Kansalaisaloite: sektio kaikille sen haluaville
Minusta on järkyttävää pakottaa naiset synnyttämään alakautta.
Pahimmillaan vauvan henki on vaarassa ja äiti saa kolmannen asteen repeämät, jotka vaikuttavat koko loppuelämään.
Sektiossakin on omat riskinsä, mutta oikeastaan riskit sektiossa ja alasynnytyksessä ovat fifty fifty.
Naisia painostetaan tekemään lapsia, mutta itse en aio moiseen ryhtyä ennenkuin on varmaa että saan halutessani suunnitellun sektion.
Kehitysapu ja Unicef kampanjoivat tyttöjen ympärileikkauksia vastaan, niin minäkin.
Siksi minusta on suorastaan sairasta että naisen voi pakottaa tekemään jotain sellaista, missä vauriot alakerrassa ovat suunnilleen samaa luokkas kuin silpomisessa.
Miten on, laittaisitko nimesi aloitteeseen?
Kommentit (192)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämäkin ketju osoittaa, miten huonoja ihmiset on perustamaan mielipiteitään faktoille. Vaikka perustelut sektiota vastaan ovat selkeästi parempia kuin puolesta, silti täällä osa ei lakkaa kannattamasta sektion vapaaehtoisuutta. Sektiota ei tule sallia kaikille, koska se maksaa paljon enemmän ja lapsi on elämänsä aikana alttiimpi sairauksille. Asiassa ei ole siis mitään epäselvää.
Muissa sivistysmaissa naisella on oikeus valita synnytystapansa. Niin se pitäisi olla Suomessakin. Eikä niin, että sektiota pihdataan loppuun asti, vaikka vauva olisi liian iso tulemaan alateitse ulos ja äidillä voimat loppu, kuten siskolleni kävi. Kahden vuorokauden tuskan jälkeen viimein pääsi leikkaukseen. Suomessa lääkärit ovat ylifanaattisia sen suhteen, että kaikkien pitäisi synnyttää p*llunsa kautta.
Ehkä niiden muiden "sivistysmaiden" pitäis seurata Suomen mallia. Suomessahan kuolee hyvin vähän naisia ja lapsia synnytyksissä. Ollaan ihan maailman kärkimaita. Mikä on kyllä ihme siihen nähden kuinka tappavaa alatiesynnytys on. Ainakin jos uskoo sektionvaatijia.
Mielenkiintoista, että sektion kannattajat pelkävät repeämisiä ja pidätyskyvyn menettämistä ym. ...mutta eivät pelkää ISON leikkauksen jälkeistä veritulppavaaraa, kiinnikkeitä, arpia, vatsan lihasten tunnottomuutta, tulehduksia....
Ja JOS tähän väitteeseen palataan, että alatiesynnytys "tuhoaa" seksin, miksi alatiesynnyttäjillä on kuitenkin toisia ja kolmansia lapsia??? Ja parisuhde kukoistaa.
Trine kirjoitti:
Mielenkiintoista, että sektion kannattajat pelkävät repeämisiä ja pidätyskyvyn menettämistä ym. ...mutta eivät pelkää ISON leikkauksen jälkeistä veritulppavaaraa, kiinnikkeitä, arpia, vatsan lihasten tunnottomuutta, tulehduksia....
Ja JOS tähän väitteeseen palataan, että alatiesynnytys "tuhoaa" seksin, miksi alatiesynnyttäjillä on kuitenkin toisia ja kolmansia lapsia??? Ja parisuhde kukoistaa.
Selvästi tämä on monelle päähän pinttymä mitä ei pysty ajatella järjellä. Onhan tuo pelko vähän sellainen asia mikä sumentaa järjen. Mutta oikeasti jos tämänkin ketjun lukee ajatuksella niin eihän tuossa sektiossa ole järkeä ellei siihen ole terveydellistä syytä. Alatiesynnytyksen puolesta on kuitenkin täälläkin jo paljon ihan faktatietoa. Sektion puolustajat perustelevat oman tai kaverin kokemuksen perusteella... Ja pelot alatiesynnytystä kohtaan ovat aika ääritilanteissa tapahtuvia asioita kohtaan, eli nekin aiheellisia, mutta synnytti miten vaan niin lopputulos voi olla todella paha, yleensä ei onneksi ole.
Minusta pitäisi tehdä ennemmin niin päin että toosat korjataan verorahoilla kuntoon jos ne tuhoutuvat, vaikka sitten kiristellään seksinkin takia.
Kuinkakohan moni mies olisi valmis ottamaan riskin siitä ettei esim. saa koskaan erektiota (joo ei täysin verrannollinen asia mutta joku ymmärtää varmaan pointin).
Vierailija kirjoitti:
Minusta pitäisi tehdä ennemmin niin päin että toosat korjataan verorahoilla kuntoon jos ne tuhoutuvat, vaikka sitten kiristellään seksinkin takia.
Kuinkakohan moni mies olisi valmis ottamaan riskin siitä ettei esim. saa koskaan erektiota (joo ei täysin verrannollinen asia mutta joku ymmärtää varmaan pointin).
Mitä vikaa tässä ehdotuksessa muka on? Jos ihmiset haluavat lääketieteellisesti turhia ja vaarallisia sektioita niin kyllä se kummasti lisäisi omaakin halukkuuttani alatiesynnytykseen jos tietäisin että yhteiskunta tulee tarvittaessa vastaan ja kursii kaiken KUNNOLLA entiselleen. Okei tietenkin repeämiin puututaan nytkin jos pidätyskyky häviää, pahimmat tikkaillaan ja näin mutta minusta seksistä nauttiminen on myös todella tärkeä asia.
Oli niin helpot ja nopeat synnytykset, että olisi ollut kauheaa, jos olisin niiden asemesta joutunut pakkosektioihin.
Meinaatte sentään itse kantaa kohdussanne sen vauvan? Eikö se ole kuitenkin vähän liian luonnollista? Siinäkin pimpsa voi löystyä, voitte saada raskausarpiakin. Apua. Eikö voitaisi kehitellä joku keinokohtu. Päivähoitoa pitäisi myös aikaistaa, se voitaisiin aloittaa siinä vaiheessa kun lapsi on kypsä otettavaksi ulos keinokohdusta. Voisitte käydä sitten aina katsomassa kun hoitaja syöttää vauvallenne korviketta pullosta. Myöhemmin voisitte osallistua lapsenne koulun juhliin ja ottaa yhteiskuvia julkaistavaksi somessa. Ihanaa. Ettei vaan menis vartalo pilalle ja saisitte nukkua rauhassa ja viettää parisuhdeaikaa ja matkustella.
Vierailija kirjoitti:
Oli niin helpot ja nopeat synnytykset, että olisi ollut kauheaa, jos olisin niiden asemesta joutunut pakkosektioihin.
En ole kommentin kirjoittaja mutta kovasti pistää ihmetyttämään miksi ihmeessä alapeukku. Mitä huonoa siinä on että kirjoittajalla on mennyt synnytykset mukavasti eikä ole tarvinnut mennä vaaralliseen sektioon, josta toipuminen olisi voinut viedä ties kuinka kauan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On parempiakin kohteita, joihin yhteiskunta voisi suunnata rahaa, kuin siihen, että ruvetaan leikkaamaan lapsia ulos vatsan kautta kalliilla rahalla, kun niille on olemassa ihan luonnollinen reitti, josta ne tulevat helpommalla ja halvemmalla.
Tosissasi väität, että joku vuorokauden kivuissa kärvistely, repeäminen ja pahimmassa tapauksessa imukuppitoiminta ja välilihan leikkaus on HELPOMPI tapa kuin sektio? Justiinsa... Oletan, että olet mies.
Minulla synnytys kesti 26h, kipeitä supistuksia tuli suuriosa ajasta. Lapsi oli hieman yli 4kg ja otettiin lopulta imukupilla ulos. Väliliha leikattiin, no en revennyt. Silti ottaisin tämän seuraavankin mielummin saman kaavan mukaan kun sektiolla. Minua pelottaisi sektio enemmän.
Ja nopeasti tuo leikkaushaava ainakin parani ja olin heti parin päivän päästä ihan täysin toimintakunnossa.
Huvittaisi tietää miksi tämä minun kokemukseni aiheuttaa alapeukkuja. Tämä oli minun kokemani, en väittänyt että kaikkien pitäisi kokea samoin. Tietenkin toivon erityisesti ettei seuraavaan lapseen imukuppia tarvita, koska onhan siinä vaaransa lapselle.
Osui vaan tuo kommentti mihin vastasin niin hyvin niin koin että halusin kirjoittaa oman kokemukseni ja sen etten kokenut sitä niin kamalana.
Kiitos kun jaoit kokemuksesi, antaa toivoa. Lähipiirissäni on kyllä sekä episiotomian saaneita että kokonaan ilman tikkejä selvinneitä. Kaikki on toipunut hyvin. Pahasti repeytyminenhän on käsittääkseni todella harvinaista, n. 2% käy noin. Itse en ole synnyttänyt ja on aina pelottanut alatiesynnytys. Kun oon vähän lueskellut molemmista tavoista synnyttää niin oon vakuuttunut että se alatie on kuitenkin parempi ja turvallisempi. Parin sentin haava alapäässä on kuitenkin pienempi paha kuin 10cm mahassa kaikissa kerroksissa, kohdussa, lihaksissa jne. Siinä on myös se tulehdusriski ja sairaalassa on kaiken maailman sairaalabakteereja. Pitää vaan luottaa että näin luonto on tarkoittanut, että alateitse synnytetään. Kätilöt kuitenkin seuraa lapsen sydänääniä jne ja jos jotain on vialla niin tehdään hätäsektio. Siitä voi vaikka painottaa pelkopolilla että jos näyttää siltä ettei lapsi mahdu ulos niin ei yritetä väkisin vaan silloin pääsisi heti sektioon, se antaisi myös lohtua ja uskoa ensisynnyttäjälle.
Edellinen lisää vielä, että kun Suomessa synnyttäminen on verovaroin tuettu niin ei voi itse valita synnytyssairaalassa. Kuulin ystävältä että USA:ssa synnyttäminen maksaa moninkertaisesti ja siellähän ne saa valita synnytystapansa.
Vierailija kirjoitti:
Edellinen lisää vielä, että kun Suomessa synnyttäminen on verovaroin tuettu niin ei voi itse valita synnytyssairaalassa. Kuulin ystävältä että USA:ssa synnyttäminen maksaa moninkertaisesti ja siellähän ne saa valita synnytystapansa.
Siis voi itse valita synnytystapansa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On parempiakin kohteita, joihin yhteiskunta voisi suunnata rahaa, kuin siihen, että ruvetaan leikkaamaan lapsia ulos vatsan kautta kalliilla rahalla, kun niille on olemassa ihan luonnollinen reitti, josta ne tulevat helpommalla ja halvemmalla.
Tosissasi väität, että joku vuorokauden kivuissa kärvistely, repeäminen ja pahimmassa tapauksessa imukuppitoiminta ja välilihan leikkaus on HELPOMPI tapa kuin sektio? Justiinsa... Oletan, että olet mies.
Minulla synnytys kesti 26h, kipeitä supistuksia tuli suuriosa ajasta. Lapsi oli hieman yli 4kg ja otettiin lopulta imukupilla ulos. Väliliha leikattiin, no en revennyt. Silti ottaisin tämän seuraavankin mielummin saman kaavan mukaan kun sektiolla. Minua pelottaisi sektio enemmän.
Ja nopeasti tuo leikkaushaava ainakin parani ja olin heti parin päivän päästä ihan täysin toimintakunnossa.
Huvittaisi tietää miksi tämä minun kokemukseni aiheuttaa alapeukkuja. Tämä oli minun kokemani, en väittänyt että kaikkien pitäisi kokea samoin. Tietenkin toivon erityisesti ettei seuraavaan lapseen imukuppia tarvita, koska onhan siinä vaaransa lapselle.
Osui vaan tuo kommentti mihin vastasin niin hyvin niin koin että halusin kirjoittaa oman kokemukseni ja sen etten kokenut sitä niin kamalana.
Kiitos kun jaoit kokemuksesi, antaa toivoa. Lähipiirissäni on kyllä sekä episiotomian saaneita että kokonaan ilman tikkejä selvinneitä. Kaikki on toipunut hyvin. Pahasti repeytyminenhän on käsittääkseni todella harvinaista, n. 2% käy noin. Itse en ole synnyttänyt ja on aina pelottanut alatiesynnytys. Kun oon vähän lueskellut molemmista tavoista synnyttää niin oon vakuuttunut että se alatie on kuitenkin parempi ja turvallisempi. Parin sentin haava alapäässä on kuitenkin pienempi paha kuin 10cm mahassa kaikissa kerroksissa, kohdussa, lihaksissa jne. Siinä on myös se tulehdusriski ja sairaalassa on kaiken maailman sairaalabakteereja. Pitää vaan luottaa että näin luonto on tarkoittanut, että alateitse synnytetään. Kätilöt kuitenkin seuraa lapsen sydänääniä jne ja jos jotain on vialla niin tehdään hätäsektio. Siitä voi vaikka painottaa pelkopolilla että jos näyttää siltä ettei lapsi mahdu ulos niin ei yritetä väkisin vaan silloin pääsisi heti sektioon, se antaisi myös lohtua ja uskoa ensisynnyttäjälle.
Tämä sinun ideasi kuulostaa oikein hyvältä.
Itse kustannettuna - ehdottomasti!
Veronmaksajien rahoilla? Hell no!
Lisääntyminen kun ei ole pakollista.
Näen työssäni ne kaikki kaameimmat pieleen menneiden SEKTIOIDEN komplikaatiot. Ja siis kyseessä ovat yleensä suunnitellut sektiot, harvemmin hätäsektiot. Nämä ovat niitä tilanteita joissa äiti on saanut toimenpiteen jälkeen aivoinfarktin tai hapenpuutteesta aivovaurion, aivojen laskimotromboosin tai keuhkoembolian joka johti elvytykseen, leikkaushaavasta yleisinfektion ja sen jälkeen kärsinyt kaikkien elinten vauriosta ja saanut sen takia myös aivovaurion. Jep jep... sittenhän nämäkin komplikaatiot ovat somasti kaikkien synnyttäjien saatavilla. Ja minun hoitooni tulevat siis ne jotka jäävät henkiin, kuka enemmän ja kuka vähemmän vammautuneena. Kuolleet sitten erikseen.
Henkilökohtaisesti ottaisin kuitenkin mieluummin repeämän alapäähän kuin aivovaurion.
Vierailija kirjoitti:
No minulla on yksi lapsi ja toista ei tule vaikka Haikara pudottaisi sen suoraan ovelle :D
Pelkään kyllä leikkausta ja alatiesynnytystä ihan yhtä paljon ja lapsihan ei sitten mikään "palkinto" ole, vaan jatkuvasti kitisevä kuluerä.
Kyllä aika monet kokevat lapsen olevan kaiken sen vaivan arvoinen. Palkinto on vähän hassu sana kyllä.
Rahan ruinaaminen yhteiskunnalta on paisunut Suomessa aivan järjettömiin mittasuhteisiin. Pölvästit saavat itse syyttää itseään siitä, että sosiaalista turvaverkkoa on pakko alkaa purkaa. Lasten tehtailusta on tullut monille naisille elinkeino jonka yhteiskunta helvetin kalliisti kustantaa.
Vierailija kirjoitti:
Näen työssäni ne kaikki kaameimmat pieleen menneiden SEKTIOIDEN komplikaatiot. Ja siis kyseessä ovat yleensä suunnitellut sektiot, harvemmin hätäsektiot. Nämä ovat niitä tilanteita joissa äiti on saanut toimenpiteen jälkeen aivoinfarktin tai hapenpuutteesta aivovaurion, aivojen laskimotromboosin tai keuhkoembolian joka johti elvytykseen, leikkaushaavasta yleisinfektion ja sen jälkeen kärsinyt kaikkien elinten vauriosta ja saanut sen takia myös aivovaurion. Jep jep... sittenhän nämäkin komplikaatiot ovat somasti kaikkien synnyttäjien saatavilla. Ja minun hoitooni tulevat siis ne jotka jäävät henkiin, kuka enemmän ja kuka vähemmän vammautuneena. Kuolleet sitten erikseen.
Henkilökohtaisesti ottaisin kuitenkin mieluummin repeämän alapäähän kuin aivovaurion.
Mutta ei nämä sektion kannattajat ajattele näitä mahdollisuuksia, koska niin harvinaisia. Hassua kuitenkin että pelkäävät alatiesynnytyksen kolmen ja neljän asteen repeämiä ja pysyviä seksi ja pidätysongelmia, jotka myös epätodennäköisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vauva saa vahvan allergiarokotteen luonnollisessa synnytyksessä, sektiossa ei.
Sudilla sekin hoituu, joten keksi parempi argumentti.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa myös muistaa että jos sektioluvut lähtevät nousuun, myös suomalainen äitiyskuolleisuus lähtee nousuun. Vaikka suunniteltu sektio on sinänsä turvallinen toimenpide, kaikkiin leikkauksiin liittyy kuolleisuusriskinsä. Mitä enemmän näitä leikkauksia tehdään, sitä enemmän on kuolemiakin. Tämä on ihan matemaattinen ja tilastollinen fakta. Se komplikaatio ja kuolema osuu väistämättä jonkun kohdalle.
No minulla on yksi lapsi ja toista ei tule vaikka Haikara pudottaisi sen suoraan ovelle :D
Pelkään kyllä leikkausta ja alatiesynnytystä ihan yhtä paljon ja lapsihan ei sitten mikään "palkinto" ole, vaan jatkuvasti kitisevä kuluerä.