Surettaa, kun lapsillani ei ole omaa huonetta, ei kalliita harrastuksia, eikä etelänmatkoja
Asun lasteni kanssa edullisessa pienessä asunnossa. Vuokra tässä ei ylitä kipukynnystäni, mutta lapsilla ei ole omaa huonetta. Mihinkään ylellisyyksiin ei ole varaa. Kun teet jonkin hankinnan, on se muualta pois. Voiko tästä enää nousta keskiluokkaiseen mukavaan ja menevään elämään? Miten lopettaa sureminen ja rypeminan ja alkaa elää omannäköistä elämää piittaamatta siitä, että toisilla on ison asunnon lisäksi etelänlomat, kalliit harrastukset, hyvin tienaava mies, parempi palkka ja turvattu elämä, mutta itsellä pelkkää epävarmuutta päivästä toiseen. Rahani eivät sitten mene alkoon ja tupakkaan. Siitä ei kannata avautua. Moni asia on hyvinkin. Usein jopa nautin elämästä.
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Miksi surettaa? Lapsista kasvaa kunnollisia kansalaisia, ei kermaperseitä.
Jaa a, kyllä se taitaa mennä niin päin että hyvin toimeentulevien aikuisten lapsista yleensä kasvaa niitä kunnollisia kansalaisia, eikä niistä köyhistä perheistä tulevista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama tilanne mutta en pidä sitä ongelmana. Perusasiat, ne tärkeimmät,on kunnossa. Materia ei tee onnelliseksi, harrastusten ja mukavan vapaa-ajan tekemisen ei tarvitse maksaa.
Materia ei ehkä tee onnelliseksi mutta hyvin lähelle sillä pääsee.
Ilman isoa Mersua, useita kalliita ulkomaanmatkoja vuodessa ja tätä isoa taloa ei minulla takuulla olisi yhtä kivaa kuin nyt.
Meinasin kirjoittaa juuri samaa. Kyllä se materia onnen tuo. Muuta väittävät vain yrittävät lohduttaa oloa. En ole koskaan kuullut hyvin pärjäävän valittavan rahoistaan ja kaikesta siitä kivasta mitä sillä saa.
On kyllä suuri kusetus väittää että se ei nerkitsisi mitään että ei ole varaa tehdä. Omat lapseni harrastavat montaa lajia, ovat suosittuja kavereita myös koulussa ja laaja ystäväpiiriharrastuksissa. Tietyt asiat harrastuksissa auttavat myös koulumaailmassa. Se että on reissannut ympäri maailmaa (olemme myös asuneet ulkomailla 3 vuotta), on kasvattanut kulttuurituntemusta, kielitaitoa, maantiedon tuntemusta ja suvaitsevaisuutta. Nuorinkaan lapseni (8v) ei hätkähdä kielen vaihduttua englanniksi tai espanjaksi tai jos haarukan sijaan eteen tuodaan syömäpuikot
Vierailija kirjoitti:
VMP. Tutkimusten mukaan kuitenkin ne "kermaperseet" ovat todennäköisemmin kunnollisia kansalaisia, kuin lähiöiden köyhät lapset.
Suurin merkitys on kuitenkin vanhempien asenteella. Jos joku köyhä yh surkuttelee koko ajan paskaa elämäänsä lasten kuullen, heistä ei todellakaan kasva mitään kunnon kansalaisia, vaan kateellisia mt-tapauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko kuullut vetovoiman laista? Olet sitä mitä ajattelet. Luen tekstistäsi vain negatiivisia asioita ja puutteita, vedät niitä siis puoleesi.
Ihan ensin ala ajatella, että muutat isompaan asuntoon ja olet varakkaampi ja saat paremman työpaikan. Näin vedät niitä puoleesi.
Googlaa vaikka :)
Ajatuksen voimalla luot itsellesi paremman elämän <3Jess! Vetovoiman laki. Pitääkin testata ja edessä uusi upea elämä :). Tähän kyllä perehdyn, vaikka mahdanko uskoa sen toimivan tapauksessani. Pitää googlata. :)
Jos et usko, se ei toimi.
Voi kuule. Ei sillä uskolla ja optimismilla mitä vaan saa. Sellaisen olen kuullut, että usko siirtää vaikka vuoria. En usko.
Siinä on syy mikset ikinä menesty. "En minä kuitenkaan.. No en edes yritä.. No niin yllätti etten onnistunut ekalla antaa olla.."
Nauti siitä mikä on hyvin. Onko teidän asuttava juuri siellä missä asutte? Voisiko toisenlaisilla valinnoilla saada tilavamman asunnon? Voisitteko harrastaa sellaista mikä ei maksa? Voi erimaihin tutustua kirjojen, ohjelmien, ruokien, musiikin ja elokuvienkin avulla. Viettää vaikka erimaiden teemaa lomalla ihan kotona. Tai alatte luontoretkeileen, patikoimaan ym mikä ei ole niin kallista. Hyvän elämän voi tehdä käytettävissä olevilla resursseillakin. Suomessa on monia köyhistä olosta Akateemiseksi ponnistaneita. Heitä yhdistää sinnikkyys, päämäärätietoisuus ja kyky luovia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama tilanne mutta en pidä sitä ongelmana. Perusasiat, ne tärkeimmät,on kunnossa. Materia ei tee onnelliseksi, harrastusten ja mukavan vapaa-ajan tekemisen ei tarvitse maksaa.
Materia ei ehkä tee onnelliseksi mutta hyvin lähelle sillä pääsee.
Ilman isoa Mersua, useita kalliita ulkomaanmatkoja vuodessa ja tätä isoa taloa ei minulla takuulla olisi yhtä kivaa kuin nyt.
Meinasin kirjoittaa juuri samaa. Kyllä se materia onnen tuo. Muuta väittävät vain yrittävät lohduttaa oloa. En ole koskaan kuullut hyvin pärjäävän valittavan rahoistaan ja kaikesta siitä kivasta mitä sillä saa.
Onnea, olette osa koneistoa. Lampaat.
Vierailija kirjoitti:
Lapsilla ei kalliita harrastuksia? Höh, mitä sitten? Piirtäkööt vaikka. Olen aikuinen eikä minullakaan ole kalliita harrastuksia, niin miksi niitä pitäisi olla lapsilla?
Kyllä ne piirtääkin ja leikkivät ihan luovasti. Uskomattoman monen lapsiperheen elämää sattuu rytmittämään lasten harrastukset ja niihin kuskaus. Se vie hirveästi aikaa ja voimia ja rahaakin. Puhutaan, miten pitkäaikaisesta ja tavoitteellisesta harrastamisesta on myöhemmin hyötyä työelämässä ym. ym. Vaikkei rahaa ole, haluaisin silti lapsille hyvät lähtökohdat elämään ja tulevaisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko kuullut vetovoiman laista? Olet sitä mitä ajattelet. Luen tekstistäsi vain negatiivisia asioita ja puutteita, vedät niitä siis puoleesi.
Ihan ensin ala ajatella, että muutat isompaan asuntoon ja olet varakkaampi ja saat paremman työpaikan. Näin vedät niitä puoleesi.
Ajatuksen voimalla luot itsellesi paremman elämän <3Jess! Vetovoiman laki. Pitääkin testata ja edessä uusi upea elämä :). Tähän kyllä perehdyn, vaikka mahdanko uskoa sen toimivan tapauksessani. Pitää googlata. :)
Voi kuule. Ei sillä uskolla ja optimismilla mitä vaan saa. Sellaisen olen kuullut, että usko siirtää vaikka vuoria. En usko.
Siinä on syy mikset ikinä menesty. "En minä kuitenkaan.. No en edes yritä.. No niin yllätti etten onnistunut ekalla antaa olla.."
Tsiisus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tsiisus.
Niinpä, kokeile joskus ottaa riskejä ja uskoa itseesi, Onni suosii rohkeaa.
Sama. Ilmasia harrastuksia esim. Kirjastossa käynnit, srk: n kerhot ym. Mitään etelänmatkoja tarvii,kotona on kivaa ja tekemistä keksii kyllä. Luontoretket ilmasia, ja lähellä voi olla nähtävyyksiä ja elämyksiä , jonne pääsee pikkurahallakin. Pieni on kaunista. Kadehtiminen ei kannata.
Itse käyn joka vuosi muutaman kerran matkoilla. Kävin koulut ja työllistyin hyvä palkkaiseen ammattiin. Lapsia en tee koska en halua. Oma koti on kohta maksettu. En mieti onko muilla enemmän kuin minulla. Ei ole tarvetta.
Elämä on omien valintojen summa. Jos se ei miellytä sinua tee asialle jotain. Opiskele, etsi kunnon työpaikka, jätä lapset tekemättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
VMP. Tutkimusten mukaan kuitenkin ne "kermaperseet" ovat todennäköisemmin kunnollisia kansalaisia, kuin lähiöiden köyhät lapset.
Suurin merkitys on kuitenkin vanhempien asenteella. Jos joku köyhä yh surkuttelee koko ajan paskaa elämäänsä lasten kuullen, heistä ei todellakaan kasva mitään kunnon kansalaisia, vaan kateellisia mt-tapauksia.
"Joku köyhä yh". Asia ja asenne tuli selväksi. Eiköhän yksinhuoltajia tai yhteishuoltajia ole aika moneen junaan. Eikä elämäni ole paskaa mitenkään. Maailmassa on hirvittävästi mielenkiintoista tekemistä, joihin ei aika millään riitä, eikä ymmärrettävistä syistä rahatkaan, mutta muuten kyllä nautin elämästä ja erityisesti sen pienistä iloista.
VMP? Mikä se on?
Kaikki ok kirjoitti:
Sama. Ilmasia harrastuksia esim. Kirjastossa käynnit, srk: n kerhot ym. Mitään etelänmatkoja tarvii,kotona on kivaa ja tekemistä keksii kyllä. Luontoretket ilmasia, ja lähellä voi olla nähtävyyksiä ja elämyksiä , jonne pääsee pikkurahallakin. Pieni on kaunista. Kadehtiminen ei kannata.
Näillä mennään. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsillani oli kyllä huone, mutta harrastukset olivat halpoja eikä matkoja tehty. En koe että olisimme jääneet mistään paitsi.
Tämä voisi olla vaihtoehto. Ehkä pystyisin hankkia isomman asunnon, mutta muuhun ei sitten olisikaan varaa. Elämä on taas niitä valintoja.
Minkä ikäisistä lapsista on kyse?
Vierailija kirjoitti:
Itse käyn joka vuosi muutaman kerran matkoilla. Kävin koulut ja työllistyin hyvä palkkaiseen ammattiin. Lapsia en tee koska en halua. Oma koti on kohta maksettu. En mieti onko muilla enemmän kuin minulla. Ei ole tarvetta.
Elämä on omien valintojen summa. Jos se ei miellytä sinua tee asialle jotain. Opiskele, etsi kunnon työpaikka, jätä lapset tekemättä.
Miksi vastaat tälläistä?
Ap:lla on jo lapsia. Aivan kuin vähän veistä kääntäisit haavassa, kun ei ole asiat ”yhtä hyvin” kuin itselläsi.
Toki olen samaa mieltä, että elämä on sitä miksi sen teet. Mutta on myös asioita, jotka ovat sattumusten summaa ja joille ei voi välttämättä mitään.
Sulla on nyt hyvä aika tsempata lapsiasi opintielle, jotta he isoina saavat omat huoneet ja etelänmatkoja. Mitä sinä ap haluat tehdä elämässäsi? Materiaa ja matkoja saa tekemällä hyväpalkkaista työtä, joka vaatii koulutuksen tai todella paljon ylitöitä.
Ap, todella ymmärrän harmisi ❤️ Minun miehelleni vanhemman työttömyydestä aiheutunut niukkuus kannusti opiskelemaan hyvän ammatin, ehkä näin käy myös lapsillesi?
On olemassa myös kohtuuhintaisia ja ilmaisia harrastuksia, esim. partiosta voi tiedustella maksuttomia paikkoja. Monet lippukunnat lainaavat varusteita retkille eli niitäkään ei tarvi ostaa.
Partiossa saa kavereita, pääsee retkille ja leireille.