Mikä teillä oli taloudellinen tilanne kun saitte ensimmäisen lapsenne?
Mielessä pyörii kaikki nämä itse annetut rajoitteet; omakotitalo, vakkariduuni.. jne. Kun todellisuudessa meillä on vuokrakämppä, molemmilla opiskelut kesken mutta töitä on; mulla kokoaikainen, miehellä osa-aika. Mutta matalapalkka-alalta.
Itse mietin että jos koulun kävisi sitten loppuun kun lapsi on pieni.. Mutta tulisiko sitä oikeasti käytyä. Miehellä myös opiskelut roikkuvat. Taloudellisesti on tiukkaa jo nyt. On opintolainaa yms.
Ainahan sitä sanotaan että täydellistä hetkeä ei ole. Mutta voisihan se tilanne parempikin olla..? Tyhmänä ja vauvakuumeissani mietin, jos 9 kuukauden aikana saataisiinkin tilanne vähän paremmaksi. Olisi motivaatiota yrittää. Vai?
Kommentit (65)
2 lasta syntyi molempien opiskellessa. Valmistuttiin ihan ajallaan ja taloudellisestikin ollut ok. Toki pitää vähän miettiä mihin rahaa laittaa. Ja itse kävin vaihtelevasti töissä opintojen lomassa.
Mulla oli opiskelut viimeisiä kursseja, tenttejä ja lopputyötä vajaa (amk) ja mies oli ollut jo useamman vuoden töissä, minä olin ollut kesät ja lukuvuosien aikana jonkin verran viikonloppuisin. Kävin synnyttämässä, luennoilla ja tenteissä yhtä aikaa. Mies hoiti lasta ja välillä äitini, joskus piti vaan olla pois luennolta. Vaikeaa, onneksi en synnyttänyt yhtään aiemmin. Vakityöpaikka löytyi kyllä sitten helposti kun aloin sitä vanhempainvapaan loppupuolella etsiä. Kai työnantaja ajatteli etten kovin montaa äippälomaa enää pidä. Meillä oli jo muutaman vuoden maksettu omistuskaksio, joka vaihdettiin sitten uuteen kolmioon heti kun aloitin työt. Mies oli melkein keskituloinen ja minä vähän pienempituloinen. Molemmilla kodista läksiäisinä saatuina pienet osakesalkut, joihin oltiin säästetty asuntosäästöjen ja lainan maksun ohella lisää jos oli ollut varaa eli mulla käytännössä ei vielä ollut ollut koska olin opiskelija. Oli pikemminkin pitänyt nostaa osingotkin omaan käyttöön. Mulla taisi olla n. 5000 euroa ja miehellä 15000 euroa salkussa. Tällä hetkellä asuntolainaa n. 50000 euroa uudehkosta kolmiostamme ja mulla osakkeissa 8000 ja miehellä 20000. Edelleen yksi lapsi. Ajatuksena on että muutamme omakotitaloon ennen toisen ja ehkä kolmannenkin syntymää ja sitä ennen pitää saada osakkeisiin enemmän niin saadaan osingoilla maksettua lasten kuluja. Onneksi ollaan nuorempana jo matkusteltu jonkin verran eikä olla kovia käymään ulkona niin kotoillessa ei rahaa kulukaan kovin paljon. Joka kuukausi jää säästöön asuntolainan lyhennyksen verran sekä viisisataa, joista kaksisataa jää talletustilille isompiin menoihin ja kolmesataa/kuukausi sijoitetaan aina jomman kumman osakkeisiin vähän isommissa erissä.
Opiskeluaikana ei kannata synnyttää. Tosi vaikea tehdä opintoja loppuun vauvan kanssa ja äitiyslomaa taas ei oikein pysty pitämään. Kannattaa ajoittaa synnytys vähän valmistumisen jälkeen tai niin että viimeiset tehtävät ja lopputyö on jätetty ennen synnytystä. Siinä välissä on hyvä pitää äitiysloma ennen töiden aloittamista jollei työ sitten ole jotain kansainvälistä tai todella vaativaa ajatustyötä. Tosi paljon pystyy kyllä elämästä ja työstä nauttimaan kun ei ihan heti tee lapsia. Samoin nauttii lapsista enemmän kun on jo rutinoitunut työssään ja talous vakaalla pohjalla.
Juuri näin, uutena ei kannata ostaa juuri mitään, nykyään kun facessakin ihmiset myy tavaroita löytää kyllä haluamansa halvalla sitten kun sitä tarvitsee. Tavaraa on ihan järjetön määrä ylimääräisenä, kirppikset pursuaa ja ihmisten kämpät pursuaa, mitä sitä tuhlaa uuteen. Mulla oli kaksoset niin systeri olis meiltä saanut lapselleen ihan kaiken, ei huolinut toki kaikkea koska hänellä tuli vain yksi lapsi kerrallaan. Nyt mun kaksoset on 9v. ja ostan lähes kaikki heidän vaatteensa kirppiksiltä kun ovat innostuneet merkkivaatteista, kalsarit ja sukat uutena, ja jos nyt jotain tosi hyvällä alennuksella, toppahousuja ei aina saa kirppikseltä, meilläkin pojat kuluttaa ne kyllä rikki yhdessä talvessa.
Ja vauvat tarvii yllättävän vähän mitään, esim. tuttipulloja ei tarvi olla kuin pari, jotkut huseeraa 20-30 pullon kanssa mutta siinä ei ole mitään järkeä. Samoin vaipanvaihtopöytä on useimmille täysin turha ostos.