Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alkaa kyllästyttää tuo aikuisten ihmisten rahanpyytäminen häissä

Vierailija
15.01.2018 |

Viime vuonna olimme vieraina neljissä häissä. Nyt tällekin vuodelle on tipahtanut jo kolme kutsua. Kiva juttu, häissä on kyllä ihanaa, mutta tekee mieleni avautua yhdestä jutusta.

Tämä viime vuosina yleistynyt tapa, jossa käytännössä kaikissa kutsuissa lukee jollain muka-hauskalla runoilulla ilmaistuna, että lahjaksi voisi sitten laittaa rahaa tälle tilille. Rahoilla pari lähtee häämatkalle tms.

Ei siinä mitään, tämä on mielestäni kaunis ajatus silloin, jos sinne matkalle ei muuten pääsisi tai häiden järjestämisessä tarvitaan taloudellista apua. Mutta tätä rahatoivetta näkee nykyisin ihan kaikilla pareilla, jopa keski-ikäisillä lapsettomilla pareilla joista molemmat ovat hyväpalkkaisessa työssä. Suoraan sanottuna tuntuu vähän hölmöltä näin opiskelija-pätkätyöläispariskuntana sponsoroida hyväpalkkaisten kavereiden tai sukulaisten häämatkoja.

Rahalahjatoiveissa on usein perusteluina, että "meillä on jo kaikkea". Minä mietin, että onko sitten ihan pakko toivoa jotain? Miksei voi toivoa pelkkää korttia, tai vaikka lahjoitusta hyväntekeväisyyteen? Tai keksiä jotain pikkutavaroita, vaikka kukkia tai suklaata. Tuntuisi paljon kivemmalta antaa 20 € arvoinen lahja kuin laittaa se 20 € jonkun itseäni puolet vanhemman ja 10x rikkaamman tilille.

Pahimmillaan häissä on sitten vielä ohjelmana joitain rahankeräysleikkejä, esim. lunnaat morsiamen ryöstössä.

Olenko minä ainoa, jota tämä ärsyttää ja ihmetyttää? Okei, aina voi sanoa, että ei tarvitse sitten osallistua häihin tai viedä mitään lahjaa, mutta kuitenkin ihan mielelläni menen häihin ja annan sen lahjankin jos pari sitä toivoo. Mutta tämä rahankeruu kyllästyttää.

Kommentit (295)

Vierailija
101/295 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vien mielelläni rahaa jonka pari voi käyttää haluamallaan tavalla kuin joutavaa kippoa, kuppia tai kannua pölyttymään kaapin perukoille.

Minäkin vien mielelläni rahaa, KUNHAN sitä ei ole pyydetty! Jos joku hävytön kehtaa pyytää, niin kyllä silloin jää ilman ja ostan ennemmin heille jotain kotiin.

Vierailija
102/295 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ehkä ajatella vähän omaa napaansa edemmäs: saat ilmaiset ruoat jopa juomaakin, saat tavata uusia ihmisiä tai sukulaisia mukavassa ilmapiirissä, mitähän se tällainen lysti maksaisi esim. normaalina perjantai-iltana kun lähdet ihan keskenäsi ulos syömään ja juhlimaan?? Niin, tais hujahtaa yli 100€. Eli jos ei pysty näin ajattelemaan niin säästäisin hääparin rahoja enkä osallistuisi häihin. Itse olen ollut mitä tyytyväisin kun voi antaa rahaa, se lahjojen metsästys se vasta veemäistä on...

Oi voi, häissä vähintään puolet vieraista on ventovieraita, joita en tule näkemään edes koskaan eikä sen vuoksi kiinnosta edes tutustua. Ohjelma on yleensä puuduttavan tylsää. Häihin ei mennä sen vuoksi, että siellä on hauskaa, vaan velvollisuudentunnosta. Ja häivytään kun ollaan oltu riittävän pitkään.

Jos haluan nauttia hyvästä ruuasta ja seurasta, niin osaan kyllä järjestää juhlat ihan itse ja kutsua sinne ihmisiä, joiden seurassa viihdyn. Häät ovat pakkopullaa, minne mennään hampaat irvessä kun ei kehdata olla pois. Hautajaisetkin on miellyttävämpi tapahtuma, niissä on sentään jotain arvokkuutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/295 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on jotenkin tyhmää olettaa, ettei vieras älyäisi antaa sitä rahaa lahjaksi ilman erillistä tilinumeroa ja pyyntöä. Voisi kirjoittaa vain: lahjatoiveita ei ole, sillä meillä on jo kaikkea. Ja sitten rystyset valkoisina rukoilla, että edes joku tajuaisi pistää sen 100 € kuoreen velvollisuudentunnosta.

Vierailija
104/295 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä on jotenkin tyhmää olettaa, ettei vieras älyäisi antaa sitä rahaa lahjaksi ilman erillistä tilinumeroa ja pyyntöä. Voisi kirjoittaa vain: lahjatoiveita ei ole, sillä meillä on jo kaikkea. Ja sitten rystyset valkoisina rukoilla, että edes joku tajuaisi pistää sen 100 € kuoreen velvollisuudentunnosta.

Tai joku ”toivomme vain immateriaalisia lahjoja” voisi olla aika tyylikäs.

Vierailija
105/295 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Makumennyt kirjoitti:

Samaa ihmetellyt. Musta tuo rahan kerjääminen on noloa. Voisko suoraan laittaa pääsymaksun sinne häihin, niin ei tarvitse arpoa, paljonko sinne tilille pitää laittaa. Meillä on ensi kesänä ohjemassa parit häät, muutamat rippijuhlat, ylppärit sekä muita isoja juhlia. On ruvennut tuntumaan, että osalle ihmisistä juhlien tarkoitus on nyhtää muut kuiviin eikä juhlistaa tärkeää asiaa.

Varsinkin rippijuhlat. Ateistina jopa ärsyttää se tekopyhyys että mennään ripille, mutta vain ja ainoastaan rahankiilto silmissä. Ripille pääsy ei kiinnosta muuten eikä olla millään tasolla hengellisiä. Ei nappaa kauheasti nykyisin mihinkään rippijuhliin edes osallistua.

Teiniltä se on kuitenkin mun mielestä paljon ymmärrettävämpää kuin aikuisilta. Ja monet menee riparille siksi että muutkin ja koska se on hauska kokemus vaikka ei uskonnollinen olisikaan ja se raha on vaan plussaa siihen päälle.

Itse olen monta kertaa kysynyt nuorilta miksi menevät ripille niin vastaus on aina raha. Nämä teinit ovat ripille mentäessä 15 vuotiaita eli eivät ihan lapsia kuitenkaan. Moni varmasti tiedostaa että menevät vain rahan takia. Moni ei rippileiristä itsestään välitä kauheesti muuten kuin kavereiden osalta. Se jumalapaasaus on niin suuressa roolissa että se tulee kaikilta korvista ulos.

Vierailija
106/295 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vien mielelläni rahaa jonka pari voi käyttää haluamallaan tavalla kuin joutavaa kippoa, kuppia tai kannua pölyttymään kaapin perukoille.

Minäkin vien mielelläni rahaa, KUNHAN sitä ei ole pyydetty! Jos joku hävytön kehtaa pyytää, niin kyllä silloin jää ilman ja ostan ennemmin heille jotain kotiin.

Miksi haluat väkisin antaa juuri sellaisen lahjan, jota saaja ei ole toivonut?

Vierailija
107/295 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaksikymppiä? 😂 Olen käsittänyt, että häälahjalla vähintäänkin kompensoidaan vieraasta aiheutuneet kustannukset parille.

Siis että jokainen maksaa omansa, kun nykyään harvempi morsiamen isä sitä enää tekee, kuten perinteisesti kuuluisi.

Meidän häissä kului tilanvuokraan ja tarjoiluihin (baarissa piikki auki) noin 15000€ ja vieraita oli about sata eli hyvän tavan mukaisesti kukin lahjoittaisi ainakin 150€, niin kuin useimmat tekivätkin.

Kaksikymppistä pitäisin loukkauksena.

Olet käsittänyt väärin. Ja todella pahasti. Juhlavieraiden ei todellakaan tarvitse maksaa juhlia, joihin osallistuvat ja joihin heidät on kutsuttu. Juhlakalujen täytyy pitää sellaiset häät, jotka pystyvät ihan itse kustantamaan, eikä olettaa, että vieraat maksavat heidän juhlansa. Lahja on lahja, eikä osallistumismaksu juhliin. Jos on tarkoitus, että vieraat maksavat juhlat, on niihin parasta laittaa reilusti pääsymaksu ;)

Vierailija
108/295 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me menimme naimisiin todella pienessä piirissä. Paikalla äitini ja sulhaseni vanhemmat, paras ystäväni avomiehensä kanssa sekä aviomieheni kaksi parasta miespuolista ystävää. Ilmoitimme, ettei mitään lahjoja. Olemme meillä kotona, myös vihkiminen tapahtui siellä. Tarjosimme illan ruuan ja pienimuotoista ohjelmaa. Jatkoille baariin sai lähteä myöhemmin illalla, jos halusi. Yöksi jokainen meni kotiinsa. Todella intiimi, ystävyyden ja rakkauden täyteinen juhlapäivä. En ymmärrä, miksi omasta rakkaudestani pitäisi toisten pulittaa yhtään lantin lanttia. Meidän häävieraamme toivat meille jotakin pientä, vaikka kutsutta kielsimme tuomasta yhtään mitään lahjaa, pääasia oli, että jakoivat meille elämämme tärkeimmän päivän kanssamme. Mutta, jokainen tekee, miten itsestä hyvältä tuntuu.

Vierailija
109/295 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse kun menen naimisiin niin kyllä mä kutsuun laitan että jos haluaa niin rahaa voi antaa.(sitä tarvitsee aina). MUTTA itselle ainakin se tärkein asia on että kutsutut tulisi juhlimaan sitä tärkeää päivää 😊 En loukkaantuisi vaikka kukaan ei olisi euroakaan meille antanut.

MIKSI se pitää laittaa kutsuun, että raha kelpaa? Ei ole olemassakaan sellaista hääparia, jolle raha ei kelpaisi! Mutta on röyhkeää pyytää sitä, tai edes vihjata, että kyllä raha kelpaa. 

Eikö ihmisillä oikeasti ole enää mitään käytöstapoja jäljellä!?

Siksi koska vieraillani ei tarvitse sitte. pähkäillä mitä voisi tuoda lahjaksi jos välttämättä lahjan haluaa antaa. Sitä paitsi meidän häihin tulee kaikki läheiset ja tärkeät ihmiset. Ei puolitutut tai tuttujen tutut tai hyvän päivän ystävät eikä kissankaimanveljenmummot

Vierailija
110/295 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaksikymppiä? 😂 Olen käsittänyt, että häälahjalla vähintäänkin kompensoidaan vieraasta aiheutuneet kustannukset parille.

Siis että jokainen maksaa omansa, kun nykyään harvempi morsiamen isä sitä enää tekee, kuten perinteisesti kuuluisi.

Meidän häissä kului tilanvuokraan ja tarjoiluihin (baarissa piikki auki) noin 15000€ ja vieraita oli about sata eli hyvän tavan mukaisesti kukin lahjoittaisi ainakin 150€, niin kuin useimmat tekivätkin.

Ei luoja! Miksi vieraiden pitäisi maksaa sun hääsi? Mene naimisiin maistraatissa jos niin tiukkaa tekee, että vierailla pitää häät maksattaa.

Vierailija
111/295 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletan, että tämä oli provo, mutta jos matkustan maan toiselle puolelle häihin ja ehkä jopa hommaan sinne jotain päällepantavaa (mitä en kyllä tee, vaan menen sillä mitä kaapista löytyy), niin siihen kuluu jo useita kymppejä. Mielestäni häät on juhla, jonka pari järjestää vieraitaan varten, ei niin että vieraat maksavat omat kulunsa "häälahjan" muodossa. Mikset laittaisi saman tien kutsuun, että pääsymaksu häihinne on 150 euroa?

Tämän ensimmäisen kommentin kirjoittaja on kylläkin oikeassa ja kritisoijat olette vain white trash. Ihan on yleinen käytäntö antaa häissä rahaa suhteessa ruokailijoiden määrään: 5hlö perhe antaa 200€ ja 2hlö voi antaa vaikka sen 50€. Pitää olla todella tynnyrissä kasvanut jos ei näin yksinkertaista asiaa tiedä. Aloitus on saanut paljon tykkäyksiä ja sitä ihmettelen suuresti. Miksi ihmeessä antaisin pitkään yhdessä olleelle parille jotain krääsää? Kukkia?! Voi HUOH! Kannattaa ehkä ajatella vähän omaa napaansa edemmäs: saat ilmaiset ruoat jopa juomaakin, saat tavata uusia ihmisiä tai sukulaisia mukavassa ilmapiirissä, mitähän se tällainen lysti maksaisi esim. normaalina perjantai-iltana kun lähdet ihan keskenäsi ulos syömään ja juhlimaan?? Niin, tais hujahtaa yli 100€. Eli jos ei pysty näin ajattelemaan niin säästäisin hääparin rahoja enkä osallistuisi häihin. Itse olen ollut mitä tyytyväisin kun voi antaa rahaa, se lahjojen metsästys se vasta veemäistä on...

Hei camoon, nyt kyllä olet itse täysin hakoteillä. Lahjan tarkoitus ei todellakaan ole olla maksu juhliin osallistumisesta eikä sen kuulu kustantaa juhlissa tarjottavia ruokia ja juomia. Juhlia ei pidetä sen takia, että saadaan kutsuttua maksavat asiakkaat omiin karkeloihin. Juhlissa on tapana  TARJOTA kutsutuille vieraille ruokaa. Tai sitten täytyy vieraille ihmoittaa, että kyseessä on maksullinen juhla ja jokainen kustantaa omat juomansa ja ruokansa. Tai sitten voi pitää nyyttikestit, mutta missään nimessä ei pidä kuvitella, että VIERAAT maksavat  juhlat, ellei näin nimenomaan sovita. Ja suurinosa hääpareista(esim) varmasti vain haluaa, että ystävät ja sukulaiset tulevat juhlimaan heidän suurta päiväänsä, eikä niin, että nämä tulevat maksamaan heidän suuren päivänsä. 

Vierailija
112/295 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi haluat väkisin antaa juuri sellaisen lahjan, jota saaja ei ole toivonut?

Koska lahjanantaja päättää lahjan. Jos en keksi mitään annettavaa, niin kysyn hääparilta vinkkejä. On epäkohteliasta luetella lahjatoiveita ennen kuin niitä on kysytty!

Vierailija
113/295 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni on kohteliasta viedä juhliin lahja, oli ne sitten tädin viisikymppiset tai kaverin häät. On moukkamaista mennä tyhjin käsin. Ja nykyisin paras häälahja kaikille osapuolille on usein raha. Ei se kympin Halpa-Halli maljakko näytä satasen Aaltomaljalta vaikka kuinka toivoisi ja jää usein käyttämättä eli ei ole edes sen kympin arvoinen hääparille. Suurin osa suomalaisista käy edes joskus ravintolassa syömässä. Parilla kympillä saa pizzan ja bissen, mutta suunnilleen saman summan antaminen häälahjaksi tuntuu ylivoimaiselta. Itse laitan häätilille enemmän kuin pari kymppiä, mutta en kurtista kulmiani jos joku antaa sen verran, varsinkin jos tiedän että antaja ei uiskentele rahassa.

Vierailija
114/295 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suunnilleen samalla kannalla kuin nro 8. Lahja voi olla edullinenkin, jos siinä on ideaa ja tunnetta, mutta muutamaa kymppiä en kehtaisi antaa. Kyllä silloin pitäisi omat kulunsa maksaa. Kutsusta voi päätellä, onko kyseessä ns. makaronilaatikkohäät vai pöytiintarjoillut pitkät illalliset, miten kallis paikka, millaiset viinit, piikki auki vai ei, millainen bändi jne. Itsekin olen pyrkinyt vähintään omat kuluni kattamaan. Joskus se tarkoittaa satasta ja joskus kahta, ja jos miehen kanssa liikkeellä, niin tuplat. Ja kyllä, olen keskimääräistä hyvätuloisempi, mutta niin useimmat kaverinikin.

Olette kaveripiirissäsi keskimääräistä parempituloisia, mutta silti ette halua tarjota ystävillenne mukavia juhlia vaan oletatte vieraiden maksavan osuutensa kuluista. Kuulostaa itsekkäältä. Toisaalta on tietysti hyvä, että olette samaa maata kaikki.

Vierailija
115/295 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi koska vieraillani ei tarvitse sitte. pähkäillä mitä voisi tuoda lahjaksi jos välttämättä lahjan haluaa antaa. Sitä paitsi meidän häihin tulee kaikki läheiset ja tärkeät ihmiset. Ei puolitutut tai tuttujen tutut tai hyvän päivän ystävät eikä kissankaimanveljenmummot

Kyllä ne vieraat tietävät sanomattakin, että raha kelpaa aina, jos eivät keksi mitä antaa lahjaksi. 

Ja tämä sama pätee myös rippijuhliin ja lakkiaisiin. Kaikki tietävät, että kyllä niille nuorille raha kelpaa ja että ykköstoivelahja on raha. Mutta vain sivistymättömät moukat sanovat sen ääneen tai vihjailevat vieraille, että rahalahja olisi tervetullut.

Vierailija
116/295 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viime vuonna olimme vieraina neljissä häissä. Nyt tällekin vuodelle on tipahtanut jo kolme kutsua. Kiva juttu, häissä on kyllä ihanaa, mutta tekee mieleni avautua yhdestä jutusta.

Tämä viime vuosina yleistynyt tapa, jossa käytännössä kaikissa kutsuissa lukee jollain muka-hauskalla runoilulla ilmaistuna, että lahjaksi voisi sitten laittaa rahaa tälle tilille. Rahoilla pari lähtee häämatkalle tms.

Ei siinä mitään, tämä on mielestäni kaunis ajatus silloin, jos sinne matkalle ei muuten pääsisi tai häiden järjestämisessä tarvitaan taloudellista apua. Mutta tätä rahatoivetta näkee nykyisin ihan kaikilla pareilla, jopa keski-ikäisillä lapsettomilla pareilla joista molemmat ovat hyväpalkkaisessa työssä. Suoraan sanottuna tuntuu vähän hölmöltä näin opiskelija-pätkätyöläispariskuntana sponsoroida hyväpalkkaisten kavereiden tai sukulaisten häämatkoja.

Rahalahjatoiveissa on usein perusteluina, että "meillä on jo kaikkea". Minä mietin, että onko sitten ihan pakko toivoa jotain? Miksei voi toivoa pelkkää korttia, tai vaikka lahjoitusta hyväntekeväisyyteen? Tai keksiä jotain pikkutavaroita, vaikka kukkia tai suklaata. Tuntuisi paljon kivemmalta antaa 20 € arvoinen lahja kuin laittaa se 20 € jonkun itseäni puolet vanhemman ja 10x rikkaamman tilille.

Pahimmillaan häissä on sitten vielä ohjelmana joitain rahankeräysleikkejä, esim. lunnaat morsiamen ryöstössä.

Olenko minä ainoa, jota tämä ärsyttää ja ihmetyttää? Okei, aina voi sanoa, että ei tarvitse sitten osallistua häihin tai viedä mitään lahjaa, mutta kuitenkin ihan mielelläni menen häihin ja annan sen lahjankin jos pari sitä toivoo. Mutta tämä rahankeruu kyllästyttää.

En ymmärrä ihmisiä. Ehdoin tahdoin halutaan antaa epämieluisa lahja. Siitähän tässä valituksessa on kyse.

Ja lahja on lahja, ei kuulu antajalle tippaakaan miten lahjaa käytetään vai käytetäänkö. Jos pariskunta ostaa häälahjarahoilla osakkeita/ruokaa/lähtee matkalle/ostaa koiranpennun...ei kuulu lahjan antajalle yhtään. Kuten ei sekään onko se puolimetrinen porsliinienienkeli kämpän paraatipaikalla vai kenties viety kirpparille.

Jos ja kun ei halua antaa hyödyllistä ja mieleistä lahjaa niin on sitten tosiaan antamatta mitään.

Vierailija
117/295 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No niin myös vanhempani suoraan sanottuna pitivät eräissä useamman sadan hengen häissä. Oli tuotu jotain rihkamaa tai koko perhe 2+2 oli osallistunut 50e. Pitopalvelu oli vimpan päälle, samoin bändi ja tilat. Voi luoja! Että osalla on pokkaa.

Ja suuri osa vielä alapeukutti edellistä viestiä. Hävetkööt.

Vierailija
118/295 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on kivaa osallistua isoihin häihin, syödä hyvin ja bilettää bändin tahdissa. Tämä kustantaa tuhansia euroja hääparille. On kohteliasta osallistua kustannuksiin "häämatkatilin" muodossa.

Te, joita asia ärsyttää, ette ole itse tainneet ikinä järjestää isoja pippaloita! Tajuatteko, kuinka paljon hääpari maksaa teidän illanvietostanne ja juomistanne!!!! Pitopalvelu veloittaa jo alkumaljasta sen 6 € / kpl, sitten ateria 20 €, tilavuokra, bändi, iltapala, boolit ym. Kutsukortit jo maksavat 5 € helposti postimerkkeineen.

Vierailija
119/295 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suunnilleen samalla kannalla kuin nro 8. Lahja voi olla edullinenkin, jos siinä on ideaa ja tunnetta, mutta muutamaa kymppiä en kehtaisi antaa. Kyllä silloin pitäisi omat kulunsa maksaa. Kutsusta voi päätellä, onko kyseessä ns. makaronilaatikkohäät vai pöytiintarjoillut pitkät illalliset, miten kallis paikka, millaiset viinit, piikki auki vai ei, millainen bändi jne. Itsekin olen pyrkinyt vähintään omat kuluni kattamaan. Joskus se tarkoittaa satasta ja joskus kahta, ja jos miehen kanssa liikkeellä, niin tuplat. Ja kyllä, olen keskimääräistä hyvätuloisempi, mutta niin useimmat kaverinikin.

Olette kaveripiirissäsi keskimääräistä parempituloisia, mutta silti ette halua tarjota ystävillenne mukavia juhlia vaan oletatte vieraiden maksavan osuutensa kuluista. Kuulostaa itsekkäältä. Toisaalta on tietysti hyvä, että olette samaa maata kaikki.

Hieman eri asia on kehuskella, ettei ollut tilinumeroa hääkutsussa, jos "Mentiin maistraatissa naimisiin ja kabinetti 20 hlölle" kuin pitää vanhanajan 150 henkilön häät, joissa ollaan klo 16-03 ja joihin sisältyy alkumalja, ruoka, kahvi, bändi, iltapala, juomaa loputtomasti....

Hävetkää te, jotka ette kutsu häihinne kuin 20 henkilöä tai menette naimisiin "salaa".

Vierailija
120/295 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on kivaa osallistua isoihin häihin, syödä hyvin ja bilettää bändin tahdissa. Tämä kustantaa tuhansia euroja hääparille. On kohteliasta osallistua kustannuksiin "häämatkatilin" muodossa.

Te, joita asia ärsyttää, ette ole itse tainneet ikinä järjestää isoja pippaloita! Tajuatteko, kuinka paljon hääpari maksaa teidän illanvietostanne ja juomistanne!!!! Pitopalvelu veloittaa jo alkumaljasta sen 6 € / kpl, sitten ateria 20 €, tilavuokra, bändi, iltapala, boolit ym. Kutsukortit jo maksavat 5 € helposti postimerkkeineen.

Eipä ole vaikea arvata millaiset kutsut tuli lähetettyä ;D pummi. Rehti osallistumismaksu vaan pirskeisiin jos noin harmittaa kustannukset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yhdeksän