Kansalaisaloite: sektio kaikille sen haluaville
Minusta on järkyttävää pakottaa naiset synnyttämään alakautta.
Pahimmillaan vauvan henki on vaarassa ja äiti saa kolmannen asteen repeämät, jotka vaikuttavat koko loppuelämään.
Sektiossakin on omat riskinsä, mutta oikeastaan riskit sektiossa ja alasynnytyksessä ovat fifty fifty.
Naisia painostetaan tekemään lapsia, mutta itse en aio moiseen ryhtyä ennenkuin on varmaa että saan halutessani suunnitellun sektion.
Kehitysapu ja Unicef kampanjoivat tyttöjen ympärileikkauksia vastaan, niin minäkin.
Siksi minusta on suorastaan sairasta että naisen voi pakottaa tekemään jotain sellaista, missä vauriot alakerrassa ovat suunnilleen samaa luokkas kuin silpomisessa.
Miten on, laittaisitko nimesi aloitteeseen?
Kommentit (192)
Vierailija kirjoitti:
Tällaisena tyhmänä tietämättömänä miehenä haluasin tietää että miten alatiesynnytyksessä vauva saa jonkun ”rokotteen” tai suojan tauteja vastaan? Kun se vaan tulee ulos siitä samasta aukosta mihin itse lykin vehjettäni vähän väliä. Sivistäkää minua.
Lyhyesti, kohdussa vauva on steriili eli sillä ei ole vielä luontaista omaa mikrobikantaa. Kun synnytyksessä vauva kulkee äidin synnytyskanavan läpi, altistuu vauva äidin mikrobikannalle, joka toisaalta toimii "alkusiemenenä", jotta vauvalla alkaa kehittyä oma normaalifloora eli mikrobikanta, toisaalta äidiltä saatu mikrobikanta alkaa sparraamaan lapsen kehittyvää vastustuskykyä vähentäen allergioiden todennäköisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Itse synnytin molemmat lapseni suunnitellulla sektiolla. :)
Jos samaan aikaan tulee sisään äiti(
useampia äitejä) joiden tila vaatii hätäsektion muuttuu suunniteltu sektio helposti alatiesynnytykseksi. Kokemusta tästä on ihan pääkaupunkiseudulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan yksilöllistä sopiiko alatiesynnytys vai sektio paremmin. Turha sitä vertailla oman kapeakatseisen kokemuksen perusteella.
Tsemppasin itseni synnytyspelon läpi kätilöiden ja neuvolan tuella. Piti tulla sopivan kokoinen lapsi ja aivan turhaa lantiota kuvailla odottajan pään sisäisten pelkojen takia. Maratonsynnytys sitten päättyi kiireelliseen sektioon, kun olikin isompi vauva ja virhetarjonnassa. Ja hups napanuorakin kaulan ympärillä. Lopuksi vaan leviteltiin käsiä, että ei voi koskaan tietää miten synnytys etenee.
Edelleen olen yleisesti alatiesynnytyksen kannalla, mutta laittaisin nimeni paperiin, koska synnyttäjiä ei kohdella yksilöinä vaan kaikkien hoito menee tilastojen mukaan. Kukaan ei ota lopuksi vastuuta tapahtumista vaan sanotaan, että voivoi...
Ikävää että sinulle kävi näin. Ja olen samaa mieltä siitä että toisille ei alatiesynnytys sovi, mutta kuka tätä on parempi arvioimaan kun lääkärit ja muutenkin asiantuntijat.
Eihän synnytyksessä mikään ole varmaa, vaikka olisi suunniteltu sektio niin vauva voi keksiä tulla ennen sovittua aikaa. Ei tässä asiassa kukaan voi antaa 100% varmuutta suuntaan tai toiseen edes nykypäivänä.
Olisiko tuossa synnytyssairaaloiden ja neuvoloiden välillä eroa, koska itse ainakin koin että minut otettiin yksilönä huomioon ja kuunneltiin. Toki tähän ehkä vaikutti se ettei minulla ollut oikein ollut ajatusta ennalta mitä haluan vaan enemmän tilanteen ja fiiliksen mukaan mentiin.
Jos äidille on luvattu sektio, se tehdään vaikka vauva päättäisi syntyä ennen sovittua sektiopäivää. Varmistin tämän kun olin raskaana.
Lähinnä tarkoitin sitä jos vauva tulee yhtäkkiä niin kovalla vauhdilla ettei sektioon ehdi. Vai eikö tämä ole mahdollista? Kyllä useimmissa tapauksissa varmasti nuo suunnitellut sektiot tehdään sovitun mukaan.
Minut leikannut lääkäri kertoi, että nopeimmillaan hän on kiireellisessä tapauksessa leikannut vauvan ulos kahdessakymmenessä sekunnissa. Eli en oikein usko, että yksikään lapsi tupsahtaisi pihalle ennen kuin sektiosta ehditään tekemään, jos se on kerran luvattu.
No ei hätäsektioon todellakaan lähdetä ilman lääketieteellistä syytä vain siksi, että synnyttäjä haluaa. Yleensa jos synnytys käynnistyy ennen sovittua sektioaikaa, ei niin kiire ole ettei leikata voisi tunnin sisällä jos se on luvattu.
? Enhän väittänytkään että hätäsektioon mentäisiin synnyttäjän halun takia. Vastasin kysymykseen voiko se lapsi syntyä ennen kuin sektioon ehditään. Lukutaitoa, ystävä hyvä.
Vierailija kirjoitti:
En käsitä miten olisi muilta pois jos kaikki sektion tahtovat sen saisivat.
Ei-ääniä taitavat laittaa ne jotka ovat jo revenneet ja haluavat kaikille saman kohtalon.
Kallista puuhaa, verovaroista, sikäli olisi sinultakin pois. Vai luulitko että kirurgit leikkaa halvalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
useampia äitejä) joiden tila vaatii hätäsektion muuttuu suunniteltu sektio helposti alatiesynnytykseksi. Kokemusta tästä on ihan pääkaupunkiseudulta.
En ole koskaan kuullut että kenellekään olisi käynyt noin. Jos sektio on luvattu, sektio tehdään. Fakta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaisena tyhmänä tietämättömänä miehenä haluasin tietää että miten alatiesynnytyksessä vauva saa jonkun ”rokotteen” tai suojan tauteja vastaan? Kun se vaan tulee ulos siitä samasta aukosta mihin itse lykin vehjettäni vähän väliä. Sivistäkää minua.
Lyhyesti, kohdussa vauva on steriili eli sillä ei ole vielä luontaista omaa mikrobikantaa. Kun synnytyksessä vauva kulkee äidin synnytyskanavan läpi, altistuu vauva äidin mikrobikannalle, joka toisaalta toimii "alkusiemenenä", jotta vauvalla alkaa kehittyä oma normaalifloora eli mikrobikanta, toisaalta äidiltä saatu mikrobikanta alkaa sparraamaan lapsen kehittyvää vastustuskykyä vähentäen allergioiden todennäköisyyttä.
No äkkiäkös sitä mikrobikantaa ottaa äidin toosasta ja hieroo vauvaan. Sitäpaitsi eikö se välittömästi synnytyksen jälkeen ala altistumaan kaikennäköisille mikrobeille, tuskin se niin nopeasti ehtii kehittämään mitään vastustuskykyä millekkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei-ääniä taitavat laittaa ne jotka ovat jo revenneet ja haluavat kaikille saman kohtalon.Kallista puuhaa, verovaroista, sikäli olisi sinultakin pois. Vai luulitko että kirurgit leikkaa halvalla?
Kyllä, tämä on myös resurssikysymys. Sektioon vaaditaan kirurgi ja anestesialääkäri ynnä hoitajat, ei erikoislääkäreitä kasva joka oksalla. Entäpä kun kaikki kirurgit ovat kiinni mukavuuslippulaivamatkustajissa, ja polille tuodaan tapaus, jossa on oikeasti sekä äidin että vauvan henki kyseessä ja aikaa on minuutteja? Kun kirurgi ei oikein voi tuota ensimäistäkään, ei-niin-kiireellistä tapausta, jättää kesken. Nythän voi olla, ettei edes epiduraalia ehditä antaa, jos nukkumatti on kiireinen. Oikeasti ihmiset, vähän valoja tauluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
useampia äitejä) joiden tila vaatii hätäsektion muuttuu suunniteltu sektio helposti alatiesynnytykseksi. Kokemusta tästä on ihan pääkaupunkiseudulta.En ole koskaan kuullut että kenellekään olisi käynyt noin. Jos sektio on luvattu, sektio tehdään. Fakta.
Pitää mennä ajoissa sairaalaan kun synnytys käynnistyy jos haluaa varmistaa sovitun sektion. Jos pää jo näkyy ja ponnistusvaihe on alkanut, ei todellakaan enää lähdetä leikkaussaliin jos tarjonta on normaali eikä vauvalla ole hätää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei-ääniä taitavat laittaa ne jotka ovat jo revenneet ja haluavat kaikille saman kohtalon.Kallista puuhaa, verovaroista, sikäli olisi sinultakin pois. Vai luulitko että kirurgit leikkaa halvalla?
Kyllä, tämä on myös resurssikysymys. Sektioon vaaditaan kirurgi ja anestesialääkäri ynnä hoitajat, ei erikoislääkäreitä kasva joka oksalla. Entäpä kun kaikki kirurgit ovat kiinni mukavuuslippulaivamatkustajissa, ja polille tuodaan tapaus, jossa on oikeasti sekä äidin että vauvan henki kyseessä ja aikaa on minuutteja? Kun kirurgi ei oikein voi tuota ensimäistäkään, ei-niin-kiireellistä tapausta, jättää kesken. Nythän voi olla, ettei edes epiduraalia ehditä antaa, jos nukkumatti on kiireinen. Oikeasti ihmiset, vähän valoja tauluun.
Kirurgi ei tee sektioita vaan gynekologi. Ja hänellä voi olla menossa oikeasti kiireellinen tai hätäsektio jolloin kiireetön joutuu odottamaan etenkin päivystysaikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No äkkiäkös sitä mikrobikantaa ottaa äidin toosasta ja hieroo vauvaan. Sitäpaitsi eikö se välittömästi synnytyksen jälkeen ala altistumaan kaikennäköisille mikrobeille, tuskin se niin nopeasti ehtii kehittämään mitään vastustuskykyä millekkään.
Alatiesynnytys on hyväksi myös vauvan keuhkoille. Sektiovauvoilla on usein aluksi hankaluuksia hengityksen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei paljon resurssit kiinnosta. Olen maksanut tuhansia ja taas tuhansia euroja veroja elämässäni. Oletan, että niistä liikenee yhteen sektioon. En ota riskiä lapseni vammautumisesta synnytyksessä, enkä kyllä myöskään halua maata toosa paljaana ventovieraiden edessä ja pusata neljää kiloa värkistäni, paskoa sängylle ja olla täysin jonkun kätilön armoilla. Ei kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alatiesynnytys on hyväksi myös vauvan keuhkoille. Sektiovauvoilla on usein aluksi hankaluuksia hengityksen kanssa.
No eikä ole 😂 Meinaatko, että se lapsi tajuaa mitä kautta tulee ulos? "Hei tämä ei olekaan vagina, siispä en osaakaan hengittää". Samalla lailla ne keuhkot on kehittyneet jos kyseessä täysiaikainen vauva. Tuli ulos miten vaan.
Vaikuttaa siltä, että yhteiskunta ei mitään menetä älyllisessä ja lapsirakkauden lisääntymisessä geneettisesti, jos vaikka nämä turhaan sektiota vaativat jättäisivät lisääntymättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei paljon resurssit kiinnosta. Olen maksanut tuhansia ja taas tuhansia euroja veroja elämässäni. Oletan, että niistä liikenee yhteen sektioon. En ota riskiä lapseni vammautumisesta synnytyksessä, enkä kyllä myöskään halua maata toosa paljaana ventovieraiden edessä ja pusata neljää kiloa värkistäni, paskoa sängylle ja olla täysin jonkun kätilön armoilla. Ei kiitos.
Voi kuule, pitkin raskautta sitä sun toosaa syynätään ja jos ongelmia/riskejä on, niin saat levittää jalkojasi melko useasti.
Kun nyt tuntuu olevan käsitys, että sektiö on jotenkin sisäsiisti ja helppo, niin voin jakaa oman kokemukseni kiireellisestä sektiosta: Voin pahoin leikkauspöydällä. Seuraava hirveys tuli pari tuntia leikkauksen jälkeen, kun hoitaja tuli painamaan ruhjotusta vatsasta, jotta hyytynyt veri saatiin ulos kohdusta. Seuraavana päivänä sama ja sattui muuten aivan s*atanasti, vaikka olin vielä kipupumpussa.
Niin, siis heti sektion jälkeen oli katetroituna, kipupumpussa ja tiputuksessa. Bonuksena toinen jalkani oli hetkellisesti halvaantunut kaikesta minuun pumpatusta epiduraalista. Hoida siinä sitten vauvaa. Sektio ja alatiesynnytys on vähän tuurista kiinni, jotkut toipuvat nopeasti, toiset joutuvat koville. Mutten suosittele heppoisin perustein, ei se mikään huviretki ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eikä ole 😂 Meinaatko, että se lapsi tajuaa mitä kautta tulee ulos? "Hei tämä ei olekaan vagina, siispä en osaakaan hengittää". Samalla lailla ne keuhkot on kehittyneet jos kyseessä täysiaikainen vauva. Tuli ulos miten vaan.
"Alatiesynnytys valmistaa lasta fysiologisille muutoksille ja leikkaamalla syntyneillä lapsilla on muun muassa enemmän hengitysongelmia."
http://vintti.yle.fi/yle.fi/teema/ohjelmat/juttuarkisto/veitsen-teralla…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt tulee taas sellasta p*skapuhetta että hohhoijaa. Mieheni, veljeni ja lapseni ovat kaikki syntyneet sektiolla. En ole koskaan kuullut yhdenkään lääkärin väittävän, että että sektiovauvojen olisi vaikea hengittää(!) Synnytä ihan miten haluat, mutta älä viitsi keksiä juttuja päästäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kuule, pitkin raskautta sitä sun toosaa syynätään ja jos ongelmia/riskejä on, niin saat levittää jalkojasi melko useasti.
Kun nyt tuntuu olevan käsitys, että sektiö on jotenkin sisäsiisti ja helppo, niin voin jakaa oman kokemukseni kiireellisestä sektiosta: Voin pahoin leikkauspöydällä. Seuraava hirveys tuli pari tuntia leikkauksen jälkeen, kun hoitaja tuli painamaan ruhjotusta vatsasta, jotta hyytynyt veri saatiin ulos kohdusta. Seuraavana päivänä sama ja sattui muuten aivan s*atanasti, vaikka olin vielä kipupumpussa.
Niin, siis heti sektion jälkeen oli katetroituna, kipupumpussa ja tiputuksessa. Bonuksena toinen jalkani oli hetkellisesti halvaantunut kaikesta minuun pumpatusta epiduraalista. Hoida siinä sitten vauvaa. Sektio ja alatiesynnytys on vähän tuurista kiinni, jotkut toipuvat nopeasti, toiset joutuvat koville. Mutten suosittele heppoisin perustein, ei se mikään huviretki ollut.
Kiitos, mutta sektiopäivä on jo sovittu :) En tiedä miksi sinun toosaasi on ronkittu raskauden aikana, minun ei kertaakaan. Ultratkin on tehty vain vatsan päältä. En tiedä sitten johtuuko siitä, että ilmoitin jo ensimmäisellä neuvolakäynnillä etten synnytä alateitse. Ei ole mitään syytä roplata p*lluani. Ei se lapsi siellä kasva.
Minun veljeni on syntynyt alakautta ja hän kai jäi jotenkin jumiin ja oli tarkkailussa jonkin aikaa synnytyksen jälkeen. Sen jälkeen minun äitini päätti että seuraava eli minä tulen sektiolla. Ja osti sen yksityiseltä. Sehän on mahdollista nykyäänkin vai onko? Silloin kun lasta hankkii niin toivoakseen on jo vähän massia ja tuon voi laskea siihen mukaan jos haluaa sektion. Itselläni tosin jonkinlaista herkkyyttää suolistossa ja muutakin epämääräisyyttä, mutta en osaa sanoa johtuuko nuo herkkyydet synnytystavasta vai jotain geneettistä. Ei varmaan koskaan voi selvittää. Veljeni sen sijaan on sangen terve. Kannatan kuitenkin kaikesta huolimatta sitä että äiti saa valita synnytystapansa.
Alatiesynnytys on hyväksi myös vauvan keuhkoille. Sektiovauvoilla on usein aluksi hankaluuksia hengityksen kanssa.[/quote]
Nyt tulee taas sellasta p*skapuhetta että hohhoijaa. Mieheni, veljeni ja lapseni ovat kaikki syntyneet sektiolla. En ole koskaan kuullut yhdenkään lääkärin väittävän, että että sektiovauvojen olisi vaikea hengittää(!) Synnytä ihan miten haluat, mutta älä viitsi keksiä juttuja päästäsi.[/quote]
Kukaan ei keksinyt tässä mitään. Se että lääkäri ei ole sinulle itsestään selvää asiaa maininnut, ei tarkoita sitä että ilmiötä ei silloin ole olemassa. Mitäpä jos lukisit edellä olevan artikkelin ;)
No hyvä sitten jos näin on. En tiennyt niin siksi kysyin.