Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

en jaksa tätä kaaoskämppää!

Vierailija
23.01.2018 |

Valtavasti tavaraa ja vaatetta sekä paperisälää. En jaksa.
Voimia ei ole kuin äärimmäisen harvoin raivaamiseen.
Miten selvitä?

Kommentit (653)

Vierailija
581/653 |
10.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytä kuule tämäkin turha av lätinä siivoamiseen niin asunto on AINA tiptop.

Vierailija
582/653 |
10.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Konmari.

Luin kirjan toimin ohjeiden mukaan.

Ei ongelmaa.

Vuoden kerran meni aikaa siinä, mutta kannatti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
583/653 |
10.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avaa ikkuna.

Heitä ikkunasta ulos kaikki paitsi nämä:

1 Sänky, 2 lakanaa, 2 pussilakanaa, 1 tyyny, 2 tyynyliinaa

1 ruokapöytä, 1 tuoli

2 lautasta, 2 mukia, 2 haarukkaa, 2 veistä, 2 lusikkaa

1 sohva

1 telkkari

1 kahvinkeitin

Jääkaapin sisältö, kuivaruoat, pakastimen sisältö

Passi, syntymätodistus, vuokrasopimus, lompakko

Kännykkä, laturi

Hammasharja, 2 pyyhettä, 2 käsipyyhettä

1 huonekasvi

Verhot joka ikkunaan

Opiskelukirjat mitä käytät vielä/työvaatteet

2 housut, 5 t-paitaa, 7 sukat, 5 alushousut, 2 rintsikat, 2 uikkaria, 5 pitkähihaista paitaa, talvitakki, kesätakki, 1 lenkkarit, 1 sandaalit, 1 talvikengät, 1 kumisaappaat

Lemmikkieläin ja sen tärkeimmät tavarat ja ruoat

1 sateenvarjo

Wc-paperi, 1 shampoo, 1 saippua, 1 suihkugeeli, 1 hoitoaine, lempimeikit, lempihajuvesi

10 valokuvaa

Kaiken muun paitsi nuo heität ikkunasta ulos!!!! Sitten asetat tavarat nätisti paikalleen, imuroit, peset lattiat ja pyyhit pölyt. Etkä tuo enää ryönää kotiisi!

Says who? Entäs peili, sakset, vasara, luistimet, kello, kampa, harja, mittanauha, vaaka, matkalaukku, laukku, reppu, kaulin, tiskiaine, huivi, imuri, pesukone.... Ja miksi valokuvia saa olla 10 eikä 11?

Vierailija
584/653 |
10.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä aina ihmettelen miten voi olla "kaaoskämppä"? Miten pieni asunto on ja montako asukasta/koiraa/kissaa?

Eihän sitä kaaosta voi tulla jos hoitaa huushollia edes vähän joka päivä. Tiskit koneeseen, pyykit pyykkikoriin/koneeseen, lehdet/paperit pinoon/laatikkoon/roskiin, lelut koreihin/lastenhuoneisiin, vaatteet kaappiin, ruuat heti syömisen jälkeen rasioihin/jääkaappiin/pakkaseen jos jotain jää - kattilan huuhtelu ja koneeseen, työtasojen siivous pari kertaa päivässä. Tuolla pääsee jo pitkälle.

Aina sitä näkee kuvia joissa on pyykkivuoria lattioilla ja kodinhoitohuoneissa mutta miksi?? Mä en vaan tajua miksi ne on siinä lattialla tai työtasolla. Ihan saa katsoa peiliin jos ei alkeellisimmistakaan hommista selviä. Meillä tehdään pitkää työpäivää, on 4 lasta ja silti perussiistiä aina.

Omassa tapauksessani ei tarvittu kuin traumaattinen synnytys ja sen seurauksena tullut masennus. Voimat riitti juuri ja juuri lasten hengissä pitämiseen. Siivota en jaksanut, ja jos kävin ulkona lasten kanssa, olin kotiin tullessa niin lopussa että vaatteet jäivät eteisen lattialle. Kaaosta ei olisi tullut jos puoliso olisi ymmärtänyt auttaa, mutta hänkään ei siivonnut. Sitten kahlasimme leluissa ja vaatteissa. Asian korjasi vasta muutto. Uudessa kodissa sain apua tavaroiden paikoilleen laittamiseen ja siellä järjestys pysyi, kun vähitellen toivuin. Muutossa tuli myös laitettua tavaraa pois, mikä helpotti asiaa.

Vierailija
585/653 |
10.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä aina ihmettelen miten voi olla "kaaoskämppä"? Miten pieni asunto on ja montako asukasta/koiraa/kissaa?

Eihän sitä kaaosta voi tulla jos hoitaa huushollia edes vähän joka päivä. Tiskit koneeseen, pyykit pyykkikoriin/koneeseen, lehdet/paperit pinoon/laatikkoon/roskiin, lelut koreihin/lastenhuoneisiin, vaatteet kaappiin, ruuat heti syömisen jälkeen rasioihin/jääkaappiin/pakkaseen jos jotain jää - kattilan huuhtelu ja koneeseen, työtasojen siivous pari kertaa päivässä. Tuolla pääsee jo pitkälle.

Aina sitä näkee kuvia joissa on pyykkivuoria lattioilla ja kodinhoitohuoneissa mutta miksi?? Mä en vaan tajua miksi ne on siinä lattialla tai työtasolla. Ihan saa katsoa peiliin jos ei alkeellisimmistakaan hommista selviä. Meillä tehdään pitkää työpäivää, on 4 lasta ja silti perussiistiä aina.

Minulla perheenjäsenen kuolema söi toimintakyvyn muutamaksi vuodeksi. Mitään täyspaskaista törkyläävää ei syntynyt, mutta ennen siisti koti pursusi kaikkea (väärän kauden vaatteet viemättä kellariin, lukemattomia lehtiä, esipestyä tiskiä, puhtaat vaatteet narulla päiviä jne).

Kausivaatteet kaappiin, miten paljon niitä on, että pitää säilyttää kellarissa?

Lopeta lehtitilaukset ja hanki tiskikone niin ei tarvitse esipestä.

Meillä on yksi vaatekaappi jossa on neljän hengen vaatteet. Joten todellakin viemme kausivaatteet vintille.

Vierailija
586/653 |
10.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerroin jo alussa että mulla on lapsen leluja, vaatteita ym. mitä on kertynyt vuosien aikana.

Ja tietty vintti ja kellari, siellä myös.

Vierailija
587/653 |
10.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on varmasti tullut hyviä vinkkejä vaikka ja miten paljon mutta jos on jossain välissä rahkeita, suosittelen muuttoa. Uusi koti, uusi alku ja se "puhdas pöytä" helpottaa myös aivotoimintaa. Hamstraamisen ja sotkuisuuden taustalla on useimmiten jonkinlainen aivotoiminnan häiriö, masennus, kehon epätasapainotila, jokin kehityksellinen lievä vamma tai päälle jäänyt varhaisheijaste. Minulla on todettu ADHD, hahmotushäiriö, vakavia toiminnanohjauksen ongelmia ja päälle jääneitä varhaisheijasteita. En kyennyt pitämään kotiani tai arkeani minkäänlaisessa järjestyksessä, en vain hahmottanut väärissä paikoissa olevia tavaroita tai "nähnyt" sotkua. Jos kiinnitin jääkaapin oveen muistilapun, avasin jääkaapin kerta toisensa jälkeen lukematta lappua. Jos jätin roskapussin eteiseen, astuin sen yli huomioimatta koko roskapussia.

Sain monenlaista terapiaa, lääkitystä ja sitä myötä enemmän henkisiä ja fyysisiä voimavaroja, joiden kautta olen laittanut myös elämäntavat ja ravitsemuksen hyvään kuntoon. Nykyään en syö mitään lääkkeitä ja olen kuin eri ihminen, koti on aina tip-top, muisti pelaa jne. Silti vaadin mahdollisimman virikkeettömän ympäristön ja minulla on kotona todella vähän tavaraa eikä yhtään koriste-esinettä tai esinettä, jolle ei olisi omaa, tarkasti määriteltyä säilytyspaikkaa kaapissa tai laatikossa. Kaaoskämpän traumat kummittelee siinä määrin, että vien roskia päivittäin ja minulla on helpottunut olo, kun voin hankkiutua jostain eroon. Kaaosympäristössä (esim. vanhemmillani) lamaannun enkä osaa siivota. Olen muuttanut 5 vuoden sisään lukuisia kertoja, kerran ulkomaille, mitä ennen KonMaritin koko omaisuuteni ja se helpotti oloa entisestään. Tsemppiä!

Vierailija
588/653 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen muuttanut pari kertaa ja luulin että kaikki menee hyvin kun muutamme takaisin tähän asuntoon.

Ryhdyin järjestämään paikkoja ja yhtäkkiä kaikki olikin kaaoksessa.

En osaa, en jaksa.

Nyt taas uusi yritys keittiössä.

Vierailija
589/653 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpäs jaksanut koko ketjua lukea, mutta ajatus kaaoskämpästä tuntuu aika tutulta. Lääkkeet tuon setvimiseen ovat aika rajuja: Tavaraa pitää yksinkertaisesti vähentää kunnon ronskilla kädellä ja toisaalta sitoutua myös tekemään töitä kaaoksen estämiseksi. Itse tein yhtenä kesäiltana/yönä radikaalin ratkaisun: En miettinyt, mitä voisin heittää pois, vaan mietin, mitä tarvitsen. Lista ei ollut oikeasti edes kauhean pitkä. Vaatteet ihan lueteltuna, kuinka monta kappaletta mitäkin, keittiövälineet ihan oikeasti ajateltuna, eikä niin, että "onhan näitä hyvä olla". En tarvitse niitä ihme rojuja, mitä jokaisen kaapin ja komeron ylähyllyt on täynnä.

Aika vapauttavaa oli vaan kylmästi luopua tavarasta, vaatteista, peitoista yms. mitkä ovat ihan turhaan vieneet tilaa kaapeista. Nyt minulla on pelkästään tarpeellisia tavaroita ja jos nyt huomaan jonkun hilavitkuttimen puuttuvan, niin TARPEESEEN voin jotain uutta ostaa.

Papereita oli hirveästi. Muka tärkeitä verojuttuja ja kaikenmaailman palkka- ja tilitositteita. Täh? Miksi niitä pitää säilöä? Varmasti nykyaikana kaikki on olemassa sähköisenä ja uudet kappaleet saa kaikesta tarvittaessa (millon muka on tarvinut jotain verotodistuksia tai palkkatositteita kuukausien takaa...?)

Kaikille tavaroille on selvä paikka. Lelut ovat lelulaatikossa (huom. yhdessä laatikossa), pelit ja palapelit toisessa. Vaatteet ovat joko pyykkikorissa, narulla tai vaatekaapissa. Keittiön tasoille ei laiteta mitään ja aina ruokailun jälkeen astiat päätyvät koneeseen (jos siellä on astioita, niin sitten tyhjätään). Olen opettanut itselleni ja muulle perheelle, että aina kun lähdetään kodista, niin sen pitää olla siisti. Eli kääntäen tavarat laitetaan paikalleen monta kertaa päivässä, niin mitään isoa kaaosta tai isoa siivoamista ei ehdi syntyä.

Vaikein oli hyväksyä se, että tekemistä on koko ajan. Ei voi vaan lysähtää sohvalle ruokailun jälkeen, tai lähteä tuosta vain ulkoilemaan. Mutta on se kyllä kivaa, kun on koko ajan siistiä. Toki perus imuroinnit ja pölyjen pyyhkimiset pitää erikseen hoitaa. 

Vierailija
590/653 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutto olisi ihan kamala ajatus. Ollaan lyhyen ajan sisällä muutettu nyt 3 kertaa. Ihana kamala uupumus ja voimattomuus mikä tupee siitä tavaroiden pakkaamisesta, purkamisesta, siivoamisesta sekä uusi että vanha kämppä, tavarat paikoilleen ja onko uudessa edes millaiset kaapit. Mahtuuko edes se tarpeelliin niihin kaappeihin vai ei.

Asuttiin hetki asunnossa, jossa oli vain kolme kunnollista kaappia plus astiakaappi. Pidä niissä sitten neljän hengen vaatteet, astiat, pelit, lelut ja kaikki.

Nyt muutossa on vielä ollut yhden ihmisen tavarat lisää ja käytännössä pakkaaminen ja purkaminen jäisi minulle. Omista ja miehen tavaroista onkin jo paljon karsittu, ei voida kuitenkaan lasten puolesta päättää mitä he saavat enää pitää ja mitä eivät. Tai voidaan, mutta en halua olla sellainen tyranni, lasten tavarat ovat lapsille tärkeitä ja saa olla. Kyllä he luopuvat sitä mukaa kun eivät niillä enää leiki.

Aina ei vain voi karsia ihan kaikkea ja silti tilaa ei ole yhtään ylimääräistä. Viisi henkeä kolmiossa on melko ahdas, mutta pärjätään. En halua edes ajatella mikä kaaos olisi, jos ei ikinä oltaisiin karsittu mitään ja osteltu samalla tavalla tavaraa kuin joskus aiemmin ennen lapsia. Onneksi heräsimme ajoissa turhan osteluun.

Meillä myös on ylimäärääiset peitot, lakanat jne tarpeellisia. Isovanhemmat ja muita sukulaisia käy usein yökylässä.

Enkä ymmärrä neuvoja, joissa yksinasuvia kehoitetaan karsimaan kaikki niin, että on vaikka 2 lasia, 2 lautasta jne. Monilla käy vieraita ja olisi ankeaa, jos ei edes kahvia voi tarjota. Mielestäni kertakäyttöastiat eivät ole ekologisia tähän tarkoitukseen, etenkin, jos on vain karsimisen innosta karsittu liikaa astioita.

Vierailija
591/653 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ystävä on ollut vuosia vaikeasti masentunut ja sen myötä paljon muita sairauksia. Koti hänellä on aina siisti. Tiskiä voi olla lavuaarissa. Siisteys voi olla sellainen perusluonteeseen liittyvä.

Te joilla on siisti koti, mitä harrastatte? Meillä tilaa vie todella paljon harrastusvälineet. Pelkästään koiran harrastukset vie jo ison kaapillisen verran tilaa. Palkintoruokaa on 6 kk verran.

Vierailija
592/653 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinkertainen neuvo. Osta jätesäkkirulla. Sitten lajittelet roskat ja kierrätykseen menevät. Surutta kaapit ja lattiat tyhjiksi. Lopuksi tärkein. Viet roskat roskiin ja kierrätettävät kiertikseen.

Vierailija
593/653 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaaoskämpp' voi syntyä ihan siitä kun muuttaa isommasta pienempään asuntoon. Tavaramäärä pitäisi suhteuttaa asuinneliöihin. Ja hyväksyä, ettei kaikkea voi säilyttää jos ei tilat riitä ja asumisviihtyvyys kärsii.

Mitään emme saa mukaamme kun täältä jonain päivänä yksin lähdemme, eikä perikunta välttämättä kiitä siitä, että joutuu raivaushommiin, joten säilyttämisen mielekkyyttä sopii pohtia.

Vierailija
594/653 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kysyn vaan. Mikä siinä on helpompaa,kun riisuessa vaatteet itseltä ja lapsilta ,tipauttaa ne sinne lattialle ja kahlaa niissä . Ovat sitten kuin läpi p:iän vedetty.Jos laittas ne saman tien naulakkoon.

Mikä siinä on niin vaikeaa,laittaa astiat pesukoneeseen,kenellä on ,kuin jättää ne pöydälle tai lavuaariin kuivumaan tai likoamaan likaveteen,sieltähän ne on huomattavasti inhottavampaa onkia ja jyrsiä puhtaaksi. Kyllä ne joutuu pesemään.Tuskin kukaan syö lika-astioista.

Teette elämänne todella raskaaksi,vaikeaksi ja hankalaksi tuolla yksinkertaisella käytöksellä. Samalla lisäätte valtavasti työtaakkaanne väärällä käyttäytymisellä.

Tekemättömät askareet rasittaa vähintään 200% enemmän ,kuin just tehdyt.

Vierailija
595/653 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaaoskämppä syntyy lähes aina siitä, että tavaraa on liikaa suhteessa asunnon kokoon ja säilytystiloihin. Ratkaisuina on joko tavaramäärän vähentäminen tai isomman asunnon ja/tai lisäsäilytystilojen hankkiminen. On aika tavallista, että hankitaan uutta tavaraa, mutta ei samalla viedä vanhoja pois. Tällä tavalla vuosien varrella kaappeihin kertyy kaikenlaista ja lopulta tavarat, joiden pitäisi olla kaapeissa, ei enää mahdukaan niihin. 

Mä olen lasteni aikuistuttua alkanut heittämään tarpeetonta tavaraa pois. Olen tehnyt itselleni ensin tarpeellisten tavaroiden listan tavararyhmittäin. Esimerkkinä liinavaatteet eli olen kirjoittanut ylös, montako pyyheliinaa, aluslakanaa, pussilakanaa ja tyynyliinaa oikeasti tarvitsen. Ja sen jälkeen valinnut kaapista mieluisimmat, mutta vain tuon tarpeeni mukaisen määrän. Sama homma vaatteiden kanssa, joissa listan olen vielä tehnyt vuodenaikojen mukaan. Esimerkiksi kuinka monet villasukat, villapaitaa, toppatakkia jne tarvitsen. Ja taas valinnut mieluisimmat ja laittanut loput kiertoon. Astioiden kanssa sama juttu. Kuinka monta kattilaa, paistinpannua, uunivuokaa jne oikesti tarvitsen. Loput kiertoon. 

Olen vasta raivaukseni puolivälissä, mutta jo nyt huomaan, ettei tiskialtaaseen kerry tiskejä, kun laitan illalla viimeisenä tiskikoneen päälle ja aamulla ensimmäisenä tyhjennän astiat omille paikoilleen kaappeihin. Päivän mittaan laitan käytetyt astiat suoraan nopean huuhtelun jälkeen tiskikoneeseen odottamaan iltaa. Puhtaat pyykit vien narulta suoraan omille paikoilleen kaappeihin, joissa niille on tilaa. 

Vierailija
596/653 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on varmasti tullut hyviä vinkkejä vaikka ja miten paljon mutta jos on jossain välissä rahkeita, suosittelen muuttoa. Uusi koti, uusi alku ja se "puhdas pöytä" helpottaa myös aivotoimintaa. Hamstraamisen ja sotkuisuuden taustalla on useimmiten jonkinlainen aivotoiminnan häiriö, masennus, kehon epätasapainotila, jokin kehityksellinen lievä vamma tai päälle jäänyt varhaisheijaste. Minulla on todettu ADHD, hahmotushäiriö, vakavia toiminnanohjauksen ongelmia ja päälle jääneitä varhaisheijasteita. En kyennyt pitämään kotiani tai arkeani minkäänlaisessa järjestyksessä, en vain hahmottanut väärissä paikoissa olevia tavaroita tai "nähnyt" sotkua. Jos kiinnitin jääkaapin oveen muistilapun, avasin jääkaapin kerta toisensa jälkeen lukematta lappua. Jos jätin roskapussin eteiseen, astuin sen yli huomioimatta koko roskapussia.

Sain monenlaista terapiaa, lääkitystä ja sitä myötä enemmän henkisiä ja fyysisiä voimavaroja, joiden kautta olen laittanut myös elämäntavat ja ravitsemuksen hyvään kuntoon. Nykyään en syö mitään lääkkeitä ja olen kuin eri ihminen, koti on aina tip-top, muisti pelaa jne. Silti vaadin mahdollisimman virikkeettömän ympäristön ja minulla on kotona todella vähän tavaraa eikä yhtään koriste-esinettä tai esinettä, jolle ei olisi omaa, tarkasti määriteltyä säilytyspaikkaa kaapissa tai laatikossa. Kaaoskämpän traumat kummittelee siinä määrin, että vien roskia päivittäin ja minulla on helpottunut olo, kun voin hankkiutua jostain eroon. Kaaosympäristössä (esim. vanhemmillani) lamaannun enkä osaa siivota. Olen muuttanut 5 vuoden sisään lukuisia kertoja, kerran ulkomaille, mitä ennen KonMaritin koko omaisuuteni ja se helpotti oloa entisestään. Tsemppiä!

Tarkoittaako päälle jääneet varhaisheijasteet esimerkiksi säpsähtelyä nukahtamisen yhteydessä? Minulla on sellaista.

Vierailija
597/653 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Onko sulla varaa vuokrata varastotilaa? Jos on, niin vie sinne tavaraa, jota harvemmin tarvitset. Jos et ole vuoteen tai pariin tarvinnut jotain, niin lahjoita pois/ heitä roskiin.

2. "Muistoesineet". Jos haluat säilyttää jotain esineitä muistona, varaa niille esim. YKSI laatikko per henkilö. Lasten vauva-ajasta riittää hyvin muistoksi pari vaatetta ja lempilelu.

3. "Tärkeät paperit". Järjestele ja mapita. Ota kuva puhelimella, jos alkuperäistä paperia ei tarvitse säilyttää. Meidän perheen kymmenen vuoden tärkeät paperit mahtuu neljään mappiin.

4. Käy keskustelemassa ammattilaisen kanssa, jos on pakonomainen tarve ostaa uutta, vaikket tarvitse ("koska se oli tarjouksessa" tms.) tai jos et pysty luopumaan selvästi tarpeettomista/rikkinäisistä esineistä. Monella hamstraaminen tuntuu olevan henkinen ongelma, joka ei ratkea vain sillä että siivoaa. 

Vierailija
598/653 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ehkä viiden jätesäkillisen päässä täydellisestä kaappien osalta. Mutta se lajittelun vaikeus.

Vierailija
599/653 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1. Onko sulla varaa vuokrata varastotilaa? Jos on, niin vie sinne tavaraa, jota harvemmin tarvitset. Jos et ole vuoteen tai pariin tarvinnut jotain, niin lahjoita pois/ heitä roskiin.

2. "Muistoesineet". Jos haluat säilyttää jotain esineitä muistona, varaa niille esim. YKSI laatikko per henkilö. Lasten vauva-ajasta riittää hyvin muistoksi pari vaatetta ja lempilelu.

3. "Tärkeät paperit". Järjestele ja mapita. Ota kuva puhelimella, jos alkuperäistä paperia ei tarvitse säilyttää. Meidän perheen kymmenen vuoden tärkeät paperit mahtuu neljään mappiin.

4. Käy keskustelemassa ammattilaisen kanssa, jos on pakonomainen tarve ostaa uutta, vaikket tarvitse ("koska se oli tarjouksessa" tms.) tai jos et pysty luopumaan selvästi tarpeettomista/rikkinäisistä esineistä. Monella hamstraaminen tuntuu olevan henkinen ongelma, joka ei ratkea vain sillä että siivoaa. 

1. Ainakaan nyt ei ole varaa vuokrata tilaa.

2.lapsen muistoesineitä ja vaatteita on todella iso vyöry. Tuolla yhdessä hyllyssä näkyy olevan taskukirjoja ja sitten lelun osia laatikoissa.

3. Papereita on siellä täällä. Pitäs järjestää.

4.En shoppaile.

Vierailija
600/653 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kysyn vaan. Mikä siinä on helpompaa,kun riisuessa vaatteet itseltä ja lapsilta ,tipauttaa ne sinne lattialle ja kahlaa niissä . Ovat sitten kuin läpi p:iän vedetty.Jos laittas ne saman tien naulakkoon.

Mikä siinä on niin vaikeaa,laittaa astiat pesukoneeseen,kenellä on ,kuin jättää ne pöydälle tai lavuaariin kuivumaan tai likoamaan likaveteen,sieltähän ne on huomattavasti inhottavampaa onkia ja jyrsiä puhtaaksi. Kyllä ne joutuu pesemään.Tuskin kukaan syö lika-astioista.

Teette elämänne todella raskaaksi,vaikeaksi ja hankalaksi tuolla yksinkertaisella käytöksellä. Samalla lisäätte valtavasti työtaakkaanne väärällä käyttäytymisellä.

Tekemättömät askareet rasittaa vähintään 200% enemmän ,kuin just tehdyt.

Kyse ei ole likaisesta kodista vaan siitä, että tavaraa on paljon syystä tai toisesta.