Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kansalaisaloite: sektio kaikille sen haluaville

Vierailija
22.01.2018 |

Minusta on järkyttävää pakottaa naiset synnyttämään alakautta.
Pahimmillaan vauvan henki on vaarassa ja äiti saa kolmannen asteen repeämät, jotka vaikuttavat koko loppuelämään.
Sektiossakin on omat riskinsä, mutta oikeastaan riskit sektiossa ja alasynnytyksessä ovat fifty fifty.
Naisia painostetaan tekemään lapsia, mutta itse en aio moiseen ryhtyä ennenkuin on varmaa että saan halutessani suunnitellun sektion.

Kehitysapu ja Unicef kampanjoivat tyttöjen ympärileikkauksia vastaan, niin minäkin.
Siksi minusta on suorastaan sairasta että naisen voi pakottaa tekemään jotain sellaista, missä vauriot alakerrassa ovat suunnilleen samaa luokkas kuin silpomisessa.
Miten on, laittaisitko nimesi aloitteeseen?

Kansalaisaloite: sektio kaikille sen haluaville

Vaihtoehdot

Kommentit (192)

Vierailija
181/192 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En käsitä miten olisi muilta pois jos kaikki sektion tahtovat sen saisivat.

Ei-ääniä taitavat laittaa ne jotka ovat jo revenneet ja haluavat kaikille saman kohtalon.

Ei se muilta ole pois kuin siltä syntyvältä lapselta! Lapsi saa luonnollisessa synnytyksessä vahvan immuunisuojan äidiltään ja samaa ei pystytä sektiossa tarjoamaan. Sektiolla syntyvillä lapsilla on tämän vuoksi suurempi alttius sairastua koko elämänsä ajan sekä erittäin paljon kohonnut riski saada autoimmuunitauteja.

Ota selvää asioista ennen kuin ehdottelet vastuuttomia. Ihminen, joka haluaa sektion vain oman mukavuutensa vuoksi ei ansaitse lapsia ollenkaan. Kelvoton vanhemmaksi.

Ensimmäinen lapseni syntyi alateitse, terve kuin mikä. Toinen oli varpaat edellä tulossa, oli hätäsektio, hänellä on vaikka mitä terveyshuolia. Allergiaa, astmaa, suolistosairauksia jne.  Kipu kummassakin samaa luokkaa. Valitsisin normaalisynnytyksen, jos vielä saisin lapsen.

Vierailija
182/192 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vain sivuhuomiona, vaihtoehtojakin on. Äitini on synnyttänyt kaikki lapsensa alapääsynnytyksellä, kuitenkin niin että ennen h-hetkeä on tehty pieni ylimääräinen viilto alapäähän tuomaan lisätilaa. Näin synnytys sujuu ongelmitta eikä tämän ompeleminenkaan ole suuri homma suunniteltuna.

Muistelisin että toimenpide täytyy maksaa osittain itse, mutta uskon itse tekeväni juuri näin jos joskus synnytåän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/192 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan vain sivuhuomiona, vaihtoehtojakin on. Äitini on synnyttänyt kaikki lapsensa alapääsynnytyksellä, kuitenkin niin että ennen h-hetkeä on tehty pieni ylimääräinen viilto alapäähän tuomaan lisätilaa. Näin synnytys sujuu ongelmitta eikä tämän ompeleminenkaan ole suuri homma suunniteltuna.

Muistelisin että toimenpide täytyy maksaa osittain itse, mutta uskon itse tekeväni juuri näin jos joskus synnytåän.

Jos tarkoitat välilihan leikkausta, se tehdään niin tarvittaessa. Tilanteen mukaan katsotaan synnytyksen edetessä onko tälle tarvetta.

Vierailija
184/192 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuota pientä ylimääräistä viiltoa kutsutaan episiotomiaksi. Laajuudeltaan se vastaa toisen asteen repeämää (eli lantionpohjan lihaksia menee poikki) paitsi että repeämä paranee nopeammin kuin saksilla tehty leikkaus.

WHO suosittelee, ettei rutiininomaista episiotomiaa tehtäisi. Aika moni sen kieltää synnytystoiveissaan. Mutta jos se tehdään, ei siitä maksaa tarvitse.

Vierailija
185/192 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi kallista "hoitoa", jolla ei ole mitään tieteellisesti todistettua tehoa pitäisi kustantaa julkisin verovaroin.

Rikkaat menkööt yksityiselle.

Vierailija
186/192 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu naisesta ja vauvasta ja on tapauskohtaista kumpi on parempi tapa. Kuitenkin se voisi olla myös perheen itsensä päätettävissä eikä vain lääkärin tai hoitohenkilökunnan.

Vierailija
187/192 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuota pientä ylimääräistä viiltoa kutsutaan episiotomiaksi. Laajuudeltaan se vastaa toisen asteen repeämää (eli lantionpohjan lihaksia menee poikki) paitsi että repeämä paranee nopeammin kuin saksilla tehty leikkaus.

WHO suosittelee, ettei rutiininomaista episiotomiaa tehtäisi. Aika moni sen kieltää synnytystoiveissaan. Mutta jos se tehdään, ei siitä maksaa tarvitse.

Tätä en tiennytkään. Olen kuitenkin ymmärtänyt että hänen synnytyksensä oli erittäin helppo ja kivuton, toki voi johtua muustakin. Ainoa artikkeli minkä löysin aiheesta oli tämä, missä vahvistetaan tuo että toimenpidettä ei suositella kaikille. Kuitenkin jos pelkää pahoja repeytymiä, uskoisin ihan maalaisjärjellä että tämä vaihtoehto olisi pienempi paha :-) 

https://www.vau.fi/synnytys/synnytykseen-valmistautuminen/valilihan-lei…

Vierailija
188/192 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näen työssäni ne kaikki kaameimmat pieleen menneiden SEKTIOIDEN komplikaatiot. Ja siis kyseessä ovat yleensä suunnitellut sektiot, harvemmin hätäsektiot. Nämä ovat niitä tilanteita joissa äiti on saanut toimenpiteen jälkeen aivoinfarktin tai hapenpuutteesta aivovaurion, aivojen laskimotromboosin tai keuhkoembolian joka johti elvytykseen, leikkaushaavasta yleisinfektion ja sen jälkeen kärsinyt kaikkien elinten vauriosta ja saanut sen takia myös aivovaurion. Jep jep... sittenhän nämäkin komplikaatiot ovat somasti kaikkien synnyttäjien saatavilla. Ja minun hoitooni tulevat siis ne jotka jäävät henkiin, kuka enemmän ja kuka vähemmän vammautuneena. Kuolleet sitten erikseen.

Henkilökohtaisesti ottaisin kuitenkin mieluummin repeämän alapäähän kuin aivovaurion.

Kannattaa myös muistaa että jos sektioluvut lähtevät nousuun, myös suomalainen äitiyskuolleisuus lähtee nousuun. Vaikka suunniteltu sektio on sinänsä turvallinen toimenpide, kaikkiin leikkauksiin liittyy kuolleisuusriskinsä. Mitä enemmän näitä leikkauksia tehdään, sitä enemmän on kuolemiakin. Tämä on ihan matemaattinen ja tilastollinen fakta. Se komplikaatio ja kuolema osuu väistämättä jonkun kohdalle.

Asiaa!

Vierailija
189/192 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä en tiennytkään. Olen kuitenkin ymmärtänyt että hänen synnytyksensä oli erittäin helppo ja kivuton, toki voi johtua muustakin. Ainoa artikkeli minkä löysin aiheesta oli tämä, missä vahvistetaan tuo että toimenpidettä ei suositella kaikille. Kuitenkin jos pelkää pahoja repeytymiä, uskoisin ihan maalaisjärjellä että tämä vaihtoehto olisi pienempi paha :-) 

https://www.vau.fi/synnytys/synnytykseen-valmistautuminen/valilihan-lei…

Episiotomia ei millään lailla suojaa repeämältä. Päinvastoin. Jos episiotomia repeää lisää, se yleensä aiheuttaa erittäin pahat vammat.

Vierailija
190/192 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on järkyttävää pakottaa naiset synnyttämään alakautta.

Pahimmillaan vauvan henki on vaarassa ja äiti saa kolmannen asteen repeämät, jotka vaikuttavat koko loppuelämään.

Sektiossakin on omat riskinsä, mutta oikeastaan riskit sektiossa ja alasynnytyksessä ovat fifty fifty.

Naisia painostetaan tekemään lapsia, mutta itse en aio moiseen ryhtyä ennenkuin on varmaa että saan halutessani suunnitellun sektion.

Kehitysapu ja Unicef kampanjoivat tyttöjen ympärileikkauksia vastaan, niin minäkin.

Siksi minusta on suorastaan sairasta että naisen voi pakottaa tekemään jotain sellaista, missä vauriot alakerrassa ovat suunnilleen samaa luokkas kuin silpomisessa.

Miten on, laittaisitko nimesi aloitteeseen?

Voi luoja mistä näitä torvia sikiää... naisen elimistö on tehty synnyttämistä varten jos et ap sellaista sattunut tajuamaan. Jos ihmisen syntyminen olisi tarkoitus tapahtua sektiolla, vatsassa olisi varmaan jonkinlainen reikä josta vauva otettaisiin ulos.

Vierailija
191/192 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
192/192 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu naisesta ja vauvasta ja on tapauskohtaista kumpi on parempi tapa. Kuitenkin se voisi olla myös perheen itsensä päätettävissä eikä vain lääkärin tai hoitohenkilökunnan.

Kyllähän ääritapauksessa tehdään näitä suunniteltuja sektioita, mutta kyllä tämä mielestäni on sellainen asia että ammattilaisen mielipiteen kuuluukin ratkaista. En vieläkään ymmärrä miten varsinkaan ensisynnyttäjällä voisi olla asiasta mielipidettä kun ei ole kokenut kumpaakaan. Jos on tämänkin keskustelun lukenut niin on monta kertaa tullut ilmi että alatiesynnytys on pääsääntöisesti turvallisempi ja parempi niin lapselle kun äidille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kuusi