Meneekö teillä välillä yli ymmärrärryksen tuo gluteenittomuus?
Minä en aina vaan jaksa tajuta. Siis se on OK ja eri asia jos ihan todella on sen gluteenin kanssa ongelmia, mutta tämä : (kaupassa nähtyä ) arviolta n. 10v ikäinen henkilö ( en todellakaan osaa sanoa kumpaa sukupuolta ) mankuu äidin perässä : " yhyy, siellä ei ollut sitä gluteenittomana" johon äiti kysyy : "jaa, miksi olis pitänyt"? Ja sitten jatkuu aiheesta armoton maukuminen, en enää jäänyt kuuntelemaan.
Eikä tämä ollut ainoa tapaus, pari esimerkkiä tämän kuukauden sisältä :
-n. 12v ikäiset tytöt sipsiosastolla etsii gluteenitonta sipsiä, muah... Kertasivat siinä sitten kilvan kumpikin kaikki päivän aikana syömänsä gluteenittomat safkat ja naposteltavat....
-n. 3-4v ikäinen tyttö istuu ostoskärryissä ja ojentaa isää : "muista, sen PITÄÄ olla gluteenitonta"... No, tuo meni jo komediasta. Isälläkin pyöri silmät päässä.
Näin se sitten tarttuu lapsiinkin....
No, tämä vain minun ajatukseni.
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Hittoako se teidän takapuoltanne kutittaa mitä muut syö? Itselleni on tehty testit eikä varsinaista keliakiaa ole, mutta maha menee kuralle viljasta. Teidän mieliksikö sitä pitäisi syödä vai saisinko ihan itse päättää?
Samoin, varo sitten esim. Frian tuotteita niissä on kaikissa vehnätärkkelystä
Vierailija kirjoitti:
Itse kärsin keliakiasta, mutta kaupan gluteenittomat tuotteet on myyty aina loppuun siinävaiheessa kun ehdin illasta käymään kaupassa. Myyjät on kyllä luvanneet jatkossa tilata enemmän gluteenittomia tuotteita, mutta tuskin tilaavat. Gluteenittomien tuotteiden kysyntä on nykyään aivan älytöntä saatavalla olevaan tarjontaa nähden, kun taas me keliaatikot saamme kärsiä siitä että jälleen kerran gluteeniton leipä on loppu.
Huono provo. Siellä sitä on kokonainen pakastealtaallinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en aina vaan jaksa tajuta. Siis se on OK ja eri asia jos ihan todella on sen gluteenin kanssa ongelmia, mutta tämä : (kaupassa nähtyä ) arviolta n. 10v ikäinen henkilö ( en todellakaan osaa sanoa kumpaa sukupuolta ) mankuu äidin perässä : " yhyy, siellä ei ollut sitä gluteenittomana" johon äiti kysyy : "jaa, miksi olis pitänyt"? Ja sitten jatkuu aiheesta armoton maukuminen, en enää jäänyt kuuntelemaan.
Eikä tämä ollut ainoa tapaus, pari esimerkkiä tämän kuukauden sisältä :-n. 12v ikäiset tytöt sipsiosastolla etsii gluteenitonta sipsiä, muah... Kertasivat siinä sitten kilvan kumpikin kaikki päivän aikana syömänsä gluteenittomat safkat ja naposteltavat....
-n. 3-4v ikäinen tyttö istuu ostoskärryissä ja ojentaa isää : "muista, sen PITÄÄ olla gluteenitonta"... No, tuo meni jo komediasta. Isälläkin pyöri silmät päässä.
No, tämä vain minun ajatukseni.Gluteenitonta sipsiä? Perunalastuissa ei ainakaan ole gluteenia, vain perunaa, suolaa ja öljyä.
Niin pitäisi, mutta ei aina ole.
Vierailija kirjoitti:
Ei, en todellakaan torpannut ketään, kenellä olisi todellisia ongelmia. Mutta lähinnä noiden yksittäisten tilanteiden perusteella tuli vain omaan mieleeni, että mahtavatko nämä lapset ihan oikeasti tietää mistä puhuvat, vai mennäänkö tässä vaan aikuisten "trendien" mukaan. Tosiasia on se, että monella on gluteenin kanssa ongelmia, mutta aivan yhtä todellista on se, että monella EI ole. Tehdään vaan ongelmia ja juostaan "trendien" perässä. En koskaan ole kuullut samanlaista vouhotusta mistään muista ruoka-aineallergioista.
Ehkä pointtini menee vähän yli, mutta työni puolesta näen ja kuulen paljon ihmisiä ja kovin mielellään kertovat toki heti alkuunsa olevansa vegaaneja ja gluteenittomia...Vaikka en edes työskentele elintarvike-/ravintola-alalla. Tuntuu vaan olevan tämän päivän kuumimpia trendejä nämä tällaiset. Tosin,miehet ei kertoile avoimesti...
Ja pahoittelut, jos nyt siellä joku loukkaantui, se ei ollut tarkoitus.
Ap
Niin. On jotenkin surullista, kun (huomattavaan osaan) gluteenia välltteleviä suhtautuu, että he ovat vain sitä satunnaiaen ruokatrendin, johdosta. - Eivätkä ainkaaan siksi, että ovat viimein -yleisen tiedon- lisääntymisen kautta saaneet selville, mistä aiemmat selittämtättömät vatsakivut johtuivat. Toki gluteenia välttelevissä on varmast heitäkin jotka tekevät sitä ainoastaan "trendi syistä." Uskoakseni he ovat kuitenkin vähäisempi joukko. - Mutta ikävä joukko siinä mielessä, että saavat osan uskomaan tai luulemaan että gluteenin välttely nyt on vain pieni, ohikiitävä juttu. Eikä lainkaan mikään vakavasti ja tosissaan loppuiän seuraava sairaus, niin että gluteenin nauttimisen jatkaminen saattaa aiheuttaa todella kivuliaita ja kohtalokkaita oireita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kärsin keliakiasta, mutta kaupan gluteenittomat tuotteet on myyty aina loppuun siinävaiheessa kun ehdin illasta käymään kaupassa. Myyjät on kyllä luvanneet jatkossa tilata enemmän gluteenittomia tuotteita, mutta tuskin tilaavat. Gluteenittomien tuotteiden kysyntä on nykyään aivan älytöntä saatavalla olevaan tarjontaa nähden, kun taas me keliaatikot saamme kärsiä siitä että jälleen kerran gluteeniton leipä on loppu.
Huono provo. Siellä sitä on kokonainen pakastealtaallinen.
No mitä sitten pitäisi tehdä? Lintsata töistä että ehtii aikaisemmin kauppaan? Taidat oitää keliakiaa pelkkänä vitsinä.
Ärsyttää kun nykyään ravintolassa pitää kysyä keliaakikolle sopivaa ruokaa, jos kysyy gluteenitonta oletetaan vain että on joku ruokavaliohippi
t. Oikeasti gluteenitonta tarvitseva
Vierailija kirjoitti:
Minä en henk.koht. jaksanut enää roiskuvaa ripulia, jota joutui vartin välein käydä päkistämässä tuskallinen ruokalusikallinen kerrallaan, suolet kirveli ja peräreikä oli hellänä. Puhumattakaan siitä, ettei vitamiinit imeydy kun maha on koko ajan kuralla. Joten ap ja kumpp.: ärsyyntykää ihan rauhassa. :)
Crohnikkona lisään liman, veren ja nivelkivut tähän inhorealistiseen kuvaukseen. Mulla on myös Hb parantunut pysyvästi 120 -->140 viljojen karsimisen jälkeen. Eivät ole kärsimyksen arvoisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, en todellakaan torpannut ketään, kenellä olisi todellisia ongelmia. Mutta lähinnä noiden yksittäisten tilanteiden perusteella tuli vain omaan mieleeni, että mahtavatko nämä lapset ihan oikeasti tietää mistä puhuvat, vai mennäänkö tässä vaan aikuisten "trendien" mukaan. Tosiasia on se, että monella on gluteenin kanssa ongelmia, mutta aivan yhtä todellista on se, että monella EI ole. Tehdään vaan ongelmia ja juostaan "trendien" perässä. En koskaan ole kuullut samanlaista vouhotusta mistään muista ruoka-aineallergioista.
Ehkä pointtini menee vähän yli, mutta työni puolesta näen ja kuulen paljon ihmisiä ja kovin mielellään kertovat toki heti alkuunsa olevansa vegaaneja ja gluteenittomia...Vaikka en edes työskentele elintarvike-/ravintola-alalla. Tuntuu vaan olevan tämän päivän kuumimpia trendejä nämä tällaiset. Tosin,miehet ei kertoile avoimesti...
Ja pahoittelut, jos nyt siellä joku loukkaantui, se ei ollut tarkoitus.
Ap
Niin. On jotenkin surullista, kun (huomattavaan osaan) gluteenia välltteleviä suhtautuu, että he ovat vain sitä satunnaiaen ruokatrendin, johdosta. - Eivätkä ainkaaan siksi, että ovat viimein -yleisen tiedon- lisääntymisen kautta saaneet selville, mistä aiemmat selittämtättömät vatsakivut johtuivat. Toki gluteenia välttelevissä on varmast heitäkin jotka tekevät sitä ainoastaan "trendi syistä." Uskoakseni he ovat kuitenkin vähäisempi joukko. - Mutta ikävä joukko siinä mielessä, että saavat osan uskomaan tai luulemaan että gluteenin välttely nyt on vain pieni, ohikiitävä juttu. Eikä lainkaan mikään vakavasti ja tosissaan loppuiän seuraava sairaus, niin että gluteenin nauttimisen jatkaminen saattaa aiheuttaa todella kivuliaita ja kohtalokkaita oireita.
Puhu vain omasta puolestasi. Minä vaihdoin gluteenittomaan ja jätin maidon sekä lihat kokonaan pois ja vatsavaivat hävisivät.
Ap:lle ei ole tullut mieleen, että osassa sipseissäkin on gluteenia. Oliko tytöillä keliakia tai ei, en ota kantaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä tämä ollut ainoa tapaus, pari esimerkkiä tämän kuukauden sisältä :-n. 12v ikäiset tytöt sipsiosastolla etsii gluteenitonta sipsiä, muah... Kertasivat siinä sitten kilvan kumpikin kaikki päivän aikana syömänsä gluteenittomat safkat ja naposteltavat....
No, tämä vain minun ajatukseni.Gluteenitonta sipsiä? Perunalastuissa ei ainakaan ole gluteenia, vain perunaa, suolaa ja öljyä.
https://www.foodie.fi/entry/rainbow-perunasnacks-200-g/6415712001377
"Ainesosat
Perunatärkkelys 38%, kuivattu peruna 29%, auringonkukkaöljy 25%, suola, paprika- ja kurkumauute, maltodekstriini, herajauhe (maito), dekstroosi, juustojauhe, sokeri, hiivauute, aromi, sipulijauhe, mausteet, paakkuuntumisenestoaine (E 551), muunnettu maissitärkkelys, hapettumisenestoaine (E 339), rapsiöljy. Saattaa sisältää pieniä määriä gluteenia."
Tuossa nyt yksi esimerkki. Joissain sipsien mausteseoksissa voi olla myös vehnää mukana, osassa tortillasipseissä myös.
Mä olen ollut vähägluteenisella dieetillä vuoden vaikka ei ole todettu keliakiaa. Samalla siivosin elintavat ja paino on tippunut 10 kg. Kauraa syön. Tänä aikana on hävinnyt mm ihottuma kokonaan mitä minulla oli kutisevana. Joskus kyseenalaistan tätä että voisko sitä taas alkaa vetämään vehnää jne mutten kaipaa paluuta siihen. Onhan se itsellekin vähän ärsyttävää kysellä aina gluteenittomia vaihtoehtoja. Onhan niitä kyllä onneksi hyvin nykypäivänä
Oireet johtuvat usein hiivasta vaikka kotimaiset viljat sopisivat. Mieluummin kokeilisi välttää hiivaa.
Muotivillitys, aikansa kestää ja sitten unohtuu. 20 v. kuluttua muistellaan naureskellen av-palstalla kuten nyt kasarimuotia.
Enkä nyt puhu keliakiasta, joka itsellänikin on.
Jos ei ole diagnosoitu keliakiaa, niin silloin tuo gluteeniton ruokavalio on hullutusta. Ne, joilla keliakia on todettu (siis lääkäri tutkimusten perusteella todennut, ei itse arvelemalla), joutuvat lopun elämäänsä noudattamaan gluteenitonta dieettiä, sillä kyseessä on parantumaton tauti. Jokainen potilas on omalaisensa, mutta jos poikkeaa dieetistä, niin yleensä saa sitten kärsiä monta viikkoa, ennen kuin suolisto rauhoittuu. Tätä monet eivät ymmärrä, vaan tyrkyttävät leipiä, kakkuja ynnä muita pöperöitä, jotka sisältävät kotimaista viljaa, kun eihän se nyt kerrasta pahene. Kyllä pahenee. Ne, jotka ovat itse tehneet diagnoosinsa, eivät yleensä kärsi siitä, että syövät välillä viljaa sisältävää ruokaa. Oikeasti sairaan ja tekosairaan välillä on vissi ero!
Hankala aihe. Gluteeniin liitetään nykyisin niin paljon ongelmia, ettei pelkkä keliakia riitä syyksi pitäytyä gluteenista.
Pubmedia ja ClinicalTrialsia selaamalla löytyy uskomattoman paljon tutkimuksia siitä miten gluteeni voi aiheuttaa mt-ongelmia, gluteeniherkkyyttä, niveloireita ja ties mitä.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole diagnosoitu keliakiaa, niin silloin tuo gluteeniton ruokavalio on hullutusta. Ne, joilla keliakia on todettu (siis lääkäri tutkimusten perusteella todennut, ei itse arvelemalla), joutuvat lopun elämäänsä noudattamaan gluteenitonta dieettiä, sillä kyseessä on parantumaton tauti. Jokainen potilas on omalaisensa, mutta jos poikkeaa dieetistä, niin yleensä saa sitten kärsiä monta viikkoa, ennen kuin suolisto rauhoittuu. Tätä monet eivät ymmärrä, vaan tyrkyttävät leipiä, kakkuja ynnä muita pöperöitä, jotka sisältävät kotimaista viljaa, kun eihän se nyt kerrasta pahene. Kyllä pahenee. Ne, jotka ovat itse tehneet diagnoosinsa, eivät yleensä kärsi siitä, että syövät välillä viljaa sisältävää ruokaa. Oikeasti sairaan ja tekosairaan välillä on vissi ero!
Olen kommentin 17 kirjoittaja. Lue siitä kommentista millaista hullutusta on viljoista luopuminen minulle. Vähintään tyhmänä pitäisin ihmistä joka noiden oireiden jälkeen ei ruokavaliotaan korjaa. Ja kyllä, viljat jättämällä elämäni ei enää pyöri vessaistuntojen ympärillä.
Vierailija kirjoitti:
Hankala aihe. Gluteeniin liitetään nykyisin niin paljon ongelmia, ettei pelkkä keliakia riitä syyksi pitäytyä gluteenista.
Pubmedia ja ClinicalTrialsia selaamalla löytyy uskomattoman paljon tutkimuksia siitä miten gluteeni voi aiheuttaa mt-ongelmia, gluteeniherkkyyttä, niveloireita ja ties mitä.
Tässä siis valmiita ja tulevia tutkimuksia https://clinicaltrials.gov/ct2/results?cond=gluten&term=&cntry=&state=&…
Gluteeni VOI aiheuttaa masennusta https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24689456
-> muita vastaavia https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=gluten+depression
-> gluteeni ja skitsofrenia https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=gluten+schizophrenia
Gluteeni ja artriitti (niveltulehdus) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=gluten+arthritis
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät? Olen itse jättänyt yksi kerrallaan ns. kotimaiset viljat pois ruokavaliosta, koska ne aiheuttivat todella huonon olon, kovia vatsakipuja ym. Vain yhdestä on virallinen allergiadiagnoosi. Keliakia on tutkittu, mutta sitä ei ole. Ainoa myönnytys minkä välillä teen on vehnätärkkelys ja tavallinen kaura, jos joku on niistä varta vasten minulle tehnyt.
Veget on tosi pahoja. Kaveri oli kerran käynyt jossain ruokapaikassa laittamassa kaikkiin vege-annoksiin (jotain kylmäruokaa vitriinissä) pieniä lihanpaloja, kun myyjän silmä vältti, ja naurettiin katketaksemme kun ajateltiin niitä tekopyhiä paskoja mussuttamassa vege-herkkujansa ylimääräisellä mausteella ;)
Vakavasti puhuen, mielestäni saa olla vege, jos ei tuputa sitä muille, ja ottaa omat safkat mukaan, kun menee vieraisille. Kuitenkin jos kyse on lapsesta tai raskaana olevasta naisesta, ei vanhemmilla ole oikeutta päättää lapsen puolesta, eli n. 16-vuotiaaksi tulisi mielestäni jokaisen syödä ainakin lihaa ja maitoa, ja raskaana olevan äidin näitä myös.