Kielenrikastamisketju! Kirjoita suomenkielinen sana, jota ei enää käytetä.
Yläpeukuta, jos tiedät sanan merkityksen ja alapeukuta, jos sana on tuntematon. Aloitan: KOHVA
Kommentit (338)
Vierailija kirjoitti:
muffinssi (tämä vielä 80-luvulla sen hemmetin muffinin sijaan!)
Kyllähän sanaa ”muffinssi” käytetään nykyään varsinkin puhekielessä jatkuvasti. ”Muffini” on saman sanan oikeakielinen (ja oikein johdettu) muoto.
Vierailija kirjoitti:
Kuttaperkka = muovin edeltäjä
Gutta bercha, suomeksi kansanomaisesti kuttaperkka oli gutta puun mahlasta tehtyä lateksia ja luonnollinen polymeeri.
Bakeliitti oli ensimmäinen synteettinen ihmisen kehittämä, luonnossa sellaisenaan esiintymätön polymeeri ja muovi. Bakeliittia ei juuri enää ole käytetty sitten vanhojen painavien lankapuhelimien, kevyemmät ja helpommin työstettävät uudet muovit korvasivat sen jo -60 luvulta lähtien.
Selluloidi on myös yleisesti käytetty vanha materiaali, sen nimi tulee enää harvoin vastaan, mutta sitä käytetään edelleen esim. pingispallojen valmistamiseen, eikä kameroiden digitalisoituminen ole vielä kokonaan lopettanut filmin käyttöä, se on selluloidia. Isoja filmituotantoja on kuvattu ja kuvataan edelleen filmille, esim. viimeisimmät Star Wars leffat kuvattiin Kodak ektachrome filmille ja digitoitiinn sitten editointia ja levitystä varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jalopeura, kasmasiini, reeti=punainen
Mikä on kasmasiini? Voisivatko ihmiset nyt selittää nämä sanat valmiiksi?
Kasmasiini on entisajan viljanlajittelija,siis jyvät eroteltiin akanoista-roskista.
Onkohan sama kuin meidän riihessä vieläkin on: Trusamasiina.
🙂
Vierailija kirjoitti:
Leipäkyrsä mainittiin jossain Tiina-kirjassa, tarkottaa siis kuivaa leipää. :D
Oliko Tiina-kirjoissa leivän päällä hevoshalpaa?
Lapsena mietin miten voi pitää 'minulla on leipien välissä vain hevoshalpaa' -leikkelettä ala-arvoisena, kun nälkähän lukiessa tuli.
Vierailija kirjoitti:
Näitä pitää googlettaa kun ei ole niin vanha että tietäisi näitä antiikkisukupolven sanoja. XD
Olen 21-vuotias. Todella monet ketjussa mainitut sanat ovat tuttuja, jos yhtään lukee kirjallisuutta tai keskustelee ihmisten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsena mietin miten voi pitää 'minulla on leipien välissä vain hevoshalpaa' -leikkelettä ala-arvoisena, kun nälkähän lukiessa tuli.
Leivänpäällisistä tuli mieleen "nötkötti" (sian- ja/tai naudanlihavalmiste säilyketölkissä) - vieläkö käytössä laajemminkin kuin meillä Etelä-Savossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leivänpäällisistä tuli mieleen "nötkötti" (sian- ja/tai naudanlihavalmiste säilyketölkissä) - vieläkö käytössä laajemminkin kuin meillä Etelä-Savossa?
Noppasopassa on nötköttiä tietääkseni, edelleen :)
Palturi, taula, kuontalo, pasma, tappura, härkin, täkänä, luomapuut, petkel, haasia.
Apua mä kuolen on sitten jo korvannut apua en mä kestä sanonnan:Myös hämmentävä jäätyminen korvaa sitten tutun hämilleen menon tai tutun ei saa sanaa suustaan.Myös arvoon tai säätyyn riippumatta myös yhteisöä tai kaveripiiriä kutsutaan jengiksi vaikka nyt kovin negatiivinen noin aluperin.Myös huoneisto,osake tai asunto myös kämppä joka sitten alunperin majoituskohde työväelle.
Alusta alkaen, sanontaa ei enää juuri kuule. Sen sijasta on viimeisen 10-15 vuoden aikana yleistynyt ilmaisu lähtökohtaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Apua mä kuolen on sitten jo korvannut apua en mä kestä sanonnan:Myös hämmentävä jäätyminen korvaa sitten tutun hämilleen menon tai tutun ei saa sanaa suustaan.Myös arvoon tai säätyyn riippumatta myös yhteisöä tai kaveripiiriä kutsutaan jengiksi vaikka nyt kovin negatiivinen noin aluperin.Myös huoneisto,osake tai asunto myös kämppä joka sitten alunperin majoituskohde työväelle.
Ei huoneisto, vaan huoneusto :-)
Vielä jokin aika sitten koulutodistuksissa annettiin arvosana uskonnossa ja siveysopissa. Siveysoppia tarvittaisiin kipeästi vielä nykymaailmassakin...
Vielä 80-luvulla, kenties 90-luvun alussakin, lähetettiin sähkösanomia eli sähkeitä. Minun äitini lähetti niitä onnittelutarkoituksessa.
Abortti oli aiemmin sikiönlähdetys. Muitakin nimityksiä on.
Kertokaa minulle vituttaa sanalle synonyymejä? En tiedä kuin yhden ja sitä on Outo käyttää.
Topparoikka, kulkea topparoikassa .
Insinööriajo.
"Huokea" (hinnaltaan edullinen, halpa) ja "riittoisa" (ei lopu kesken).
Vanhojen lehtimainosten nostalgiakukkasia - niiden, joissa kuluttajaa
kohteliaimmin jopa teititeltiin :)