Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

en jaksa tätä kaaoskämppää!

Vierailija
23.01.2018 |

Valtavasti tavaraa ja vaatetta sekä paperisälää. En jaksa.
Voimia ei ole kuin äärimmäisen harvoin raivaamiseen.
Miten selvitä?

Kommentit (653)

Vierailija
521/653 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttökelvottomien tavaroiden säilyttäminen ei ole mikään ekoteko. Jokainen hankittu tavara päätyy kaatikselle. Eli kannattaa tarkkaan harkita hankkiessa, luopuessa ei niinkään väliä.

On sen verran väliä, että itse kukin voisi opiskella edes kierrätyksen perusteet tuon "roskiin, roskiin, roskiin" -narinan sijasta. Se vähän hillitsee osteluintoakin, kun joutuu kuskailemaan jätteitään eri puolille kaupunkia.

Kyllä, mutta off topic. Voit varmaan avata oman keskustelun tai useamman aiheista kierrätys, ostolakko, ekologisuus.

Vierailija
522/653 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttökelvottomien tavaroiden säilyttäminen ei ole mikään ekoteko. Jokainen hankittu tavara päätyy kaatikselle. Eli kannattaa tarkkaan harkita hankkiessa, luopuessa ei niinkään väliä.

On sen verran väliä, että itse kukin voisi opiskella edes kierrätyksen perusteet tuon "roskiin, roskiin, roskiin" -narinan sijasta. Se vähän hillitsee osteluintoakin, kun joutuu kuskailemaan jätteitään eri puolille kaupunkia.

Kyllä, mutta off topic. Voit varmaan avata oman keskustelun tai useamman aiheista kierrätys, ostolakko, ekologisuus.

Tässä ollaan ihan aiheen ytimessä. Vastasin henkilölle, joka väitti jokaisen ostetun tavaran päätyvän kaatikselle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
523/653 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Konmari

Vierailija
524/653 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tuota Konmaria vielä kokeillut, mutta ehkä olisi aika. Alkaa turhauttamaan tämä jatkuva tavaroiden venkslaaminen edestakaisin, järjestely laatikosta toiseen ja kaapista toiseen. Pitää varmaan hyväksyä vihdoin, että ei tässä ihmeitä tapahdu ellen oikeasti hankkiudu neljäsosasta tavaroista eroon. Pieneen kolmioon ei vaan mahdu samanverran tavaraa kuin omakotitaloon.

Vierailija
525/653 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus säilytin kangaspalojakin, monta muovikassillista meni end of life-tekstiileihin.

Rikkinäisistä t-paidoista puhettakaan.

Vierailija
526/653 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kollegani jäi yli 10 v sitten äitiyslomalle. Samaan aikaan miehen isoäiti kuoli. He toivan koko mummon omaisuuden heille ja aloittivat myymisen.

Silloin kauppa kävi hyvin huutiksessa. Myivät huutiksessa kaikki huonekalut ja pientä silppua kirppiksillä. Kävivät koko kesän myymässä Hietsussa ja saivat todella paljon rahaa. Maksoivat putkiremontin niillä rahoilla.

Ekana tyhjensi mummon kodin, sitten myivät irtaimistoa, muuttivat heidän putkiremontin ajaksi mummon myynnissä olevaan kotiin. Ja koska tyhjensivät oman kotinsakin, tuli perkaus siinä samalla.

Juttelin työkaverin kanssa aiheesta vähän aikaa sitten. Sen urakan jälkeen ei ole pahemmin ostanut mitään ja lastenkin tarpeettomat kierrätetään tosi nopeasti.

Kunnon urakan kun tekee, vaikutus voi olla ikuinen.

Vierailija
527/653 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuta. Itse juuri myin asuntoni ja muuton yhteydessä heitin 25 isoa jätesäkillistä tavaraa/roskaa roskiin. Kolme isoa ikeakassillista vaatetta lähti kirppikselle/uffiin, pari siistiä huonekalua lahjoitin kierrätyskeskukseen. Maailman paras tunne aloittaa uudesa asunnossa käytännössä ilman yhtäkään turhaa tavaraa. 

Joo, näitä riittää. Luulee jotkut että mitä vaan voi heittää roskiin.

Ensin shoppaillaan ja sitten heitetään roskiin.

Eikö mitään tullut mieleen?

Lue uudestaan. Kirjoittaja ei kerro shoppailleensa juuri montaa tavaraa ja heittäneensä käyttökelpoista, uutta tavaraa roskiin. Et ilmeisesti usko (tai suostu näkemään omassa kodissasi), että säilytät kodissasi ihan kelpo.. roskaa?! Sitä löytyy kaikilta, joiltain enemmän joiltain vähemmän. Ihan silkkaa lumppua, turhaa paperia, risaa, rikkinäistä, käyttökelvotonta. Ja sen oikea paikka on roskis.

Esim. kirjat eivät välttämättä kelpaa mihinkään. Silloin niistä revitään kannet ja paperi menee roskiin - paperinkierrätysroskikseen. Seis! Ennen kuin huudat, että varmaan olisit voinut lahjoittaa kirjat jonnekin, niin eipä välttämättä. Ne kirjat voivat olla esimerkiksi 90-luvun tietokirjoja, auttamattomasti jo vanhentuneita alasta vähän riippuen. KUKAAN ei halua, KUKAAN ei tarvitse. Niiden paikka on roskiksessa.

Tai vaikkapa vanha, käytetty "kyllä tämä on vielä hyvä varalla olla" patja. Kulunut, muotoutunut, kerännyt hilsettä ja pölyä ja ties mitä. Säilytetty varastossa "kyllä tämä on vielä hyvä varalla olla". SEN PAIKKA ON ROSKISSA.

Pestyt ja säilötyt jugurttipurkit. Roskiin.

Haluatko lisää esimerkkejä?

Äskettäin löysin roskiksesta kelpo nuken, lasten vöitä, tyttöjen laukun.

Joku vaan heittää roskikseen.

Vierailija
528/653 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sääntö nro 1:

älä dyykkaa roskiksia ja tee "löytöjä"

Sallittu vain äärimmäisen köyhille ja akuuttiin tarpeeseen - ei varastoon, ellei omista varastoa. 

Vierailija
529/653 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tästä ketjusta! Sain siivottua omaa kotiani ja heitettyä roskiin vanhoja ruokatavaroita kaapin periltä ja kohta lähtee vessasta turhat purkit. Tästä tämä lähtee liikkeelle. Halit kaikille uupuneille raivaajille, ette ole yksin asian kanssa!

Vierailija
530/653 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä aina ihmettelen miten voi olla "kaaoskämppä"? Miten pieni asunto on ja montako asukasta/koiraa/kissaa?

Eihän sitä kaaosta voi tulla jos hoitaa huushollia edes vähän joka päivä. Tiskit koneeseen, pyykit pyykkikoriin/koneeseen, lehdet/paperit pinoon/laatikkoon/roskiin, lelut koreihin/lastenhuoneisiin, vaatteet kaappiin, ruuat heti syömisen jälkeen rasioihin/jääkaappiin/pakkaseen jos jotain jää - kattilan huuhtelu ja koneeseen, työtasojen siivous pari kertaa päivässä. Tuolla pääsee jo pitkälle.

Aina sitä näkee kuvia joissa on pyykkivuoria lattioilla ja kodinhoitohuoneissa mutta miksi?? Mä en vaan tajua miksi ne on siinä lattialla tai työtasolla. Ihan saa katsoa peiliin jos ei alkeellisimmistakaan hommista selviä. Meillä tehdään pitkää työpäivää, on 4 lasta ja silti perussiistiä aina.

Minulla perheenjäsenen kuolema söi toimintakyvyn muutamaksi vuodeksi. Mitään täyspaskaista törkyläävää ei syntynyt, mutta ennen siisti koti pursusi kaikkea (väärän kauden vaatteet viemättä kellariin, lukemattomia lehtiä, esipestyä tiskiä, puhtaat vaatteet narulla päiviä jne).

Meillä tuo on ihan normaalia. Kyllä jokapäivä tiskit hoidetaan,pyyhitään pöydät ja tasot,järjestellään ja viedään roskat mutta silti välillä pyykit pursuaa,pitäisi viedä sitä sun tätä varastoon ja pyykit voi olla narulla pari päivää jos ei ole kerennyt tai jaksanut niitä laittaa. Kotitöihin menee jokapäivä vähintään tunti,mutta silti ei koskaan ole täydellistä. Tosin miehellä ja mulla molemmilla ADHD. Minulle on yhtä vaikeaa ymmärtää,miten joku pitää kodin aina siistinä. Yritetään kyllä, mutta tämä on paras mihin pystytään. Jos on töissä rai opiskellessa lisästressiä ja työtä,voi olla vieläkin sotkuisempaa. Ei riitä paukut kaikkeen.

Mulla on ihana miniä, mutta ADHD diagnoosi, heillä on kaaoskämppä. Tällainen ihminen ei vain pysty. Joskus kyllä, kun väsyn siihen kaaokseen, kun lapsenlapseni asuvat tässä ympäristössä, mietin, että onko osa lapsuuden kodin hygieniakäsitystä ja laiskuutta.

Tavara- ja kaiken maailman säläkasat ovat varmaan ADHD:tä.

Vierailija
531/653 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on iso Ok-talo ja tottakai sitä kamaa oli kertynyt.

Sain sitten hirveen raivaamisvimman, tilattiin roskalava ja sinne roudattiin kaikki risat, vanhat ja muuten vaan tarpeettomat tavarat.

Oli se aika kallis, 450€, mutta hyötyyn nähden kuitenkin edullinen.

mun vanhemmilla oli 2 lavaa samaan hintaan ja maalla... ja ainakin 1-2 pitäs vielä hommata..

meillä auttoi muutto, ja se ettei tässä uudessa kämpässä ole vaatehuonetta!! ja onneksi on 3 lasta jolle pitää järjestää synttäreitä, niin tulee pakosta siivottua.. ja facebookin ryhmiä missä porukka kyselee miten järjestellän kämppää, niin itseen aina iskee hirvee siivousvimma... jos on taas siistiä, edes hetken verran! missä päin ap asut? mä ammatiltani olisi ammattijärjestelijä, (tarttisin harjoitusta) (...ja minä olin se pienenä joka serkunkin sekaisen kirjahyllyn järjestin.. kun en voinut sitä epäjärjestystä kauaa katsoa..!) (ja jos kuitenkin joskus harkitsisin alanvaihtoa!)  jos en olisi lastenhoitaja, varmalla vakkari kaupungin palkalla!

Vierailija
532/653 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun pk-seudulla vastauksena ylläolevalle.

Vierailija
533/653 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä aina ihmettelen miten voi olla "kaaoskämppä"? Miten pieni asunto on ja montako asukasta/koiraa/kissaa?

Eihän sitä kaaosta voi tulla jos hoitaa huushollia edes vähän joka päivä. Tiskit koneeseen, pyykit pyykkikoriin/koneeseen, lehdet/paperit pinoon/laatikkoon/roskiin, lelut koreihin/lastenhuoneisiin, vaatteet kaappiin, ruuat heti syömisen jälkeen rasioihin/jääkaappiin/pakkaseen jos jotain jää - kattilan huuhtelu ja koneeseen, työtasojen siivous pari kertaa päivässä. Tuolla pääsee jo pitkälle.

Aina sitä näkee kuvia joissa on pyykkivuoria lattioilla ja kodinhoitohuoneissa mutta miksi?? Mä en vaan tajua miksi ne on siinä lattialla tai työtasolla. Ihan saa katsoa peiliin jos ei alkeellisimmistakaan hommista selviä. Meillä tehdään pitkää työpäivää, on 4 lasta ja silti perussiistiä aina.

Tervetuloa mun kämppään. 31 neliön yksiö, jossa asutaan minä ja 2 lasta. Ei vaan ole sitä tilaa. Kylpyhyoneessa ei oo yhtään kaappia tai hyllyä, kaikki on pinottu laatikoihin seinän viereen. Asuintilassakaan ei oo sitä tilaa mihin laittaa säilytystilaa, kun täällä on kuitenkin 2 sänkyä, ruokapöytä ja sohva. Yksi seinä on kaappeja, jotka on tungettu niin täyteen kuin mahtuu, vaatteiden, pyyhkeiden yms lisäksi niissä on lasten lelut, kirjat ja mun kirjoja, mutta silti se tila loppuu.

Vierailija
534/653 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tervetuloa mun kämppään. 31 neliön yksiö, jossa asutaan minä ja 2 lasta. Ei vaan ole sitä tilaa. Kylpyhyoneessa ei oo yhtään kaappia tai hyllyä, kaikki on pinottu laatikoihin seinän viereen. Asuintilassakaan ei oo sitä tilaa mihin laittaa säilytystilaa, kun täällä on kuitenkin 2 sänkyä, ruokapöytä ja sohva. Yksi seinä on kaappeja, jotka on tungettu niin täyteen kuin mahtuu, vaatteiden, pyyhkeiden yms lisäksi niissä on lasten lelut, kirjat ja mun kirjoja, mutta silti se tila loppuu.

Vaihtakaa sängyt sellaisiin, joiden alla on säilytyslaatikot tai rakentakaa parvi / ostakaa kerrossänky, jonka alle mahtuu tavaraa tai toinen sänky. Jos huonekorkeus on hyvä, kannattaa hyödyntää joka seinän yläreuna. Oven yläpuolella on aina tyhjä hyllytila, lisää vain laudan. Ruokapöydän alle säilytystila.

Sänkyjen sijaan voi olla myös futonit, jotka nostetaan seinälle päiväksi ja näin vapautuu valtavasti tilaa. Onko parveketta, häkkivarastoa ja onko ne hyödynnetty?

Tämän lisäksi pitää karsia kaikki turha tavaroista pois. Ja se on merkittävä asia.

Vierailija
535/653 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No esim. jos lapsen sairauden vuoksi on jatkuvasti huolta, paperitöitä, käyntejä viikoittain jonnekin jne. niin pyykkivuori lattialla ei tunnukaan enää niin isolta jutulta. Toki aina siisti koti olisi ihana juttu, mutta täytyy priorisoida, jotta jaksaa.

Vierailija
536/653 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No esim. jos lapsen sairauden vuoksi on jatkuvasti huolta, paperitöitä, käyntejä viikoittain jonnekin jne. niin pyykkivuori lattialla ei tunnukaan enää niin isolta jutulta. Toki aina siisti koti olisi ihana juttu, mutta täytyy priorisoida, jotta jaksaa.

Kuka mitenkin.

Kun on paljon huolia koti ja siivous on ainoat asiat mitä voin itse hallita. Meillä on kroonisesti sairas lapsi, on ambulanssikeikkoja öisin, vuosia jolloin ei ole uskallettu nukkua ollenkaan, rahahuolia, mun sairaus jne.

Mitä enemmän ongelmia sitä siistimpi  koti.

ed

Vierailija
537/653 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaat elämänvaiheet ovat verottaneet voimia täälläkin ja siivous/raivaus on vaan usein jäänyt tekemättä. Se kuitenkin vaivaa takaraivossa koko ajan. En ostele mitään, mutta en juurikaan ole saanut myöskään hävitettyä mitään. Nyt kuitenkin hermostuin kaikkeen stressiin, ja koska tiedän tavaroiden läpikäymisen ja turhien roinien hävittämisen helpottavan stressiä, olen alkanut tuumasta toimeen.

Olen luonnostaan aamuvirkku, joten olen käyttänyt alkukevään valoisat viikonloppuaamut tähän tarkoitukseen. Kävin läpi yhden vaatekaapin, josta löytyi kolme kassillista vaatteita kierrätykseen ja silti kaappiin jäi aivan riittävästi tavaraa.

Suurin tavarapaheeni on kuitenkin paperitavara, jota on aivan älytön määrä. Kaikki vanhat opiskelumateriaalit, vanhat laskut, kaikenmaailman vakuutus- ja liittymäsopimukset, jotka on irtisanottukin ajat sitten. Mitään näistä papereista en ole kuunaan tarvinnut, joten olen päättänyt käydä niiden kimppuun. Koska minulla on jostain syystä kieroutunut suhde papereihin, olen viikonloppuaamuisin kuvannut (kyllä, näin hullu voi joku olla...!) näitä turhia papereita. Aamuisin saa luonnonvalossa teräviä kuvia. Tämä on sellaista hommaa, josta ei lähde ääntä, joten sitä voi rauhassa tehdä häiritsemättä nukkuvia perheenjäseniä. Kuvaamisen jälkeen siirrän paperit silppuripinoon ja silppuan sitten kun muut ovat heränneet, jolloin voi taas tehdä metelöiviä hommia. Tiedän, että tuollainen sata vuotta vanhojen laskujen ym. valokuvaaminen on sairasta, mutta en pysty hävittämään niitä muuten. Kun niitä tärkeitä tietojahan voi vaikka joskus tarvita... XD

Samaten kuvasin nuo kiertoon menevät vaatteetkin. No, jos se helpottaa luopumista niin mikäs siinä, mutta ei se taida ihan tervettä olla... ;)

Mietin kyllä, että kehtaako tätä edes tunnustaa, mutta josko se olisi ratkaisu jollekin toisellekin.

Vierailija
538/653 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi luopua lapseni tavaroista. Jotkut vaatteet olis menossa myyntiin ja osa leluista.

Leluja ja lelujen osia on valtavasti.

Nyt päätin että annan ilmaiseksi joitain taloustavaroita ja arvokkaammat myyn.

Ap

Vierailija
539/653 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna lelut muille lapsille!

Vierailija
540/653 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lapsesi kuollut? Säästä hienoimmat/tärkeimmät, kaikkea ei tarvitse säästää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kolme