Meneekö teillä välillä yli ymmärrärryksen tuo gluteenittomuus?
Minä en aina vaan jaksa tajuta. Siis se on OK ja eri asia jos ihan todella on sen gluteenin kanssa ongelmia, mutta tämä : (kaupassa nähtyä ) arviolta n. 10v ikäinen henkilö ( en todellakaan osaa sanoa kumpaa sukupuolta ) mankuu äidin perässä : " yhyy, siellä ei ollut sitä gluteenittomana" johon äiti kysyy : "jaa, miksi olis pitänyt"? Ja sitten jatkuu aiheesta armoton maukuminen, en enää jäänyt kuuntelemaan.
Eikä tämä ollut ainoa tapaus, pari esimerkkiä tämän kuukauden sisältä :
-n. 12v ikäiset tytöt sipsiosastolla etsii gluteenitonta sipsiä, muah... Kertasivat siinä sitten kilvan kumpikin kaikki päivän aikana syömänsä gluteenittomat safkat ja naposteltavat....
-n. 3-4v ikäinen tyttö istuu ostoskärryissä ja ojentaa isää : "muista, sen PITÄÄ olla gluteenitonta"... No, tuo meni jo komediasta. Isälläkin pyöri silmät päässä.
Näin se sitten tarttuu lapsiinkin....
No, tämä vain minun ajatukseni.
Kommentit (68)
Ymmärrän tuo gluteenittomuuden siten, että nuo karsimalla ruokavaliostamme tulee keskimääräistä terveellisempi, jos vehnäjauhomössöjä ei korvata pelkillä riisikakuilla, vaan kulutus siirtyisi kuitupitoisten juuresten, hedelmien, vihannesten ja siementen suuntaan. Toki samalla kuluttajan pitää luopua suurimmasta osasta teollisia elintarvikkeita ja eineksiä.
Vierailija kirjoitti:
-n. 3-4v ikäinen tyttö istuu ostoskärryissä ja ojentaa isää : "muista, sen PITÄÄ olla gluteenitonta"... No, tuo meni jo komediasta. Isälläkin pyöri silmät päässä.
Se ei ilmeisesti ole todennäköisin vaihtoehto, että lapsella on keliakia ja hän itse tietää että tarvitsee gluteenitonta ruokaa. Pikkulapsi ei välttämättä osaa ajatella, että vanhempi kyllä muistaa sen.
Meillä poika 4 v aina kyselee onko gluteeniton. Hän tietää että joskus me unohdamme, vahinkoja on sattunut ja sitten onkin maha kipeä.
Jos gluteenittomalla pyrkii viljattomaan, niin silloin käy huonosti.
Vilja-allerginen.
Vierailija kirjoitti:
Jos gluteenittomalla pyrkii viljattomaan, niin silloin käy huonosti.
Vilja-allerginen.
Kyllä se monessa jutussa toimii. Tottakai pitää kattoa tuotesisältö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole diagnosoitu keliakiaa, niin silloin tuo gluteeniton ruokavalio on hullutusta. Ne, joilla keliakia on todettu (siis lääkäri tutkimusten perusteella todennut, ei itse arvelemalla), joutuvat lopun elämäänsä noudattamaan gluteenitonta dieettiä, sillä kyseessä on parantumaton tauti. Jokainen potilas on omalaisensa, mutta jos poikkeaa dieetistä, niin yleensä saa sitten kärsiä monta viikkoa, ennen kuin suolisto rauhoittuu. Tätä monet eivät ymmärrä, vaan tyrkyttävät leipiä, kakkuja ynnä muita pöperöitä, jotka sisältävät kotimaista viljaa, kun eihän se nyt kerrasta pahene. Kyllä pahenee. Ne, jotka ovat itse tehneet diagnoosinsa, eivät yleensä kärsi siitä, että syövät välillä viljaa sisältävää ruokaa. Oikeasti sairaan ja tekosairaan välillä on vissi ero!
Olen kommentin 17 kirjoittaja. Lue siitä kommentista millaista hullutusta on viljoista luopuminen minulle. Vähintään tyhmänä pitäisin ihmistä joka noiden oireiden jälkeen ei ruokavaliotaan korjaa. Ja kyllä, viljat jättämällä elämäni ei enää pyöri vessaistuntojen ympärillä.
Samoin, mutta meillä ei ole ongelmaa gluteenista vaan viljoista, siksi gluteeniton vehnätärkkelys yms ei käy. Itse kieltäydyn aina ravintoloissa gluteenittomasta leivästä, kun niissä on 99% gluteenitonta kauraa tai vehnätärkkelystä tai -proteiiniä.
Samoin ihmisillä on todella vaikeaa ymmärtää, että viljaton ihminen ei voi juoda gluteenitonta olutta.
Eikö monet gluteenittomat oluet tehdä maissista? Tuskin se nyt aiheuttaa vilja-allergiaa? Vai?
Jos on keliakia, ei oikeasti saa syödä yhtään gluteenia. Aiheuttaa vatsaan tulehduksen, joka voi aiheuttaa syövän. Tosi vakava juttu. Sitten on myös sellaisia, joiden vatsa ei siedä gluteenia, sillä heille tulee vatsa kipeäksi.
Muuten gluteenittomat tuotteet eivät ole kovin hyviä eli ainakin itse syön mielummin ihan tavallisia tuotteita. Toiseksi niissä ei ole juuri lainkaan kuituja eli kuidut pitää sitten kyllä hankkia jostain muualta (ehkä apteekin valmiste yms). Monesti niissä on myös paljon rasvaa, koska moni aine on niissä korvattu rasvoilla. Eivät siis ole mitään terveysruokia.
Kelpaako paha vehnä-, maito-, tattari- ja ruisallergia? Tavallinen kaura taas käy.