Alkaa kyllästyttää tuo aikuisten ihmisten rahanpyytäminen häissä
Viime vuonna olimme vieraina neljissä häissä. Nyt tällekin vuodelle on tipahtanut jo kolme kutsua. Kiva juttu, häissä on kyllä ihanaa, mutta tekee mieleni avautua yhdestä jutusta.
Tämä viime vuosina yleistynyt tapa, jossa käytännössä kaikissa kutsuissa lukee jollain muka-hauskalla runoilulla ilmaistuna, että lahjaksi voisi sitten laittaa rahaa tälle tilille. Rahoilla pari lähtee häämatkalle tms.
Ei siinä mitään, tämä on mielestäni kaunis ajatus silloin, jos sinne matkalle ei muuten pääsisi tai häiden järjestämisessä tarvitaan taloudellista apua. Mutta tätä rahatoivetta näkee nykyisin ihan kaikilla pareilla, jopa keski-ikäisillä lapsettomilla pareilla joista molemmat ovat hyväpalkkaisessa työssä. Suoraan sanottuna tuntuu vähän hölmöltä näin opiskelija-pätkätyöläispariskuntana sponsoroida hyväpalkkaisten kavereiden tai sukulaisten häämatkoja.
Rahalahjatoiveissa on usein perusteluina, että "meillä on jo kaikkea". Minä mietin, että onko sitten ihan pakko toivoa jotain? Miksei voi toivoa pelkkää korttia, tai vaikka lahjoitusta hyväntekeväisyyteen? Tai keksiä jotain pikkutavaroita, vaikka kukkia tai suklaata. Tuntuisi paljon kivemmalta antaa 20 € arvoinen lahja kuin laittaa se 20 € jonkun itseäni puolet vanhemman ja 10x rikkaamman tilille.
Pahimmillaan häissä on sitten vielä ohjelmana joitain rahankeräysleikkejä, esim. lunnaat morsiamen ryöstössä.
Olenko minä ainoa, jota tämä ärsyttää ja ihmetyttää? Okei, aina voi sanoa, että ei tarvitse sitten osallistua häihin tai viedä mitään lahjaa, mutta kuitenkin ihan mielelläni menen häihin ja annan sen lahjankin jos pari sitä toivoo. Mutta tämä rahankeruu kyllästyttää.
Kommentit (295)
Vierailija kirjoitti:
Yksinkertaisin ratkaisu on jättää menemättä häihin, jos kutsussa on minkäänlainen viittaus rahan antamiseen. Näin olen tehnyt jo yli kymmenen vuoden ajan ja tulen aina tekemään. Poikkeuksena ne, joissa pyydetään lahjoittamaan rahaa hyväntekeväisyyteen.
Jos on varaa järjestää hääjuhlat, ei ole perusteita kerjätä rahaa.
Näin mekin teemme!
Joiltakin pareilta tulee marinaa ja kyselyitä; koittakaa nyt päästä tulemaan. Johtunee siitä, että olemme jo kuusissakymmenissä ja maallista mammonaa kertynyt jonkin verran, osille haluaisivat. En vain ymmärrä, miksi menisin häihin, kun morsiuspari ei ole koskaan ollut meihin päin missään yhteydessä, ja vielä maksaisin siitä ilosta?
Vierailija kirjoitti:
Kaksikymppiä? 😂 Olen käsittänyt, että häälahjalla vähintäänkin kompensoidaan vieraasta aiheutuneet kustannukset parille.
Siis että jokainen maksaa omansa, kun nykyään harvempi morsiamen isä sitä enää tekee, kuten perinteisesti kuuluisi.
Meidän häissä kului tilanvuokraan ja tarjoiluihin (baarissa piikki auki) noin 15000€ ja vieraita oli about sata eli hyvän tavan mukaisesti kukin lahjoittaisi ainakin 150€, niin kuin useimmat tekivätkin.
Kaksikymppistä pitäisin loukkauksena.
Kompensoidaan hääparille aiheutuneet kustannukset? Ei todellakaan. Vain moukka ajattelee noin.
Jos ei ole varaa järjestää häitä niin kannattaa jättää ne pitämättä.
Vuohi Afrikkaan on tyhmä lahja, ellei saaja sellaista itse pyydä. Eihän se lahjansaaja siinä saa yhtään mitään.
Saatte te sitten kaikesta ongelman... Jättäkää vaan menemättä niihin juhliin TAI menkää älkää antako mitään, jos se rahan pyytäminen on teistä niin kamalaa. Ongelma ratkaistu, olipa vaikeaa.
Melkein kaikki jotka nykyään menee naimisiin ovat seurustelleet jo useamman vuoden ja asuneetkin yhdessä, myös lapsia. Oli sitten häät tai synttärit niin ihan ihmeellistä pyytää rahaa. Järjestäköön juhlat sen mukaan mikä on varaa, tai häämatkat tai synttärit. Ei mitään "matkatilejä".
Vien mielelläni rahaa jonka pari voi käyttää haluamallaan tavalla kuin joutavaa kippoa, kuppia tai kannua pölyttymään kaapin perukoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksinkertaisin ratkaisu on jättää menemättä häihin, jos kutsussa on minkäänlainen viittaus rahan antamiseen. Näin olen tehnyt jo yli kymmenen vuoden ajan ja tulen aina tekemään. Poikkeuksena ne, joissa pyydetään lahjoittamaan rahaa hyväntekeväisyyteen.
Jos on varaa järjestää hääjuhlat, ei ole perusteita kerjätä rahaa.
Mitä sinä sitten viet lahjaksi niihin häihin, joissa ei pyydetä rahaa?
Kortin. Aikuiset ihmiset eivät tarvitse lahjoja.
Mä en ole ikinä tajunnut, miksi on ok pyytää tavaraa, mutta ei ole ok pyytää rahaa häämatkaan. Molemmista jää muistoja, häämatkasta ehkä jopa parempia kuin siitä omaan astiastoon sopimattomasta kuppiparista.
Meillä kutsussa ei puhuttu lahjoista mitään. Hääsivuilla kerrottiin (ilman runoja), että emme halua tavaraa, koska kaikkea on, ja lisäksi edessä on muutto ulkomaille, mutta JOS haluaa, niin joku ohjelmanumero häihin tai rahalahja. Olimme koonneet toivelistan häämatkaan liittyvistä jutuista. Esim. aurinkorasvaa, liput kohteeseen X, liput kylpylään, jäätelöt paikassa X, aamiainen kahvilassa Z, ja niin edelleen. Halvimmat jutut listalla maksoivat siis tyyliin 2 €, ja kaikki listaamamme oli “extraa”, eli rahat häämatkaan oli säästetty etukäteen. Ulkomailta tuleville ja vähemmän varakkaille vieraille teimme hienovaraisesti selväksi, että ihan oikeasti ei tarvitse lahjaa (osa toi silti). Kauempaa tulevista vieraista halukkaat saivat majoittua meillä tai vanhempiemme luona.
Käsittääkseni kukaan ei pahastunut, muutama vieras kehui listaa hauskaksi, ja osa hyödynsi sitä esim. kortin teemaa valitessa. Äitini oli hääsivujen “makutuomarina”, ja hänestä lahjaosiossa tuli selväksi, että mitään ei tarvitse tuoda, eikä häämatka ole lahjoista kiinni. Emme halunneet jättää asiaa kokonaan auki, koska näin säästimme sekä itseltämme että vierailta erikseen kyselemisen vaivan. (Juuri kukaan ei ilmoittautunut häihin puhelimitse, kun tarjolla oli nettilomake. Meidän kannalta tämä helpotti mm. ruokavaliotietojen keräämistä.) Saimme juhliimme upeaa yllätysohjelmaa ja lisäksi ihan kohtuuttoman paljon rahaa, joten lahjoitimme osan hyväntekeväisyyteen. Kokonaisuudessaan en tajua, miten tämä nyt oli karsean paljon itsekkäämpää kuin nämä perus “lahjalista Stokkan sivuilla”-tyyppiset ratkaisut.
Polttareista: mielestäni max 50 €/henkilö. En käsitä logiikkaa, että lahjan lisäksi pitäisi olla joku elämääkin suurempi hemmottelupäivä – pointinhan kai pitäisi olla se hauskanpito kavereiden kanssa. Meillä ei kummallakaan ollut ollenkaan polttareita. Kavereiden polttareihin olemme toki osallistuneet, onneksi kulut ovat pysyneet kohtuullisina.
Niin joo, ja maksoimme häät itse. Panostimme tilaan, ruokaan ja juomaan, mutta esim. uusia sormuksia emme ostaneet, vaan käytämme edelleen kihloja (joista kumpikaan ei maksanut yli satasta, mutta tunnearvoa on sitäkin enemmän). Saimme paljon apua eri ihmisiltä, mutta varsinaista kaasoa tai best mania ei ollut, eli suurin osa jutuista hoidettiin itse.
Eli vieraiden piti maksaa teidän häät? Miksi pitää juhlat, joihin itsellä ei ole varaa?!
Me pyysimme ihan suoraan rahaa. Elämme kohtuu-minimalistisesti ilman ylimääräistä tavaraa. Ei meidän asuntoon edes mahtuisi mitään ns ylimääräistä.
Vieraita ei ollut paljon. Halusimme vain lähimmät paikalle.
Häämatkan olimme ostaneet omilla rahoillamme, mutta ilmoitimme kutsussa että lahjan sijaan halutessaan voivat osallistua matkakuluihin. Tuli yllättävän paljon rahaa - emme odottaneet todellakaan sellaisia summia. Noita rahoja käytettiin retkiin ja muuhun "ekstraan" matkalla - mutta koska rahaa tuli enemmän kuin kuviteltiin, aiotaan lähteä vielä uudelleen rahoilla "kakkoshäämatkalle". :)
Emme seuranneet, kuka maksoi ja paljonko. Viestit luettiin, siellä oli ihania toivotuksia. Jos joku ei antanut lahjaa, emme edes huomanneet.. osa toi juhlapaikalle kuitenkin lahjoja (viiniä ja itse tehtyjä lahjoja).
Toivon myös että jos joku käytännöstä ei pitänyt, ei antanut lahjaa ollenkaan. Häät ja matka oli mitoitettu siten, että ilmankin lahjoja kaikki olisi onnistunut. Häät oli mitoitettu siten, kuin halusimme ne läheisillemme tarjota - kuitenkaan tunnelmasta tinkimättä. Tärkeintä oli saada läheiset paikan päälle jakamaan tärkeä päivä kanssamme.
Ihanko tosissaan joku jaksaa suuttua tällaisesta? Mielensäpahoittajat liikkeellä, eikö häät ole ihana rakkauden juhla ja ilon aihe? :)
Vierailija kirjoitti:
Kaksikymppiä? 😂 Olen käsittänyt, että häälahjalla vähintäänkin kompensoidaan vieraasta aiheutuneet kustannukset parille.
Siis että jokainen maksaa omansa, kun nykyään harvempi morsiamen isä sitä enää tekee, kuten perinteisesti kuuluisi.
Meidän häissä kului tilanvuokraan ja tarjoiluihin (baarissa piikki auki) noin 15000€ ja vieraita oli about sata eli hyvän tavan mukaisesti kukin lahjoittaisi ainakin 150€, niin kuin useimmat tekivätkin.
Tuossa tapauksessa pääsymaksu olisi ollut kaikkein selkein. Ja portsari ovelle. Itse en kyllä ymmärrä, miten joku järjestää ystävilleen juhlia tienaamismielessä tai edes saadakseen omansa pois. Nyyttikestit on erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletan, että tämä oli provo, mutta jos matkustan maan toiselle puolelle häihin ja ehkä jopa hommaan sinne jotain päällepantavaa (mitä en kyllä tee, vaan menen sillä mitä kaapista löytyy), niin siihen kuluu jo useita kymppejä. Mielestäni häät on juhla, jonka pari järjestää vieraitaan varten, ei niin että vieraat maksavat omat kulunsa "häälahjan" muodossa. Mikset laittaisi saman tien kutsuun, että pääsymaksu häihinne on 150 euroa?
Tämän ensimmäisen kommentin kirjoittaja on kylläkin oikeassa ja kritisoijat olette vain white trash. Ihan on yleinen käytäntö antaa häissä rahaa suhteessa ruokailijoiden määrään: 5hlö perhe antaa 200€ ja 2hlö voi antaa vaikka sen 50€. Pitää olla todella tynnyrissä kasvanut jos ei näin yksinkertaista asiaa tiedä. Aloitus on saanut paljon tykkäyksiä ja sitä ihmettelen suuresti. Miksi ihmeessä antaisin pitkään yhdessä olleelle parille jotain krääsää? Kukkia?! Voi HUOH! Kannattaa ehkä ajatella vähän omaa napaansa edemmäs: saat ilmaiset ruoat jopa juomaakin, saat tavata uusia ihmisiä tai sukulaisia mukavassa ilmapiirissä, mitähän se tällainen lysti maksaisi esim. normaalina perjantai-iltana kun lähdet ihan keskenäsi ulos syömään ja juhlimaan?? Niin, tais hujahtaa yli 100€. Eli jos ei pysty näin ajattelemaan niin säästäisin hääparin rahoja enkä osallistuisi häihin. Itse olen ollut mitä tyytyväisin kun voi antaa rahaa, se lahjojen metsästys se vasta veemäistä on...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletan, että tämä oli provo, mutta jos matkustan maan toiselle puolelle häihin ja ehkä jopa hommaan sinne jotain päällepantavaa (mitä en kyllä tee, vaan menen sillä mitä kaapista löytyy), niin siihen kuluu jo useita kymppejä. Mielestäni häät on juhla, jonka pari järjestää vieraitaan varten, ei niin että vieraat maksavat omat kulunsa "häälahjan" muodossa. Mikset laittaisi saman tien kutsuun, että pääsymaksu häihinne on 150 euroa?
Tämän ensimmäisen kommentin kirjoittaja on kylläkin oikeassa ja kritisoijat olette vain white trash. Ihan on yleinen käytäntö antaa häissä rahaa suhteessa ruokailijoiden määrään: 5hlö perhe antaa 200€ ja 2hlö voi antaa vaikka sen 50€. Pitää olla todella tynnyrissä kasvanut jos ei näin yksinkertaista asiaa tiedä. Aloitus on saanut paljon tykkäyksiä ja sitä ihmettelen suuresti. Miksi ihmeessä antaisin pitkään yhdessä olleelle parille jotain krääsää? Kukkia?! Voi HUOH! Kannattaa ehkä ajatella vähän omaa napaansa edemmäs: saat ilmaiset ruoat jopa juomaakin, saat tavata uusia ihmisiä tai sukulaisia mukavassa ilmapiirissä, mitähän se tällainen lysti maksaisi esim. normaalina perjantai-iltana kun lähdet ihan keskenäsi ulos syömään ja juhlimaan?? Niin, tais hujahtaa yli 100€. Eli jos ei pysty näin ajattelemaan niin säästäisin hääparin rahoja enkä osallistuisi häihin. Itse olen ollut mitä tyytyväisin kun voi antaa rahaa, se lahjojen metsästys se vasta veemäistä on...
Normaalina perjantai-iltana voin itse valita ravintolan, ruuan ja pöytäseuran. Häissä en voi. Toiseksi jos minun pitää maksaa 50 e pääsymaksu häihin, niin mitä ihmeen ilmaista se buffet-ruoka oikein on?
Hääparin vanhemmat katkaisivat välinsä meihin, koska emme antaneet rahaa lahjaksi. Oli kuulemma todella törkeää mennä juhlimaan toisten kustannuksella maksamatta siitä.
Vierailija kirjoitti:
Hääparin vanhemmat katkaisivat välinsä meihin, koska emme antaneet rahaa lahjaksi. Oli kuulemma todella törkeää mennä juhlimaan toisten kustannuksella maksamatta siitä.
Myönnän olevani vähän juntti, mutta en tiennyt, että vieraan kuuluu maksaa häistä. Kutsussa tätä ei mainittu, eikä netistä löytämissäni yleisissä hääetiketeissä mainittu asiasta.
Tuttavapariskunta laittoi nettiin Australian häämatkaohjelmansa hotelliöineen ja päiväretkineen jne...
Sitten sieltä pystyi klikkaamaan mihin haluaisi osallistua.
Me kustannettiin joku päiväretki heille. Minusta se oli kiva idea. Lisäksi he pitivät matkapäiväkirjaa.
Me menimme naimisiin ilman että meillä oli yhteistä kotia. Meillä ei siis ollut mitään. Olin etukäteen kertonut äidilleni häälahjatoiveita mm. ruokakalusto (tiesin, että kotikylällä kerätään rahaa ja ostetaan yhteislahja). Saimme jotain tavaraa mutta emme sitä ruokakalustoa. Sen sijaan tuli lahjashekkejä runsaasti vaikka niitä ei oltu pyydetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kutsussa luki, ettei lahjaa tarvitse tuoda vaan tärkeintä, että meille tärkeät ihmiset ovat paikalla. Jos haluaa muistaa, niin häämatkakassaan voi laittaa rahaa. Saimme lahjaksi sitten rahan lisäksi myös kaikenlaisia itsetehtyä tavaraakin. Osa vieraista oli mielestäni myös liian avokätisesti lahjoittaneet rahaa. ps. Käytiin kolmen viikon matkalla Uudessa Seelannissa.
Olet juuri tuollainen aloittajan mainitse törkeä rahanpyytäjä! VIERAASI. maksoivat matkasi maailman toiselle puolelle! Sika.
Ikävää tuottaa pettymys, mutta meillä olisi kyllä ne rahat siihen matkaan löytynyt ihan omastakin pussista. T. Sika
Vierailija kirjoitti:
Itse kun menen naimisiin niin kyllä mä kutsuun laitan että jos haluaa niin rahaa voi antaa.(sitä tarvitsee aina). MUTTA itselle ainakin se tärkein asia on että kutsutut tulisi juhlimaan sitä tärkeää päivää 😊 En loukkaantuisi vaikka kukaan ei olisi euroakaan meille antanut.
MIKSI se pitää laittaa kutsuun, että raha kelpaa? Ei ole olemassakaan sellaista hääparia, jolle raha ei kelpaisi! Mutta on röyhkeää pyytää sitä, tai edes vihjata, että kyllä raha kelpaa.
Eikö ihmisillä oikeasti ole enää mitään käytöstapoja jäljellä!?
No huh huh!! Vieraan ei kuulu maksaa senttiäkään häistä! Vieraita kutsutaan vieraiksi, ei maksajiksi. Kustannuksista vastaa kutsuja. Oli juhla mikä hyvänsä. Jos ei ole varaa maksaa juhliensa kustannuksia, on kohteliasta jättää ne järjestämättä. En ikipäivänä olisi kehdannut maksattaa vierailla omia juhliamme. Ei hyvää päivää....