Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Soteli amk haku kevät 2018

Ekakertalainen
24.01.2018 |

Onko täälä muita jotka on hakemassa tänä keväänä amk yhteishaussa johonkin soteli alan opintoihin? Ois kiva saada lukuvinkkejä yms...?

Kommentit (4979)

Vierailija
941/4979 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti tänne on pisteistä kirjoittanut vain parhaiten pärjännyt prosentti.

Vierailija
942/4979 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttävää että tää esivalintakoe on vieläkin voimassa! Oispa jo 2019!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
943/4979 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain 69 pistettä. Luin materiaalit läpi neljä kertaa tehden muistiinpanoja ja marginaalimerkintöjä. Koe oli suhteellisen helppo, koska erityisesti marginaalimerkinnöistä oli apua vastauksen nopeassa tarkistuksessa.

Mäkin voin myöntää, että luin 2,5 kertaa aineiston. Ekalla kerralla tiivistin koko aineiston muistiinpanoihin (joihin en tosin jaksanut palata enää koskaan), tokalla kerralla poimin vaikeat käsitteet paperille. Vikat päivät käytin noiden vaikeiden käsitteiden kertaamiseen. Käytin hakutoimintoa, meni yksi väärin aineistosta. Englannista meni neljä väärin, vaikka luulen englantia osaavani. Äikkä ja matikka kaikki oikein. Viisi vuotta yliopistoa justiinsa takana kun tulen nyt valmistumaan. En siis ole ensisijainen hakija. Pisteitä 71,5. Yliopistotaustasta vai mistä johtuen koen että koe oli helppo, kun käytti hakua. Aikaa oli runsaasti, kun hurautin äikän ja matikan ja enkun kiireellä läpi ensimmäisinä. Odotin kaiken olevan englannin tehtävien tasoista kompaa. Koen kuitenkin että olin tehokkaasti valmistautunut ja tiesin myös hyvin mistä kohdin mikin asia löytyi.

Vierailija
944/4979 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muita Laurean rikosseuraamusalan sosionomiksi hakeneita? 57,2 pistettä tuli ja ajattelin valmistautua pääsykokeeseen, mutta miten? :)

Vierailija
945/4979 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sponge kirjoitti:

Pidetäänkö kuitenkin keskustelu ystävällisenä ihmisten mielipiteistä ja tilanteista riippumatta, kiitos. Vertaistuki lienee tämän keskustelun lähtökohta?

Myönnän, että minua ainakin on naurattanut nuo sutkautukset, koska onhan ne ihan sopivia vastaiskuja. Ainahan on näitä, joiden on pakko ollut sanoa, että "mitään en lukenut kirjotuksiin", "mitään en lukenut kokeeseen, kympin sain, helppoo oli" tai "mitään en lukenut tenttiin, sain vitosen", ja joo, varmaan joillain harvoilla neropateilla voi tämä olla tottakin - ovat ehkä oppineet kuuntelemalla tunneilla tai saaneet tietonsa jostain muualta kuin kirjoista tmv. Suurin osa joutuu kuitenkin ihan opiskelemaan kunnolla ja keskittymään asioihin. Eikä siinä mitään noloa ole. :) 

Vierailija
946/4979 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä! 67, 6 pistettä :) Ite ainakin oon lueskellu paljon rikosseuraamusalasta yleisesti ja miettiny että miksi oikeesti haluun sille alalle. Kokeessahan tulee olemaan jonkinlainen ryhmätehtävä, mahdollisesti haastattelu ja sit joku kirjallinen osio et sen mukaan kannattaa valmistautuu :) mitään ennakkomateriaaliaha sinne ei tuu vissiinkään olemaan.

Vierailija
947/4979 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko muita Laurean rikosseuraamusalan sosionomiksi hakeneita? 57,2 pistettä tuli ja ajattelin valmistautua pääsykokeeseen, mutta miten? :)

Niin tähän siis piti vastata että minä olen

Vierailija
948/4979 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harmittaa toi koe niin paljon, pisteitä 37 todennäköisesti en tule pääsemään valintakokeeseen.

Aikaa meni niin paljon matikkaan ja englantiin että muut tehtävät jäi melkeinpä tekemättä. No ei mahda mitään.. en vaan ymmärrä miten tälläsen kokeen perusteella valitaan nykyisin. Kyllä siellä soten alalla ihan perus englannilla pärjää, ilman tollasia kompakysymyksiä. Mitä kerkesin ennakkomateriaalin kysymyksiä vilkaista niin en kyl ymmärrä miten sovit alalle paremmin jos osaat lauseen tarkat vastaukset etsiä annakkomateriaalista mahdollisimman nopeasti. Tai ainakin itse pärjännyt tähän asti tällä allalla ilman tätä taitoa.

Älä vielä heitä kirvestä kaivoon. 37 pisteellä on päässyt vielä moniin pääsykokeisiin.

Muista kuitenkin, kun vertaat alaa, että olet nyt hakemassa alempaan korkeakoulututkintoon. Se on monella tavalla erilainen kuin ammattitutkinto. Esimerkiksi kirjoittamiseen pitää omaksua tieteellinen tapa viittauksineen ja lähteineen. Asian soveltaminen ei aina riitä, pitää osata myös se tylsä teoriapuoli ihan objektiivisesti.

Tsemppiä hakuun.

Vierailija
949/4979 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites se oli, jollain oli tietoa, että Metropolia ei päiväsaikaan lähettele massapostituksia. ;) Hihi.

59,7. Juuh, ihan olin laskenut oikein, mutta noi mitätöintihommelit tais tuoda pinnan tai pari helpotusta. Sosionomi, verkko, Turku (no ei sitä verkkoa muualla olekaan).

Mulla 59,8 ja hain kans Turkuun verkossa toteutettaviin sosionomiopintoihin.

Vierailija
950/4979 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Risesosionomihalukas kirjoitti:

Minä! 67, 6 pistettä :) Ite ainakin oon lueskellu paljon rikosseuraamusalasta yleisesti ja miettiny että miksi oikeesti haluun sille alalle. Kokeessahan tulee olemaan jonkinlainen ryhmätehtävä, mahdollisesti haastattelu ja sit joku kirjallinen osio et sen mukaan kannattaa valmistautuu :) mitään ennakkomateriaaliaha sinne ei tuu vissiinkään olemaan.

Loogista päättelykykyä mittaavia kerrottiin jossain aiemmin olleen. Mä olen tehnyt pitkään töitä terv huollon puolella vankipotilaiden kanssa, joten haastattelut yms sopis ja luulen, että ne menikin kivasti. Eniten jännittää just se, ettei mitään hajua mitä siellä on :)

Vierailija
951/4979 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harmittaa toi koe niin paljon, pisteitä 37 todennäköisesti en tule pääsemään valintakokeeseen.

Aikaa meni niin paljon matikkaan ja englantiin että muut tehtävät jäi melkeinpä tekemättä. No ei mahda mitään.. en vaan ymmärrä miten tälläsen kokeen perusteella valitaan nykyisin. Kyllä siellä soten alalla ihan perus englannilla pärjää, ilman tollasia kompakysymyksiä. Mitä kerkesin ennakkomateriaalin kysymyksiä vilkaista niin en kyl ymmärrä miten sovit alalle paremmin jos osaat lauseen tarkat vastaukset etsiä annakkomateriaalista mahdollisimman nopeasti. Tai ainakin itse pärjännyt tähän asti tällä allalla ilman tätä taitoa.

Älä vielä heitä kirvestä kaivoon. 37 pisteellä on päässyt vielä moniin pääsykokeisiin.

Muista kuitenkin, kun vertaat alaa, että olet nyt hakemassa alempaan korkeakoulututkintoon. Se on monella tavalla erilainen kuin ammattitutkinto. Esimerkiksi kirjoittamiseen pitää omaksua tieteellinen tapa viittauksineen ja lähteineen. Asian soveltaminen ei aina riitä, pitää osata myös se tylsä teoriapuoli ihan objektiivisesti.

Tsemppiä hakuun.

Lähihoitajaksi opiskellessa oli paljon kirjallisia töitä ja tietysti siellä opiskeltiin myös se miten ja millä mallilla työt tehdään,viittaukset ja lähteiden merkitsemiset ym.

Vierailija
952/4979 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta kannattaa ehkä joidenkin pistää jäitä hattuun. Muuten tää menee kohta siihen, että "sain 70 pistettä, en varmaan pääse pääsykokeeseen".

40 pistettä on ok, 50 pistettä hyvä, 55 pistettä tosi hyvä ja yli 65 nero. Yli 55 pisteellä on jo hyvät tsäänssit päästä tooosi moneen paikkaan. Kuten sanottua, onkohan minnekään ollut yli 60 pinnaa raja (ilman kertoimia). 

Ensihoitoon on ainaki monesti ollu yli 60 pisteen raja Metropoliassa. Mutta joo se on totta et useimpiin paikkoihin riittää vähän maltillisemmat pisteet :D

Vierailija
953/4979 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tsemppiä hakuun.

Lähihoitajaksi opiskellessa oli paljon kirjallisia töitä ja tietysti siellä opiskeltiin myös se miten ja millä mallilla työt tehdään,viittaukset ja lähteiden merkitsemiset ym.

No mitäs tässä sitten amk:hon hakemaan. Lähärin asiat jo osaan.

Vierailija
954/4979 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, onko rise-sosionomeilla eri kokeet kuin muilla Laureassa, mutta itse kävin syksyllä tsekkaamassa Laurean.  Toiste ei tarvitse mennä. Pienryhmä, jonka aikana tehtiin 4 minuutin kykykoe, sis. äikkää, matikkaa, loogisia päättelytehtäviä... Testi on jonkinlainen psyk. testi. Sen jälkeen ryhmähaastattelu, jossa siis yksin oltiin äänessä vuorotellen. Peruskysymyksiä opiskeluihin liittyen, miksi haluaa, mitä haluaa, millainen on jne. Lopuksi yhteisestä aiheesta keskustelu.

Tämän jälkeen pääsikin jo pois. Koe on sinällään helppo, mutta yksilökysymyksistä on mielestäni vaikeata saada oikeasti hyviä pisteitä ja tuo 4 minuutin painekoe oli kuumottava. Ei sovi tällaiselle pohdiskelijalle, joka jää mietiskelemään jo sitäkin, onko ymmärtänyt ohjeet oikein.  

Vierailija
955/4979 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kannattaa ehkä joidenkin pistää jäitä hattuun. Muuten tää menee kohta siihen, että "sain 70 pistettä, en varmaan pääse pääsykokeeseen".

40 pistettä on ok, 50 pistettä hyvä, 55 pistettä tosi hyvä ja yli 65 nero. Yli 55 pisteellä on jo hyvät tsäänssit päästä tooosi moneen paikkaan. Kuten sanottua, onkohan minnekään ollut yli 60 pinnaa raja (ilman kertoimia). 

Ensihoitoon on ainaki monesti ollu yli 60 pisteen raja Metropoliassa. Mutta joo se on totta et useimpiin paikkoihin riittää vähän maltillisemmat pisteet :D

Aha. http://www.metropolia.fi/fileadmin/user_upload/Hakutoimisto/Kevät_2017/…

Ensihoitaja 50,1 pistettä. 

http://www.metropolia.fi/fileadmin/user_upload/Hakutoimisto/Syksy_2017/…

53,6 pistettä.

Niin että...?

Vierailija
956/4979 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites se oli, jollain oli tietoa, että Metropolia ei päiväsaikaan lähettele massapostituksia. ;) Hihi.

59,7. Juuh, ihan olin laskenut oikein, mutta noi mitätöintihommelit tais tuoda pinnan tai pari helpotusta. Sosionomi, verkko, Turku (no ei sitä verkkoa muualla olekaan).

Haetko ensikertalaisena vai et? Ite haen ei-ensikertalaisena, oon siis tuo 59,7.

Vierailija
957/4979 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis vaikuttaako ensikertalaisuus tässä esivalintakokeessa jo? En ymmärrä?

Vierailija
958/4979 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kans ensimmäisenä röntgenhoitaja..mitä pisteitä olette saneet?

Voi olla että ei nyt pääse pääsykokeisiin.

Vierailija
959/4979 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloinkahan ilmotetaa yo-todistusvalinnalla päässeet? (ainaki Turku käyttää tätä menetelmää sosionomi-alalla)

Vierailija
960/4979 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haetko ensikertalaisena vai et? Ite haen ei-ensikertalaisena, oon siis tuo 59,7.

Ensikertalaisena haen. Tämä on mun toinen vaihtoehto, eka on sosiaalityön yliopisto-opinnot. Vähän mietityttää, että kuinka paljon painotan tätä Turun pääsykoetta, jos sinne nyt pääsee. Esimateriaalilukemista on molempiin.