Perheenisä Matti valittaa rahojen riittämättömyydestä yli 100.000 euron tuloilla
Kommentit (350)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi, olen kamala ihminen, mutta jollakin tapaa nautin näistä tilanteista. Tuollaiset perheet ovat vuosia saaneet elää etuoikeutettua elämää. Sellaista, mistä suurin osa kansalaisista voi vain haaveilla.
Silti en ymmärrä, että onko se tyhmyyttä vai mitä, jos luotetaan tulotason pysyvän samalla tasolla hautaan asti ja rakennetaan isot kalliit talot, joiden takia ollaan umpiveloissa kallista autoa unohtamatta. Ei mietitä lainkaan etukäteen entä jos jotain tapahtuukin, löytyykö ostajia helposti tarvittaessa sille luksustalolle tai autolle?
Itse työssäkäyväjänä pienituloisena jouduin järjellä miettimään minkä kokoisen asuntolainan otan, vaikka pankki olisi tarjonnut lainaksi paljon suurempaakin määrää. Ennen lapsen hankkimista olen säästänyt rahaa useita vuosia tätä varten. En ole koskaan ottanut autolainaa, vaan ostanut autot sen mukaan mihin rahat riittävät. Tienaan bruttona ehkä max 1/3 tuosta summasta ja koen pärjääväni ihan hyvin. Puoliso tienaa vielä vähemmän. Yhteisnettotuloissa jäämme silti kauas taakse. Enkä valita.
Kyllä he myös ovat tehneet töitä ihan helkutisti.
Ja kustantaneet myös sinun perheesi elämän. Siinä sivussa.
Olisit kiitollinen.
Niin olen myös minäkin tehnyt töitä ihan helkutisti koko aikuisikäni. Tukia olen viimeksi saanut alaikäisenä. Opiskelut ovat maksaneet työpaikkani. He eivät osaa mitoittaa menojaan tuloihinsa, minä osaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä menin eilen hämilleni tästä Matin purkauksesta. Mä luin jutun pariin kertaan, että ymmärtäisin Matin ongelman.
Me (2+4 teiniä) asutaan pkseudulla ja netto 3800 e/kk. On oma 100 neliön rivaripätkä, autoja ei.
Lapset saavat harrastaa mieleistään lajia. Matkustellaan maltillisesti, joka toinen vuosi ulkomaille ja Suomen sisällä taas jonkin verran vuosittain. Säästöjäkin on kertynyt.
Mun mielestä tässä ei olla rakettitieteen äärellä. Sovita elämäsi tuloihisi, äläkä kurottele kuuta taivaalta. Nauti pienistä asioista.
Juuri näin!
Turha vinkua, että rahat ei riitä jos otetaan pirusti lainaa, tehdään monta lasta ja elellään muutenkin yli varojen.
Ei heru myötätuntoa ainakaan täältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi, olen kamala ihminen, mutta jollakin tapaa nautin näistä tilanteista. Tuollaiset perheet ovat vuosia saaneet elää etuoikeutettua elämää. Sellaista, mistä suurin osa kansalaisista voi vain haaveilla.
Silti en ymmärrä, että onko se tyhmyyttä vai mitä, jos luotetaan tulotason pysyvän samalla tasolla hautaan asti ja rakennetaan isot kalliit talot, joiden takia ollaan umpiveloissa kallista autoa unohtamatta. Ei mietitä lainkaan etukäteen entä jos jotain tapahtuukin, löytyykö ostajia helposti tarvittaessa sille luksustalolle tai autolle?
Itse työssäkäyväjänä pienituloisena jouduin järjellä miettimään minkä kokoisen asuntolainan otan, vaikka pankki olisi tarjonnut lainaksi paljon suurempaakin määrää. Ennen lapsen hankkimista olen säästänyt rahaa useita vuosia tätä varten. En ole koskaan ottanut autolainaa, vaan ostanut autot sen mukaan mihin rahat riittävät. Tienaan bruttona ehkä max 1/3 tuosta summasta ja koen pärjääväni ihan hyvin. Puoliso tienaa vielä vähemmän. Yhteisnettotuloissa jäämme silti kauas taakse. Enkä valita.
Olisit kiitollinen.
Niin olen myös minäkin tehnyt töitä ihan helkutisti koko aikuisikäni. Tukia olen viimeksi saanut alaikäisenä. Opiskelut ovat maksaneet työpaikkani. He eivät osaa mitoittaa menojaan tuloihinsa, minä osaan.
Vaikka olisit miten trhnyt töitä, et ole tienannut ja esim se sinun lastesi päivähoito on tehnyt käytännössä persnettoa joka kuukausi. Eli et ole maksanut edes niistä käyttämistäsi palveluista edes omaa osuuttasi.
Eli ihan turha märehtiä, kun nuo Matit vaimoineen ovat elättäneet sinutkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisit kiitollinen.
En ole sama jolle vastasit, mutta pienituloisena olen pystynyt ihan kivasti säästämään palkastani (2200e/kk ) ja olen niin paljon töissä, ettei edes ole juurikaan aikaa hassata rahoja mihinkään. Minua ei todellakaan kukaan lehdissä inisevä "Matti" elätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisit kiitollinen.
En ole sama jolle vastasit, mutta pienituloisena olen pystynyt ihan kivasti säästämään palkastani (2200e/kk ) ja olen niin paljon töissä, ettei edes ole juurikaan aikaa hassata rahoja mihinkään. Minua ei todellakaan kukaan lehdissä inisevä "Matti" elätä.
Jos olet perheellinen, se Matti on maksanut esim lastesi päivähoidon.
Matti ON edelleenkin hyvätuloinen. Hänestä ei vaan tunnu siltä, koska on tienannut aiemmin enemmän ja tehnyt ilmeisesti silloin enemmän velkaa kuin olisi ollut järkevää. Muu raha on laitettu menemään eikä muita sijoituksia taida olla kuin perheen koti. Kaikki tuottavat sijoitukset puuttuvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisit kiitollinen.
Miten niin just Matti? Miksei perheellinen työssäkäyvä maksaisi itse lastensa päivähoitoa? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisit kiitollinen.
Miten niin just Matti? Miksei perheellinen työssäkäyvä maksaisi itse lastensa päivähoitoa? :D
Koska matin lapset on hoidettu kotona eli säästetty neljä tonnia per kuukausi. Ja matti on tienannut koko ajan enemmän kuin mitä itse käyttänyt yhteiskunnan palveluja.
Pienituloinen jolla kaksi lasta joiden päivähoito maksaa joka kuukausi kaksi tonnia yhteiskunnalle ei maksa veroina edes noita omien lastensa päivähoitokuluja... hän siis käytännössä on matin taskulla koko ajan.
Ilman tollasia Matin maksamia veroja jäisi tälläkin palstalla 99% ilman sossu apuja.
Ei se ole pahasta jos massia vähän pukkaa. Suomessa on aina juku läski vinkumassa jos jollain on vähän pinkkaa päällä. Töitä tekemällä tienata.
Nalle kirjoitti:
Ilman tollasia Matin maksamia veroja jäisi tälläkin palstalla 99% ilman sossu apuja.
Ei se ole pahasta jos massia vähän pukkaa. Suomessa on aina juku läski vinkumassa jos jollain on vähän pinkkaa päällä. Töitä tekemällä tienata.
Mutta Mattihan juuri vinkuu, että ei pukkaa eikä töitä tekemällä tienata. Olen samaa ikäluokkaa ja kuulun samaan tuloluokkaan kuin Mattikin, mutta mulla on jo oma koti sekä toinen sijoitusasunto velaton, toisesta sijoitusasunnosta on vielä vähän velkaa. Kaksi lastakin olen tehnyt. Jotain on Matin rahankäytössä vialla, jos rahat eivät riitä, vaikka aiemmin on tienannut jopa enemmän kuin nyt.
122. vastaaja vasta tiesi, että suomessa maksetaan verojen lisäksi vielä muitakin maksuja (Tel, lel - mitkä niiden nimet nykyään onkaan), joista tulee aika monta pinnaa vielä verojen päälle
Koko joukko siis työttömiä, joiden on vaikea ymmärtää koko asiaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tulihan siitä tekstistä ilmi syykin, asunto ja autolaina. Eli asuvat ja ajavat leveesti.
Totta.
Suomessa ei saa työllä ansaita asuntoa eikä autoa. On käsittämätöntä pröystäilyä.
Niin just. Kahta työtä kyllä pitää tehdä ja maksaa lähes kaikki koko muun yhteiskunnan nauttimat verotuloilla kustannetut tuet, mutta on ihan törkeää olettaa että olisi oikeus asuntoon, autoon tai edes ruokaan. Olisihan sellainen nyt hirveää pröystäilyä.
Matti olisi voinut kertoa paljonko heillä menee asuntoon, autoon ja ruokaan kuukaudessa rahaa. Jos ostaa kaiken kalleimman ja hienoimman kautta, niin saahan siihen isotkin tulot tuhlattua. Suosittelen edelleen Matille perheen kirjanpitoa perheen tuloista ja menoista, heillä kun on ongelma, ettei kummastakaan ole hajuakaan.
Vierailija kirjoitti:
122. vastaaja vasta tiesi, että suomessa maksetaan verojen lisäksi vielä muitakin maksuja (Tel, lel - mitkä niiden nimet nykyään onkaan), joista tulee aika monta pinnaa vielä verojen päälle
Koko joukko siis työttömiä, joiden on vaikea ymmärtää koko asiaa
Matin taloustaidot vaikuttavat olevan sitä tasoa, että kun Matti puhuu rahaa jäävän "verojen jälkeen" x euroa niin todennäköisesti tarkoittaa nettotuloja tellit ja lellit huomioiden eli sitä summaa joka tilille rapsahtaa.
"Kuukausittain käteen jäävää rahaa Matti ei ole oikeastaan edes laskenut.
– Aina kun palkka tulee, se tulee tarpeeseen, sillä tili on jo tyhjä."
Siinä on kahdessa lauseessa tiivistettynä Matin ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Matille ja perheelle toivon valoisaa tulevaisuutta ja että se työnteko vielä löisi leiville.
Ihmettelen kyllä ihmisten luetun ymmärtämistä. Ihan selkeästi jutussa kerrotaan, että vaimo on töitä hakenut mutta ei vaan löydy. Kouluttautunut lisää. Kyllä kun aktiivimallia ehdotellaan, niin kaikki ovat kilvan kertomassa miten töitä on ihan mahdoton saada. Nyt tässä tapauksessa vaimo kyllä saisi töitä kunhan vaan viitsisi tuntuu olevan yleinen mielipide. Veikkaan, että samat ihmiset näitä järjettömyyksiä kirjoittavat.
On myös kummallista kuinka toisten vahingolle ja epäonnelle naureskellaan ja ollaan vielä valmiit vähän lyömään lisää. Onhan se ollut varmasti monelle traumaattista, kun paikkakunnalta on hävinnyt suuri työllistäjä. Näitä on nähty tehdaspaikkakunnilla paljon. Työpaikan lisäksi asunnon arvo alenee justiinsa.
Matti kyllä vaikuttaa sen verran toimeliaalta, että hänen verorahoistaan voi moni nauttia. Musta on älytöntä, että Matti ja hänen kaltaisensa maksavat veroja lähes puolet palkastaan. Se on itse asiassa ihan sairasta.
Itse asun ulkomailla ja minua ei veroteta kuoliaaksi. Perheemme maksaa verot perheenä, ei yksittäin. Erittäin hyvä ja toimiva malli. Lapsilisiä ei ole, mutta lapsista saa verohelpotuksia. Ja niin se pitäisi olla Suomessakin. Joka tekee perheensä eteen työtä ja ahertaa saa siitä myös vähennyksiä. Joka ei, niin ei saa minkäänlaisia helptuksiakaan.
Matti on tässä sekä maksajana että saajana myös, sillä vaimo saa vuodessa tonnikaupalla rahaa takaisinpäin. Siksi hänen valituksensa ärsyttää.
Ehkä matin kannattaisi muuttaa se toiminimi oy:ksi. Jättää voitot firmaan jolloin menee vain 20% veroa muistaakseni. Sitten kun saa omaa pääomaa firmaansa niin hän saa nostaa verovapaasti osinkoja 9% siitä (tietyissä rajoissa).
Asuntolainaa ei kannata lyhentää. Saa vähentään koron verotuksessa eikä ole mikään temppu löytää 2-3% vakaita osingonmaksajia jolla voi kattaa sen 0.5-1% asunnon lainan koron. Korkopapereita voi ostaa jos ei tykkää pörssin heilunnasta.
En ole mikään veroasiantuntija mutta jopa minulle tämä matti vaikuttaa todelliselta lintuaivolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matille ja perheelle toivon valoisaa tulevaisuutta ja että se työnteko vielä löisi leiville.
Ihmettelen kyllä ihmisten luetun ymmärtämistä. Ihan selkeästi jutussa kerrotaan, että vaimo on töitä hakenut mutta ei vaan löydy. Kouluttautunut lisää. Kyllä kun aktiivimallia ehdotellaan, niin kaikki ovat kilvan kertomassa miten töitä on ihan mahdoton saada. Nyt tässä tapauksessa vaimo kyllä saisi töitä kunhan vaan viitsisi tuntuu olevan yleinen mielipide. Veikkaan, että samat ihmiset näitä järjettömyyksiä kirjoittavat.
On myös kummallista kuinka toisten vahingolle ja epäonnelle naureskellaan ja ollaan vielä valmiit vähän lyömään lisää. Onhan se ollut varmasti monelle traumaattista, kun paikkakunnalta on hävinnyt suuri työllistäjä. Näitä on nähty tehdaspaikkakunnilla paljon. Työpaikan lisäksi asunnon arvo alenee justiinsa.
Matti kyllä vaikuttaa sen verran toimeliaalta, että hänen verorahoistaan voi moni nauttia. Musta on älytöntä, että Matti ja hänen kaltaisensa maksavat veroja lähes puolet palkastaan. Se on itse asiassa ihan sairasta.
Itse asun ulkomailla ja minua ei veroteta kuoliaaksi. Perheemme maksaa verot perheenä, ei yksittäin. Erittäin hyvä ja toimiva malli. Lapsilisiä ei ole, mutta lapsista saa verohelpotuksia. Ja niin se pitäisi olla Suomessakin. Joka tekee perheensä eteen työtä ja ahertaa saa siitä myös vähennyksiä. Joka ei, niin ei saa minkäänlaisia helptuksiakaan.
Matti on tässä sekä maksajana että saajana myös, sillä vaimo saa vuodessa tonnikaupalla rahaa takaisinpäin. Siksi hänen valituksensa ärsyttää.
Se hänen kotiäiti-vaimonsa on hoitanut neljä lasta kotona eli säästänyt kuukaudessa neljä tonnia.
Nyt hän saa kuukaudessa 600.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ihmisillä on ihan ihme oletukset siitä mitä sossu maksaa. Itse asuin 10 neliön solussa koska ei ollut varaa muuhunkaan, jos tulot on 500 e plus asumistuki joka EI kata koko vuokraa. Silloin loppu vuokra eli esim 200 e maksetaan tuosta 500 eurosta jolloin muihin laskuihin, ruokaan, lääkkeisiin, hygieniatarvikkeisiin jne jää 300 e kk. Joten älkää valehdelko että 5000 euron nettotuloilla jää "kulujen jälkeen" enemmän käteen, jos asuu solussa kuten minä tein... oma valinta missä asuu ja onko autoa ja lapsia ja ulkomaanmatkoja ja kalliita harrastuksia.
Tämä on hieman pielessä, sillä toimeentulotuki takaa jokaiselle 480€ käteen jäävää käyttörajaa joka kuukausi. Eli KELA:sta saatu asumistuki menee vuokraan ja jäljelle jäävän vuokran toimeentulotuki maksaa + mutt asumiskustannukset kuten sähkön, lämmityksen ja veden. Ja tähän päälle tietysti lääkkeet+terveydenhuolto yms. Ja sitten NÄIDEN JÄLKEEN maksetaan vielä se 480€ käyttörahaa asiakkaan tilille. Nykyisin nuo tietysti saa kaikki KELA:sta eli ei tarvitse enää tehdä sitten hakemusta erikseen enää sosiaalitoimistolle (ellei sitten hae jotakin täydentävää tukea esim. lasten harrastuksiin yms.)
Olen elänyt 2010-2016 toimeentulotuella, joten omakohtaista kokemusta on.
Sen takiahan tämä asia on viimeaikoina ollut esillä, kun sossu maksaa monelle työttömälle hyvällä alueella Helsingissä asuvalle yksin asuvalle yli tonnin asumismenot kuukaudessa (ja päälle siis se 480€ käyttörahaa). Se ranskalainen A-Studiossa esiintynyt nyt esimerkkinä.
Siis onhan asumistuessa aina rajat. Mä asuin kämppiksen kanssa, vuokra 400E ja sain tukea alle 300 (oisko 280E) kun opiskelin. Enkä edes saanut toimeentulotukea kun piti ottaa ensin laina, mutta tää ei tietty koske kun opiskelijoita. Mutta anyways, en saanut siis koko 400E käteen.
Taidetaan puhua nyt eri asioista. Yleinen asumistuki on eri asia kuin toimeentulotuki, kuten tuossa viestissäni jo selitin. Jos vuokra on vaikkapa 450€ ja saat siihen KELA:sta yleisen asumistuen eli jotain 330 euroa, niin perustoimeentulotuki kustantaa tuon asumiestuen jälkeen jäävän vuokran eli tässä esimerkkitapauksessa 120€ (450€ - 330€ = 120€) työttömälle. Sen lisäksi maksetaan vielä sähkölasku ja vesilasku päälle, niin että asumismenojen ja perusterveydenhuollon jälkeen jää sitä omalle tilille tulevaa käyttörahaa 480€ per kuukausi. Opiskelijat eivät saa toimeentulotukea, joten tilanteesi ei tähän päde. Se onkin Suomessa ongelma, kun kotona makaava nisti saa ilmaisen asumisen ja sen lisäksi tuon 480 ryyppyrahaa per kuukausi, mutta opiskelija eli ihminen joka on aktiivinen saa paljon vähemmän.
Puuttuisin tuohon asumistuen määrään. Se ei suinkaan kaikille ole 328 euroa. Esimerkiksi itse maksan vuokraa 450 euroa, mutta asumistukea saan vain 277 euroa. Taitaa olla vain pari kaupunkia, joihin tuon 328 euroa nykyään saa. Myös aiempaan ja satasen kalliimpaan asuntooni sain tukea alle 300 euroa.
Joo, ja se asumistuki voi olla myös 800 euroa kuukaudessa tai enemmän. Näin esimerkiksi Helsingissä, tuo 800 euron esimerkki ihan tuosta Martin-Eric Racinen (eli tyypistä joka asuu ökyalueella Helsingissä työttömänä ja aloitti kansalaisaloitteen aktiivimallia vastaan) jutusta joka oli julkisuudessa pari viikkoa sitten.
Eli joo, yhteiskunta voi helposti maksaa ihan vain yhdelle aikuiselle 9 vuotta putkeen joka ainoa kuukausi 800 euroa asumistukea - ja tämä on tosiaan parin viikon takainen julkisuudessa kerrottu fakta jonka kuka tahansa voi noista jutuista tsekata, ei mikään luulo tai juoru.
Jos on kaksi aikuista ja/tai lapsia niin se yhteiskunnan maksama asumistuki Helsingissä voi helposti olla päälle tonnin. Joka ikinen kuukausi. Ilman että tekee yhtään mitään.
Että sellaisia ne "valtavat" erot "köyhien" ja "rikkaiden" välillä Suomessa.
Röyhkeydellä ja ahneudella varustettu ihminen löytää kyllä porsaanreikiä järjestelmästä, mutta samaan aikaan on suuri joukko ihmsiä, jotka eivät hae edes niitä tukia, joihin ovat oikeutettuja. Osa häpeää, osa taas ei edes tiedä mihin on oikeutettu. Tuille pudonneet eivät useinkaan ole henkisesti kyvykkäitä kikkailemaan ja juonittelemaan kaiken irtoavan omaan taskuunsa. Moni kun putoaa tuille elämässä sattuneen onnettomuuden takia, osa on alunperinkin heikosti varustettu nyky-yhteiskuntaan.
Vauraassa väestönosassa sen sijaan ahneus ja röyhkeys ovat erittäin hyvin edustettuja luonteenpiirteitä jo ihan tutkimustenkin mukaan. Kaikki kelpaa, varakas väestönosa käyttää tukia ja verovähennyksiä sekä laittomiakin keinoja haaliakseen lisää omaisuutta. Ja samat ihmiset valittavat tietenkin veroista, sillä omasta mielestään he ihan itse kovalla työnteolla ovat ansainneet enemmän kuin suurin osa muista ihmisistä. Heidän henkisistä kyvyistään puuttuu oikeudentaju sekä empatia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisit kiitollinen.
Matin veroistä jäävä osuus menee Nallen maataloustukee, se on siihen korvamerkitty! T: Karhu
Mä menin eilen hämilleni tästä Matin purkauksesta. Mä luin jutun pariin kertaan, että ymmärtäisin Matin ongelman.
Me (2+4 teiniä) asutaan pkseudulla ja netto 3800 e/kk. On oma 100 neliön rivaripätkä, autoja ei.
Lapset saavat harrastaa mieleistään lajia. Matkustellaan maltillisesti, joka toinen vuosi ulkomaille ja Suomen sisällä taas jonkin verran vuosittain. Säästöjäkin on kertynyt.
Mun mielestä tässä ei olla rakettitieteen äärellä. Sovita elämäsi tuloihisi, äläkä kurottele kuuta taivaalta. Nauti pienistä asioista.