Kansalaisaloite: sektio kaikille sen haluaville
Minusta on järkyttävää pakottaa naiset synnyttämään alakautta.
Pahimmillaan vauvan henki on vaarassa ja äiti saa kolmannen asteen repeämät, jotka vaikuttavat koko loppuelämään.
Sektiossakin on omat riskinsä, mutta oikeastaan riskit sektiossa ja alasynnytyksessä ovat fifty fifty.
Naisia painostetaan tekemään lapsia, mutta itse en aio moiseen ryhtyä ennenkuin on varmaa että saan halutessani suunnitellun sektion.
Kehitysapu ja Unicef kampanjoivat tyttöjen ympärileikkauksia vastaan, niin minäkin.
Siksi minusta on suorastaan sairasta että naisen voi pakottaa tekemään jotain sellaista, missä vauriot alakerrassa ovat suunnilleen samaa luokkas kuin silpomisessa.
Miten on, laittaisitko nimesi aloitteeseen?
Kommentit (192)
En allekirjoittaisi. Olen saanut kahdesti sektion yksinkertaisesti sanomalla etten suostu synnyttämään alateitse. Uskoisin, että ne jotka sen todella haluavat sen myös saavat. Sektio on iso vatsan alueen leikkaus, ja maksaa myös paljon..
Vierailija kirjoitti:
Aivan yksilöllistä sopiiko alatiesynnytys vai sektio paremmin. Turha sitä vertailla oman kapeakatseisen kokemuksen perusteella.
Tsemppasin itseni synnytyspelon läpi kätilöiden ja neuvolan tuella. Piti tulla sopivan kokoinen lapsi ja aivan turhaa lantiota kuvailla odottajan pään sisäisten pelkojen takia. Maratonsynnytys sitten päättyi kiireelliseen sektioon, kun olikin isompi vauva ja virhetarjonnassa. Ja hups napanuorakin kaulan ympärillä. Lopuksi vaan leviteltiin käsiä, että ei voi koskaan tietää miten synnytys etenee.
Edelleen olen yleisesti alatiesynnytyksen kannalla, mutta laittaisin nimeni paperiin, koska synnyttäjiä ei kohdella yksilöinä vaan kaikkien hoito menee tilastojen mukaan. Kukaan ei ota lopuksi vastuuta tapahtumista vaan sanotaan, että voivoi...
olet nolo. Juuri tuo on ollut yksilönä kohtelua, tilannetta on seurattu ja tehty lopulta se päätös mikä on turvannut sinun ja lapsesi terveyden. Kaikkialla maailmassa näin ei ole ja äidit ja vauvat jopa kuolevat synnytyksiin
Vierailija kirjoitti:
En allekirjoittaisi. Olen saanut kahdesti sektion yksinkertaisesti sanomalla etten suostu synnyttämään alateitse. Uskoisin, että ne jotka sen todella haluavat sen myös saavat. Sektio on iso vatsan alueen leikkaus, ja maksaa myös paljon..
Niin että sulla on oikeus sektioon, muilla ei? Oletpa reilu.
miten sektion suosiminen vaikuttaa ihmisen evoluutioon, oletteko yhtään miettineet asiaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan yksilöllistä sopiiko alatiesynnytys vai sektio paremmin. Turha sitä vertailla oman kapeakatseisen kokemuksen perusteella.
Tsemppasin itseni synnytyspelon läpi kätilöiden ja neuvolan tuella. Piti tulla sopivan kokoinen lapsi ja aivan turhaa lantiota kuvailla odottajan pään sisäisten pelkojen takia. Maratonsynnytys sitten päättyi kiireelliseen sektioon, kun olikin isompi vauva ja virhetarjonnassa. Ja hups napanuorakin kaulan ympärillä. Lopuksi vaan leviteltiin käsiä, että ei voi koskaan tietää miten synnytys etenee.
Edelleen olen yleisesti alatiesynnytyksen kannalla, mutta laittaisin nimeni paperiin, koska synnyttäjiä ei kohdella yksilöinä vaan kaikkien hoito menee tilastojen mukaan. Kukaan ei ota lopuksi vastuuta tapahtumista vaan sanotaan, että voivoi...
olet nolo. Juuri tuo on ollut yksilönä kohtelua, tilannetta on seurattu ja tehty lopulta se päätös mikä on turvannut sinun ja lapsesi terveyden. Kaikkialla maailmassa näin ei ole ja äidit ja vauvat jopa kuolevat synnytyksiin
Se riski on kannettava. Ei sille mitään mahda.
Vierailija kirjoitti:
miten sektion suosiminen vaikuttaa ihmisen evoluutioon, oletteko yhtään miettineet asiaa?
Ei yhtään mitenkään. Mitä horiset?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaisena tyhmänä tietämättömänä miehenä haluasin tietää että miten alatiesynnytyksessä vauva saa jonkun ”rokotteen” tai suojan tauteja vastaan? Kun se vaan tulee ulos siitä samasta aukosta mihin itse lykin vehjettäni vähän väliä. Sivistäkää minua.
Lyhyesti, kohdussa vauva on steriili eli sillä ei ole vielä luontaista omaa mikrobikantaa. Kun synnytyksessä vauva kulkee äidin synnytyskanavan läpi, altistuu vauva äidin mikrobikannalle, joka toisaalta toimii "alkusiemenenä", jotta vauvalla alkaa kehittyä oma normaalifloora eli mikrobikanta, toisaalta äidiltä saatu mikrobikanta alkaa sparraamaan lapsen kehittyvää vastustuskykyä vähentäen allergioiden todennäköisyyttä.
No äkkiäkös sitä mikrobikantaa ottaa äidin toosasta ja hieroo vauvaan. Sitäpaitsi eikö se välittömästi synnytyksen jälkeen ala altistumaan kaikennäköisille mikrobeille, tuskin se niin nopeasti ehtii kehittämään mitään vastustuskykyä millekkään.
Ratkaisevaa on se, mitä mikrobeja vauva kohtaa ensimmäiseksi. Alateitse syntyvä kohtaa ensin emättimen bakteerikannan, jossa on suotuisia maitohappobakteereita. Ensimmäiset bakteerit alkavat välittömästi vallata lapsen limakalvoja ja suolistoa, ja saavat etulyöntiaseman mikrobien välisessä taistelussa elintilasta. Sektiolapsi joutuukin ensin kosketuksiin ilmassa ja iholla olevien haitallisten mikrobien kanssa, ja maitohappobakteerit jäävät niiden jalkoihin. Tähän voidaan vaikuttaa antamalla sektiolapselle välittömästi syntyessä suotuisaa bakteerikantaa.
Itse en halunnut enkä haluaisi sektiota, mutta jokaisella halukkaalla pitäisi olla oikeus ostaa sellainen. Yksityinen sektiosairaala olis hyvä. Sehän työllistää samalla. Jos kerran Suomessa on näin paljon ihmisiä, jotka ovat valmiita ostamaan kalliin tuotteen, on ihme, ettei sellaista myydä? Tietenkään perusteettomat sektiot ei kuulu julkiselle puolelle.
En todellakaan laittaisi!
Naurettava ajatuskin, että kirurgisia toimenpiteitä voisivat asiakkaat mennä tilaamaan tuosta vaan, ja vielä verovaroilla! Jos kaikkea luonnollista aletaan välttelemään ja pelkäämään, niin mihin vedetään raja? Mitä muita leikkauksia ihmiset saisivat tuon jälkeen vaatia ihan vaan koska siltä tuntuu? Ja ottakaa vastatessanne huomioon, että tälläkin hetkellä esim. syöpäpotilaita ja monia muita potilaita kuolee, koska hoitoon pääsy viivästyy jonojen takia.
Vaikka olenkin turhia sektioita vastaan (ja selvennetään nyt vielä kovapäisemmille, että olen ehdottomasti hyvän kivunlievityksen ja synnytyksen kunnollisen jälkihoidon puolesta!), niin ehkä kompromissina voisin kannattaa äitien oikeutta mennä halutessaan (omilla rahoilla) yksityiselle puolelle sektioon, kunhan siinäkin ajateltaisiin ensisijaisesti vauvan etua, eikä sitä, millaisesta p****sta äiti ja iskä tykkäävät.
Maailmassa on muutenkin ihan liikaa ihmisiä, ja minusta tämä on erittäin hyvä tapa vähentää väestönkasvua. On hienoa ja tässä maailmantilassa myös luonnollista, että naiset alkavat välttelemään lisääntymistä. Sitä ei pidä korjata keinotekoisesti, vaan antaa luonnon tehdä tehtävänsä. Edelleen miljoonat naiset ovat valmiita synnyttämään, joten on kaikkien etu, että ne ketkä eivät ole, jättävät lapset tekemättä.
P.S. Törkeää edes vitsillä verrata ympärileikkausta synnytykseen! Toivottavasti ymmärrät hakea tietoa asioista, ja sen jälkeen häpeät syvästi!
Vierailija kirjoitti:
Tää on ihan yhtä looginen vaatimus kuin että "mä haluan että rakennetaan metroverkko ulottumaan mun kotiovelle kun en halua käyttää bussia tai omaa autoa".
Ymmärrätkö mitä on sektion todelliset kustannukset? Alatiesynnytys, ongelmaton: noin 1 460 euroa. Keisarinleikkaus, ei-komplisoitunut: noin 2500 euroa. Keisarinleikkaus, komplisoitunut: noin 4 200 euroa
Joten, maksatko itse tuon erotuksen?
Jos ei ole valmis synnyttämään, ei kannata lasta hankkia. Voin vain kuvitella mitä muita estoja tällä äidillä tulisi olemaan. Lisäksi lääketieteellinen ymmärtäminen ei taida olla vahvinta alaasi koska et ymmärrä leikkauksen riskejä.
👆🏼👏🏼👏🏼👏🏼
Yllättävän moni haluaa vain maata, kun lapsi naplataan mahasta ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En käsitä miten olisi muilta pois jos kaikki sektion tahtovat sen saisivat.
Ei-ääniä taitavat laittaa ne jotka ovat jo revenneet ja haluavat kaikille saman kohtalon.Ei se muilta ole pois kuin siltä syntyvältä lapselta! Lapsi saa luonnollisessa synnytyksessä vahvan immuunisuojan äidiltään ja samaa ei pystytä sektiossa tarjoamaan. Sektiolla syntyvillä lapsilla on tämän vuoksi suurempi alttius sairastua koko elämänsä ajan sekä erittäin paljon kohonnut riski saada autoimmuunitauteja.
Ota selvää asioista ennen kuin ehdottelet vastuuttomia. Ihminen, joka haluaa sektion vain oman mukavuutensa vuoksi ei ansaitse lapsia ollenkaan. Kelvoton vanhemmaksi.
Just joo. Ota itse selvää asioista ennen kuin kiihkoilet luomusynnytyksestäsi. Ei tullut mieleen, että ehkä se äiti haluaa sektion juurikin sen LAPSEN takia? Sektiossa vauva ei voi esim. jäädä jumiin tai vammautua hapenpuutteen takia. Sairastuu sektion takia ja vitut. Revi sinä p*llusi. Minä en. Ja terveitä ovat kaikki lapseni.
Eikös tämä nyt ole vähän ristiriitainen kommentti kun lasta niin ajatellaan että oikein isolla pitää kirjoittaa, mutta kuitenkin loppuun olet kirjoittanut tuosta repeämisestä sen verran tiukkasanaisesti, että se vaikuttaa minusta olevan kommentin pointti.
Vierailija kirjoitti:
Mikään avoleikkaus ei KOSKAAN ole riskitön. Ja sektio on yksi suurimpia avoleikkauksia joita nykyisin tehdään, suuri osa muista leikkauksista hoidetaan tähystyksellä aina kun se on mahdollista. Mutta joillekin se pimpsan säilyminen "entisellään" tuntuu olevan tärkeintä (vaikka tekopyhästi vedotaan lapsen turvallisuuteen ym. - kuulostaahan se tietysti paremmalta kuin pelkkä pinnallinen turhamaisuus). Muistakaa sitten, että kyllä ne paikat joka tapauksessa väljenee ja löystyy kun kropan alaosalle tulee painoa ja peräpukamiakin ilmestyy usein ihan pelkästään sen raskauden takia, ei synnytykseen liittyen. Niistäkään ei välttämättä pääse eroon ilman lisätoimenpiteitä.
Inhottavaa vähättelyä. Minä ja moni muu sektiota haluava ei pelkää pillun ulkonäön puolesta. Pelätään mm,
alakerran invaliditeettia mm. sitä, että repeän peräsuoleen saakka ja pidätyskyy menee.
Kyllä, mutta siten että sektio pitäisi maksaa itse silloin kun ei ole muuta perustetta kuin pelkkä oma halu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään avoleikkaus ei KOSKAAN ole riskitön. Ja sektio on yksi suurimpia avoleikkauksia joita nykyisin tehdään, suuri osa muista leikkauksista hoidetaan tähystyksellä aina kun se on mahdollista. Mutta joillekin se pimpsan säilyminen "entisellään" tuntuu olevan tärkeintä (vaikka tekopyhästi vedotaan lapsen turvallisuuteen ym. - kuulostaahan se tietysti paremmalta kuin pelkkä pinnallinen turhamaisuus). Muistakaa sitten, että kyllä ne paikat joka tapauksessa väljenee ja löystyy kun kropan alaosalle tulee painoa ja peräpukamiakin ilmestyy usein ihan pelkästään sen raskauden takia, ei synnytykseen liittyen. Niistäkään ei välttämättä pääse eroon ilman lisätoimenpiteitä.
Inhottavaa vähättelyä. Minä ja moni muu sektiota haluava ei pelkää pillun ulkonäön puolesta. Pelätään mm,
alakerran invaliditeettia mm. sitä, että repeän peräsuoleen saakka ja pidätyskyy menee.
Aika harvinaista tuo kuvaamasi repeäminen kuitenkin on, pieniä repeämiä tottakai tulee useammin. Etkö pelkää sektion jälkeistä toipumisaikaa ja sen mahdollisia komplikaatioita? Pidätyskyky yleensä johtuu lantionpohjanlihaksista ja niitä pystyy harjoittaa kohtuu yksinkertaisesti.
Alatiesynnytyksessä ei kuitenkaan ole mitenkään epänormaalia että säästyy repeämiltä ja leikkaukselta ja synnytyksen jälkeen pystyy hyvinkin toimimaan lähes samantien normaalisti.
En ole siis vastaamasi kommentin kirjoittaja, olisihan tuon voinut vähän erisävyyn kirjoittaa.
Taas tämä sama hullu sektiojankkaaja.
Voin laittaa kansalaisaloitteen pystyy mt-hoidon hankkimisesta hänelle.
Vierailija kirjoitti:
Itse en halunnut enkä haluaisi sektiota, mutta jokaisella halukkaalla pitäisi olla oikeus ostaa sellainen. Yksityinen sektiosairaala olis hyvä. Sehän työllistää samalla. Jos kerran Suomessa on näin paljon ihmisiä, jotka ovat valmiita ostamaan kalliin tuotteen, on ihme, ettei sellaista myydä? Tietenkään perusteettomat sektiot ei kuulu julkiselle puolelle.
Ei ole noin paljoa, tämä on vaan sitä astroturffausta.
Täällä on tällainen sektiohullu, joka on aloittanut monta kymmentä ketjua samasta aiheesta. Kirjoittaa itse suurimman osan puoltavista kommenteista ja peukuttelee viestejä kymmeniä/ellei satoja kertoja putkeen.
Pakkomielle mikä pakkomielle.
Vierailija kirjoitti:
81 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
:D Vuoden? Toivuin sektiosta kahdessa viikossa. Samoihin aikoihin alateitse synnyttänyt serkkuni ei pystynyt istumaan vielä lapsensa ristiäisissäkään. Siinä vertailukohtaa.
Niin. Sinulla meni vuosi. Ei tarkoita että kaikilla menisi. Ja juu, istumaannousut onnistui alle kuukausi sektiosta. Seksiä harrastin tasan viikon päästä leikkauksesta. Viisi päivää sektion jälkee imuroin, pesin lattiat ja lenkitin koirat. Ei verenvuotoa, ei repeytymiä. Suosittelen :)
Lenkitit koirat?? Minulta kiellettiin ekan kuukauden ajan koiran lenkittäminen, koska jokin äkkinäinen liike olisi voinut vahingoittaa leikkausarven toipumista.
Jaa. Ei minulta kielletty mitään. Suositeltiin parin viikon lepoa, mutta koska olin täysin kunnossa, en nähnyt syytä siihen. Meillä oli silloin kolme koiraa, vein lenkille seuraavana päivänä kun pääsin sairaalasta. Ainoa vaiva oli se, kun yksi niitti vatsassani jäi pikkuhousuihini kiinni. Senkin sain irti.
Sä et siis vaivautunut edes kuuntelemaan/lukemaan ohjeita? Sektion jälkeen saa joka sairaalasta ohjeet ja painavat nostelut ym. kielletään. Onneksi ei käynyt mitään, sillä muiden vikahan se olis ollut. Miksi eivät kertoneet, ettei sektio olekaan vaaraton.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on järkyttävää pakottaa naiset synnyttämään alakautta.
Pahimmillaan vauvan henki on vaarassa ja äiti saa kolmannen asteen repeämät, jotka vaikuttavat koko loppuelämään.
Sektiossakin on omat riskinsä, mutta oikeastaan riskit sektiossa ja alasynnytyksessä ovat fifty fifty.
Naisia painostetaan tekemään lapsia, mutta itse en aio moiseen ryhtyä ennenkuin on varmaa että saan halutessani suunnitellun sektion.Kehitysapu ja Unicef kampanjoivat tyttöjen ympärileikkauksia vastaan, niin minäkin.
Siksi minusta on suorastaan sairasta että naisen voi pakottaa tekemään jotain sellaista, missä vauriot alakerrassa ovat suunnilleen samaa luokkas kuin silpomisessa.
Miten on, laittaisitko nimesi aloitteeseen?
Suomessa naista ei pakoteta tekemään lapsia. Jos et halua synnyttää lasta niin älä hankkiudu raskaaksi.
Taitaa olla poliisin aloitus, pohdin ;)