Loukkaannutko jos myymäläetsivä seuraa sinua
Miten reagoit jos huomaat myymäläetsivän seuraavan sinua esimerkiksi Prismassa? Ja jos olet vartija niin epäiletkö aina vanhempaa joka tulee kauppaan rattaiden kanssa. Nimimerkillä: lasta ei voi jättää yksin kotiin kaupassa käynnin ajaksi.
Kommentit (60)
En loukkaannu, mutta ajattelen että minua tarkkailemalla ja seuraamalla vartija antaa oivan mahdollisuuden jollekulle varastaa.
Tokmannin vartijat vois pitää tämän mielessä, eikä hengittää niskaan kun asiakkaat maksaa ostoksiaan.
Minulla on kaupassa aina kireät salitrikoot ja kamelin varvas saattaa joskus näkyä.En kyllä tiedä kuka niistä katseella seuraavista miehistä on se etsivä.
Kerran oltiin siskon kanssa jossain suht pienessä kaupassa, ja vartija hipsi koko ajan meidän lähettyvillä. Ei loukannut yhtään. Sitten ostokset tehtyämme menimme toiseen kauppaan tien toiselle puolelle. Ei kauaa mennyt, kun tämä sama vartija oli taas meidän perässä. :D Sitten alkoi jo naurattaa. :D Kai me sitten oltiin niin epäilyttävää sakkia...
Mietin välillä liian kauan mitä karkkia ostaisin.
Tämä on epäilyttävää, minua on siis tarkkailtava :D
Olen nykyään erittäin tyytyväinen jos vartija tai poliisi on läheisyydessäni. Pakoloisvarkaat pysyvät etämmäällä, ainakin hetken.
Olimme jokunen vuosi sitten mieheni kanssa Hämeenlinnan keskustassa S-liikkeen tavaratalossa ostoksilla. Ostimme molemmille kalliin puoleiset päällystakit ja muitakin käyttövaatteita mielestäni aika suurella summalla. Koko ostosreissun ajan myyjät pyöriskelivät lähellä, vaikka olimme heti alkuun kertoneet, että katselemme itse. Asenne muuttui, kun maksoimme kalliit ostokset. Minusta kyttäsivät ja mieskin poistuttuamme kertoi havainneensa saman. En ole tuon käynnin jälkeen halunnut mennä tuohon liikkeeseen, eli ilmeisesti loukkaannuin.
Joskus mua ärsytti se touhu, kun täysin ulkonäön perusteella lähdetään seuraamaan..
Sitten aloin lähetellä silmäniskuja ja lentopusuja, niin eipä enää kiinnostanutkaan seurata ihan niin läheltä.
Transu-prinsessa
Vierailija kirjoitti:
Olimme jokunen vuosi sitten mieheni kanssa Hämeenlinnan keskustassa S-liikkeen tavaratalossa ostoksilla. Ostimme molemmille kalliin puoleiset päällystakit ja muitakin käyttövaatteita mielestäni aika suurella summalla. Koko ostosreissun ajan myyjät pyöriskelivät lähellä, vaikka olimme heti alkuun kertoneet, että katselemme itse. Asenne muuttui, kun maksoimme kalliit ostokset. Minusta kyttäsivät ja mieskin poistuttuamme kertoi havainneensa saman. En ole tuon käynnin jälkeen halunnut mennä tuohon liikkeeseen, eli ilmeisesti loukkaannuin.
S-liikkeessä ei kalliinpuoleisia vaatteita olekaan.
Verkkokaupassa vähän ärsytti. Siinä oli kaksi vartijaa aivan liki ja koko ajan tiellä.
Mun duuni on lähellä verkkista ja mies pyysi hakemaan juttuja. Osan olikin tilannut netin kautta, mutta kaikkea ei saanut. Joten seikkailin siellä hyllyjen välissä tovin aikaa puhelinta selaten, kun etsin tuotteita. Kolmesti törmäsin toiseen näistä vartijoista, kun tosiaan oli niin lähellä, että vaan käännyin ja ohops sorry, sun varpaat. :)
Kunpa olisi asiakaspalvelu yhtä innokasta kuin nuo vartijat.
Kerren olimme Dubaissa käydessämme liikkeesä, jossa ei ollut ketään muita asiakkaita. Vartija kulki koko ajan meidän perässämme parin metrin päässä. Ihan tavallisen näköisiä ihmisiä ollaan eikä ikinä olla varastettu mitään. Vähän kyllä ihmetytti. Luulivatkohan venäläisiksi?
Kyllä loukkaannun joka kerta kun menen Lidl Tampereella, niin vartija tukee perässä samalle käytävälle koko ajan perässä, olen tumma tukkainen ja jotenkin minua luullaan ulkomaalaiseksi ja varsinkin jos on hupparin huppu päässä niin heti ollaan vahtimassa. Koskaan en ole mitään ottanut maksamatta, en ymmärrä tälläistä.... ja tämä vain Lidlissä ei muualla
Ehkä nää tyhjässä kaupassa seuraavat vartijat kokee tekevänsä töitä jos kävelevät sen ainoan asiakkaan (tai parin) jäljessä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäpätevyys ihmisten ammateissa loukkaa minua.
Eli jos en ole todellakaan nyysimässä mitään, on "etsivä" ihan käsi ja en tykkää mikäli kyttää mua.
Mikä siinä on epäpätevyyttä, kun ihminen tekee työtään? Ihan vaan tiedoksi, että suurin osa myymälävarkaista on juuri niitä normaalin näköisiä ihmisiä, joita ei päälle päin uskoisi varkaiksi. Narkit ja muut sekakäyttäjät edustavat suht. pientä osaa varkaissa, ja heistä näkee yleensä jo etukäteen että mitä on mielessä. Ymmärrän että ei se ole kivaa jos epäillään varkaaksi, mutta vartijan työnkuvaan kuuluu tarkkailla ihmisiä. T. Kaupassa työskentelevä
En loukkaannu, vaikka voihan se pahimmillaan tarkkailun kohteeksi joutuneelle olla epämiellyttävää.
Erityisen kiinnostavaa olisi olla kärpäsenä katossa vartijoiden koulutustilaisuuksissa. Jos potentiaalisesti jokainen asiakas voi olla myymälävaras, ei ne vartijat jokaista kohteekseen ota. Kyllä siinä tapahtuu vartijan päässä aina valikointi, jollain tietyllä perusteella.
Myyjävartijat seuraavat ihan selvästi kaikkia nykyään, en aio erityisesti kiinnittää huomiota - mutta outoa että ravaavat jatkuvasti katsoen. Yksi mies suuttui lähikaupassa, silloin kun myyjävartija systeemi alkoi suomessa ja heitti tavaroita alas. Vartijasta riippuu, onko rauhallinen ohikävelijä vai ylilevottomasti paikoillaan liikehtivä - oudot liikkeet ahdistavat asiakasta jos näyttää että vartija on vetänyt amfetamiinia. Onneksi aika harva näyttää siltä. Ja tulevatko vartijat suoraan perässä epäilyttävästi vai onko sattumalta samassa kohtaa. -Jokaisesta on tehty potentiaalinen myymälävaras, vaikkei varasta koskaan ja pukeutuu suht siististi. Joskus riittää lenkkarit, että joku katsoo epäilyttäväksi.
Vierailija kirjoitti:
En loukkaannu, mutta ajattelen että minua tarkkailemalla ja seuraamalla vartija antaa oivan mahdollisuuden jollekulle varastaa.
Tokmannin vartijat vois pitää tämän mielessä, eikä hengittää niskaan kun asiakkaat maksaa ostoksiaan.[/quote
Tuo on muuten totta, että sillä tavalla joku muu saa sitten mahdollisuuden varastaa jotain kun kyttäävät turhaan syytöntä...
Onko kaikillä tokmanneilla tuollaisia vartijoita? Täällä jyväskylässä ainakin on...
Eipä tee mieli paljoa käydä siellä enää. Kaksi tylyn näköistä äijää seuraa ja jää vielä kassalle kyttäämään.
Kai sitten näytän varkaalle joka sulloo kaiken mahdollisen lastenvaunuihin.
Ennen kävin usein tokmannilla, enkä tosiaankaan ole ikinä varastanut mitään.
Saatoin usein jäädä katselemaan samalla jotain pesuaineita yms, olisiko tarjouksessa mitään mitä tarvitsisi. Eli olin suhteellisen hyväkin asiakas heille ... Mutta eihän siinä, kannan sitten rahani jatkossa muualle.
Minua ihmetyttää vartijoissa vielä se, että kun ohut lompakko hukkuu kassalla laukkuun ja yritän etsiä sitä, vartijan katse ei hetkeksikään hellitä. Siitä syntyy hämmentynyt tilanne ja pieni hermostuneisuus löytyykö lompakko, koska yritin ennen kassaa etsiä valmiiksi -mutta lyhyt jono meni nopeasti. Miten vartijan tuijotus auttaa asiassa? Logiikka? Kun vartija ei tuijota muita muilla kassoilla. Laukussa voi olla edellisen kaupan ostokset päällä tukkeena. -Miksi juuri kassalla vartijan katse miltei porautuu asiakkaisiin ja siinä seisotaan, asiakkaan käytös voi muuttua hermostuneemmaksi /oudoksi luonnostaan tuijotuksen vuoksi - turhat epäilykset lisääntyvät. :) Pikkuputiikeissa myyjä kyselee koko ajan, mitä on hakemassa, vaikka haluaisi ensin katsella rauhassa.
Itse kerran yritin Gigantissa saada myyjän käsiini kun olin osta,assa kännykkääni kuoria. No myyjää ei löytynyt, joten aloin itse sovittelemaan kuoria kännykkääni. Minulla ei ollut sellaista yleistä puhelinmallia, jonka nimi lukisi siinä puhelinkuoripaketin päällä.
Siinä sitten aikani itsekseni sovittelin kuoria ja itsekseni jupisin, kun tajusin että vieressäni oli ollut pidemmän aikaa joku tyyppi. Vilkaisin häntä ja siinähän möllötti vartija, oli toljottanut touhujani siinä vaikka kuinka kauan. Kysyin sitten häneltä, että tietääkö hän, sopiiko tämä ja tuo kuori tällaiseen puhelimeen, niin lähti pois.
Menee nyt puurot ja vellit sekaisin.
On myymälävartijoita sekä etsiviä.
Niillä on kuitenkin eroa.
Isommissa kaupoissa luultavasti olette kameroissa kaiken aikaa ja vartija siellä valvomossa teidät näkee.
Se että vartija seuraa ja on kaupassa estää varkauksista johtuvaa hävikkiä. Kaikki varkauksista johtuvat menetykset näkyy suoraan kuluttajille hinnoissa.
Ei ole mitään tyypillistä näpistelijää.
Juoksukaljan ottajat on oma lukunsa mutta muuten ei voi sanoa selkeää yhtä tyyppiä.
En mä nyt tuollaisesta loukkaannu, työtäänhän ne vain tekee. Mutta tulee tunne, että vartija haluaa mun lähtevän mahdollisimman pian pois myymälästä. Jätän siis ostokseni tekemättä ja poistun kaupasta.
Ainakin yksi epäpätevä vahtaaja alapeukuttaa!