Meneekö teillä välillä yli ymmärrärryksen tuo gluteenittomuus?
Minä en aina vaan jaksa tajuta. Siis se on OK ja eri asia jos ihan todella on sen gluteenin kanssa ongelmia, mutta tämä : (kaupassa nähtyä ) arviolta n. 10v ikäinen henkilö ( en todellakaan osaa sanoa kumpaa sukupuolta ) mankuu äidin perässä : " yhyy, siellä ei ollut sitä gluteenittomana" johon äiti kysyy : "jaa, miksi olis pitänyt"? Ja sitten jatkuu aiheesta armoton maukuminen, en enää jäänyt kuuntelemaan.
Eikä tämä ollut ainoa tapaus, pari esimerkkiä tämän kuukauden sisältä :
-n. 12v ikäiset tytöt sipsiosastolla etsii gluteenitonta sipsiä, muah... Kertasivat siinä sitten kilvan kumpikin kaikki päivän aikana syömänsä gluteenittomat safkat ja naposteltavat....
-n. 3-4v ikäinen tyttö istuu ostoskärryissä ja ojentaa isää : "muista, sen PITÄÄ olla gluteenitonta"... No, tuo meni jo komediasta. Isälläkin pyöri silmät päässä.
Näin se sitten tarttuu lapsiinkin....
No, tämä vain minun ajatukseni.
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole diagnosoitu keliakiaa, niin silloin tuo gluteeniton ruokavalio on hullutusta. Ne, joilla keliakia on todettu (siis lääkäri tutkimusten perusteella todennut, ei itse arvelemalla), joutuvat lopun elämäänsä noudattamaan gluteenitonta dieettiä, sillä kyseessä on parantumaton tauti. Jokainen potilas on omalaisensa, mutta jos poikkeaa dieetistä, niin yleensä saa sitten kärsiä monta viikkoa, ennen kuin suolisto rauhoittuu. Tätä monet eivät ymmärrä, vaan tyrkyttävät leipiä, kakkuja ynnä muita pöperöitä, jotka sisältävät kotimaista viljaa, kun eihän se nyt kerrasta pahene. Kyllä pahenee. Ne, jotka ovat itse tehneet diagnoosinsa, eivät yleensä kärsi siitä, että syövät välillä viljaa sisältävää ruokaa. Oikeasti sairaan ja tekosairaan välillä on vissi ero!
Ohhoh, lapselleni on oikein lääkäri suositellut tätä hullutusta. Lapsella kun on ärtynyt suoli -oireyhtymä ja viljat tekevät oireita. Lääkärin ohjeiden mukaan vältämme kaikkia ruoka-aineita, joista oireita tulee. Lapsella ei tutkitusti ole keliakiaa eikä esim. laktoosi-intoleranssin aiheuttavaa geeniä. Sinun mukaasi lapsen pitäisi siis alkaa syödä ihan tavallisesti ja lopettaa muotivouhotus. Minä sitten vain lohduttelisin yöllä vessassa itkevää lasta sillä, että aikuisena vielä naurat noille vouhotuksille? En mitenkään väheksy keliakian vakavuutta, mutta en sulata sitä, että sen varjolla voidaan haukkua ja väheksyä kaikkia muita sairaita ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole diagnosoitu keliakiaa, niin silloin tuo gluteeniton ruokavalio on hullutusta. Ne, joilla keliakia on todettu (siis lääkäri tutkimusten perusteella todennut, ei itse arvelemalla), joutuvat lopun elämäänsä noudattamaan gluteenitonta dieettiä, sillä kyseessä on parantumaton tauti. Jokainen potilas on omalaisensa, mutta jos poikkeaa dieetistä, niin yleensä saa sitten kärsiä monta viikkoa, ennen kuin suolisto rauhoittuu. Tätä monet eivät ymmärrä, vaan tyrkyttävät leipiä, kakkuja ynnä muita pöperöitä, jotka sisältävät kotimaista viljaa, kun eihän se nyt kerrasta pahene. Kyllä pahenee. Ne, jotka ovat itse tehneet diagnoosinsa, eivät yleensä kärsi siitä, että syövät välillä viljaa sisältävää ruokaa. Oikeasti sairaan ja tekosairaan välillä on vissi ero!
Ohhoh, lapselleni on oikein lääkäri suositellut tätä hullutusta. Lapsella kun on ärtynyt suoli -oireyhtymä ja viljat tekevät oireita. Lääkärin ohjeiden mukaan vältämme kaikkia ruoka-aineita, joista oireita tulee. Lapsella ei tutkitusti ole keliakiaa eikä esim. laktoosi-intoleranssin aiheuttavaa geeniä. Sinun mukaasi lapsen pitäisi siis alkaa syödä ihan tavallisesti ja lopettaa muotivouhotus. Minä sitten vain lohduttelisin yöllä vessassa itkevää lasta sillä, että aikuisena vielä naurat noille vouhotuksille? En mitenkään väheksy keliakian vakavuutta, mutta en sulata sitä, että sen varjolla voidaan haukkua ja väheksyä kaikkia muita sairaita ihmisiä.
Dualistisesti ajattelemalla, kuten lääkärikunnassa tehdään, voi kaiken oireilun selittää myös psykiatrisella lähestymistavalla. Eli jos ei kerran ole keliakiaa, ei voi olla oireitakaan (dualismi). Terveystieteissä sen sijaan ihminen nähdään kokonaisuutena ja vaikka jotain ei voitaisi mitata, ei se tarkoita sitä, että ihminen ei olisi sairas.
Usein taustalla on sellaisia tekijöitä, joita ei vielä osata mitata ja myös psykosomaattisia tekijöitä, joita ei tahdota mitata. Yhtä kaikki, mikäli ihminen oireilee, eli hänen käytös vastaa sairasta, on hän silloin sairas, oli tekijä mikä hyvänsä.
Valitettavasti meidän lääketieteen osaaminen on vinku-intian tasoa, vaikka toista ennetaan ymmärtää. Ei siis ihme, että lähes kaikki oirehtivat, joille ei löydy syytä, hoidetaan masennuslääkkeillä.
Tuossa yhtenä päivänä lapsi kertoi kaverilleen kuinka äiti joutuu syömään vain pahaa ruokaa. Sen hampurilainenkin maistui ihan hirveältä. Ei varmaan enää koskisi tikullakaan mihinkään missä lukee gluteeniton :D
Minulla on monta muutakin allergiaa tosin miksi syön yleensä eri ruokaa kuin muu perhe.
Vierailija kirjoitti:
Meillä suvussa geenivirheen takia vilja-allergiaa eli lapsilla tutkittu tarkkaan ja aikuiset ovat ihan itse osanneet todeta ettei voi syödä viljaa.
Tai puhdas ruis ja kaura käy tällä hetkellä jo.
Keliakia ja vilja-allergia erI asia.
Vierailija kirjoitti:
Olet todella pihalla. Mulla on IBS ja ihan on lääkäri todennut kun poissuljettiin tutkimuksilla mm. keliakia. Ainoa hoito on ruokavalio. Gluteeni on itselleni pahimpia oireiden aiheuttajia ja täysin vältettävä.
En ala missään työpaikan illanistujaisissa avata ripulia ja vatsanväänteitä julkisesti, niin saattaa vaikuttaa, että kyseessä on keksimäni asia. Mulla on vaan tarve yksityisyydelle noissa asioissa.
Vierailija kirjoitti:
Hittoako se teidän takapuoltanne kutittaa mitä muut syö? Itselleni on tehty testit eikä varsinaista keliakiaa ole, mutta maha menee kuralle viljasta. Teidän mieliksikö sitä pitäisi syödä vai saisinko ihan itse päättää?
Se, että maha menee vehnästä kuralle vaikka ei olisi keliakiaa, on yllättävän yleistä.
Itsekin kuulun siihen porukkaan.
Isäni suku on aina ollut vatsaongelmaista ja keliakiaa sairastaviakin siinä suvussa on.
Myös nuorempi lapseni kärsii vatsavaivoista. Hänellä oireilu on ollut niin rajua, että lähdettiin selvittämään syytä. Monta kuukautta meni tutkimuksissa ja lopulta paljastui vilja-allergia (vehnä, ohra, ruis).
Aivan samat ruoka-aineet aiheuttavat hänelle oireita kuin minulle. Siksi syön itsekin nykyään viljatonta ruokaa.
Ja helpoiten sitä löytyy gluteenittomista. Pitää vaan muistaa tarkistaa ettei niissä ole vehnätärkkelystä.
Eipä tule enää ripuli ruokailun jälkeen, eikä lapsella maha kipeäksi.
Jos tuosta nyt joku haluaa vetää herneet nenään, niin aivan vapaasti voi sen tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Veget on tosi pahoja. Kaveri oli kerran käynyt jossain ruokapaikassa laittamassa kaikkiin vege-annoksiin (jotain kylmäruokaa vitriinissä) pieniä lihanpaloja, kun myyjän silmä vältti, ja naurettiin katketaksemme kun ajateltiin niitä tekopyhiä paskoja mussuttamassa vege-herkkujansa ylimääräisellä mausteella ;)
Vakavasti puhuen, mielestäni saa olla vege, jos ei tuputa sitä muille, ja ottaa omat safkat mukaan, kun menee vieraisille. Kuitenkin jos kyse on lapsesta tai raskaana olevasta naisesta, ei vanhemmilla ole oikeutta päättää lapsen puolesta, eli n. 16-vuotiaaksi tulisi mielestäni jokaisen syödä ainakin lihaa ja maitoa, ja raskaana olevan äidin näitä myös.
Ja sitten ne liha-allergiset ja muut, jotka joutuvat valitsemaan vegen terveyssyistä kärsivät ja ihmettelevät, että mistä nämä.
oireet nyt tuli.
Haha. Kylläpä teitte hassunhauskan käytännönpilan. Toivottavasti ei kukaan joutunut sairaalaan tyhmyytenne takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Dualistisesti ajattelemalla, kuten lääkärikunnassa tehdään, voi kaiken oireilun selittää myös psykiatrisella lähestymistavalla. Eli jos ei kerran ole keliakiaa, ei voi olla oireitakaan (dualismi). Terveystieteissä sen sijaan ihminen nähdään kokonaisuutena ja vaikka jotain ei voitaisi mitata, ei se tarkoita sitä, että ihminen ei olisi sairas.
Usein taustalla on sellaisia tekijöitä, joita ei vielä osata mitata ja myös psykosomaattisia tekijöitä, joita ei tahdota mitata. Yhtä kaikki, mikäli ihminen oireilee, eli hänen käytös vastaa sairasta, on hän silloin sairas, oli tekijä mikä hyvänsä.
Valitettavasti meidän lääketieteen osaaminen on vinku-intian tasoa, vaikka toista ennetaan ymmärtää. Ei siis ihme, että lähes kaikki oirehtivat, joille ei löydy syytä, hoidetaan masennuslääkkeillä.
Tuo ärtynyt suoli (IBS) on sillä tavalla jännä juttu, että tietynlaiset hiilihydraatit aiheuttavat oireita minkä takia suositellaan FOD MAP -ruokavaliota. Toisaalta myös jännitys lisää oireita. Eli voi olla sekä että. Lapsellani vaiva johtuu kaiketi pääosin lukuisista antibioottikuureista, mutta hän on myös kova jännittäjä.
Tuosta masennuslääkkeistä taas tuli mieleeni, että toisella lapsellani on Aspergerin syndrooma. Siihen liittyy usein väsymystä, mutta mielestäni se on vähätelty vaiva. Lapseni valitti jatkuvaa väsymystä ja nyt itse nostin asian koulussa esiin ja lapsi sai kevennetyn lukujärjestyksen ja ylläri pylläri nyt menee hyvin! Aiemmin ravattiin jossain psykiatriassa ja pohdittiin mahdollista masennusta. Hyvä, ettei lääkkeisiin asti menty. Koko ajan taustalla oli silkka uupumus. Itse sain tuossa havaita, kuinka helposti kaikki halutaan nähdä masennuksena. Edes ns. asiantuntijat eivät tajunneet, että väsymys on väsymystä.
Ei todellakaan mene yli ymmärryksen koska lapseni sairastaa keliakiaa. Mikähän järki tässäkin aloituksessa on? Loukata muita? Kaikenlaisia se maa kantaa päällään...
En ymmärrä gluteenittomuutta, etenkään ehdotonta sellaista, muiden kuin keliaakikoiden yms. kohdalla. Siis ihmisten, joilla on siihen oikea, terveydellinen syy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kommentin 17 kirjoittaja. Lue siitä kommentista millaista hullutusta on viljoista luopuminen minulle. Vähintään tyhmänä pitäisin ihmistä joka noiden oireiden jälkeen ei ruokavaliotaan korjaa. Ja kyllä, viljat jättämällä elämäni ei enää pyöri vessaistuntojen ympärillä.
Samoin, mutta meillä ei ole ongelmaa gluteenista vaan viljoista, siksi gluteeniton vehnätärkkelys yms ei käy. Itse kieltäydyn aina ravintoloissa gluteenittomasta leivästä, kun niissä on 99% gluteenitonta kauraa tai vehnätärkkelystä tai -proteiiniä.
Samoin ihmisillä on todella vaikeaa ymmärtää, että viljaton ihminen ei voi juoda gluteenitonta olutta.
Muistan kun koulukaverillani todettiin keliakia. Vei aika pitkään saada se diagnoosi. Häntä pidettiin anorektikkona ja osa pitää edelleen. Olemme siis jo aikuisia.
Niin monelle tuntuu olevan vaikea tajuta, että ruoka-aineherkkyys voi olla fyysistä eikä aina korvienvälissä.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä gluteenittomuutta, etenkään ehdotonta sellaista, muiden kuin keliaakikoiden yms. kohdalla. Siis ihmisten, joilla on siihen oikea, terveydellinen syy.
Siis miksi muiden ihmisten pitäisi syödä sinua miellyttääkseen? Miksi ei saisi syödä mitä haluaa?
Itse kärsin vatsavaivoista. Se prosessi mikä vei, että löysin syyn oli pitkä. Eli pois sulkemalla aina joku ruoka. Silloin Olin gluteenittomallakin jonkun aikaa. Joku joka seurasi elämääni, ihmetteli varmaan kun välillä olin maidoton , mausteeton, palkokasviton yms.
Ongelma poistui kun jätin teen pois. Yksinkertainen ratkaisu, mutta monimutkainen tie.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veget on tosi pahoja. Kaveri oli kerran käynyt jossain ruokapaikassa laittamassa kaikkiin vege-annoksiin (jotain kylmäruokaa vitriinissä) pieniä lihanpaloja, kun myyjän silmä vältti, ja naurettiin katketaksemme kun ajateltiin niitä tekopyhiä paskoja mussuttamassa vege-herkkujansa ylimääräisellä mausteella ;)
Vakavasti puhuen, mielestäni saa olla vege, jos ei tuputa sitä muille, ja ottaa omat safkat mukaan, kun menee vieraisille. Kuitenkin jos kyse on lapsesta tai raskaana olevasta naisesta, ei vanhemmilla ole oikeutta päättää lapsen puolesta, eli n. 16-vuotiaaksi tulisi mielestäni jokaisen syödä ainakin lihaa ja maitoa, ja raskaana olevan äidin näitä myös.
Ja sitten ne liha-allergiset ja muut, jotka joutuvat valitsemaan vegen terveyssyistä kärsivät ja ihmettelevät, että mistä nämä.
oireet nyt tuli.
Haha. Kylläpä teitte hassunhauskan käytännönpilan. Toivottavasti ei kukaan joutunut sairaalaan tyhmyytenne takia.
Se ketjun crohnikko puolestaan toivottaa joka ikisen ruoalla (ja toisten terveydellä) leikkijän gastrokirurgiselle, ja vaikka viikoksi liemille. Edellinen huonekaveri kärsi ahtauttavasta versiosta ja oli sairaalassa syötyään omenankuoria.
Ihmiskunta tuhoutuu, koska ei enää kestä edes pikku piereskelyä, pitää heti alkaa joku dieetti.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on vaan se, että ärtynyt suoli -oireyhtymään ei ole olemassa mitään labrakoetta tms. millä sen voisi varmasti todeta. Lapsellani se todettiin käytännössä poissulkemalla mm. keliakia ja sitten lääkäri arveli, että on ärtynyt suoli ja kehotti googlettamaan FOD MAP -ruokavalion. En ymmärrä, miksi esim. aikuisen ihmisen, joka ei kuulu mihinkään joukkoruokailuun tms. pitäisi välttämättä edes mennä lääkäriin tuhlaamaan verorahoja, jotta lääkäri voi sanoa "sinulla on ehkä ärtynyt suoli, kokeile ruokavaliota". Ihminen voi ihan omin nokkineen kokeilla ruokavaliota ja jos se toimii, hänellä luultavasti on ärtynyt suoli. On paljon vaivoja, jotka on ihan todellisia ja joista on haittaa (lapsellani ravintoaineiden imeytyminen huonontui lääkärin mukaan), mutta joita ei voi aukottomasti diagnosoida eikä sillä diagnoosilla oikeastaan mitään edes tee. Se ei riitä minusta perusteeksi, että sitten voisi perustella kanssaihmisille ruokavaliota - sitä varten lääkärit eivät ole olemassa. Joskus pitää ottaa oma järki käyttöön ja luottaa siihen. Jos vatsa turpoaa rantapalloksi vehnän syömisen jälkeen, voi ehkä jättää vehnän syömättä.
Ap varmaan repii pelihousunsa, kun näkee mut kaupassa. Kärryssä on ihan tavallista leipää yms. ja sitten mä kävelen gluteenittomien tuotteiden hyllylle, jos kaupassa on sellainen erikseen. Eikä siinä vielä kaikki, syynään joka ikisen tuotteen tuoteselostuksen tarkkaan, kun pitää vielä olla vehnätön ja maidoton. Sen jälkeen kipaisen h hakemassa tavallista kermajäätelöä pakastealtaasta.
Syynä tähän on yksi perheenjäsen, joka saa ripulin ihan pienestä määrästä vehnää tai maitoa. Muut voivat syödä mitä vain. Mutta kyylääjät eivät aina näytä ymmärtävän, että samassa taloudessa voi eri henkilöt syödä eri ruokia.
Vierailija kirjoitti:
Ap varmaan repii pelihousunsa, kun näkee mut kaupassa. Kärryssä on ihan tavallista leipää yms. ja sitten mä kävelen gluteenittomien tuotteiden hyllylle, jos kaupassa on sellainen erikseen. Eikä siinä vielä kaikki, syynään joka ikisen tuotteen tuoteselostuksen tarkkaan, kun pitää vielä olla vehnätön ja maidoton. Sen jälkeen kipaisen h hakemassa tavallista kermajäätelöä pakastealtaasta.
Syynä tähän on yksi perheenjäsen, joka saa ripulin ihan pienestä määrästä vehnää tai maitoa. Muut voivat syödä mitä vain. Mutta kyylääjät eivät aina näytä ymmärtävän, että samassa taloudessa voi eri henkilöt syödä eri ruokia.
Niin ja hänellä ei ole keliakiaa. Vehnäallergia on testeillä todettu, samoin maitoallergia, mutta ne ovat testien mukaa lieviä. Eikä se riitä, että on gluteeniton,sillä vehnätärkkelyskin saa vatsan sekaisin. Oman havaintomme mukaan hänelle ei sovi myöskään tattari eikä tapiokatärkellys, joita on joissakin gluteenittomissa tuotteissa. Niistä tuntuu myös maha menevän sekaisin. Itse tehdään leivistä ja leivonnaisista suurin osa, mutta joskus ei jaksa tai ehdi. Tututkn tuotteet on katsottava läpi, sillä kokemusta on tullut siitä, että koostumus muuttuu -> ripuli Se ei naurata enää siinä vaihessa, kun toinen istuu vessassa puoli tuntia. Kerran oli tilanne, että ravintolan gluteeniton aiheutti tilanteen, että lähti kesken syönnin vessaan. Kun tarjoilija tuli kysymään maistuuko, meni punaiseksi kun kerrottiin, että taisi olla jotain sopimatonta kun joutui vessaan. Epäilen, että siellä oli joku kaikentietävä "vehnätön on vouhotusta" -av-mamma keittiössä
Viljat aiheuttaa ongelmia monille muillekkin kuin keliaakikoille. Itselläni ne mm. pahentavat psoriasista. Sekin on varmaan tosi muodikas tauti. Lääkärit ei osaa näihin sanoa juuta eikä jaata, vaan kirjoittelevat vaan kortisonireseptejä.