en jaksa tätä kaaoskämppää!
Valtavasti tavaraa ja vaatetta sekä paperisälää. En jaksa.
Voimia ei ole kuin äärimmäisen harvoin raivaamiseen.
Miten selvitä?
Kommentit (653)
Vierailija kirjoitti:
Minä kysyn vaan. Mikä siinä on helpompaa,kun riisuessa vaatteet itseltä ja lapsilta ,tipauttaa ne sinne lattialle ja kahlaa niissä . Ovat sitten kuin läpi p:iän vedetty.Jos laittas ne saman tien naulakkoon.
Mikä siinä on niin vaikeaa,laittaa astiat pesukoneeseen,kenellä on ,kuin jättää ne pöydälle tai lavuaariin kuivumaan tai likoamaan likaveteen,sieltähän ne on huomattavasti inhottavampaa onkia ja jyrsiä puhtaaksi. Kyllä ne joutuu pesemään.Tuskin kukaan syö lika-astioista.Teette elämänne todella raskaaksi,vaikeaksi ja hankalaksi tuolla yksinkertaisella käytöksellä. Samalla lisäätte valtavasti työtaakkaanne väärällä käyttäytymisellä.
Tekemättömät askareet rasittaa vähintään 200% enemmän ,kuin just tehdyt.
Tuo juuri, että pitää muuttaa koko käytöstapaa jos kämppä on jatkuvasti pommi. Pyykit pyykkikoriin, takit ja kengät naulakkoon, puhtaat pyykit kaappeihin, tiskit koneeseen (jos ei ole, niin suosittelen ehdottomasti hankkimaan) jne.
Ja paperi-inventaario kerran kuussa, siis tärkeiden paperien osalta. Mainokset voi selata heti läpi ja suoraan paperikeräykseen, kun seuraavan kerran ulos menee.
Ei kenenkään koti itsestään pysy siistinä, kyllä se tekemistä vaatii. Mutta helpompaa tuo päivittäinen pieni tekeminen on, kuin suurraivaus pari kertaa vuodessa.
Ongelma on tuttu. Olen asunut yli 30 vuotta samassa asunnossa ja kasvattanut 4 lasta tässä. Tavaraa on vuosien varrella kertynyt nurkkiin, kaappeihin, laatikoihin, hyllyihin jne aivan luvattoman paljon. Itselle on ollut vaikeaa hyväksyä sitä, ettei sinänsä hyväkuntoinen tavara kelpaa kenellekään. Kirppiksellä onnistuin myymään hyvin pienen määrän muutama vuosi sitten. Voitto ei ollut vaivan arvoinen. Nyt kannan hyvillä mielin taloyhtiön roskikseen päivittäin jotain. En halua tukkia roskista omilla roinillani ja siksi koetan kiikuttaa sinne maltillisesti nyssyköitä. Lapset eivät todellakaan vieneet lähtiessään kuin murto-osan omista tavaroistaan. Se tietysti on hyvä heidän kannaltaan.
Olen nyt huomannut, etten tosiaankaan muista viikon päästä enää mitä tällä viikolla olen hävittänyt. minulle toimii parhaiten tämä systeemi, että vien HETI taloyhtiön roska-astiaan ainakin sen yhden tavaran, jonka huomaan olevan turha. Pois silmistä, pois mielestä! ja ihanaa kun tulee tilaa.
minäkin kirjoitti:
Ongelma on tuttu. Olen asunut yli 30 vuotta samassa asunnossa ja kasvattanut 4 lasta tässä. Tavaraa on vuosien varrella kertynyt nurkkiin, kaappeihin, laatikoihin, hyllyihin jne aivan luvattoman paljon. Itselle on ollut vaikeaa hyväksyä sitä, ettei sinänsä hyväkuntoinen tavara kelpaa kenellekään. Kirppiksellä onnistuin myymään hyvin pienen määrän muutama vuosi sitten. Voitto ei ollut vaivan arvoinen. Nyt kannan hyvillä mielin taloyhtiön roskikseen päivittäin jotain. En halua tukkia roskista omilla roinillani ja siksi koetan kiikuttaa sinne maltillisesti nyssyköitä. Lapset eivät todellakaan vieneet lähtiessään kuin murto-osan omista tavaroistaan. Se tietysti on hyvä heidän kannaltaan.
Olen nyt huomannut, etten tosiaankaan muista viikon päästä enää mitä tällä viikolla olen hävittänyt. minulle toimii parhaiten tämä systeemi, että vien HETI taloyhtiön roska-astiaan ainakin sen yhden tavaran, jonka huomaan olevan turha. Pois silmistä, pois mielestä! ja ihanaa kun tulee tilaa.
Kannat hyvillä mielin roskikseen hyväkuntoista tavaraa?
Kun ei se kelpaa kenellekään, niin mitäpä muutakaan. Miksi sitää täällä nurkissa pyörittelisin vielä 10 lisävuotta?
Vierailija kirjoitti:
Täällä on varmasti tullut hyviä vinkkejä vaikka ja miten paljon mutta jos on jossain välissä rahkeita, suosittelen muuttoa. Uusi koti, uusi alku ja se "puhdas pöytä" helpottaa myös aivotoimintaa. Hamstraamisen ja sotkuisuuden taustalla on useimmiten jonkinlainen aivotoiminnan häiriö, masennus, kehon epätasapainotila, jokin kehityksellinen lievä vamma tai päälle jäänyt varhaisheijaste. Minulla on todettu ADHD, hahmotushäiriö, vakavia toiminnanohjauksen ongelmia ja päälle jääneitä varhaisheijasteita. En kyennyt pitämään kotiani tai arkeani minkäänlaisessa järjestyksessä, en vain hahmottanut väärissä paikoissa olevia tavaroita tai "nähnyt" sotkua. Jos kiinnitin jääkaapin oveen muistilapun, avasin jääkaapin kerta toisensa jälkeen lukematta lappua. Jos jätin roskapussin eteiseen, astuin sen yli huomioimatta koko roskapussia.
Sain monenlaista terapiaa, lääkitystä ja sitä myötä enemmän henkisiä ja fyysisiä voimavaroja, joiden kautta olen laittanut myös elämäntavat ja ravitsemuksen hyvään kuntoon. Nykyään en syö mitään lääkkeitä ja olen kuin eri ihminen, koti on aina tip-top, muisti pelaa jne. Silti vaadin mahdollisimman virikkeettömän ympäristön ja minulla on kotona todella vähän tavaraa eikä yhtään koriste-esinettä tai esinettä, jolle ei olisi omaa, tarkasti määriteltyä säilytyspaikkaa kaapissa tai laatikossa. Kaaoskämpän traumat kummittelee siinä määrin, että vien roskia päivittäin ja minulla on helpottunut olo, kun voin hankkiutua jostain eroon. Kaaosympäristössä (esim. vanhemmillani) lamaannun enkä osaa siivota. Olen muuttanut 5 vuoden sisään lukuisia kertoja, kerran ulkomaille, mitä ennen KonMaritin koko omaisuuteni ja se helpotti oloa entisestään. Tsemppiä!
Kiinnostaisi kuulla tästä lisää, että millaisen prosessin kautta pääsit toiminnanohjauskaaoksesta tiptop-tasolle. Lisäksi: mitä/millaisia ovat nämä päälle jääneet varhaisheijasteet?
Minäkin kirjoitti:
Kun ei se kelpaa kenellekään, niin mitäpä muutakaan. Miksi sitää täällä nurkissa pyörittelisin vielä 10 lisävuotta?
Eikö sulla tosiaan ollut mahdollisuutta lahjoittaa sitä tavaraa hyväntekeväisyysjärjestölle, yhdistykselle joka kerää kirpparimyynnillä varoja tai lahjoittaa vähävaraisille, kierrätyskeskukseen, turvakotiin, jollekin tutulle tai facebookin tai torin kautta?
Vierailija kirjoitti:
Minäkin kirjoitti:
Eikö sulla tosiaan ollut mahdollisuutta lahjoittaa sitä tavaraa hyväntekeväisyysjärjestölle, yhdistykselle joka kerää kirpparimyynnillä varoja tai lahjoittaa vähävaraisille, kierrätyskeskukseen, turvakotiin, jollekin tutulle tai facebookin tai torin kautta?
Valitettavasti ihmisten kodeissa on paljon tavaraa, joka ei kelpaa kenellekkään. Myös hyväntekeväisyysjärjestöt kärsivät tästä koska jopa suurin osa lahjoitetusta menee roskiin ja tuottaa niille kustannuksia. Esimerkiksi miksi luulet, että kierrätyskeskukset ei ota vastaan tiettyjä kalusteita (toimistopöydät, laskettelusukset jne) ilman maksua? Koska niille aiheutuu niistä vain kuluja ja roskiin päätyvät kuitenkin :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin kirjoitti:
Valitettavasti ihmisten kodeissa on paljon tavaraa, joka ei kelpaa kenellekkään. Myös hyväntekeväisyysjärjestöt kärsivät tästä koska jopa suurin osa lahjoitetusta menee roskiin ja tuottaa niille kustannuksia. Esimerkiksi miksi luulet, että kierrätyskeskukset ei ota vastaan tiettyjä kalusteita (toimistopöydät, laskettelusukset jne) ilman maksua? Koska niille aiheutuu niistä vain kuluja ja roskiin päätyvät kuitenkin :(
Tuo yksi ei eritellyt mitä hyväkuntoisia tavaroita hän heitti roskiin. Jos kyse on puhtaista siisteistä lakanoista, vaatteista, pyyhkeistä ja kengistä, esim. kodittomien yömaja varmasti ottaisi vastaan niitä. Olen kyllä kuullut, että tietokonekulmapöytiä, niitä ysärin tv-alttareita ja cd-torneja ei enää saa menemään edes ilmaiseksi. Mutta kaapissa tuskin on sellaisia, tai ainakin lainaamani henkilö puhui kaapeissa olevasta tavarasta, joten oletan että siellä on tällaista pienempää juttua eikä laskettelusuksia tai toimistopöytiä.
Tavarasta vastuullisesti eroon pääseminen valitettavasti vaatii vähän tai paljon vaivannäköä tavarasta riippuen, kun yrittää löytää oikeita kierrätyskanavia. Sitten jos oikeasti kukaan ei halua sitä, olet vaikka pari viikkoa yrittänyt lahjoittaa sitä Facebookin roskalavalla ja tarjonnut Fidalle, HESY:lle tai vastaavalle, heittäisin roskiin. Itse en pystyisi hyvällä omallatunnolla laittamaan hyväkuntoista tavaraa roskiin, ellen tietäisi että olen kaikkeni tehnyt saadakseni sen kiertoon.
Tuo tyyppihän ihan selkeästi ilmaisi kantavansa hyvää kamaa roskiin iloisin mielin, koska kirpparimyynnin voitto ei ole hänen mielestään riittävän iso.
Tässä on varmaan jokin sukupolvierokin. Vanhat ihmiset eivät tajua, että ihan samaa maapalloa se roskiskin on.
Vierailija kirjoitti:
Tuo tyyppihän ihan selkeästi ilmaisi kantavansa hyvää kamaa roskiin iloisin mielin, koska kirpparimyynnin voitto ei ole hänen mielestään riittävän iso.
Tässä on varmaan jokin sukupolvierokin. Vanhat ihmiset eivät tajua, että ihan samaa maapalloa se roskiskin on.
Joillakin on sellainen ajattelutyyli, että kun kerta he itse ovat tavarasta maksaneet, ei sitä haluta ilmaiseksi kellekään lahjoittaa. Sellaiset henkilöt sitten heittää käyttökelpoista tavaraa mieluummin roskiin kuin antaa kellekään, jos eivät saa sitä muutamaa euroa kirpparilla.
Vierailija kirjoitti:
minäkin kirjoitti:
Olen nyt huomannut, etten tosiaankaan muista viikon päästä enää mitä tällä viikolla olen hävittänyt. minulle toimii parhaiten tämä systeemi, että vien HETI taloyhtiön roska-astiaan ainakin sen yhden tavaran, jonka huomaan olevan turha. Pois silmistä, pois mielestä! ja ihanaa kun tulee tilaa.Kannat hyvillä mielin roskikseen hyväkuntoista tavaraa?
Roskiksiin ei kanneta mitään hiton roinaa. Kuinka vaikeaa se on ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
minäkin kirjoitti:
Olen nyt huomannut, etten tosiaankaan muista viikon päästä enää mitä tällä viikolla olen hävittänyt. minulle toimii parhaiten tämä systeemi, että vien HETI taloyhtiön roska-astiaan ainakin sen yhden tavaran, jonka huomaan olevan turha. Pois silmistä, pois mielestä! ja ihanaa kun tulee tilaa.Kannat hyvillä mielin roskikseen hyväkuntoista tavaraa?
Tämä pistää vihaksi itsellänikin. Tehdään monta lasta tänne kuluttamaan, mutta edes sen vertaa ei ajatella niitä omia lapsia ja heidän mahdollisia jälkeläisiä, että koitettaisiin omalta osaltamme pitää maapallo puhtaana heille. Niin itsekästä toimintaa.
Tiedän myös toisen 4 lapsisen perheen, jossa lapset lensivät pesästä hetki sitten. Nämä vanhemmat myivät asuntonsa ja tilasivat roskalavam pihalle, kaikki kamppeet sinne ja ostivat uuteen pienempään asuntoon kaikki tavarat uusina. Ei paljon ajatella miten itse kohdellaan tätä maapalloa. Yksi ihminen ei yksin voi muuttaa kaikkea, mutta kun kaikki tekisi osansa, niin se olisi jo paljon.
Vierailija kirjoitti:
minäkin kirjoitti:
Ei tuo ihminen oo kuullu ikinä kirppiksistä jonne viedään eli lahjoitetaan tavaraa ja vaatetta?
Ja netti kun on käytössä, voi ilmoittaa että annetaan.
Niin minä oon toiminut joskus.
Typerää heittää roskiin.
Mua etoo kauppakeskukset. Tänään poikkesin muissa asioissa.
Onko toisilla tosiaan elämänarvot vain kuluttamisessa ja rahassa kiinni?
Tavaraa ja vaatetta on jo yllin kyllin kaikilla.
Miksi ostaa lisää?
Itse en osta juuri mitään enää kaupoista.
En tarvitse mitään.
Kaikki on jo ostettu moneen kertaan ja siksi ostan fb-kirppareilta ym. paikoista jos jotain tarviin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kysyn vaan. Mikä siinä on helpompaa,kun riisuessa vaatteet itseltä ja lapsilta ,tipauttaa ne sinne lattialle ja kahlaa niissä . Ovat sitten kuin läpi p:iän vedetty.Jos laittas ne saman tien naulakkoon.
Mikä siinä on niin vaikeaa,laittaa astiat pesukoneeseen,kenellä on ,kuin jättää ne pöydälle tai lavuaariin kuivumaan tai likoamaan likaveteen,sieltähän ne on huomattavasti inhottavampaa onkia ja jyrsiä puhtaaksi. Kyllä ne joutuu pesemään.Tuskin kukaan syö lika-astioista.Teette elämänne todella raskaaksi,vaikeaksi ja hankalaksi tuolla yksinkertaisella käytöksellä. Samalla lisäätte valtavasti työtaakkaanne väärällä käyttäytymisellä.
Tekemättömät askareet rasittaa vähintään 200% enemmän ,kuin just tehdyt.Kyse ei ole likaisesta kodista vaan siitä, että tavaraa on paljon syystä tai toisesta.
Eikä löydy säilytystiloja eikä ole voimia.
Uupumukseen pitäisi saada apua.
Sitä voi jatkaa samaan malliin kuin ennenkin, ja jatkaa elämistä kaaoksessa, tai sitten voi tehdä muutoksia, ja saavuttaa kodin jossa on siedettävämpää elää.
Jos haluaa siistimmän kodin ja tavaraa on liikaa kaappitilaan ja kodin kokoon nähden, sitä karsitaan kunnes kaikki jäljellä oleva mahtuu hyvin säilytystiloihin, tai sitten muutetaan isompaan asuntoon. Jos isompaan asuntoon ei ole varaa eikä pysty tai halua vähentää tavaraa, niin siinäpähän sitten on. Ja jatkaa valittamista ja elämistä varastossa.
Olen pahoillani, mutta kuinkakohan monta vuotta täytyy tätä samaa aloitusta katsoa?
En aio lukea kirjaintakaan, koska jos ei joku jaksa kaaoskämppää, ei jaksa.
,,,
En minäkään jaksa.
Siksi siivoan.
Huomenna on vapaapäivä ja konmaritan oikein urakalla: kaikki turha lentää roskiin, vähän p:aa parempi Kontiin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ostaa lisää?
En tarvitse mitään.
Kaikki on jo ostettu moneen kertaan ja siksi ostan fb-kirppareilta ym. paikoista jos jotain tarviin.
Aikamoisessa hyvätuloisten kuplassa saa elää,jos kuvittelee että kaikilla on jo kaikkea! Jotkut ostavat tavaraa tai vaatetta ihan tarpeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ostaa lisää?
En tarvitse mitään.
Kaikki on jo ostettu moneen kertaan ja siksi ostan fb-kirppareilta ym. paikoista jos jotain tarviin.Aikamoisessa hyvätuloisten kuplassa saa elää,jos kuvittelee että kaikilla on jo kaikkea! Jotkut ostavat tavaraa tai vaatetta ihan tarpeeseen.
Miten ap:llä on hommat edennyt?