Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asperger-piirteiset vastatkaa! Miten koette olevanne erilaisia?

Vierailija
28.01.2018 |

Monet asperger-piirteisiksi itseään kuvaavat ihmiset sanovat olevansa "erilaisia" ja joutuneensa opettelemaan "normaaleja" sosiaalisia taitoja. Millä tavalla koette olevanne erilaisia sosiaalisessa kanssakäymisessä ja mitkä teidän mielestänne ovat ns. normaaleja taitoja? Ihan konkreettisesti, mitä asioita teette jutellessanne ihmisten kanssa, koska koette ne sosiaaliseksi normiksi, mutta ette ymmärrä miksi näin pitää toimia?

Kommentit (266)

Vierailija
61/266 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalinen kanssakäyminen ei koskaan tule luonnostaan, mutta kun ikää on jo kertynyt, pystyy melko hyvin esittämään normaalia ihmistä. Muille normaalit asiat kuten katsekontaktit yms. pitää tehdä aina (puoli)tietoisesti; sosiaalisuus on eräänlainen oppimalla opittu prosessikaavio, joka pyörii jatkuvasti mielessä.

Noin yleisesti olo on kuin avaruusolennolla; pystyy elämään täällä muiden, normaalien ihmisten keskuudessa, mutta perustavanlainen erilaisuus on koko elämäksi asettanut toisista erillään (erilaisuus näkyy ajattelussa ja kommunikoinnissa, kiinnostuksenkohteissa, arvoissa, yleisissä elämäntavoitteissa jne). Tällä en tarkoita, että erilaisena olen parempi tai huonompi, mutta tyypillisin tunnetila on kuin olisi istutettu väärään galaksiin.

Upeasti ilmaistu, kiitos!

Väärässä galaksissa ollaan, minkäs mahtaa :D

Vierailija
62/266 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin asperger-ihmisen ystävänä kysya muutaman jutun:

Onko kuinka yleistä, että asperger-ihminen suuttuu jos et ymmärrä häntä? Entä toisinpäin jos hän ei ymmärrä sinua? Minulla on kokemusta molemmista puolista ja suhteellisen raskasta välillä käydä mitään keskusteluja. Samalla on myös pitkävihainen. Hän on minulle tärkeä, mutta en tiedä jaksanko tämmöistä. Tiedän ettei voi välttämättä itselleen mitään, mutta omat voimat loppuu. 

Tuota, ehkä et sovi kyseisen henkilön ystäväksi. Ehkä sinä et ole tärkeä hänelle. Miksi roikut? Onko sulla jotain ongelmia itselläsi? Jotenkin kuulostaa varsin oudolle tuo ystävyytesi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/266 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhun ainoastaan totta enkä jaksa ymmärtää ihmisten vaivaantumista totuuksista, kuten en myöskään heidän valintaansa tai luontoansa elää valheissa.

Vierailija
64/266 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin asperger-ihmisen ystävänä kysya muutaman jutun:

Onko kuinka yleistä, että asperger-ihminen suuttuu jos et ymmärrä häntä? Entä toisinpäin jos hän ei ymmärrä sinua? Minulla on kokemusta molemmista puolista ja suhteellisen raskasta välillä käydä mitään keskusteluja. Samalla on myös pitkävihainen. Hän on minulle tärkeä, mutta en tiedä jaksanko tämmöistä. Tiedän ettei voi välttämättä itselleen mitään, mutta omat voimat loppuu. 

Tästä en tiedä. Pitäisiköhän teidän istua alas ja jutella asiasta?

Itse olen rauhaa rakastava assi. Lähinnä hermostun nykyään sosiaalisessa paineessa, kiireessä, hälinässä jne. ja se voi purkautua suuttumuksena. Mielelläni siis olisin rauhassa kotiympäristössä tai sellaisessa tilanteessa, jossa voin itse säädellä tilanteen kuormittavuutta

En ehkä vastannut kysymykseesi. Ota asia esille ystäväsi kanssa! Ehkä hänkin ilahtuu siitä. Aspergenit odottavat usein sosiaalisissa tilanteissa alotteentekoa muilta.

Toivottavasti saatte selvitettyä kaikki riidat! Mukavaa kesää :)

Vierailija
65/266 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei mitään diagnoosia muuta psykiatrin mukaan minulla on selkeästi autismin kirjon piirteitä. Voin allekirjoittaa monessa viestissä esiintulleet ongelmat kiinnostua toisten asioista, vaikeus saada kavereita, sosiaalisten tilanteiden kuormittavuus, tiedemiesmäinen puhetyyli, vapaa-ajan viettäminen yksin ilman tunnetta yksinäisyydestä.

Aspergeriin liitetään aina vaikeus ymmärtää toisten eleitä ja tunteita mutta voiko olla asperger ilman tuota piirrettä? Itse olen todella hyvä aistimaan toisten tunteita ja lukemaan eleitä, olen saanut jopa palautetta että ylitulkitsen ihmisiä ja pahoitan mieleni liian helposti. Omasta mielestäni tunnistan mielistelijät ja p***kanpuhujat jo kaukaa ja pidän etäisyyttä epäaitoihin tyyppeihin.

Toisten mielistely on vaikeaa, en näe siinä mitään järkeä, minkä vuoksi jäänkin aina kaikissa ryhmissä ulkopuoliseksi. Nuorempana en ymmärtänyt miksi jäin aina ulkopuoliseksi, omasta mielestäni käyttäydyin kuten muutkin. Vasta vähän aikaa sitten ymmärsin että ihmisten kanssa pitää puhua heitä kiinnostavista asioista ja kysellä kysymyksiä heidän elämästään. Koska toisten asiat ei vaan yhtään kiinnosta, koen useimmat ihmiset todella tylsäksi seuraksi ja viihdyn paremmin omissa oloissa. Jos keskustelu siirtyy vaikka hyvinvointiyhteiskunnan tulevaisuuteen tai pakolaispolitiikkaan, olen aivan liekeissä ja lyttään muiden argumentit 6-0. Ymmärrän olevani aika tylsä ja vaikea tyyppi ns normaalien mielestä :/

Yhteiskunnalliset asiat hyvä aihe samaa mieltä ja tuon tyylisissä keskusteluissa tukee henkilön ns. yksinkertaisuus tai fiksuus jollain tavoin esiin. En voi sille mitään että joskus tekisi puristaa kun märkää rättiä henkilöä joka laukoo kahvipöydässä jotain tyhmää tyyliin: mä en ymmärrä miks mulla on isompi veroprosentti kun Mirkulla vaikka me tienataan ihan sama. Niin epäreilua... sitten kun selität jotain vähennyksistä ja palautuksista ja mätkyistä tyyppi kattoo sua kun puhuisit hepreaa...

Vierailija
66/266 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka kauan teiltä meni tajuta (tyyliin lapsena/nuorena/aikuisena), että ihan oikeasti muut ovat erilaisia kuin te, että he eivät olekaan tekopyhiä teeskentelijöitä empaattisine puheineen jne?

Tuntuu siltä että jotkut assit vielä aikuisenakin uskoo, että oikeasti kaikki muutkin ihmiset näkevät ja tuntevat kuten he itse, siis että nuo muut vain teeskentelevät olevansa jotakin muuta mitä oikeasti olisivat.

Vierailija
67/266 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen on/off lähes kaikesta. Joko kiinnostaa ihan helvetisti tai ei yhtään. Jos en ole tarkkana tai olen väsynyt, se näkyy etten ole kiinnostunut ja ihmiset loukkaantuvat.

Olen iloinen jos mulle kerrotaan tarkasti etukäteen suunnitelmien aikataulut ja erityisesti miten mun odotetaan käyttäytyvän. Se helpottaa.

Inhoan kiirettä. Olen maailman hitain, paitsi silloin kun kyse on asioista joista olen kiinnostunut.

Olen opetellut ilmaisemaan rakkautta, kosketusta ja seksuaalista käyttäytymistä tarkkailemalla muita ja matkimalla. Tämä on raskasta. On ihanaa viettää aikaa autistien kanssa jotka töksäyttelevät tai ovat hiljaa.

Vierailija
68/266 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka kauan teiltä meni tajuta (tyyliin lapsena/nuorena/aikuisena), että ihan oikeasti muut ovat erilaisia kuin te, että he eivät olekaan tekopyhiä teeskentelijöitä empaattisine puheineen jne?

Tuntuu siltä että jotkut assit vielä aikuisenakin uskoo, että oikeasti kaikki muutkin ihmiset näkevät ja tuntevat kuten he itse, siis että nuo muut vain teeskentelevät olevansa jotakin muuta mitä oikeasti olisivat.

Aloin tajuta tämän vajaa 30-vuotiaana. Nyt 36v nainen.

Vierailija
69/266 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

INGENIEUR: I'm NOT arguing, I'm just explaining, why I'm right.

Tälle minusta ainakin usein tuntuu. Ihmisiä ei useinkaan kiinnosta selittää niin tarkkaan mielipiteitään ja vaikuttimiaan, ja mikäli olen eri mieltä, en käsitä, miksi he vain olettavat, että mua kiinnostaa heidän mielipiteensä ilman perusteluja. Niinpä selitän omani ja sitten ihmiset jotenkin loukkaantuvat, koska muka jankutan.

En todellakaan jankut(taisi) jos saisin ne perustelut, miksi joku ajattelee kuten tekee. Ei sitä voi vain sanomalla että on jotain mieltä kuitata.

Ihmiset kiusaantuvat kun paljastuu tai on vaarana paljastua että heidän "mielipiteensä" on ulkoa käsin ehdollistamalla ja sosiaalisella ryhmäpaineella syötetty asia eikä sen takana ole mitään rationaalista ajatteluprosessia.

Vierailija
70/266 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ihan lapsesta asti kokenut olevani kuin väärässä galaksissa, kuin liisa ihmemaassa :)

En mieti tuollaisia asioita. Olen vain huomannut etteivät nämä todellisuudet jostain syystä kohtaa.

Ennen kuin löysin muita asseja, luulin olevani täysin yksin ja tyhmä, vaikka keskiarvoni ovat olleet aina lähes kymppejä ja olen hyvin helposti päässyt yliopistoihin opiskelemaan.

Jään vain aina ulkopuoliseksi, niin opiskelu- kuin työkuvioissa. Tämä on ollut myös suuri lahja. En vaihtaisi pois!

Vierailija
71/266 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ihanaa viettää aikaa autistien kanssa jotka töksäyttelevät tai ovat hiljaa.

Niin on

Vierailija
72/266 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ihanaa viettää aikaa autistien kanssa jotka töksäyttelevät tai ovat hiljaa.

Niin on <3

Kiusaamiset omaan ketjuunsa kiitos, olen ilmoittanut tästä.

Vierailija
73/266 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

------

Vierailija
74/266 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On helppoa kommunikoida kun toinen tietää ilman sanoja, mistä on kysymys. Ei se ole kiusaamista. Se on syvä yhteys kahden ihmisen välillä ja kaunista ystävyyttä <3

Vierailija
75/266 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

:D

Vierailija
76/266 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rauhaa ja rakkautta kaikille erilaisille aivoille!

Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

<3

Vierailija
77/266 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lutusia olette.

Vierailija
78/266 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

<3

Vierailija
79/266 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

^

Vierailija
80/266 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttyminen on asia, jota en osaa. Vaikka joku julkkiksen kuolema, liikenneonnettomuus, luonnonkatastrofi - ei vain tunnu siltä miltä monesta muusta näyttäisi tuntuvan. Minulle on jotenkin liian selvää, että kaikki kuolevat joskus.

Minua on usein pidetty tunnekylmänä, mutta ei se ole totta. On minulla tunteita, mutta ne kohdistuvat "vääriin" asioihin usein.