Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kansalaisaloite: sektio kaikille sen haluaville

Vierailija
22.01.2018 |

Minusta on järkyttävää pakottaa naiset synnyttämään alakautta.
Pahimmillaan vauvan henki on vaarassa ja äiti saa kolmannen asteen repeämät, jotka vaikuttavat koko loppuelämään.
Sektiossakin on omat riskinsä, mutta oikeastaan riskit sektiossa ja alasynnytyksessä ovat fifty fifty.
Naisia painostetaan tekemään lapsia, mutta itse en aio moiseen ryhtyä ennenkuin on varmaa että saan halutessani suunnitellun sektion.

Kehitysapu ja Unicef kampanjoivat tyttöjen ympärileikkauksia vastaan, niin minäkin.
Siksi minusta on suorastaan sairasta että naisen voi pakottaa tekemään jotain sellaista, missä vauriot alakerrassa ovat suunnilleen samaa luokkas kuin silpomisessa.
Miten on, laittaisitko nimesi aloitteeseen?

Kansalaisaloite: sektio kaikille sen haluaville

Vaihtoehdot

Kommentit (192)

Vierailija
121/192 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seuraavaksi rintojen kohotus tai silikonit valtion piikkiin kun imetys pilaa rinnat?

Miten joku voi verrata rupsahtaneita rintoja perseen repeämiseen? Eikä imetys kaikilla pilaa rintoja. Esmes minulla ei. Hyvät tissit on vieläkin :)

Vierailija
122/192 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sektio on yhteiskunnalle paljon kalliimpaa. Turha sitä on tehdä terveelle, jollei ole siihen perusteluita. Kyllä lapsen eteen pitää nähdä vähän vaivaa ja alatie synnytys on hyvin perusteltua, siitä toipuu nopeammin kun sektiosta, siitä hyötyy molemmat, äiti ja lapsi, se vaikuttaa positiivisesti kiintymyksen muodostamiseen. Olen kokenut molemmat ja ihan turhaa pelkäätte synnytystä, se on maailman luonnollisinta. Ja repeytymiä voi ennaltaehkäistä kun ei ota epiduraalia. Miettikää että sektiossa leikataan poikki koko poikittainen vatsalihas ja sen kuntouttaminen ja leikkauksesta toipuminen kestää sen vuoden, eikä vuodenkaan jälkeen välttämättä tunto palaudu arven kohdalle normaalisti.

Kertokaa synnyttämättömälle miten se epiduraali lisää repeytymisen riskiä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/192 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sektio on yhteiskunnalle paljon kalliimpaa. Turha sitä on tehdä terveelle, jollei ole siihen perusteluita. Kyllä lapsen eteen pitää nähdä vähän vaivaa ja alatie synnytys on hyvin perusteltua, siitä toipuu nopeammin kun sektiosta, siitä hyötyy molemmat, äiti ja lapsi, se vaikuttaa positiivisesti kiintymyksen muodostamiseen. Olen kokenut molemmat ja ihan turhaa pelkäätte synnytystä, se on maailman luonnollisinta. Ja repeytymiä voi ennaltaehkäistä kun ei ota epiduraalia. Miettikää että sektiossa leikataan poikki koko poikittainen vatsalihas ja sen kuntouttaminen ja leikkauksesta toipuminen kestää sen vuoden, eikä vuodenkaan jälkeen välttämättä tunto palaudu arven kohdalle normaalisti.

Kertokaa synnyttämättömälle miten se epiduraali lisää repeytymisen riskiä?

Siitä luki tuolla jo aiemmin.

Vierailija
124/192 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen kokenut molemmat. Sektion jälkeen tarvitsin kerran kipulääkettä ja sillä selvä. Synnytys taas oli pelkkää tuskaa ja olin kipeä kuukausia. Ei ikinä enää alateitse, olkoon kuinka luonnollista vaan. Vauvaakin on helpompi hoitaa kun on fyysisesti toimintakykyinen.

Vierailija
125/192 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei haittaa tai kiinnosta, jos joku haluaa synnyttää sektiolla. Ihan sama. En kuitenkaan laita nimeäni jokaiseen maailman aloitteeseen, jotka minulle ovat käytännössä "ihan sama", koska muuten niitä joutuisi koko ajan kirjoittelemaan. Siksi vastasin tähän "ei".

Vierailija
126/192 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä kommentteja lukiessa tulee kyllä sellainen kuva, että aika monet saavat jo sektion jos kokevat sen tarvitsevansa. Eikö tilanne ole siis ihan hyvä.

Vierailija
127/192 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä kommentteja lukiessa tulee kyllä sellainen kuva, että aika monet saavat jo sektion jos kokevat sen tarvitsevansa. Eikö tilanne ole siis ihan hyvä.

Mutta hyvä että kaikki ei sitä saa ilman että ammattilaisen kanssa joutuvat punnitsemaan vaihtoehtoja koska alatiesynnytyksen riskit ovat kuitenkin pienemmät.

Lähde: terveyskirjasto

Yleisimmät keisarileikkauksen haitat ovat tulehdukset ja verenvuoto. Merkittävän verenhukan riski on kolminkertainen verrattuna alatiesynnytykseen, ja verenhukasta johtuvan kohdunpoiston vaara on keisarileikkauksen yhteydessä kuusinkertainen. Riski kuolla

Vierailija
128/192 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta hyvä että kaikki ei sitä saa ilman että ammattilaisen kanssa joutuvat punnitsemaan vaihtoehtoja koska alatiesynnytyksen riskit ovat kuitenkin pienemmät.

Lähde: terveyskirjasto

Yleisimmät keisarileikkauksen haitat ovat tulehdukset ja verenvuoto. Merkittävän verenhukan riski on kolminkertainen verrattuna alatiesynnytykseen, ja verenhukasta johtuvan kohdunpoiston vaara on keisarileikkauksen yhteydessä kuusinkertainen. Riski kuolla

Katkesi kesken, jatkuu...

. Riski kuolla keuhkoveritulppaan (ks. «Keuhkoveritulppa (keuhkoembolia)»4) on alatiesynnytykeen nähden 26-kertainen ja kohtutulehduksen vaara 15-kertainen ennaltaehkäisevästä antibioottihoidosta huolimatta. Näistä luvuista huolimatta keisarileikkaus on keskimäärin varsin turvallinen.

Keisarileikkaus lisää seuraavan raskauden riskejä varsinkin istukkaongelmien vuoksi. Keisarileikkaus voi lisätä ongelmia seuraavan raskauden alkamisen suhteen (raskaus ei ala yhtä nopeasti), ja joidenkin tutkimusten mukaan myös keskenmenon ja kohdunulkoisen raskauden riski voi lisääntyä. Istukan kiinnittymishäiriöt (ks. «Etinen istukka»5 ja «Istukan ennenaikainen irtoaminen»6) lisääntyvät seuraavissa raskauksissa.

Suunnitellulla keisarileikkauksella syntyneen lapsen sopeutuminen kohdunulkoiseen elämään käynnistyy hitaammin. Leikkauksella syntyneellä lapsella voi olla enemmän hengitysvaikeuksia ja alttiutta allergiaan ja astmaan.

Vierailija
129/192 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sektio on yhteiskunnalle huomattavasti kalliimpaa kuin alatiesynnytys. Tarvitaan leikkaussali, anestesialääkäri, anestesiahoitaja, 2 leikkaussalihoitajaa, leikkaava gynekologi, kätilö. Vuodeosastolla oltava kunnes voi ison vatsaleikkauksen jälkeen kotiutua. Veritulppariski (jopa hengenvaarallisen keuhkoveritulpan riski) monninkertaistuu leikkauksessa, kun raskauden aikana veren hyytymisjärjestelmä toimii muutenkin poikkeavasti, ja leikkaus aktivoi sen. Haavatulehdukset riskinä. Vatsan lihasten diastaasi eli erkaneminen pysyvästi toisistaan voi tuottaa ison tyrän joka sitten taas pitää leikata jossain vaiheessa. Vatsaonteloon muodostuu kiinnikkeitä, jotka voivat vaikeuttaa myöhempiä leikkauksia ja aiheuttaa jopa ns.kiinnike-ileuksen eli suolen tukkeuman joka on myös vaarallinen ja vaatii leikkauksen.

Vauva ei tutustu äidin bakteerikantaan kun ei kulje synnytyskanavan läpi (tästä onkin jo puhuttu täällä). Seurauksena astmaa ja allergioita. Lisäksi vauvan keuhkoihin jää nestettä ja sektiovauvat narisee hengittäessään kun keuhkot eivät mekaanisesti puristu tyhjiksi synnytyskanavassa. Muita riskejä en vauvalle kyllä sektiosta keksi.

Eli minun mielestäni jokainen saa vaatia sektiota ihan vapaasti, mutta ehdottomasti lääketieteellisesti perusteeton leikkaus on maksettava itse yksityisellä. Toivottavasti pian perustetaan yksityinen synnytyssairaala, jossa jokaisella on oma anestesialääkäri, gynekologi ja sektiotiimi 24/7 käytettävissä, eikä se hidasta oikeiden hätätilapotilaiden hoitoa.

t.anestesialääkäri

Vierailija
130/192 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sektio on yhteiskunnalle huomattavasti kalliimpaa kuin alatiesynnytys. Tarvitaan leikkaussali, anestesialääkäri, anestesiahoitaja, 2 leikkaussalihoitajaa, leikkaava gynekologi, kätilö. Vuodeosastolla oltava kunnes voi ison vatsaleikkauksen jälkeen kotiutua. Veritulppariski (jopa hengenvaarallisen keuhkoveritulpan riski) monninkertaistuu leikkauksessa, kun raskauden aikana veren hyytymisjärjestelmä toimii muutenkin poikkeavasti, ja leikkaus aktivoi sen. Haavatulehdukset riskinä. Vatsan lihasten diastaasi eli erkaneminen pysyvästi toisistaan voi tuottaa ison tyrän joka sitten taas pitää leikata jossain vaiheessa. Vatsaonteloon muodostuu kiinnikkeitä, jotka voivat vaikeuttaa myöhempiä leikkauksia ja aiheuttaa jopa ns.kiinnike-ileuksen eli suolen tukkeuman joka on myös vaarallinen ja vaatii leikkauksen.

Vauva ei tutustu äidin bakteerikantaan kun ei kulje synnytyskanavan läpi (tästä onkin jo puhuttu täällä). Seurauksena astmaa ja allergioita. Lisäksi vauvan keuhkoihin jää nestettä ja sektiovauvat narisee hengittäessään kun keuhkot eivät mekaanisesti puristu tyhjiksi synnytyskanavassa. Muita riskejä en vauvalle kyllä sektiosta keksi.

Eli minun mielestäni jokainen saa vaatia sektiota ihan vapaasti, mutta ehdottomasti lääketieteellisesti perusteeton leikkaus on maksettava itse yksityisellä. Toivottavasti pian perustetaan yksityinen synnytyssairaala, jossa jokaisella on oma anestesialääkäri, gynekologi ja sektiotiimi 24/7 käytettävissä, eikä se hidasta oikeiden hätätilapotilaiden hoitoa.

t.anestesialääkäri

Otan kantaa vain tuohon vuodeosastolla oloon; itseäni ärsytti suunnattomasti se sairaalassa kökkiminen. Olisin ollut sektion jälkeen valmis lähtemään kotiin seuraavana päivänä, mutta pakko oli jumittaa neljä päivää ihan turhan takia. Se nyt vaan oli joku typerä sääntö. Lääkärit voisivat muistaa että potilaatkin ovat yksilöitä.

Vierailija
131/192 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisin sitä että synnytysvalmennusta parannettaisiin ja jokaisella synnyttäjällä olisi oikeus doulaan joka luo suhteen synnyttäjään jo vaikka raskauden ensi metreillä ☺️

Ei mua ainakaan kiinnostaisi tutustua johonkin muijaan vain siksi, että olen raskaana. Mun tuurillani just joku ituhippi joka tyrkyttää luomusynnytystä ja kivunlievitykseen jotain kristalleja ja kuukiviä.

Vierailija
132/192 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisin sitä että synnytysvalmennusta parannettaisiin ja jokaisella synnyttäjällä olisi oikeus doulaan joka luo suhteen synnyttäjään jo vaikka raskauden ensi metreillä ☺️

Ei mua ainakaan kiinnostaisi tutustua johonkin muijaan vain siksi, että olen raskaana. Mun tuurillani just joku ituhippi joka tyrkyttää luomusynnytystä ja kivunlievitykseen jotain kristalleja ja kuukiviä.

Tuossahan oli ehdotettu että olisi oikeus, ei pakko.

Vierailija
133/192 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t.anestesialääkäri

Otan kantaa vain tuohon vuodeosastolla oloon; itseäni ärsytti suunnattomasti se sairaalassa kökkiminen. Olisin ollut sektion jälkeen valmis lähtemään kotiin seuraavana päivänä, mutta pakko oli jumittaa neljä päivää ihan turhan takia. Se nyt vaan oli joku typerä sääntö. Lääkärit voisivat muistaa että potilaatkin ovat yksilöitä.

Ymmärsin tuosta että heti leikkauksen jälkeen veritulppariski on niin suuri ja myös haavan tukehtumisriski, että tästä syystä pitää olla tarkkailussa jonkin aikaa. Näin ollen heti leikkauksen jälkeisellä kunnolla ei siksi ole niin merkitystä, vaan mahdollisilla seurauksilla. Saatoin myös ymmärtää väärin.

Vierailija
134/192 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t.anestesialääkäri

Ymmärsin tuosta että heti leikkauksen jälkeen veritulppariski on niin suuri ja myös haavan tukehtumisriski, että tästä syystä pitää olla tarkkailussa jonkin aikaa. Näin ollen heti leikkauksen jälkeisellä kunnolla ei siksi ole niin merkitystä, vaan mahdollisilla seurauksilla. Saatoin myös ymmärtää väärin.

Oikein olet ymmärtänyt.

t.anestesialääkäri

Vierailija
135/192 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko hulluja? Sektio on iso vatsan alueen leikkaus, jossa on lukuisia komplikaatioriskejä verenvuodosta veritulppaan. Sektio nostaa myös kohdun repeämän riskiä seuraavassa raskaudessa ja synnytyksessä. Vatsan alueen leikkauksissa arpikudokseen voi kasvaa kivuliaita kiinnikkeitä, joista haittaa myöhemmin. Puhumattakaan anestesian riskeistä. Alatiesynnytys puolestaan on asia, johon naisen keho on luotu. Ei synnyttäminen mukavuudeltaan piknikiä voita, mut järki käteen - en ikinä suostuisi sektioon ellei vauvan tai oma henkikulta olisi siitä kiinni. Näin synnyttäneenä voin sanoa.

Lisäksi - luuletteko että kaikkiin ihmisten "mutku mä haluun" hullutuksiin suostutaan tuosta noin vaan? Vai luuletko aloitteen tekijä oikeasti, että tämä asia voidaan päättää eduskunnassa torkkupeitoissa maaten ilman alan asiantuntijoiden siunausta ja vahvaa näyttöön perustuvaa tutkimusta?

Vierailija
136/192 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän ihmisiä, jotka ovat käyneet synnyttämässä ulkomailla. Lapsen tekeminen/saaminen on AINA itsekäs teko (Suomessa), miksei nainen saisi olla itsekäs? Minä tulen ensin, sen jälkeen vasta ihmiseksi tuloa aloitteleva lapseni kohdussa. Minun alapääni, minun seksielämäni. Revetkää ja ottakaa mahdolliset traumaattiset kokemukset niin halutessanne. Itse en ikipäivänä synnyttäisi alateitse. Mielelläni maksaisin myös siitä.

Vierailija
137/192 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai sektio pitäisi halutessaan saada. Mitä kustannuksiin tulee, niin mielestäni Yhdysvaltojen malli on tähän fiksuin. Jos haluaa sektion, niin sektiokulut maksetaan omasta pussista. Olettaen siis, että alatiesynnytys olisi mahdollinen. Itse olisin hyvinkin valmis maksamaan tuon summan siitä, että saan sektion, eikä tarvitse alakautta synnyttää. En ole vielä synnyttänyt ja haaveissa olisi lapsi viiden vuoden sisään. Silti synnyttäminen on ehkä pahin pelkoni ja haluaisin vältellä sitä ihan viimeiseen asti.

En kyllä jaksa ymmärtää näitä perusteluja "pitäähän sen lapsen eteen nähdä vähän vaivaa", ai, sekö ei ole vaivannäköä, että kantaa lasta sisällään 9kk? Ja sen jälkeen huolehtii lapsesta lopun elämän? Fyysinen kipu on sellainen, jota nykyisellä lääketieteellä voidaan minimoida ja onkin jännää, että synnytys on edelleen asia, jonka on "hyväksyttyä" aiheuttaa kipua ja jonka kuuluukin olla kivuliasta. On jotenkin sairasta, kuinka ihmisten itsemääräämisoikeutta halutaan rajoittaa ja taputetaan vain päätä ja sanotaan "kyllä se siitä". Jos myöhemmin kuolee veritulppaan (jonka riski on minimaalisen pieni) niin sitten oma vika, kun valitsi sektion. Riskit on tiedetty, samoin kuin lasta tehdessä tiedetään, että lapsi voi syntyä vammaisena tai kuolleenakin.

Ja meidän äitimme synnytti kaikki 4 lastaan sektiolla, koska kaikki olimme melko isokokoisia vauvoja. 20-30 vuotta myöhemmin ja kaikki olemme edelleen pysyneet terveinä. Autoimmuunisairaudet ovat todella harvinaisia, eikä välttämättä sektiolla ole tähän osaa eikä arpaa.

Vierailija
138/192 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten ap ja muut jotka kannattavat tätä tulevat seuraavaksi ulisemaan Av:lle kun veroja ja sairaalamaksuja pitää maksaa enemmän koska kaikille halukkaille sektio

Vierailija
139/192 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sektio on iso leikkaus, siihen liittyy paljon riskejä. Sektio on varmasti mukavampi synnytyshetkellä, mutta sen ei pitäisi olla ainoa kriteeri, jonka perusteella synnytystapa valitaan. Lyhyt tiivistelmä aiheeseen liittyvästä väitöskirjasta ja itse väikkäri, mikäli aihe kiinnostaa:

http://www.terve.fi/synnytys/76884-alatiesynnytys-turvallisinta-keisari…

https://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/96742/AnnalesD1119Pallasmaa…

Vierailija
140/192 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin: Sakot kaikille sitä haluaville

Sinkkumies

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän seitsemän