Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

en jaksa tätä kaaoskämppää!

Vierailija
23.01.2018 |

Valtavasti tavaraa ja vaatetta sekä paperisälää. En jaksa.
Voimia ei ole kuin äärimmäisen harvoin raivaamiseen.
Miten selvitä?

Kommentit (653)

Vierailija
561/653 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä. Kaikilla ei myöskään ole kodinhoitohuonetta ja astianpesukonetta vaikka kuinka toivoisi!

Vierailija
562/653 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Kaikilla ei myöskään ole kodinhoitohuonetta ja astianpesukonetta vaikka kuinka toivoisi!

Tämän kommentin piti mennä vastauksena aiempaan. Mutta pointti on kuitenkin tämä sinulle joka ihmettelit niitä pyykkikasoja kodinhoitohuoneen lattioilla. Se on hyvä jos sulla on kaikki helppoa,kaikilla ei vaan ole mahdollisuutta isoon asuntoon kaikilla herkuilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
563/653 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä aina ihmettelen miten voi olla "kaaoskämppä"? Miten pieni asunto on ja montako asukasta/koiraa/kissaa?

Eihän sitä kaaosta voi tulla jos hoitaa huushollia edes vähän joka päivä. Tiskit koneeseen, pyykit pyykkikoriin/koneeseen, lehdet/paperit pinoon/laatikkoon/roskiin, lelut koreihin/lastenhuoneisiin, vaatteet kaappiin, ruuat heti syömisen jälkeen rasioihin/jääkaappiin/pakkaseen jos jotain jää - kattilan huuhtelu ja koneeseen, työtasojen siivous pari kertaa päivässä. Tuolla pääsee jo pitkälle.

Aina sitä näkee kuvia joissa on pyykkivuoria lattioilla ja kodinhoitohuoneissa mutta miksi?? Mä en vaan tajua miksi ne on siinä lattialla tai työtasolla. Ihan saa katsoa peiliin jos ei alkeellisimmistakaan hommista selviä. Meillä tehdään pitkää työpäivää, on 4 lasta ja silti perussiistiä aina.

Kyllä se on tuo vittupääenergia niin tehokasta, että sen voimin pitäisit vaikka koululuokallisen lapsia järjestyksessä, ja sata kilometria Siperian rataa kaupan päälle. Entä sitten? Kaikilla sitä ei ole tarpeeksi. On sen sijaan kaikenlaisia hidastimia, joista itsekin leuhkit, ettei sinulla ole aavistustakaan. Ja pidät sitä hienonakin?

Miksi normaalia ihmistä, joka ei kärsi nykyajan uusavuttomuudesta ja Facebook-tylsämielisyydestä, joka pitää paikat kodissaan simppelisti siisteinä, pidetään vittupäänä? Mä olen samaa lajia kirjoittajan kanssa: 3 lasta, eläimiä, työ ja vanhuksen omaishoitajuus, harrastuksia, lasten harrastuksia, kroonista sairauttakin, silti on koti siisti. Aina. En koe olevani vittupääenergikko syystä että meillä on siistiä :D Siistissä kodissa vain on mukavampaa kaikkien meidän elellä, eikä siisteyden ylläpitämiseen mene energiaa; toiminnot automatisoituneet kaikilla niin, ettei kaaosta synny koskaan. En käytä Facebookeja tai muita vastaavia, aikaa jää. Pidän miellyttävänä että joka päivä tehdään ruokaa yhdessä, syödään yhdessä, ulkoillaan porukalla, ja myös siivotaan yksissä tuumin. Jäljet korjataan, tiskit tiskataan, pyykit huolletaan, mitään ylimääräistä ei hankita eikä jätetä lojumaan minnekään. En ymmärrä miksi siisteydelle tarvitsisi uhrata ajatustakaan. Itsestäänselvää että on siistiä ja puhdasta. Ilman mitään himosiivousta.

Ihan oikeasti vuorokauden tunnit eivät voi riittää tuohon kaikkeen. Jotain sinulta jää tekemättä, ja villi veikkaukseni on, että se on näiden lasten ja omaishoidettavien kohtaaminen heidän omilla ehdoillaan, muuten kuin jatkuvan hääräämisen kohteina.

Toisaalta perinteisessä suomalaisessa kulttuurissahan tuollainen nainen on suorastaan sankari.

Vierailija
564/653 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotain ammattijärjestelijöitä on olemassa mutta maksaa. Välillä tv-ohjelmia joista saa avun ilmaiseksi mutta kaikki näkee sun kodin.

Itsellä ongelma myös. Ollut aina. Voimaton olo, tuntuu täysin mahdottomalta enää pystyä raivaamaan tätä.

Osta 10 rullaa jätesäkkejä. 1 säkillinen tavaraa roskikseen päivässä.

Kun säkit loppuu alkaa varmaan olemaan homma hyvällä mallilla.

Helppoa ja ei vie kuin 10 minuuttia päivässä.

Ainakin polyesterivaatteet suoraan sinne.

Vierailija
565/653 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus se sotku ja epäjärjestys jo itsessään syö voimia. Masentuneena joku kertarysäyksellä tehty suursiivous voi jo olla liikaa. Oma vinkkini on käydä vaikka joka päivä ihan vain yksi hylly tai laatikko läpi. Otat roskapussin tai laatikon siihen viereen ja heität pois kaiken mitä et ole käyttänyt tai kaivannut esimerkiksi vuoteen. Itse vastaavassa tilanteessa kaadoin kerran koko hyllyn sisällön suoraan roskiin kun en edes enää muistanut mitä se sisältää enkä ollut sieltä mitään kaivannut vuosiin. Ajatus kirpputorista on aina hieno, mutta johtaa aika usein masentuneilla ja väsyneillä ihmisillä siihen että se kirppiskassi lojuu kaksi vuotta jossain nurkassa. Lahjoita kamoja suoraan pois tai heitä kylmästi roskiin. Olo helpottaa huomattavasti kun ylimääräinen krääsäkaaos katoaa ja kaikki tavarat mahtuu kaappeihin omille paikoilleen. Tsemppiä kaikille jotka painivat väsymyksen ja kaaoskämpän kanssa. Tehkää vaikka vain yksi asia päivässä ja pitäkää samalla huoli ettei uutta tavaraa tai sotkua kerry.

Vierailija
566/653 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma onkin usein työhulluus, pitäisi tehdä vain yksi asia kerrallaan, toisena päivänä toinen.

Hosuminen uuvuttaa, sitten ei jaksa yhtään mitään.

Kunnon sotku, miten joku voi edes kuvitella, siitä selviäisi yhtenä päivänä?

Vierailija
567/653 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä aina ihmettelen miten voi olla "kaaoskämppä"? Miten pieni asunto on ja montako asukasta/koiraa/kissaa?

Eihän sitä kaaosta voi tulla jos hoitaa huushollia edes vähän joka päivä. Tiskit koneeseen, pyykit pyykkikoriin/koneeseen, lehdet/paperit pinoon/laatikkoon/roskiin, lelut koreihin/lastenhuoneisiin, vaatteet kaappiin, ruuat heti syömisen jälkeen rasioihin/jääkaappiin/pakkaseen jos jotain jää - kattilan huuhtelu ja koneeseen, työtasojen siivous pari kertaa päivässä. Tuolla pääsee jo pitkälle.

Aina sitä näkee kuvia joissa on pyykkivuoria lattioilla ja kodinhoitohuoneissa mutta miksi?? Mä en vaan tajua miksi ne on siinä lattialla tai työtasolla. Ihan saa katsoa peiliin jos ei alkeellisimmistakaan hommista selviä. Meillä tehdään pitkää työpäivää, on 4 lasta ja silti perussiistiä aina.

Kyllä se on tuo vittupääenergia niin tehokasta, että sen voimin pitäisit vaikka koululuokallisen lapsia järjestyksessä, ja sata kilometria Siperian rataa kaupan päälle. Entä sitten? Kaikilla sitä ei ole tarpeeksi. On sen sijaan kaikenlaisia hidastimia, joista itsekin leuhkit, ettei sinulla ole aavistustakaan. Ja pidät sitä hienonakin?

Miksi normaalia ihmistä, joka ei kärsi nykyajan uusavuttomuudesta ja Facebook-tylsämielisyydestä, joka pitää paikat kodissaan simppelisti siisteinä, pidetään vittupäänä? Mä olen samaa lajia kirjoittajan kanssa: 3 lasta, eläimiä, työ ja vanhuksen omaishoitajuus, harrastuksia, lasten harrastuksia, kroonista sairauttakin, silti on koti siisti. Aina. En koe olevani vittupääenergikko syystä että meillä on siistiä :D Siistissä kodissa vain on mukavampaa kaikkien meidän elellä, eikä siisteyden ylläpitämiseen mene energiaa; toiminnot automatisoituneet kaikilla niin, ettei kaaosta synny koskaan. En käytä Facebookeja tai muita vastaavia, aikaa jää. Pidän miellyttävänä että joka päivä tehdään ruokaa yhdessä, syödään yhdessä, ulkoillaan porukalla, ja myös siivotaan yksissä tuumin. Jäljet korjataan, tiskit tiskataan, pyykit huolletaan, mitään ylimääräistä ei hankita eikä jätetä lojumaan minnekään. En ymmärrä miksi siisteydelle tarvitsisi uhrata ajatustakaan. Itsestäänselvää että on siistiä ja puhdasta. Ilman mitään himosiivousta.

Ihan oikeasti vuorokauden tunnit eivät voi riittää tuohon kaikkeen. Jotain sinulta jää tekemättä, ja villi veikkaukseni on, että se on näiden lasten ja omaishoidettavien kohtaaminen heidän omilla ehdoillaan, muuten kuin jatkuvan hääräämisen kohteina.

Toisaalta perinteisessä suomalaisessa kulttuurissahan tuollainen nainen on suorastaan sankari.

En tiedä, miksei tuo voisi ollakin mahdollista. Jos vaikka pärjää lyhyillä yöunilla esim 6 tuntia, siinä jää 18 tuntia muuhun.Lapset voi olla jo isompia ja itsenäisiä tai luonnostaan siistejä, työ voi olla osa-aikaista tai kodin vieressä jolloin työmatkaan ei mene aikaa. Ja kyllähän se niin on, että tässäkin ajassa mitä itse olen tänään aaveella viettänyt, olisin siivonnut talon ja leiponut viikoksi sämpylää, esimerkiksi. Jotkut on tehokkaita ja tarttuu heti toimeen, itse olne enemmän sellaista tyyppiä, joka katselee pari viikkoa paperipinoa keittiön pöydällä ja aina miettii, että pitäisi tollekin jotain tehdä, sen sijaan että hoitaisi homman heti viidessä minuutissa.

Vierailija
568/653 |
10.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiskasin lähemmäs tunnin ja vieläkin riittää tiskejä.

Keittiö on karmeassa sotkussa edelleen.

Ei jaksa.

Ap

Vierailija
569/653 |
10.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei jaksa.

Ap

Kyllä jaksaa, ihmisestä löytyy yllättäviä voimavaroja, kunhan ei heti anna periksi. Siivoa tänään keittiötä vaikka vielä kolmen tunnin ajan, hyvä mieli siististä keittiöstä korvaa kyllä menetetyn ajan. Itse ajattelen, että pieni asia kerrallaan ei palvele näitä kaaoskämppiä, siisti nurkka tai piironginlaatikko ei edes sellasessa erotu. Ota urakkameininki, tee kesän aikana 3 tuntia päivässä, syksyllä näyttää jo eri kämpältä. Ja ajattele, että ihmiset ovat pystyneet isompiinkin asioihin, rakentaneet esim taloja. Masennuskin saattaa helpottaa, kun on tavoitteita, toimintaa ja onnistumisen tunteita.

Vierailija
570/653 |
10.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luonnekysymyksiä nuo ovat siisteys ja sotkuisuus,jos on terve ihminen. Silloin ,kun lapset olivat pieniä tai nuoria ja itse päivät olimme töissä. Kyllä koti oli siisti.Esim keittiön työtasoilla ei ole koskaan ollu muuta ,kuin kahvinkeitin, mikro, ja leivänpaahdin.Tyyliin vie mennessä,tuo tullessa asumme kahdessa tasossa. Syötyämme laitamme astiat saman tien huuhtasten koneeseen ja sipaistaan pöytä puhtaaksi samoin ruuanlaiton jälkeen työtaso siistiksi seuraavaa kertaa varten.

Mitä tulee likaisin vaateisiin,,ne tipautan suoraan koneeseen tai siivouskaappiin( ikinä meillä ei ole ollut kodinhoitohuonetta). Ylimääräisiä lehtiä ja ilmaisjakeluja/ mainoksia ei tule- kaikki on mukava lukea i padista ,samoin mainokset ,jos niitä tarvitsen.

Miksi ihmeesä säilyttäisin kotona vaatteita tai muuta tavaraa ,jota en ole vuosiin käyttänyt.Jos ei mene pian tori.fi sivuilla on oiva paikka musta jätesäkki ja roskis.Ah,kun on kevyt olo sen jälkeen. Ei sinne kotiin ole pakko ostaa sellaista tavaraa jota siellä on ennestään.

Toissapäivänä sipasin suuren olohuoneen ikkunan puhtaaksi ,kuusi pestävää pintaa ja eilen siirsin ruokapöydän tuleineen sivuun ja maton ulos tuulettumaan keittiöstä ja eteisestä.Sipasin parketin kostealla puhtaaksi,toisella liinalla kuivasin ja pääälle kiiltovaha,eikä mennyt kuin tunti ( 15 tunnin hereilläolost) .Ukko väitti että on kuin uusi huusholli. Ja eikun sauna päälle ja vihtomaan ( sen vihdan nappasin eilen lenkillä,kun kävin apteekissa ja matkan varrelle osui koivuja,ihan ison kaupungin laitamilla.Eikä minulla ikää ole 71 vuotta,mut silloin ruuhkavuosina jaksoi siivota vapaapäivänä koko kodin samana päivänä n 75neliö ikkunapesuinen muutaman kerran vuodessa klo 10.00-22.00 välisenä aikana ja lapset oli välillä kerhossa,päikkäreillä tai ulkona iästä riippuen.

Nykyisin niin helppoa ,kun ollaan kahdestaa puolison kanssa ja molemmat sisäsiistejä.

Vierailija
571/653 |
10.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, sinäkö niitä vaatteita roskiin viet?

Ei niin saa tehdä.

Joka puolella on esim. Uffin laatikoita.

Kaikista tyhmin oli työkaveri joka laittoi roskiin hyviä vaatteita kun on niin leuhka.

Katsoin että esim. työpaikan lähellä olisi ollut Uffin laatikko johon olisi voinut laittaa.

Mutta kun päätä ei pakota mikään.

Vierailija
572/653 |
10.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi vuorokauden tunnit ei riittäisi? Me siivottiin aamulla yhdessä keittiö puolison kanssa, kun oli ollut vieraita illalla. Pikaisesti laiteltiin kamat paikoilleen ja ennen klo 10 oltiin perheen kanssa ulkoilemassa. Sen jälkeen käytiin saunassa ja nyt menen unille. Unien jälkeen ripustan lakanat ja illalla heitän ne puhtaana sänkyyn. Lapset keräilee lelunsa laatikoihin, leluja on nykymittapuulla vähän mutta lapset sanoo että sopivasti. Meillä on pieni asunto ja vähän tavaraa, kyllä meillä on aina siistiä.

T. Eri

Vierailija
573/653 |
10.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus 577:lle .Minä vien roskiin,ja niitä ei ole paljon ,kun harkiten ostan.Ei muuten ole yhtään huono omatunto.

Vierailija
574/653 |
10.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aika poikki. Jaksan vain raahautua huoneesta toiseen.

Niin minäkin olin pari kuukautta sitten, nyt jaksan. Join kaksi pulloa rautavitamiinivalmistetta ja söin 100 tablettia Obsidan-rautalääkettä. En olisi uskonut, että minulla on raudanpuute, koska hb oli 144, mutta varastorautaa ei sitten ollutkaan! Nyt jaksan taas vaikka mitä. Kokeilepa sinäkin! (Ja minullakin on kolme kroonista sairautta ja paljon kaikkia muita lääkkeitä. )

Vierailija
575/653 |
10.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulisin laittamaan ap:n kodin kuntoo vaikka ilmaiseksi alta aikayksikön,mutta tiedän että huusholli olisi sama kaatopaikka muutamassa viikossa,niin ei kannata.

Kokemusta on. Ei nyt se ollut mikään kaatiskoti,mut juuri sinne päin.Muutaman kerran sipasin aivan buts blank siistiksi ja alle viikon oli sama sotku.Lopetin,nyt ovat itse kunnostautuneet ja välillä käy siivooja.

Vierailija
576/653 |
10.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei jaksa.

Ap

Kyllä jaksaa, ihmisestä löytyy yllättäviä voimavaroja, kunhan ei heti anna periksi. Siivoa tänään keittiötä vaikka vielä kolmen tunnin ajan, hyvä mieli siististä keittiöstä korvaa kyllä menetetyn ajan. Itse ajattelen, että pieni asia kerrallaan ei palvele näitä kaaoskämppiä, siisti nurkka tai piironginlaatikko ei edes sellasessa erotu. Ota urakkameininki, tee kesän aikana 3 tuntia päivässä, syksyllä näyttää jo eri kämpältä. Ja ajattele, että ihmiset ovat pystyneet isompiinkin asioihin, rakentaneet esim taloja. Masennuskin saattaa helpottaa, kun on tavoitteita, toimintaa ja onnistumisen tunteita.

No nyt taas jaksan tehdä jotakin. Hirvittävän vaikeaa tää on koska sotku on niin paha.

Vaikka joku paikka siistiytyisi, sotken päivässä kaiken uudestaan.

En vaan osaa pitää siisteyttä yllä enkä järjestystä.

Kaikki tippuu mihin sattuu ja jää tasoille.

Uupumuksen takia en sitten jaksa.

Joskus tiskauskin on ylivoimaista.

Vierailija
577/653 |
10.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei jaksa.

Ap

No nyt taas jaksan tehdä jotakin. Hirvittävän vaikeaa tää on koska sotku on niin paha.

Vaikka joku paikka siistiytyisi, sotken päivässä kaiken uudestaan.

En vaan osaa pitää siisteyttä yllä enkä järjestystä.

Kaikki tippuu mihin sattuu ja jää tasoille.

Uupumuksen takia en sitten jaksa.

Joskus tiskauskin on ylivoimaista.

Mitä jos vähentäisit tavaran ihan tai lähes minimiin, vaikka se kirpaisisikin? Siis esim. astiat tyyliin 2 mukia, 2 lasia, 2 lautasta jne., pyyhkeet ja vuodevaatteet kaksi kappaletta kutakin, ostat kotiin vain muutamaa ruoka-ainetta, et mitään erikoista ''tästä teen ehkä sitä ja tätä'' joka homehtuu jääkaappiin, et osta juomapulloja jotka jäävät kierimään ympäri roskiskaappia tai pöydille, jätät vaatteita sen verran että pärjäät viikon pesemättä pyykkiä mutta ei sen enempää, 1 huivi, 1 hanskat, muutama pari kenkiä, kaikki sisustustavara joka vaatisi pölyjen pyyhkimistä pois, huollettavia viherkasveja max 1-2, huonekalut, matot ja verhot joilla ei ole mitään pakollista funktiota pois jne jne. Oveen lappu ei mainoksia.

Jos tavaraa on todella vähän, sotkua ei voi syntyä hirveästi ja siivoaminen käy hyvin nopeasti.

Vierailija
578/653 |
10.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun 42 neliön kodissa teinin kanssa. Ei ole kaaoskämppä.

"Lapseni kuoli, tarvitsen tukea kuinka tästä selviää"

"No ei minun lapseni ainakaan ole kuollut"

Vierailija
579/653 |
10.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avaa ikkuna.

Heitä ikkunasta ulos kaikki paitsi nämä:

1 Sänky, 2 lakanaa, 2 pussilakanaa, 1 tyyny, 2 tyynyliinaa

1 ruokapöytä, 1 tuoli

2 lautasta, 2 mukia, 2 haarukkaa, 2 veistä, 2 lusikkaa

1 sohva

1 telkkari

1 kahvinkeitin

Jääkaapin sisältö, kuivaruoat, pakastimen sisältö

Passi, syntymätodistus, vuokrasopimus, lompakko

Kännykkä, laturi

Hammasharja, 2 pyyhettä, 2 käsipyyhettä

1 huonekasvi

Verhot joka ikkunaan

Opiskelukirjat mitä käytät vielä/työvaatteet

2 housut, 5 t-paitaa, 7 sukat, 5 alushousut, 2 rintsikat, 2 uikkaria, 5 pitkähihaista paitaa, talvitakki, kesätakki, 1 lenkkarit, 1 sandaalit, 1 talvikengät, 1 kumisaappaat

Lemmikkieläin ja sen tärkeimmät tavarat ja ruoat

1 sateenvarjo

Wc-paperi, 1 shampoo, 1 saippua, 1 suihkugeeli, 1 hoitoaine, lempimeikit, lempihajuvesi

10 valokuvaa

Kaiken muun paitsi nuo heität ikkunasta ulos!!!! Sitten asetat tavarat nätisti paikalleen, imuroit, peset lattiat ja pyyhit pölyt. Etkä tuo enää ryönää kotiisi!

Vierailija
580/653 |
10.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla perheenjäsenen kuolema söi toimintakyvyn muutamaksi vuodeksi. Mitään täyspaskaista törkyläävää ei syntynyt, mutta ennen siisti koti pursusi kaikkea (väärän kauden vaatteet viemättä kellariin, lukemattomia lehtiä, esipestyä tiskiä, puhtaat vaatteet narulla päiviä jne).

Kausivaatteet kaappiin, miten paljon niitä on, että pitää säilyttää kellarissa?

Lopeta lehtitilaukset ja hanki tiskikone niin ei tarvitse esipestä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kaksi