en jaksa tätä kaaoskämppää!
Valtavasti tavaraa ja vaatetta sekä paperisälää. En jaksa.
Voimia ei ole kuin äärimmäisen harvoin raivaamiseen.
Miten selvitä?
Kommentit (653)
Vierailija kirjoitti:
Tämä on siksi niin vaikea koska vaikka olisikin niin mieletön säkä että olisi joku jota pyytää apuun niin eihän sitä toinen ihminen millään osaa ja voi sanoa, päättää, toisen tavaroista ellei kyse ole jonkun edesmenneen tai laitokseen pysyvästi päätyneen hyvin iäkkään vanhuksen jutuista tai vaihtoehtoisesti todella pääkipeän hamsterin roskien ja sanomalehtien ja rikkinäisten vaatteiden kasoista.
Voihan sitä apua pyytää myös vaikka siihen roskien bientiin, silppurointiin, tavaroiden kuskaamisessa kierrätykseen ym. Näin ainakin itse auttaisin toisia. Tekisin sen mukaan, mitä toinen pyytää, en lähtisi arvostelemaan tarvitsetko 7 kylpypyyhettä vai et. Vaan kaapit putsattaisiin ja laitettaisiin sinne ne 7 kylpypyyhettä. Sitten taas swuravan hommaan jne.
Vierailija kirjoitti:
Onko lapsesi kuollut? Säästä hienoimmat/tärkeimmät, kaikkea ei tarvitse säästää.
Ei ole kuollut. Osan säästän muistona.
Toisaalta lapseni saa antaa ne omalle lapselleen joskus.
Itsellä lähtee siivous käyntiin, kun katson youtubesta siivousvideoita. Kuulostaa kummalliselta, mutta on huomattavasti mukavampaa siivota, kun samalla joku muukin siivoaa. Englanniksi löytyy enemmän, joitain myös suomeksi.
Youtuben decluttering-videot antaa aina pontta omaan tavaroiden raivaukseen. Jenkeillä tosin sitä tavaraa on yleensä aivan järkyttävä määrä ja vempaimia joka lähtöön. Yhdessäkin videossa oli jonkinlainen pyyhkeiden lämmityssäiliö, minkä se pisti kiertoon. Yllättävän monella on todella sekalainen mukikokoelma, mietin että eikö siellä ole niin suosittua hankkia tiettyä astiasarjaa kuten Suomessa :)
Vierailija kirjoitti:
Anna lelut muille lapsille!
Miksi hyväkuntoiset lelut pitäisi ilmaisena lahjoittaa pois? Ärsyttää kirppiksillä nämä, jotka huutelevat haluavansa jotain kallista tavaraa ilmaiseksi/kirppishinnoin. Eli odottavat jonkun ostavan 50€+ lelun ja se pitäisi sitten hyväkuntoisena myydä 1€ toisille tai antaa ilmaiseksi. Meillä lapset myyvät omat lelunsa kun eivät niillä leiki enää ja saavat siitä rahat.
Kun on jo fyysisesti niin huono ja kipeä olo, ei tahdo jaksaa.
Väsymys voi tulla milloin vaan.
Täällä sama, mutta yritän. Tavara vähemmäksi, raakasti pois vain. Vaatteet käyt läpi, säilytät vain tarpeellisen. Kevät siivous, nurkka nurkalta.
Jos oot terve niin revi lohtua siitä. 😊 Täällä liikkuminen särkylääkkeen turvin. Selkä rikki. Puhdas koti helpottaa ahdistusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna lelut muille lapsille!
Miksi hyväkuntoiset lelut pitäisi ilmaisena lahjoittaa pois? Ärsyttää kirppiksillä nämä, jotka huutelevat haluavansa jotain kallista tavaraa ilmaiseksi/kirppishinnoin. Eli odottavat jonkun ostavan 50€+ lelun ja se pitäisi sitten hyväkuntoisena myydä 1€ toisille tai antaa ilmaiseksi. Meillä lapset myyvät omat lelunsa kun eivät niillä leiki enää ja saavat siitä rahat.
Vähän ot, mutta minä en tykkää siitä tavasta, että myynti-ilmoituksiin tullaan huutelemaan omia tarjouksia, jos myyjä ei ole itse maininnut, että tarjouksiakin saa esittää. Minusta tällainen on yleistynyt viime aikoina ja se on ärsyttävää. Huutiksessakin jätän tietoisesti valitsematta osta heti-kohteissa sen ostaja saa esittää tarjouksen -täpän, mutta silti jotkut sitten laittavat kysymys-kohtaan, että tarjoan x euroa.
Eihön niitä leluja ole pakko myydä eurolla, mutta sitten niille on pakko ostaa säilytystilaa ja siinäpä vasta lelulle muodostuukin hintaa.
Jos ostatte tavaran sadaksi vuodeksi, miettikää tarkkaan, kuinka suuri varasto teillä on ja mitä kaikkea sinne mahtuu ja ei mahdu.
Olen aika poikki. Jaksan vain raahautua huoneesta toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Eihön niitä leluja ole pakko myydä eurolla, mutta sitten niille on pakko ostaa säilytystilaa ja siinäpä vasta lelulle muodostuukin hintaa.
Jos ostatte tavaran sadaksi vuodeksi, miettikää tarkkaan, kuinka suuri varasto teillä on ja mitä kaikkea sinne mahtuu ja ei mahdu.
Hyväkuntoisesta, siististä ja kaikki osat tallella lelusta, joka on uutena maksanut 40 e, pyydän yleensä 8-10 e, mikä on mielestäni ihan kohtuullinen hintapyyntö. Yleensä ostaja löytyy melko nopeasti, mutta välillä menee muutama kuukausi, mikä ei haittaa ollenkaan. Kaapissa on tilaa. En myy sitä eurolla saati anna ilmaiseksi ihmisille, jotka todennäköisesti ovat itse sitten myymässä lelua eteenpäin ja haluavat vain tehdä tiliä ilmaiseksi kerjäämillään tavaroilla.
Vieläkö raivaajia löytyy?
Itse olen saanut laitettua lasten pieniä kenkiä pois ja iso laatikollinen odottaa lähtöä vähänkäytettyyn. Pino papereita myös silppuroitu.
Vierailija kirjoitti:
1. Roskat roskiin.
2. Astiat keittiöön, pyykit koneeseen
3.Tavarat paikoilleen(kaikki ylimääräinen pois)
4. Imuroi ja pyyhi pinnat.
Lika ja epäjärjestys on eri asioita. Papereita on kivempi läpikäydä siistissä ympäristössä.
Parempi vaihtoehto:
1. Hyväksy sotku, opettele olemaan onnellinen ja nauti elämästäsi
Jostakin pitäisi saada energiaa. Itsellä ei sitä ole.
Heh, ammattijärjestäjän mainosaloitus.
T. amatöörijärjestäjä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä aina ihmettelen miten voi olla "kaaoskämppä"? Miten pieni asunto on ja montako asukasta/koiraa/kissaa?
Eihän sitä kaaosta voi tulla jos hoitaa huushollia edes vähän joka päivä. Tiskit koneeseen, pyykit pyykkikoriin/koneeseen, lehdet/paperit pinoon/laatikkoon/roskiin, lelut koreihin/lastenhuoneisiin, vaatteet kaappiin, ruuat heti syömisen jälkeen rasioihin/jääkaappiin/pakkaseen jos jotain jää - kattilan huuhtelu ja koneeseen, työtasojen siivous pari kertaa päivässä. Tuolla pääsee jo pitkälle.
Aina sitä näkee kuvia joissa on pyykkivuoria lattioilla ja kodinhoitohuoneissa mutta miksi?? Mä en vaan tajua miksi ne on siinä lattialla tai työtasolla. Ihan saa katsoa peiliin jos ei alkeellisimmistakaan hommista selviä. Meillä tehdään pitkää työpäivää, on 4 lasta ja silti perussiistiä aina.
Kyllä se on tuo vittupääenergia niin tehokasta, että sen voimin pitäisit vaikka koululuokallisen lapsia järjestyksessä, ja sata kilometria Siperian rataa kaupan päälle. Entä sitten? Kaikilla sitä ei ole tarpeeksi. On sen sijaan kaikenlaisia hidastimia, joista itsekin leuhkit, ettei sinulla ole aavistustakaan. Ja pidät sitä hienonakin?
Miksi normaalia ihmistä, joka ei kärsi nykyajan uusavuttomuudesta ja Facebook-tylsämielisyydestä, joka pitää paikat kodissaan simppelisti siisteinä, pidetään vittupäänä? Mä olen samaa lajia kirjoittajan kanssa: 3 lasta, eläimiä, työ ja vanhuksen omaishoitajuus, harrastuksia, lasten harrastuksia, kroonista sairauttakin, silti on koti siisti. Aina. En koe olevani vittupääenergikko syystä että meillä on siistiä :D Siistissä kodissa vain on mukavampaa kaikkien meidän elellä, eikä siisteyden ylläpitämiseen mene energiaa; toiminnot automatisoituneet kaikilla niin, ettei kaaosta synny koskaan. En käytä Facebookeja tai muita vastaavia, aikaa jää. Pidän miellyttävänä että joka päivä tehdään ruokaa yhdessä, syödään yhdessä, ulkoillaan porukalla, ja myös siivotaan yksissä tuumin. Jäljet korjataan, tiskit tiskataan, pyykit huolletaan, mitään ylimääräistä ei hankita eikä jätetä lojumaan minnekään. En ymmärrä miksi siisteydelle tarvitsisi uhrata ajatustakaan. Itsestäänselvää että on siistiä ja puhdasta. Ilman mitään himosiivousta.
Vierailija kirjoitti:
1. Roskat roskiin.
2. Astiat keittiöön, pyykit koneeseen
3.Tavarat paikoilleen(kaikki ylimääräinen pois)
4. Imuroi ja pyyhi pinnat.
Lika ja epäjärjestys on eri asioita. Papereita on kivempi läpikäydä siistissä ympäristössä.
En ole ap mutta mulla tavaroilla ei ole paikkaa, koska kaikki kaapit ja varastot ovat ääriään myöten täynnä eikä ole voimia käydä niitä läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä aina ihmettelen miten voi olla "kaaoskämppä"? Miten pieni asunto on ja montako asukasta/koiraa/kissaa?
Eihän sitä kaaosta voi tulla jos hoitaa huushollia edes vähän joka päivä. Tiskit koneeseen, pyykit pyykkikoriin/koneeseen, lehdet/paperit pinoon/laatikkoon/roskiin, lelut koreihin/lastenhuoneisiin, vaatteet kaappiin, ruuat heti syömisen jälkeen rasioihin/jääkaappiin/pakkaseen jos jotain jää - kattilan huuhtelu ja koneeseen, työtasojen siivous pari kertaa päivässä. Tuolla pääsee jo pitkälle.
Aina sitä näkee kuvia joissa on pyykkivuoria lattioilla ja kodinhoitohuoneissa mutta miksi?? Mä en vaan tajua miksi ne on siinä lattialla tai työtasolla. Ihan saa katsoa peiliin jos ei alkeellisimmistakaan hommista selviä. Meillä tehdään pitkää työpäivää, on 4 lasta ja silti perussiistiä aina.
Kyllä se on tuo vittupääenergia niin tehokasta, että sen voimin pitäisit vaikka koululuokallisen lapsia järjestyksessä, ja sata kilometria Siperian rataa kaupan päälle. Entä sitten? Kaikilla sitä ei ole tarpeeksi. On sen sijaan kaikenlaisia hidastimia, joista itsekin leuhkit, ettei sinulla ole aavistustakaan. Ja pidät sitä hienonakin?
Miksi normaalia ihmistä, joka ei kärsi nykyajan uusavuttomuudesta ja Facebook-tylsämielisyydestä, joka pitää paikat kodissaan simppelisti siisteinä, pidetään vittupäänä? Mä olen samaa lajia kirjoittajan kanssa: 3 lasta, eläimiä, työ ja vanhuksen omaishoitajuus, harrastuksia, lasten harrastuksia, kroonista sairauttakin, silti on koti siisti. Aina. En koe olevani vittupääenergikko syystä että meillä on siistiä :D Siistissä kodissa vain on mukavampaa kaikkien meidän elellä, eikä siisteyden ylläpitämiseen mene energiaa; toiminnot automatisoituneet kaikilla niin, ettei kaaosta synny koskaan. En käytä Facebookeja tai muita vastaavia, aikaa jää. Pidän miellyttävänä että joka päivä tehdään ruokaa yhdessä, syödään yhdessä, ulkoillaan porukalla, ja myös siivotaan yksissä tuumin. Jäljet korjataan, tiskit tiskataan, pyykit huolletaan, mitään ylimääräistä ei hankita eikä jätetä lojumaan minnekään. En ymmärrä miksi siisteydelle tarvitsisi uhrata ajatustakaan. Itsestäänselvää että on siistiä ja puhdasta. Ilman mitään himosiivousta.
Kiva sulle. Kaikilla ei mee kuitenkaan yhtä hyvin. Mulla esim on ahdh, masennus ja krooninen väsymysoireyhtymä (cfs) haastavan elämäntilanteen ohella ja kodin siisteyden ja järjestyksen ylläpitäminen ei onnistu ihan noin automaattisesti.
Tämä on siksi niin vaikea koska vaikka olisikin niin mieletön säkä että olisi joku jota pyytää apuun niin eihän sitä toinen ihminen millään osaa ja voi sanoa, päättää, toisen tavaroista ellei kyse ole jonkun edesmenneen tai laitokseen pysyvästi päätyneen hyvin iäkkään vanhuksen jutuista tai vaihtoehtoisesti todella pääkipeän hamsterin roskien ja sanomalehtien ja rikkinäisten vaatteiden kasoista.