Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä teillä oli taloudellinen tilanne kun saitte ensimmäisen lapsenne?

Vierailija
25.01.2018 |

Mielessä pyörii kaikki nämä itse annetut rajoitteet; omakotitalo, vakkariduuni.. jne. Kun todellisuudessa meillä on vuokrakämppä, molemmilla opiskelut kesken mutta töitä on; mulla kokoaikainen, miehellä osa-aika. Mutta matalapalkka-alalta.

Itse mietin että jos koulun kävisi sitten loppuun kun lapsi on pieni.. Mutta tulisiko sitä oikeasti käytyä. Miehellä myös opiskelut roikkuvat. Taloudellisesti on tiukkaa jo nyt. On opintolainaa yms.

Ainahan sitä sanotaan että täydellistä hetkeä ei ole. Mutta voisihan se tilanne parempikin olla..? Tyhmänä ja vauvakuumeissani mietin, jos 9 kuukauden aikana saataisiinkin tilanne vähän paremmaksi. Olisi motivaatiota yrittää. Vai?

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
26.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lasta alettiin yrittää oli molemmilla vakityöt, opiskelut ohi, opintolainaa ja velkainen rivarinpätkä. Ikää vähän alle 30v molemmilla. Lapsen synnyttyä mies lomautettiin ensimmäisen kerran ja jäädessään hoitovapaalle vuotta myöhemmin, irtisanottiin ja firma meni konkkaan. Vuosi meni ansiosidonnaisen turvin osa-aikatyössä ja aika tiukilla oltiin. Opiskeli sittemmin lisää ja sai uuden työn. Nykyään kaksi lasta, opintolainat maksettu, rivarin laina vaihtunut omakotitalon lainaan ja taloudellisesti menee hyvin.

Vierailija
42/65 |
26.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisen syntyessä itseltäni oli juuri muutama kuukausi sitten loppunut määräaikainen työsuhde ja mies oli jäänyt hetki sitten työttömäksi. Ensimmäinen omakotitalo oli ostettu. Nyt lapsi on 4 vuotias. Mies on vakitöissä ja itse jälleen määräaikaisena. 

Olen onnellinen tämän hetkiseen tilanteeseen :) 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
26.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies vakitöissä, ollut jo pari vuotta, vaimo pätkätöissä/etsi töitä. Rivarin pätkä ostettuna ja lainaa n. 200k€. Hyvin pärjättiin jo pelkällä miehen palkalla, ja kun vaimokin työllistyi koulutustaan vastaavasti, alkoi tilille kertymään säästöjäkin. Rahahuolet eivät ole perhettämme vaivanneet sitten opiskeluiden.

Vierailija
44/65 |
26.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpikin meistä oli vakkaritöissä keskivertopalkalla, oma asunto oli just ostettu ja siitä asuntolaina.

Vierailija
45/65 |
26.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista! Meillä ikää molemmilla 25 vuotta ja ikänä tuntuisi kyllä sopivalta.

Monella ollut kyllä asiat hyvin. Ihan kateeksi käy :) olisi tärkeää että mies saisi opinnot loppuun ja vakkarityöpaikan, voisi olla levollisemmin mielin. Itse voisin varmasti äippäloman aikana tehdä niitä sallittuja sunnuntaivuoroja, tosin uutta työtä etsin itsekin kokoajan.

Ap

Vierailija
46/65 |
26.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hip hei, nostellaas vielä

Vierailija
47/65 |
26.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmilla kovat opintolainat, mutta vakityöt. Asuimme vuokralla koulun asuntolassa, oli kiva laittaa vauva päiväunille, kun välituntimeteli herätti aina. Tosin mies voi käydä kotona välituntiensa aikana. Vanhan auton saimme miehen vanhemmilta, kun vauva syntyi ja oli valtavat pakkaset silloin. Muuta omaisuutta ei ollut.

Vierailija
48/65 |
26.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velaton talo + sijoituksia asuntoihin, osakkeisiin ja metsiin noin 400 te. Molemmat oli töissä, toisella oli lisäksi osa aikainen toinen työ. Tulot siis riittävät kaikinpuolin. Ulkomailla (unkari) oli myös oma ranch josta silloin kuitenkin hiukan velkaa. Ikää oli himpun vajaa 30 kummallakin. Aateltiin että oli hyvä hetki ja olihan se. Nyt on pari koululaista ja kaksi kämppää lisää eri maanosista.

Vierailija
49/65 |
26.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olimme opiskelijoita ja suhteellisen köyhiä. Onneksi molempien vanhemmilla oli varaa Jeesusta taloudellisesti. Opintojen loppuun vieminen on kyllä paljon helpompaa ilman lasta.

Jeesusta?

Vierailija
50/65 |
26.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon olette saaneet äitiysloman aikana tukia? Onko niillä elänyt? 

Me ollaan onnellisessa tilanteessa että mulla on kyllä auto, ja mies saa vanhempiensa auton usein käyttöön. Meillä kun työt niin eri paikoissa että yhdellä autolla puljailu on hankalaa. Tosin oma autoni kulkee pelkän liikennevakuutuksen turvin, tosin eipä sen arvokaan ole 500€ enempää. Tilavampi auto olisi kyllä haaveissa. 

Eipä ole elämä ollut opiskelijana kovin mukavaa tai varoilla juhlimista, et kaippa se menis samassa konkurssissa se lapsikin? Tosin mielelläni olisin lapsen kanssa kotona pidempään/tekisin kaks mukulaa samalla kertaa. Mutta kestääkö talous. 

Fiksuna mietin josko pitäisi alkaa pikkuhiljaa niitä tarvikkeita jo keräämään, mutta eihän missään ole takeita siitä että ylipäätään raskautuisin. Mies kuvittelee että olen paksuna heti kun pillerit lopetan..

Vierailija
51/65 |
26.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heps

Vierailija
52/65 |
26.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olimme ulkomailla miehen työn vuoksi. Rahatilanne oli hyvä. Molemmilla vakituinen työ. Minä opintovapaalla. Rahaa kertyi ulkomailla ja Suomeen tullessa ostimme talon. Olimme päälle 30 molemmat. Minä valmistuin maisteriksi kun esikoinen oli alle 2. Siinä välissä oli jo toinen lapsi tulossa.

Pärjättiin hyvin äitiyslomat ym

Vierailija
53/65 |
26.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljon olette saaneet äitiysloman aikana tukia? Onko niillä elänyt? 

Me ollaan onnellisessa tilanteessa että mulla on kyllä auto, ja mies saa vanhempiensa auton usein käyttöön. Meillä kun työt niin eri paikoissa että yhdellä autolla puljailu on hankalaa. Tosin oma autoni kulkee pelkän liikennevakuutuksen turvin, tosin eipä sen arvokaan ole 500€ enempää. Tilavampi auto olisi kyllä haaveissa. 

Eipä ole elämä ollut opiskelijana kovin mukavaa tai varoilla juhlimista, et kaippa se menis samassa konkurssissa se lapsikin? Tosin mielelläni olisin lapsen kanssa kotona pidempään/tekisin kaks mukulaa samalla kertaa. Mutta kestääkö talous. 

Fiksuna mietin josko pitäisi alkaa pikkuhiljaa niitä tarvikkeita jo keräämään, mutta eihän missään ole takeita siitä että ylipäätään raskautuisin. Mies kuvittelee että olen paksuna heti kun pillerit lopetan..

Älä kerää tavaraa vaan rahaa, tavara ja alennusmyynnit ei maailmasta lopu. Etukäteen ostetuista tavaroista osa voi jäädä kokonaan käyttämättä ja se raha on mennyt kankkulan kaivoon. Avaa vaikka oma tili, jonne kumpikin voi laittaa rahaa jemmaan.

Jos imetys sujuu, pieneen vauvaan ei mene paljon rahaa. Lpasen kasvaessa menotkin lisääntyvät. Kelan sivuilla on laskuri, jolla voit laskea äitiyspäivärahan määrän. Jos voit ennakoida, niin kannattaa yrittää tienata niin, että tukien määrä nousee. Se, millä rahalla pärjää, riippuu ihan menoista ja kulutustottumuksista. Suosittelen aloittamaan kirjanpidon, jos teillä ei ole vielä käytössä. Martoilla on hyvä taulukko nettisivuillaan.

Vierailija
54/65 |
26.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli hyvä tilanne. Olin saanut säästettyä rahaa sen verran, että pystyin olemaan lapsen kanssa kotona 3 v. asti. 

Vierailija
55/65 |
26.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eipä sitä rahaa paljoa opiskelijana tullut, mutta toimeen tultiin silti. Olin siis lukiossa ja mies ammattikoulussa. Asioilla on tapana järjestyä ja on vähän asennekysymys, kuinka vähällä voi tulla toimeen ja silti saada kaiken tarvittavan. Mutta on me keretty saada opinnot loppuun, ostaa se omakotitalo, saada vakityöt jne. nyt myöhemminkin kun lapset ovat isompia.

Vierailija
56/65 |
26.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmilla vakkariduunit, säästöjä kymmeniätuhansia ja omakotitalo ostettiin kun lapsi oli alle vuoden. Eli hyvä.

Vierailija
57/65 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
58/65 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molempien yksiöt oli velattomia ja vuokralla, asuttiin kolmiossa josta puolet oli maksettu. Säästöjä tililla 25 000.

Vierailija
59/65 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli omistusasunto (pankin), tulot pienet ja hieman epäsäännölliset (olemme molemmat pakkoyrittäjiä).

Vierailija
60/65 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin työtön. Ei siihen aikaan ollut töitä, pahin lama, ihan sama sitten kun teki sen kersan. Todella monet teki siihen aikaan opiskelujenkin ohessa useammankin kakaran. Minäkin olen tuon ensimmäisen lapsen jälkeen opiskellut pari kolme ammattia lisää, ja kaksoset on vielä siinä väliissä tullut. Siskoni kyllästyi omaan alaansa ja alkoi opiskella toista alaa, ja samalla sai kaksi lasta lisää, ja kävi välillä töissäkin, irtisanoi entisen työn vasta kun sai uudelta alalta töitä.  

Ei lapsi (varsinkin jos on vaan se yksi) ole este juuri millekään elämässä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kuusi