se totta on asia erikseen.

Vierailija
211/403 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maailma on ihan väärinpäin, hyvätuloiset säästää ja on rahaa, mutta eivät kuluta, että raha kierrä. Makuuttavat rahat tileillään.

Köyhät ostaisivat ja nauttisivat elämästä, mutta ei ole varaa kuluttaa, kun raha menee asumiseen ja pakollisiin menoihin.

Jospa käännetään niin, että annetaan ne rikkaiden ylenkatsomat rahat köyhille, kun rikkaat eivät näemmä niillä kuitenkaan mitään tee. Eivätkä mitään koskaan halua ostaa vaan haluavatkin elää kituuttaa niinkuin köyhät, kuten ovat täälläkin kertoneet.

Se köyhä joka saisi rahaa, voisi äkkiä olla taas köyhä ja samassa tilanteessa ne rahat tuhlattuaan. Tai sitten hetken kulutusjuhlan jälkeen toteaa, että muuttuvassa yhteiskunnassa on parasta alkaa myös säästää. Kulutuskäyttäytyminen voikin muuttua.

Tuon ylläolevan viestin kirjoittaja ei selkeästi tiedä talousopista ja ihmisen käyttäytymisestä mitään.

Vierailija
212/403 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko täällä nyt joku köyhienvihaamiskampanja menossa?

Eikö enää riitä työttömien vihaaminen?

Herkullisinta olisi päästä köyhän työttömän kimppuun, maksimoituisi nautinto.

Ajattele jos hän olisi vielä yh. Mikä hekuman täyttymä.

Ja vähintään 5 lasta. Muutama koira ja kissojakin. 

Vierailija
213/403 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pointti meni ohi kovaa ja korkealta.

Ei se ole tyhmyyttä, että psykologisesti rasittavassa tilanteessa välillä murtuu isommilla ja pienemmillä tavoilla ja tekee jotain mitä myötätunnottomat ihmiset eivät voi ymmärtää jolleivät itse ole kokeneet.

Se ei ole mikään valuvirhe ihmisessä. Se on ominaisuus. Jos olet onnekas ja juuri se sama paine joka jonkun toisen mursi ei sinulle ollutkaan kestämätön, niin se ei ole syy olla ylenkatseellinen ja tuomitseva. Ei kaikki koe samoja ulkoisia olosuhteita samalla tavalla, etkä muutenkaan voi koskaan tietää toisen kokonaistilannetta. Sullakin on aivan varmasti joku murtumispiste. Ehkä tulisit paremmaksi ihmiseksi jos löytäisit sen, mutta todennäköisesti et.

Jos köyhä tai oikeastaan kuka tahansa ostaa 100 euron hintaisen huulipunan se on tyhmyyttä. Huulipuna on jotain värjättyä vahaa ja rasvaa muoviputkilossa, sellaisesta järkevä ihminen voisi ehkä maksaa pari kolme euroa, jos nyt huulipunan käyttö on välttämätöntä. Todellinen huulipunan arvo lienee joitakin kymmeniä senttejä, hyvin mahdollista että itse putkilo on sisustaa arvokkaampi.

Ylipäätään kaiken maailman kosmetiikat ja naamarasvat ovat huijausta, niillä otetaan rahat pois tyhmiltä. Katteet näissä tuotteissa ovat aivan hirvittävät. Köyhä ei missään tapauksessa voi selllaisia ostaa, jos hän niin tekee hän todistaa olevansa kyvytön pääsemään eroon köyhyydestään. Saippua ja hammastahna ovat halpoja ja jos iho jotain voidetta välttämättä vaatii halvin mahdollinen koostuu kuitenkin samoista raaka-aineista kuin merkkituotteetkin. Tai miksei käytä jotain ruokaöljyä kuten on vuosituhansia tehty.

Murtumispisteestä en tiedä, mutta kun olen omin voimin köyhyydestäni noussut niin uskoisin etten aivan vähällä luovuta. Eikä mielestäni köyhyydestä irti pääseminen edes vaadi kovin paljoa, vain tinkimättömän määrätietoista toimintaa. Tuloja on yksinkertaisesti oltava enemmän kuin menoja - jos tulot ovat pienet menojen on oltava vielä pienemmät.

Kehotan nyt kaikkia köyhiä lopettamaan köyhyytensä. Työ on aloitettava heti, mieluiten jo tänään. Jos tälle päivälle ei tuloja ole enää mahdollista saada, niin suosittelen aloittamaan erittäin tarkan kirjanpidon. Pidin itse ensimmäiset kymmenen vuotta tuloistani ja menoistani - ennen kaikkea menoistani - aivan senttien tarkkuudella olevaa kirjanpitoa siitä mihin olen rahaa käyttänyt. Kirjanpitoni mukaan sain puristettua kulutukseni hieman yli tuhannen euron luokkaan (pl. asumiskulut ja osa ruokakuluista) - ei kuukaudelta vaan koko vuoden ajalta.

Hyvä.  Perusvoide sopii kasvoihinkin, huomattu tämä.

Lasken itsekin.

Vierailija
214/403 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jäätelöketjussa ihmeteltiin miten köyhällä on varaa ostaa kallista huuhteluainetta.

Onko osalla köyhistä hukassa rahan käyttö?

Millaisia on oikeasti köyhän rahan käyttö?

Opiskelija rahat olivat tiukilla ja ei tullut mieleenkään ostaa huuhteluainetta tai tilata lehtiä.

Kuka ja missä sanottiin että äiti oli köyhä?

Tyhmäkin köyhä olisi tehnyt erilaiset ostokset. Esim litran jäätelöä?

Hän lupasi maksaa tälle avuntarjoajalle takaisin. Kyllä hänellä oli rahaa mutta ei SILLÄ kortilla.

Juuri näin. En ymmärrä, miksi tästä naisesta on tehty köyhä, eikä hänellä olisi rahaa?

Olen hyvin toimeentuleva ja itselleni voisi sattua vastaavasti, kun en välttämättä tiedä tilin saldoa, jos maksan ostokset kortilla, josta maksetaan juoksevat menot tai maksan boonuksilla.

Ja vain harvoin otan oman lompakkoni kauppaan mukaan, jossa on kaikki kortit, sillä kerran olen kadottanut lompakkoni ja maksoi siitä useamman tonnin.

Vierailija
215/403 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hajuvana perässä on merkki köhyydestä, yritys peittää likaisuus kitkerällä hajusteella. Ei ole vara ostaa pesuainetta, mutta huuhteluaine korvaa sen. Mun unelma-ammattini olisi velkaneuvoja, ekana lähtisin köyhän kanssa kauppaan huuhteluaineostoksille, eikun ruoka-ostoksille.

Etteikö osata etikkaniksiä?  Valitettavasti kirpparihaju ei irtoa millään muulla tavoin, tuuletus sen lisäksi, löysin upean lämpöisen villatakin kirppikseltä, käytän usein.  Uutena maksanut paljon luulen.

Vierailija
216/403 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

213, ihmisten käyttytymistä ei voi olla tietämättä kun lukee tätä palstaa!

Tämä vastaa, tai on parempikin kuin joku psykologian kirja.

Olen vanha ihminen, mutta en olisi ikinä ennen tätä palstaa tiennyt kuinka ihmismieli saattaa toimia.

Miettiköön kukin omassa mielessään onko yllätys ollut minulle positiivinen vai negatiivinen.

Vierailija
217/403 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirpparit ovat ihan ok ja niistä saattaa löytää hyviäkin tavaroita.

Mutta on ihan eri asia jos vain katselee sillä mielellä, että ostan jos sattuu kohdalle. Ja on rahaa siihen ostopäätökseen ilman kovaa miettimistä ja se ei ole pois jostain muusta. Myös on vaihtoehto ostaa tavaraa ihan kaupastakin. Eli on niitä vaihtoehtoja ja tarve ei ole akuutti. Katselee niinkuin vain huvikseen.

Mutta asia on aivan eri kun tarvitsee jotain määrättyä ja välttämätöntä sekä vielä niin, että kirppari on ainoa vaihtoehto. Ja rahamäärä on rajattu sekä pois jostain muusta.

Silloin se ei ole huvia lainkaan.

Otetaan esimerkki talvikengistä.

Köyhä tarvitsee kengät noin numero 39, lyhyehkövartiset, vetoketjulliset, tilavalestiset, pehmeät, kumipohjaiset jotka ei luista, matalalla korolla. Ei mokkanahkaa, koska kuluminen näkyy ja kastuu helposti.

Köyhällä on vaivaisenluut ja muutenkin hankala löytää sopivia kenkiä, koska leveä ja korkea jalka. Vanhempi ihminen, nainen.

Väri musta tai muu neutraali. Koska on ainoat talvikengistä tulee sopia moneen tilaisuuteen. Tulisi olla suhteellisen hyväkuntoiset koska käytetään pitkään.

Rahaa noin 5 euroa.

Talvikenkiä on jos mihinkä lähtöön, mutta arvatkaapa onko juuri hänelle sopivia tai hintaisia, no ei ole useinkaan. Ei ainakaan silloin kun vanhat ovat sanoneet itsensä irti.

Yksi asia on, että myös kirpparihinnat ovat nousseet. Se aika oli ja meni kun niitä *löytöjä* tehtiin, nyt hinnoitellaan paremmat tuotteet hyvinkin tarkasti vastaamaan arvoa.

Tuo kenkäesimerkki oli hyvä. Ostan kirpparilta vaatteita etenkin lapsille, mutta ikinä ei voi ennalta tietää, mitä löytää - tai löytääkö yhtään mitään. Monet kirpparille päätyvistä aikuisten vaatteista, etenkin kengistä, ovat "epäkäytännöllisiä muotivaatteita", esim. kengät ovat bilekäyttöön tarkoitettuja sandaaleja, joissa kymmenen sentin piikkikorot - niilläpä se vanhempi nainen levinneine jalkoineen lumihankeen tarpomaan? Aika harvoin löytää oikeasti käytännöllisiä kenkiä. Siis mikäs siinä, hauskojahan nuo bilekengät ovat, mutta ei kirpparilta tosiaankaan aina löydä niitä välttämättömiä ostoksia. Olen itsekin ajatellut, että jos olisi todella pakko löytää moni tavara kirpparilta, kyllä siitä olisi hupi kaukana. Tuntikausia kiertelet hermo pinnassa :( .

Vierailija
218/403 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä huomio. Monet työssäkäyvät, jotka hehkuttavat omaa paremmuutta, unohtavat, kuinka joku muu on heille mahdollistanut varallisuuden ja elintason eli se on ollut työnantaja, joka on ottanut riskin ja sijoittanut rahansa ja ihan samalla tavalla he putoaisivat köyhyysloukkuun kuin työttömät tai sairaat, jos näin ei olisi. Eivätkä he ole tehneet sitä pelkästään omilla ansioillaan.

Mutta nyt he unohtavat sen ja mieluimmin ovat kukkona tunkiona.

Vierailija
219/403 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä huomio. Monet työssäkäyvät, jotka hehkuttavat omaa paremmuutta, unohtavat, kuinka joku muu on heille mahdollistanut varallisuuden ja elintason eli se on ollut työnantaja, joka on ottanut riskin ja sijoittanut rahansa ja ihan samalla tavalla he putoaisivat köyhyysloukkuun kuin työttömät tai sairaat, jos näin ei olisi. Eivätkä he ole tehneet sitä pelkästään omilla ansioillaan.

Mutta nyt he unohtavat sen ja mieluimmin ovat kukkona tunkiona.

Eivätkä he kuitenkaan olisi valmiit vaihtamaan osia "kotona makaavan" työttömän kanssa vaikka tämän elämää - ja tuloja! - kovasti kadehtivatkin.

Vierailija
220/403 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se köyhä joka saisi rahaa, voisi äkkiä olla taas köyhä ja samassa tilanteessa ne rahat tuhlattuaan. Tai sitten hetken kulutusjuhlan jälkeen toteaa, että muuttuvassa yhteiskunnassa on parasta alkaa myös säästää. Kulutuskäyttäytyminen voikin muuttua.

Tuon ylläolevan viestin kirjoittaja ei selkeästi tiedä talousopista ja ihmisen käyttäytymisestä mitään.

Johtuuko köyhyys siitä, etteivät he osaa käyttää rahaa? Niin kuin kommentissa annat ymmärtää.

Jos työttömät, sairaat, vammaiset jne. pystyvät nostamaan elintasoaan ja vielä säästämään ja lisäämään varallisuutta, niin miksi tähän ei pystyisi palkansaajat ja eläkeläiset, jos tulotasoa laskettaisiin samalle viivalle ja näin Suomi saataisiin nousuun ja maailman kartalle, pienellä tulotasolla.