Alkaa kyllästyttää tuo aikuisten ihmisten rahanpyytäminen häissä
Viime vuonna olimme vieraina neljissä häissä. Nyt tällekin vuodelle on tipahtanut jo kolme kutsua. Kiva juttu, häissä on kyllä ihanaa, mutta tekee mieleni avautua yhdestä jutusta.
Tämä viime vuosina yleistynyt tapa, jossa käytännössä kaikissa kutsuissa lukee jollain muka-hauskalla runoilulla ilmaistuna, että lahjaksi voisi sitten laittaa rahaa tälle tilille. Rahoilla pari lähtee häämatkalle tms.
Ei siinä mitään, tämä on mielestäni kaunis ajatus silloin, jos sinne matkalle ei muuten pääsisi tai häiden järjestämisessä tarvitaan taloudellista apua. Mutta tätä rahatoivetta näkee nykyisin ihan kaikilla pareilla, jopa keski-ikäisillä lapsettomilla pareilla joista molemmat ovat hyväpalkkaisessa työssä. Suoraan sanottuna tuntuu vähän hölmöltä näin opiskelija-pätkätyöläispariskuntana sponsoroida hyväpalkkaisten kavereiden tai sukulaisten häämatkoja.
Rahalahjatoiveissa on usein perusteluina, että "meillä on jo kaikkea". Minä mietin, että onko sitten ihan pakko toivoa jotain? Miksei voi toivoa pelkkää korttia, tai vaikka lahjoitusta hyväntekeväisyyteen? Tai keksiä jotain pikkutavaroita, vaikka kukkia tai suklaata. Tuntuisi paljon kivemmalta antaa 20 € arvoinen lahja kuin laittaa se 20 € jonkun itseäni puolet vanhemman ja 10x rikkaamman tilille.
Pahimmillaan häissä on sitten vielä ohjelmana joitain rahankeräysleikkejä, esim. lunnaat morsiamen ryöstössä.
Olenko minä ainoa, jota tämä ärsyttää ja ihmetyttää? Okei, aina voi sanoa, että ei tarvitse sitten osallistua häihin tai viedä mitään lahjaa, mutta kuitenkin ihan mielelläni menen häihin ja annan sen lahjankin jos pari sitä toivoo. Mutta tämä rahankeruu kyllästyttää.
Kommentit (295)
Hyi mikä aloitus ja ketju, oikein tekopyhyyden huippu!
Kaikissa maissa kautta historian on hääparille viety lahjoja. Useissa maissa rahaa suoraan, lisäksi häissä vielä erinäisiä juttuja, vaikka morsiamen tanssittamista maksusta. Yhteiselämän aloittamiseen kun tarvitaan rahaa. Kuka kitupiikki menisi häihin antamatta lahjaa? Pysyköön kotona, sanon minä.
Mikä logiikka on siinä että kaikista raha on paras lahja mutta sitä ei saa ääneen sanoa? Kaksinaamaisuuttahan se on. Nykyajan tavarapaljouden keskellä hyödyllisen lahjan ostaminen on vaikeaa. Jokainen haluaa ihan itse valita kotinsa esineet. Itse kaikkein mieluiten annan rahalahjan, osallistun johonkin yhteiseen.
Matka on ihana lahja.
Ihme valitusta. Ei sinne juhliin ole pakko mennä, jos niin ahdistaa. Jos menet kummilapsen synttäreille, niin v****taako sua sillloinkin, kun sille pennulle pitää ostaa lahja? Ostin just 6-vuotiaalle 65e lahjan, eikä harmittanut yhtään, vaikka tarjoilut ja ohjelma oli häihin verrattuna aika suppeat.
Äitini on kerännyt mulle jo nuorena reilun astiaston ja lakanat ja pyyhkeet. Mitään tarvetta sellaisille ei ollut, kun mentiin naimisiin, joten laitettiin pyyntö, että tilille voi laittaa rahaa, jos haluaa. Ihmiset oli laittanut vaihtelevia summia. Osa ei ollut laittanut mitään, eikä nämä ihmiset joutunut millekään mustalle listalle sen vuoksi. Tehtiin kiva häämatka osittain niillä rahoilla. Jos mulla olisi raha niin tiukassa, että ei olisi laittaa 50e hääparille (kahdelta ihmiseltä), niin veisin shampanjapullon ja kortin.
Oletko ap itse naimisissa. Jos et ja joskus menet, niin varmaan teet Tokmannille lahjalistan, ettei vieraita harmita, että sinun juhlistamiseen kuluu liikaa rahaa?
Ap tässä.
Ei, en halua väkisin antaa ihmisille epämieluisaa lahjaa.
En myöskään koskaan ole mennyt häihin tyhjin käsin, vaan olen antanut sitä rahaa jos sitä on toivottu.
Aloin vain miettiä, että tuntuuko tämä kenestäkään muusta oudolta, että aikuiset toivovat toisiltaan rahaa lahjaksi. Kuten tuolla joku mainitsikin, myös 40-50-60-vuotislahjaksi on yleistynyt tämä että pyydetään rahaa esim. matkaa varten. Siis ihan keski- tai hyvätuloisetkin ihmiset. Samassa kaveripiirissä ihmisillä peräkkäin näitä häitä ja syntymäpäiviä, ja aina annetaan vuoronperään toisille rahaa lahjaksi.
Minusta se tuntuu oudolta. Jotenkin tämä lahjanantamiskulttuuri tuntuu vähän menettävän merkitystään. Tuntuu, että jotkut pyytävät rahaa vain koska on jotai "kuuluu pyytää", ja tavaraa ei haluta. Ja kun osan mielestä tuo 50-100 euroa per henkilö on minimi, mitä voi antaa, niin kaikki alkavat lopulta noudattaa sitä, eikä kukaan kehtaa antaa vähemmän.
Minusta olisi hienoa, että voisi oikeasti pyytää vaikka vain korttia, tai jotain hyväntekeväisyyslahjoitusta, jos kokee että ei tarvitse mitään, eikä keksi muuta toivetta kuin raha.
Mutta edelleenkin, jos joku haluaa sitä rahaa pyytää ja varsinkin jos jonkun vaikka häämatkalle pääsy on siitä kiinni, niin kyllä minä ihan hyvin voin sitä antaa. Toivottavasti kukaan ei kuitenkaan loukkaannu, että en pysty mitään satasta lahjoittamaan.
Vai hyväntekeväisyyteen ap.? Kukapa siellä olisi kädet ojossa, kuin joku mitään tekemätön laiska, joka haluaa kaiken ilmaiseksi.
En ikinä anna mitään hyväntekeväisyyteen, mieluummin hääparille kiitokseksi kivoista juhlista, joista itsekin nautin.
Vierailija kirjoitti:
Ei niinkään rahan toivominen lahjaksi, mutta POLTTARIT! Niistä on kuulemma nykyisin ihan normia maksaa jotain 100-250 euroa per vieras :O Koska "kuuluuhan morsiamelle/sulhaselle tarjota se yksi ikimuistoinen päivä ja eihän alle 100 eurolla per henkilö voi tehdä mitään". Ystävän polttarit tulossa parin kk päästä, ja pahoin pelkään, että joudun jäämään pois, kun muu polttariseurue ei millään suostu uskomaan, että ehkä vähemmälläkin voisi pärjätä. Morsian on myös itse sanonut, että polttareissa ei tarvitse olla mitään ihmeellistä ohjelmaa, vaan yhdessä oleminen riittää.
Tästä oon niin samaa mieltä! Juuri yksi kaaso veti herneet nenään, kun kommentoin, että mielestäni 120 euroa on liikaa polttareista. Joo, ne on juuri tälle morsiamelle ainutlaatuinen päivä, mutta ne eivät ole ainoat polttarit jonne meidät vieraat on kutsuttu. En ihan ymmärrä, että pitää isolla rahalla haalia kauheasti elämyksiä, ja sitten osa joutuu sen takia jäämään pois koko polttareista.
Yhden tuttavan polttarit pidettiin ulkomailla. Tämäkin tapa on yleistymässä. Ja siis vieraat maksoivat reissun kokonaan.
Tuntuu, että mikään ns. tavallinen ei enää riitä ihmisille, vaan kaiken pitää olla jotain super-erikoista ja spesiaalia.
Vierailija kirjoitti:
Kaksikymppiä? 😂 Olen käsittänyt, että häälahjalla vähintäänkin kompensoidaan vieraasta aiheutuneet kustannukset parille.
Siis että jokainen maksaa omansa, kun nykyään harvempi morsiamen isä sitä enää tekee, kuten perinteisesti kuuluisi.
Meidän häissä kului tilanvuokraan ja tarjoiluihin (baarissa piikki auki) noin 15000€ ja vieraita oli about sata eli hyvän tavan mukaisesti kukin lahjoittaisi ainakin 150€, niin kuin useimmat tekivätkin.
Kaksikymppistä pitäisin loukkauksena.
Juhlavieraiden ei kuulu maksaa juhlien ruokailua. Kuinka idiootti pitää olla ettei sitä tajua ?
Jokainen pitäkööt juhlat joihin on varaa ei niin, että mahdollisimman isot juhlat ja vieraiden pitää antaa 150 euroa per henkilö , jotta saadaan laskut maksettua.
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä helvettiä:D en halua lisää tavaraa, enkä varsinkaan mirja-tädin valitsimia pentik vateja. Mulle on ihan helvetin yks ja hsilee jos joku jättää sen vuoksi tulematta, mutta me pyydetään ihan rehellisesti rahaa. Sille kyllä löytyy käyttöä. Hääjuhlan etikettiin kuuluu, että pari saa päättää kaiken ja se on ainoa etiketti.
Sä kuulostat niin helvetin oksettavalta ihmiseltä, että sun häät skippaisin samantien " juu ei tarvi mennä" osastolle.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on kivaa osallistua isoihin häihin, syödä hyvin ja bilettää bändin tahdissa. Tämä kustantaa tuhansia euroja hääparille. On kohteliasta osallistua kustannuksiin "häämatkatilin" muodossa.
Te, joita asia ärsyttää, ette ole itse tainneet ikinä järjestää isoja pippaloita! Tajuatteko, kuinka paljon hääpari maksaa teidän illanvietostanne ja juomistanne!!!! Pitopalvelu veloittaa jo alkumaljasta sen 6 € / kpl, sitten ateria 20 €, tilavuokra, bändi, iltapala, boolit ym. Kutsukortit jo maksavat 5 € helposti postimerkkeineen.
Ei helvetti näitä idiootteja ! Jos ei ole varaa maksaa niin vaihtoehtona ON ETTÄ PITÄÄ SELLASET HÄÄT JOIHIN ON ITSE VARAA ! Siis mitä idiootteja tää maailma on täynnä !! Mä en kestä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niinkään rahan toivominen lahjaksi, mutta POLTTARIT! Niistä on kuulemma nykyisin ihan normia maksaa jotain 100-250 euroa per vieras :O Koska "kuuluuhan morsiamelle/sulhaselle tarjota se yksi ikimuistoinen päivä ja eihän alle 100 eurolla per henkilö voi tehdä mitään". Ystävän polttarit tulossa parin kk päästä, ja pahoin pelkään, että joudun jäämään pois, kun muu polttariseurue ei millään suostu uskomaan, että ehkä vähemmälläkin voisi pärjätä. Morsian on myös itse sanonut, että polttareissa ei tarvitse olla mitään ihmeellistä ohjelmaa, vaan yhdessä oleminen riittää.
Tästä oon niin samaa mieltä! Juuri yksi kaaso veti herneet nenään, kun kommentoin, että mielestäni 120 euroa on liikaa polttareista. Joo, ne on juuri tälle morsiamelle ainutlaatuinen päivä, mutta ne eivät ole ainoat polttarit jonne meidät vieraat on kutsuttu. En ihan ymmärrä, että pitää isolla rahalla haalia kauheasti elämyksiä, ja sitten osa joutuu sen takia jäämään pois koko polttareista.
Yhden tuttavan polttarit pidettiin ulkomailla. Tämäkin tapa on yleistymässä. Ja siis vieraat maksoivat reissun kokonaan.
Tuntuu, että mikään ns. tavallinen ei enää riitä ihmisille, vaan kaiken pitää olla jotain super-erikoista ja spesiaalia.
Huvittavinta tässä on se, että ensin mennään naimisiin kauhealla mölyllä ja odotetaan kavereiden kustantavan älyttömät polttarit ja maksavan häämatkan lahjana ja koko tarjoilunkin. Vuosi pyörii morsiamen ympärillä, kun kaikki pitää olla niin superextraa.
Naimisissa sitten viitsitään pysyä pari vuotta, kun kasvettiin miehen kanssa erilleen ja ei ole enää tunteita.
Av-mammat vauhdissa. Kauhea pihistys toisten ihmisten suhteen ja kuvitellaan, että se 10 Euron kuppi hämää saajan. Antakaa reilusti vaan se kymppi. Jos on vähävarainen, se on täysin riittävä. Pohjimmiltaan kyse on siitä, että ei olla niin köyhiä, mutta toiselle ei mitään haluta antaa, niin sitten pitää kuvitella, että tuommoisella pelleilyllä saa hämättyä jotain.
Ja itsellä oli häät pienet. Ei ollut kuin appivanhemmat ja omat vanhemmat, joten enpä ole kerjännyt keneltäkään mitään....
Vierailija kirjoitti:
Emme pyytäneet rahaa tai mitään tavaraa. Silti isoin osa vieraista toi shekin/lahjakortin, ja ne muutamat tavaralahjat olivat huolella mietittyjä <3 Suosittelen kokeilemaan. Se on jotain urbaanilegendaa, että leivänpaahtimia tulee 3 kpl... Luottakaa niiden vieraidenne tilannetajuun.
No kiva, jos teillä on sukulaisia ja tuttuja, jotka osaavat tuon ajattelun lahjan saajaa kohtaan. Me ollaan vuosien saatossa saatu anopilta vaikka ja mitä turhaa lahjaksi. Mm. Kahvikone, josta olitiin jo monta vuotta kieltäydytty kun halusi sellaisen meille ostaa, lopulta tuli lahjaksi, voimakkaita hajusteita hajuallergikolle, kerätään yhdessä mietittyä astiasarjaa ja saadaan anopilta sarjaa, jota hän kerää itse, olimme juuri ostaneet imurin (he tiesivät tämän kyllä) ja he ostavat meille lahjaksi imurin, sillä heidän mielestään pökypussiton on huonompi, mies on herkistynyt alumiinille doedorantissa, silti saa aina lahjaksi jonkun pakkauksen, jossa tätä alumiinia on, asiasta sanottu monesti.. Mitähän vielä? Että kyllä, on myös sukuja, joissa ei vain joillain ole sitä tilannetajua..
Ja kertokaa yksi asia, miksi on ok toivoa vaikka jotain pussilakanasettiä, mutta rahan toivominen on moukkamaista?
Minun mielestäni ei ole noloa antaa vaikka 20€ Lahjaksi koko perheeltä, jos vaan ei ole enempää. Itse sain joskus lahjaksi useammalta sukulaiselta kerättynä summaksi 15€ ja tämä oli ihan riittävä, vaikka mitään ei olisi tuoneet kuin itsensä. Moni vaan ei edes halua mennä tyhjin käsin ja tällöin on parempi vaikka se 10€ kuin jotain turhaa sillä rahalla.
Meille esimerkiksi viinipullo olisi turha, emme juo. Edellinen viinipullo pyöri kaapissa 5 vuotta kunnes laitoimme pois. Sain lahjaksi joskus pullon ja päätettiinm että no maistetaampa kerrankin, yhdet kulaukset otettiin ja kaadettiin loput viemäriin. Jos tuonkin olisimme rahana saaneet, olisimme ostaneet jotain hyödyllistä. Itse ainakin haluan, että se lahjan saaja käyttää ja tarvitsee sitä lahjaani. Itsekin ne lahjat annan vähistä rahoista. Hoitovapaalla ei paljoa juhlita.
Toki ymmärrän rahan antamisessa sen, jos saaja nyrpistää nokkaansa kun saa "vain" 10-30€.. Tällöin ei ole kiva antaakaan. Olen itse yrittänyt nyt noudattaa periaatetta:"Anna odottamatta itse mitään takaisin." (Tietysti sillä erolla, että hyväksikäyttäjille ei tarvitse antaa)
Vierailija kirjoitti:
Me pyysimme ihan suoraan rahaa. Elämme kohtuu-minimalistisesti ilman ylimääräistä tavaraa. Ei meidän asuntoon edes mahtuisi mitään ns ylimääräistä.
Vieraita ei ollut paljon. Halusimme vain lähimmät paikalle.
Häämatkan olimme ostaneet omilla rahoillamme, mutta ilmoitimme kutsussa että lahjan sijaan halutessaan voivat osallistua matkakuluihin. Tuli yllättävän paljon rahaa - emme odottaneet todellakaan sellaisia summia. Noita rahoja käytettiin retkiin ja muuhun "ekstraan" matkalla - mutta koska rahaa tuli enemmän kuin kuviteltiin, aiotaan lähteä vielä uudelleen rahoilla "kakkoshäämatkalle". :)
Emme seuranneet, kuka maksoi ja paljonko. Viestit luettiin, siellä oli ihania toivotuksia. Jos joku ei antanut lahjaa, emme edes huomanneet.. osa toi juhlapaikalle kuitenkin lahjoja (viiniä ja itse tehtyjä lahjoja).
Toivon myös että jos joku käytännöstä ei pitänyt, ei antanut lahjaa ollenkaan. Häät ja matka oli mitoitettu siten, että ilmankin lahjoja kaikki olisi onnistunut. Häät oli mitoitettu siten, kuin halusimme ne läheisillemme tarjota - kuitenkaan tunnelmasta tinkimättä. Tärkeintä oli saada läheiset paikan päälle jakamaan tärkeä päivä kanssamme.
Ihanko tosissaan joku jaksaa suuttua tällaisesta? Mielensäpahoittajat liikkeellä, eikö häät ole ihana rakkauden juhla ja ilon aihe? :)
Tiedätkö, miksi rahaa tuli yllättävän paljon?
No siksi, kun jokainen kutsun saatuaan taas huokasi, että paljonkohan noiden tilille pitää maksaa. Sitten se pähkäily, että rahat on kyllä tiukilla, mutta riittääkö kakskymppiä. No ei, kun se näyttää nololta. Pitää panna se satku, kun muuten erottuu muiden vieraiden tilipanojen joukosta. Jätetään Sannamarialle ne kengät ostamatta, vai jäädäänkö kokonaan pois. No ei voi jäädä, kun kuulutaan juuri niihin lähimmäisiin, jotka juuri halutaan häihin.
Kukaan ei uskalla panna sitä pientä summaa, kun tietää, että hääpari selaa tiliotteen ja tarkastaa jälkeen päin, paljonko kukin pani. Ja kun jokainen pelkää, että on se noloin, summat nousevat. Jopa niiltä köyhemmiltä, jotka jättää sitten ne lapsen kengät ostamatta, että te pääsitte retkille häämatkalla.
Täällä oikein bridezillat kommentoi kilpaa miten on oikeutettua maksattaa oma naimisiinmeno muilla. Jos haluatte naimisiin ja bileet, järjestätte ne ja saatte lahjaksi mitä lahjanantaja haluaa antaa. So simple. Vai menettekö naimisiin koska haluatte vai oletteko vain keksineet oivan tavan saada mitä haluatte - oli se sitten se häämatka tai kallis astiasto? Jos teillä ei ole varaa hääjuhlaan tai häämatkaan, ette järjestä niitä. Me menimme naimisiin muutaman viikon varoajalla ja paikalla oli vain lähisuku (vanhemmat, sisarukset). Ei lähetetty edes kutsuja. Vanhemmat kysyivät mitä haluatte, toiset maksoi hääkakun ja toiset moccamasterin :) me halusimme naimisiin, oli kiva kun lähimmät oli todistamassa. Lahjoja ei pyydetty mutta kun kerran kysyivät niin kerrottiin mitä toivottiin. Ei meillä ollut varaa megabileisiin bändeineen, eikä haluttu sitä varten pankkilainaa saati että olisimme maksattaneet ne muilla. Mutta naimisiin halusimme ja sehän onnistui. Ei ne vieraat halua että te menette naimisiin, vaan te. Kannattaa pitää mielessä kun dollarinkiilto silmissä kuvittelette että jotain kumminserkunkaimaa muka kiinnostaisi maksaa teidän häänne. Ei kiinnosta.
Aha.
Mun mielestä on aivan ihanaa, jos hääparin toiveena on raha. Ei tarvitse hiki hatussa miettiä, että mitä ostaisi, riittää kun siirtää rahaa tilille.
Mun mielestä taas tosi fiksua ja helppoa vieraillekin. Enemmän ärsyttää se krääsän määrä, mitä 100 vierasta ostaa kun ”jotain on pakko ostaa”. Onneksi nykyään hääparit on vähän fiksumpia.
Minä olen tätä hääteemaa miettinyt ensi kesäksi.
Kun moni valittaa, että ei haluaisi tuhlata viikonloppua häihin ja ei ole vaatteita ja kuinka rasittavaa se on, olen miettinyt helppoja häitä, mistä kaikki hyödymme.
Eli kuvaamme häämme ja lähetämme ne suorana lähetyksenä netissä. Annamme tilinumeron, minne ihmiset voivat panna rahaa lahjaksi.
Kaikki voittavat. Jokainen saa osallistua häihimme kotoaan läppärin äärellä ja me saamme rahamme tilille ja pääsemme naimisiin ja häämatkalle. Kaikki hyötyvät.
Vierailija kirjoitti:
Aha.
Mun mielestä on aivan ihanaa, jos hääparin toiveena on raha. Ei tarvitse hiki hatussa miettiä, että mitä ostaisi, riittää kun siirtää rahaa tilille.
Ja ai niin. Kun itse menin reilu 10v sitten naimisiin, emme virallisesti toivoneet mitään. Osa muisti rahalahjalla, osa toi pyyhkeitä tai astioita ja kaikki nämä tuli kyllä käyttöön.....muttalisäksi saatiin mm hopea-aterimet, 3 aaltovaasia, kalakukkoa, omituinen kahvinkeitin joka ei koskaan toiminut kunnolla. Siellä ne pyörii edelleen kaapissa, paitsi se kahvinkeitin on jo roskiksessa, samoin kalakukko.
Oltiin asuttu yhdessä jo pitkään, oli kaksi lasta, oma talo jne. Raha ja tällaiset käyttötavarat olivat hyviä lahjoja, muut melko turhia. Rahalla mitä saatiin lahjaksi, sisustettiin meidän uutta kotia, lähdettiin häämatkalle vuoden päästä jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan antanut rahaa näille itsekkäillä ihmisille. Olen aina vienyt lahjaksi viinipullon, rahanpyytäjille vielä vähän huonomman kuin muille.
Hei, me ollaan tehty ihan samaa! :D
Myö myös. Jos tiedetään että hääpari ei käytä alkoholia ollaan viety joku lähialueen tuottajan holiton kuohujuoma.
Ei kyllä yhtään haittaa rahalahjat. Sama raha se on minulta pois annoin rahana tai ostaisin lahjan.
Me järjestimme pienimuotoiset häät (neljä vierasta) ulkomailla, mutta maksoimme myös häävieraiden viikon yöpymiset. Lennot he maksoivat itse. Emme halunneet häälahjoja saatikka rahaa, koska tulihan reissu vieraillekin maksamaan jonkin verran. Häälahjamme oli siis heidän ihana matkaseura. Ikimuistoinen reissu.
Tilavuokraan ja tarjoiluihin 150€/hlö? Missä päin Suomea? Meidän häissä tilavuokriin, ruokaan, kahviin+kakkuun+muuhun makeaan ja iltapalaan 20€/hlö ja vaikka moni oli yhdessä osallistunut esim. 35€ arvoiseen lahjaan (eli n. 5€/hlö), niin meille tärkeintä oli, että halusivat tulla juhlistamaan meidän suurta juhlapäivää.
Taidat olla juuri niitä tyyppejä, joiden mielestä polttareissa pitää jokaisen maksaa vähintään 200-250€/hlö, jotta saadaan kivat polttarit. Mun polttarit maksoivat kuulemma 5€/hlö osallistujille ja kivaa oli. Vaimon polttarit oli osallistujille maksaneet 3€/hlö ja vieläkin (16 vuoden jälkeen) muistelevat kaason kanssa, että heillä oi hauskaa. Kaikki kun eivät ole rikkaita.....