Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuhkaus vai Arkkuhautaus?

Vierailija
28.01.2018 |

Kumman haluaisit? Ja miksi?

Kommentit (141)

Vierailija
121/141 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuhkaus, ja tuhkat levitetään kotimetsään. Ei mitään hautakiviä hautausmaalle. 

Vierailija
122/141 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuhkaus, ja tuhkat levitetään kotimetsään. Ei mitään hautakiviä hautausmaalle. 

Ja jos mahdollista tätä ennen on käytetty kaikki elimet ja kudokset hyötykäyttöön. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/141 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minut ja perheenjäseneni tullaan tuhkaamaan ja meistä useimpia ei siunata. Ne jotka siunataan, tuhkataan ennen siunausta, niin tehtiin myös tädilleni ja isälleni. Kun ruumis viedään suuoraan hautaustoimistosta tuhkattavaksi, on myös aivan sama millainen arkku on, joten siihen kelpaa pahvinen, ekologinen, edullinen arkku. 

Tätini ja isäni tuhkat haudattiin jo olemassaoleviin hautoihin, isäni uurna kahden vastasyntyneenä kuolleen veljeni kanssa samaan hautaan. Minä en välttämättä siihen halua, luontoon tuhkieni sirottelu tai kuoppaaminen on paljon miellyttävämpi ajatus. 

Miksi siunataan vasta tuhkattuna. En ole koskaan kuullut tehtävän noin.

Jotta voi haudata samalla kertaa. Koko suku ei pääse paikalle ensin siunaukseen ja viikon päästä hautaukseen ja muistotilaisuuteen. 

Yleensä se menee niin, että vainaja siunataan arkussaan saattoväen ollessa paikalla ja sitten on muistotilaisuus. Vainaja menee tuhkattavaksi.

Uurna lasketaan lähimpien toimesta ilman sen kummempaa tilaisuutta.

Mitä sitten, miten on yleensä? Ei ole pakko tehdä niin kuin yleensä, vaan voi tehdä niin kuin on paras. Jos vaikka ei halua hinata sitä ruumista edes takaisin, vaan hoitaa siunauksen ja hautauksen samalla kertaa, jolloin saattoväki saa olla paikalla molemmissa ja laskea kukkaset haudalle. Homma on myös kerralla ohi, kun ei ne siunaukset ja hautaukset nyt niin kivoja tilaisuuksia ole. 

Vierailija
124/141 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluu työnkuvaan kirjoitti:

Tuhkaus ei ole halvempi. Arkku on hankittava kumpaankin hautaukseen, eikä ole erikseen arkkuja, vaan samalla mennään oli kumpi hautaus tahansa. Lisäksi tuhkaus maksaa 300-400€, tuhka noudetaan uurnalla joka maksaa yleensä noin 100€. Kylmiösäilytys krematoriossa voi maksaa jos tuhkausta ei tehdä samana päivänä kun vainaja viedään krematorioon. Lisäksi kaikki kuljetukset hautausautolla maksavat.

En valinnut enkä edes nähnyt arkkua jossa omaiseni tuhkattiin joten en usko ,että samoja arkkuja kuin jos olisi esillä .

Hautaustoimiston termi oli suora tuhkaus.Uurna toimitettiin maksua vastaan hautausmaalle itsekin olisi voinut krematoriosta noutaa.

Vierailija
125/141 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No koska se on raamatussa, arkkuhautaus siis. Ja ei ruumis mee sinne taivaaseen, sielu vaan. Tuhkaaminen itellä ainaki muistuttaa kadotuksessa palamista. Ahistaa ajatus tulla poltetuksi. Mielummin sitte vaikka ”matojen syötiksi”. Maasta sinä olet tullut, maaksi olet tuleman. Raamatussaha nuo on selitetty.

Kelpasko tää selitys? Joku muu selittäkööt paremmin. .

Vierailija
126/141 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuhkaus ei ole halvempi. Arkku on hankittava kumpaankin hautaukseen, eikä ole erikseen arkkuja, vaan samalla mennään oli kumpi hautaus tahansa. Lisäksi tuhkaus maksaa 300-400€, tuhka noudetaan uurnalla joka maksaa yleensä noin 100€. Kylmiösäilytys krematoriossa voi maksaa jos tuhkausta ei tehdä samana päivänä kun vainaja viedään krematorioon. Lisäksi kaikki kuljetukset hautausautolla maksavat.

En valinnut enkä edes nähnyt arkkua jossa omaiseni tuhkattiin joten en usko ,että samoja arkkuja kuin jos olisi esillä .

Hautaustoimiston termi oli suora tuhkaus.Uurna toimitettiin maksua vastaan hautausmaalle itsekin olisi voinut krematoriosta noutaa.

Tuhkaukseen on saatavana edullisia pahviarkkuja. Ei siihen mitään kallista hienoa tarvita. 

Vierailija
127/141 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No koska se on raamatussa, arkkuhautaus siis. Ja ei ruumis mee sinne taivaaseen, sielu vaan. Tuhkaaminen itellä ainaki muistuttaa kadotuksessa palamista. Ahistaa ajatus tulla poltetuksi. Mielummin sitte vaikka ”matojen syötiksi”. Maasta sinä olet tullut, maaksi olet tuleman. Raamatussaha nuo on selitetty.

Kelpasko tää selitys? Joku muu selittäkööt paremmin. .

Ajatteletko, että tuhkattuna olisi vaarassa joutua muualle kuin taivaaseen. Voisitko yrittää perustella?

Vierailija
128/141 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä kumpuaa se, että joillekin on tärkeää olla kuoleman jälkeen mahdollisimman halpa ja vaivaton? Miksi?

Kyllä minä ainakin toivon saavani aivan normaalin arkun ja siunauksen arkussa ollessani. Sitten muistotilaisuus ja myöhemmin uurna hautaan, jolla on muistokivi.

Miksi joku toivoo, että suoraan tuhkataan jossain halvimmassa arkussa ja vasta tuhka siunataan ja se tuhka viskotaan metsään tms. Ei kai se säästynyt muutama satanen niille omaisille nyt niin merkittävää loppuelämän iloa tuota?

Vierailija
129/141 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo, että "tuskani saa viskata minne haluaa", tulee varmaan pohjimmiltaan kuolemanpelosta. Kuolemaa halveksutaan, kun ajatellaan, että siten se pysyy poissa.

Vierailija
130/141 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko vielä kommentteja aiheesta. Kiinnostaa.

Vierailija
131/141 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

T uhkaavatko jehovantodistajat?

Vierailija
132/141 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arkkuhautaus. Minua ei tuhkata . Haluan että luuni ovat kokonaisia maahan laitettaessa.

Kokonaisena olen syntynyt, niin myös haudataan. Osaksi myös uskontokysymys.

Tuhkaus ei ole minulle uskonnollisesti oikein. Olen ev.lut.

Vierailija
133/141 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuhkaus ja sitä ennen käyttökelpoiset elimet talteen, olen tehnyt elintenluovutustestamentin.

Tavallaan kiva ajatus, että sydämeni tai maksani elää sitten toisessa ihmisessä, eräänlainen kuolemattomuus.

Käsittääkseni tuhkaukseen voi ostaa halvan hajoavan arkun JA koristeellisemman ns. kuoriarkun ,joka poistetaan ennen polttouunia.

Vierailija
134/141 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen uskonnollinen syy edellyttää arkkuhautausta?

Vierailija
135/141 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuhkaukseen on saatavana edullisia pahviarkkuja. Ei siihen mitään kallista hienoa tarvita. 

Pahviarkkukokeiluista on luovuttu, eikä niitä ainakaan Suomesta ole enää saatavissa. Ongelmana on ollut niiden kestävyys.

Sitä paitsi en ymmärrä, miksi tuhkausta varten pitäisi olla halvempi arkku kuin arkkuhautausta varten, tai arkkuhautausta varten kalliimpi tai parempi arkku. Miksi maahan kaivettava arkku pitäisi olla yhtään erilainen kuin poltettava? Molemmathan tuhotaan siunaustilaisuuden jälkeen yhtä lailla. Tuhkattaessa sinaustilaisuus pidetään aivan samalla lailla kuin maahan haudattaessa. Lopuksi sitten vain arkku haudataan maahan tai poltetaan. Jos pahviarkun haluaa, niin yhtä hyvin tai huonosti sitä voi käyttää tuhkauksessa ja hautauksessa.

Vierailija
136/141 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö arkkupaikka hautausmaalla ole kalliimpi kuin uurnapaikka, tai tuhkien ripottelu? Jos tuhkat ripotellaan, ei tarvita kiveäkään joka on aika kallis.

En ole itse näitä asioita joutunut selvittämään, joten voin olla väärässäkin.

Arkkupaikan ja hautapaikan ero on mitättömän pieni. Kivi tai muu muistomerkki on joka tapauksessa vapaaehtoinen.

Ai, eikö kivi ole pakollinen arkupaikkaankaan? Olen luullut että se on pakko olla.

Ei kivi tietenkään pakollinen ole sen paremmin arkku- kuin uurnapaikkaankaan. Omaksi ilokseen omaiset niitä kiviä hankkivat. Ei sitä kirkko suinkaan edellytä. Jossain paikoissa on määräyksiä, millainen se kivi saa olla, mutta ei sitä tarvitse olla silti ollenkaan.

Vierailija
137/141 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi pahus :-( kirjoitti:

Haluaisin tulla haudatuksi arkussa synnyin kaupungissani olevalle hautausmaalle, koska se hautausmaa olisi lähellä paikkaa, jossa olen viettänyt elämäni onnellisimmat vuodet ja jossa sieluni tunsi olevansa kotona täällä maan päällä, mutta tiedän, että minut tuhkataan ja uurna lasketaan nykyisen kotikaupunkini hautausmaalle, vaikka todennäköisesti muutan jossain vaiheessa takaisin sinne synnyin kaupunkiini mieluiten sinne, missä viihdyin aikanaan parhaiten. Syy tuhkaukselle ja tuhkan laskemille nykyisen kaupungin hautausmaalle on se, että minulle on kuulemma varattu hautapaikka siellä olevaan sukuhautaan, jonne ei enää mahdu kuin yksi uurna ja se on minun uurnani.

Kyllähän sinä saat itse päättää mihin sinut haudataan ja miten.

Vierailija
138/141 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuhkaus, koska jos tapahtuu niin että en ole oikeasti kuollut ja herään arkusta maan alla, juu ei kiitos ei näin, mielummin palan kuoliaaksi.

Näitä heräämistä tapahtuu silloin tällöin, varsinkin ulkomailla.

Vierailija
139/141 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei lämmin luita riko" sanoi edesmennyt tätini ja oli väärässä, arvaattekos miten kävi? Itselle tuhkaus ja sitten vaan metsään lannoitteeksi, ei tarvita mitään kiviä. Jos joku muistaa minua hyvällä niin se riittäköön.

Vierailija
140/141 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuhkaus. Joku saa minut edes kerran syttymään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi neljä