Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alkaa kyllästyttää tuo aikuisten ihmisten rahanpyytäminen häissä

Vierailija
15.01.2018 |

Viime vuonna olimme vieraina neljissä häissä. Nyt tällekin vuodelle on tipahtanut jo kolme kutsua. Kiva juttu, häissä on kyllä ihanaa, mutta tekee mieleni avautua yhdestä jutusta.

Tämä viime vuosina yleistynyt tapa, jossa käytännössä kaikissa kutsuissa lukee jollain muka-hauskalla runoilulla ilmaistuna, että lahjaksi voisi sitten laittaa rahaa tälle tilille. Rahoilla pari lähtee häämatkalle tms.

Ei siinä mitään, tämä on mielestäni kaunis ajatus silloin, jos sinne matkalle ei muuten pääsisi tai häiden järjestämisessä tarvitaan taloudellista apua. Mutta tätä rahatoivetta näkee nykyisin ihan kaikilla pareilla, jopa keski-ikäisillä lapsettomilla pareilla joista molemmat ovat hyväpalkkaisessa työssä. Suoraan sanottuna tuntuu vähän hölmöltä näin opiskelija-pätkätyöläispariskuntana sponsoroida hyväpalkkaisten kavereiden tai sukulaisten häämatkoja.

Rahalahjatoiveissa on usein perusteluina, että "meillä on jo kaikkea". Minä mietin, että onko sitten ihan pakko toivoa jotain? Miksei voi toivoa pelkkää korttia, tai vaikka lahjoitusta hyväntekeväisyyteen? Tai keksiä jotain pikkutavaroita, vaikka kukkia tai suklaata. Tuntuisi paljon kivemmalta antaa 20 € arvoinen lahja kuin laittaa se 20 € jonkun itseäni puolet vanhemman ja 10x rikkaamman tilille.

Pahimmillaan häissä on sitten vielä ohjelmana joitain rahankeräysleikkejä, esim. lunnaat morsiamen ryöstössä.

Olenko minä ainoa, jota tämä ärsyttää ja ihmetyttää? Okei, aina voi sanoa, että ei tarvitse sitten osallistua häihin tai viedä mitään lahjaa, mutta kuitenkin ihan mielelläni menen häihin ja annan sen lahjankin jos pari sitä toivoo. Mutta tämä rahankeruu kyllästyttää.

Kommentit (295)

Vierailija
261/295 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kirjoitettu kutsuun mitään lahjoista. En oikeen ymmärrä miksi pitäisi?

Luotettiin siihen, että kutsutut ovat niin tuttuja ja fiksuja, että osaavat kyllä tuoda omaan budjettiinsa sopivan meille ajatellun lahjan.

Maltillisia rahalahjoja oli muuten ehkä puolet, vaikkei sitä rahaa missään kohtaa erikseen pyydetty...

Ja jokainen lahja oli mieluisa! Tosin ei pahastuttu kuoharipullosta tai siitä 20 euron setelistä, mitä tässä ketjussa kovasti on parjattu.

Vierailija
262/295 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on varaa järjestää hääjuhlat, ei ole perusteita kerjätä rahaa.

Tästä en ole ihan samaa mieltä. Kyllä minä ihan mielelläni annan vaikka siihen matkakassaan rahaa pienituloiselle vaikka opiskelijaparille, joka on joutunut säästämään hääjuhlaa varten. Häihin uppoaa helposti monta tonnia, varsinkaan jos ei ole mahdollisuutta tehdä kaikkea alusta asti itse. Eikä tarvitse olla mitkään ökyhäät, ihan jo juhlatila ja ruoka maksaa paljon.

Mutta tosiaan, varakkaiden parien rahalahjatoiveita en ymmärrä.

Ap

Sen takia ei opiskelijoiden kannata mennä naimisiin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/295 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pariskunta on tiukoilla niin kyllä 50e irtoaa helposti, mutta enempää en voi tässä tilanteessa antaa. Ahnehtijoille 20e jo peraatteessa.

Vierailija
264/295 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli jos lahjan tarkoitus on kompensoida tarjoilut, niin tästä lähtien synttärilahjat on 3 euroa. Sen enempää ei kuppi kahvia ja kakkusiivu maksa.

Sama ylioppilasjuhlissa. Pari euroa riittää, koska se kakku ja hannatädin kakku ei enempää tule maksamaan.

Vai laskeeko ylppäreissäkin juhlakalu, että vieraan pitää maksaa hänen uusi mekko ja lakki ja mielellään iltabiletys. Morsiamethan odottavat, että vieraat maksaa osansa hänen puvustaan ja sormuksestakin.

Joten laskimen kanssa tästä lähtien juhliin

Hmm, mutta oikeastaanhan lahja pitäisi antaa vasta juhlien jälkeen. Vasta sitten tietää oliko ruoka hyvää, ohjelma kelvollista ja paljonko se puku ehkä maksoi. ..:D

Vierailija
265/295 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei kutsuttu edes häihin, mutta hääpari laittoi textiviestin jos voisin osallistua häämatkakassaan. Vastasin, että joo anna tilinumero.. LAITTO VIELÄ haahhahahahha. Arvatkaa laitoinko rahaa.

Vierailija
266/295 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli jos lahjan tarkoitus on kompensoida tarjoilut, niin tästä lähtien synttärilahjat on 3 euroa. Sen enempää ei kuppi kahvia ja kakkusiivu maksa.

Sama ylioppilasjuhlissa. Pari euroa riittää, koska se kakku ja hannatädin kakku ei enempää tule maksamaan.

Vai laskeeko ylppäreissäkin juhlakalu, että vieraan pitää maksaa hänen uusi mekko ja lakki ja mielellään iltabiletys. Morsiamethan odottavat, että vieraat maksaa osansa hänen puvustaan ja sormuksestakin.

Hmm, mutta oikeastaanhan lahja pitäisi antaa vasta juhlien jälkeen. Vasta sitten tietää oliko ruoka hyvää, ohjelma kelvollista ja paljonko se puku ehkä maksoi. ..:D

Morsiammen pitäisi kyllä ennakkoon keskustella vieraiden eli maksajien kanssa puvustaan. .. törkeää ostaa kallis puku neuvottelematta. ..

Vierailija
267/295 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viime vuonna olimme vieraina neljissä häissä. Nyt tällekin vuodelle on tipahtanut jo kolme kutsua. Kiva juttu, häissä on kyllä ihanaa, mutta tekee mieleni avautua yhdestä jutusta.

Tämä viime vuosina yleistynyt tapa, jossa käytännössä kaikissa kutsuissa lukee jollain muka-hauskalla runoilulla ilmaistuna, että lahjaksi voisi sitten laittaa rahaa tälle tilille. Rahoilla pari lähtee häämatkalle tms.

Ei siinä mitään, tämä on mielestäni kaunis ajatus silloin, jos sinne matkalle ei muuten pääsisi tai häiden järjestämisessä tarvitaan taloudellista apua. Mutta tätä rahatoivetta näkee nykyisin ihan kaikilla pareilla, jopa keski-ikäisillä lapsettomilla pareilla joista molemmat ovat hyväpalkkaisessa työssä. Suoraan sanottuna tuntuu vähän hölmöltä näin opiskelija-pätkätyöläispariskuntana sponsoroida hyväpalkkaisten kavereiden tai sukulaisten häämatkoja.

Rahalahjatoiveissa on usein perusteluina, että "meillä on jo kaikkea". Minä mietin, että onko sitten ihan pakko toivoa jotain? Miksei voi toivoa pelkkää korttia, tai vaikka lahjoitusta hyväntekeväisyyteen? Tai keksiä jotain pikkutavaroita, vaikka kukkia tai suklaata. Tuntuisi paljon kivemmalta antaa 20 € arvoinen lahja kuin laittaa se 20 € jonkun itseäni puolet vanhemman ja 10x rikkaamman tilille.

Pahimmillaan häissä on sitten vielä ohjelmana joitain rahankeräysleikkejä, esim. lunnaat morsiamen ryöstössä.

Olenko minä ainoa, jota tämä ärsyttää ja ihmetyttää? Okei, aina voi sanoa, että ei tarvitse sitten osallistua häihin tai viedä mitään lahjaa, mutta kuitenkin ihan mielelläni menen häihin ja annan sen lahjankin jos pari sitä toivoo. Mutta tämä rahankeruu kyllästyttää.

Yksi tuttavani meni kolmatta kertaa naimisiin lyhyellä aikavälillä ja kutsussa kerjättiin rahaa häämatkaan. Kieltäydyin häistä kuten edelliselläkin kerralla koska menee yli hilseen jos joka ikiselle häämatkalle pitää antaa hänelle rahaa. Tekisi mieli lähettää rahat kahteen bussilippuun. Vielä enemmän tekisi mieli sanoa suorat sanat ja käskeä käymään kävelyllä tulevan aviopuolison kanssa sekä toivottaa onnea ja menestystä yritykselle pysyä aviossa edes kolme vuotta.

Vierailija
268/295 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis, mutta aika ankeissa juhlissa olet ollut. Meillä oli rippi- ja yo-juhlissa ihan kunnolliset tarjoilut. Ihan siis seisova lounaspöytä + erikseen kakkukahvit päälle.

No, olen käynyt kymmenissä ylioppilasjuhlissa ja tarjoilu yleensä on se kakku ja jotain suolaista ja makeaa. Ihmiset saattavat käydä kolmissa, neljissä yo-juhlissa samana päivänä, joten harvinaisempaa on, että on lounastarjoilut. Yleensä juhlissa viivytää vain jonkin aikaa ja lähdetään, koska uusia tulijoita tulee koko ajan.

Kaipa se on ok, jos kaikki vieraat tulevat lähistöltä. Pitemmän matkan takaa tuleville aika ikävää, jos ei saa kunnollista ruokaa.

Ne kauempaa tulevat ovat kyllä osanneet syödä ennakkoon ja varautua siihen, että usein yo-juhlat ovat juhlijan kotona ja siellä saattaa olla samaan aikaan monta kymmentä ihmistä istumassa sohvalla kakkulautanen sylissään. Eivät taatusti vaadi lämmintä lounasta ja jälkiruokaa.

Omien nuortenikin juhlissa on käynyt useita kymmeniä ihmisiä. Sukulaisia, naapureita, ystäviä ja nuoren ystäviä. Tyyli on yleensä se, että onnitellaan sankaria, otetaan kahvia ja jutellaan vieraiden ja juhlakalun kanssa ja annetaan tilaa seuraavalle ryppäälle, joka tulee myöhemmin ja jatketaan usein toisiin ylppärijuhliin.

Mutta toki juhlia on erilaisia. Minä en vain ole koskaan nähnyt lounaskutsuja jälkiruokineen ylppäri-tai rippijuhlissa. Niissä ei yleensä ole tapana jäädä istuksimaan kovin pitkäksi aikaa.

Vierailija
269/295 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin kaverin kesähäissä ja kutsussa oli tilinumero ja narinalista ettei tavaraa vaan rahaa häämatkaa varten. kaikki oli laittanut sit mitä oli, niin morsian päivitti facebookkkinsa, että kiitos kaikille mutta ei päästykkään unelmamatkalle, ku ei rahat riittäneetkään. Paljon kutsuttiin porukkaa, mutta lähes rannalle jäätiin ruikuttamaan.. Hyvin alko ihmisii katoilemaan niiden frendeistä kun sitä kaverilistaa katto.

Vierailija
270/295 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse muotoilin "rahan kinuamisen" kutsussa niin, että tärkeintä meille on että saamme nähdä läheiset juhlissamme (todella tarkoitin sitä myös), mutta jos meitä haluaa muistaa jotenkin, voi lahjoittaa häämatkaamme varten (jotenkin ilmaisin myös sen, että hankalan välimatkan vuoksi emme mielellämme vastaanota mitään tavaroita lahjaksi). Ajattelin olleeni ihan korrekti, mutta tämä ketju saa melkein epäilemään asiaa... rahat kyllä käytimme juurikin siihen häämatkaan joka sentin.

Vierailija
271/295 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli melko pienet häät (maistraatti ja pienet juhlat) ja painotimme kaikille että emme tarvitse mitään lahjoja, tavaraa riittää. Olemme aika pienituloisia mutta minusta se on todella noloa kerjätä rahaa pääsymaksulla häihin. Kaikki toivat kuitenkin jotain pientä esimerkiksi kukkia ja porukalla kerätyn elämyslahjakortin. Ne olivat kivoja ylläreitä! Sanoimme myös että ei polttareita, minulle silti järjestettiin vaikka suoraansanottuna en olisi edes halunnut. Kivaa oli silti, harmitti vaan jälkikäteen kuulla että kaksi polttareihin osallistunutta oli valittanut kokoajan rahasta koska minä olin nimenomaan itse sanonut etten niitä halua taikka tarvitse.

Pienituloisena myös ahdistun jos on monet häät kesälle mihin pitää antaa rahaa sekä ajella toiselle puolelle Suomea ja järjestellä työvuorot niiden mukaan. Yhdet tai kahdet häät vuodessa ovat oikein mukavat :)

Vierailija
272/295 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Annan mieluummin rahan kuin krääsänä. Jos juhlissa on tarjoilu ruokineen ja juomineen, minusta 30-50 euroa on tuskin riittävä, kun vertaa ravintolaillalliseen.

En tajua, miksi hääjuhlia ja ravintolaillallista pitää verrata toisiinsa, kun ei niillä käsittääkseni ole mitään tekemistä keskenään.  Ihmiset menee ravintolaan /ulos syömään, kun ei jaksa/ehdi/halua tehdä ruokaa tai muuten vain rentoutumaan, eikä tällä ole mitään tekemistä perhejuhlien kanssa. Häät on häät ja sinne KUTSUTAAN läheisiä ja ystäviä juhlimaan oman elämän yhtä tapahtumaa, eli naimisiinmenoa. Hääpari voi halutessaan TARJOTA vierailleen ruokaa ja juomaa, mutta nimenomaan TARJOTA, eikä niin, että kutsutut vieraat maksaa heille tarjotut ruuat. Tämä on vähän sama, jos kutsut jonkun luoksesi syömään ja sitten pyydätkin maksun tarjoamistasi ruuista. Näinkin voi tietenkin tehdä, mutta silloin asia täytyy mainita jo kutsuessa, että jokainen maksaa oman osuutensa ruuasta. Jos itse järjestän juhlat, haluan TARJOTA pöydän antimet vierailleni. Tuntuisi typerältä järjestää juhlat, kutsua niihin vieraat ja sitten vaatia, että vieraat maksavat juhlat.

Vierailija
273/295 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Annan mieluummin rahan kuin krääsänä. Jos juhlissa on tarjoilu ruokineen ja juomineen, minusta 30-50 euroa on tuskin riittävä, kun vertaa ravintolaillalliseen.

Minäkin annan mielummin rahaa, kuin krääsää, mutta en missään nimessä halua ajatella, että maksaisin omat syömiseni juhlissa. Ne minä otan vastaan, koska juhlien järjestäjä varmaan haluaa ne minulle tarjota, koska on minut juhliinsa pyytänyt. Minun antamani raha on lahja, ei maksu syömisistäni. Ja loppujen lopuksi juhlissa tulee yleensä syötyä todella vähän ja monesti ruoka on aika yksinkertaista, että lahjaksi joutuisi antamaan vain 5-10e, koska ruoka ei olisi ollut sen enemmän väärti. Mutta kuten jo sanoin, minun antamani raha on LAHJA, ei maksu saamastani ruuasta.

Vierailija
274/295 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään olen tavannut myös rippikutsuja jossa ihan sanotaan että vain rahaa lahjaksi. Aivan törkeää minusta,toki sitten voi sanoa jos joku kysyy mutta että kutsussa jo nuoren tilinumero.

Vierailija
275/295 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makumennyt kirjoitti:

Samaa ihmetellyt. Musta tuo rahan kerjääminen on noloa. Voisko suoraan laittaa pääsymaksun sinne häihin, niin ei tarvitse arpoa, paljonko sinne tilille pitää laittaa. Meillä on ensi kesänä ohjemassa parit häät, muutamat rippijuhlat, ylppärit sekä muita isoja juhlia. On ruvennut tuntumaan, että osalle ihmisistä juhlien tarkoitus on nyhtää muut kuiviin eikä juhlistaa tärkeää asiaa.

Meille tuli röyhkeästi myös kutsu ylioppilasjuhliin. Erittäin varakas perhe, erittäin. Tyyppi ei ole IKINÄ ollut meihin missään yhteydessä. Kutsussa luki että rahan voi laittaa tälle tilille ja HÄN lähtee kavereiden kanssa juhlimaan klo 18. Oltiin ihan että, mitähän vittua.

Ei sitten viititty RSPV ollekaan koko kutsuun. Totesin vaan, että jos jotain kysytään joskus, niin todetaan, että ei saatu koko kutsua.

Eli halus saada vain mahdollisimman paljon porukkaa, että saa rahaa kokoon.

Oikean ihanan perheen lapsi laittoi kans kutsun, totesi, että ei väliä vaikka ette toisi mitään ( olin työttömänä ja tippunut peruspv rahalle jo) että kunhan tuutte. Jos booliin olis vodkapullo, niin olis kiva. No, niitä oli onneks varastossa ku erehdyksessä oltiin ostettu vuosia sitten80% otettiin leka mukaan ja oltiin raavittu kokoon 50€ niin se kuoreen. Ihanat juhlat ja hienot herkut. Ja laps oli tyytyväinen kun kutsutut tulivat juhliin.

Rikkaille ei todellakaan riitä mikään ja köyhille riittäää kaikki.

Sama se on noissa häissäkin.

Wannabe WT haluaa vaikka mitä ja ero tulee sitten vuoden sisällä. Noit on niin nähty. Sitten ne parit, jotka ei haluu mitään, pitää pienet kemut, pysyvät yhdessä forever....

Vierailija
276/295 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä.

Jos oikeasti laskisi syömiset niin varmaan 50snt-4e olisi juhlasta riippuen hinta eli halvaksi tulisi. Monesti ei ehdi kunnolla ottaa ja syödä kun seurustelee muiden vieraiden kanssa.

Vierailija
277/295 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli melko pienet häät (maistraatti ja pienet juhlat) ja painotimme kaikille että emme tarvitse mitään lahjoja, tavaraa riittää. Olemme aika pienituloisia mutta minusta se on todella noloa kerjätä rahaa pääsymaksulla häihin. Kaikki toivat kuitenkin jotain pientä esimerkiksi kukkia ja porukalla kerätyn elämyslahjakortin. Ne olivat kivoja ylläreitä! Sanoimme myös että ei polttareita, minulle silti järjestettiin vaikka suoraansanottuna en olisi edes halunnut. Kivaa oli silti, harmitti vaan jälkikäteen kuulla että kaksi polttareihin osallistunutta oli valittanut kokoajan rahasta koska minä olin nimenomaan itse sanonut etten niitä halua taikka tarvitse.

Pienituloisena myös ahdistun jos on monet häät kesälle mihin pitää antaa rahaa sekä ajella toiselle puolelle Suomea ja järjestellä työvuorot niiden mukaan. Yhdet tai kahdet häät vuodessa ovat oikein mukavat :)

Meillä myös oli pienet maistraattihäät. Vanhemmat, muutama sukulainen ja pari kaveria. Lahjoja ei haluttu. Tämä myös ilmoitettiin kutsuessa.

Silti saatiin lahjakortteja ja ihan rahaakin. Yhtään kippoa ja kuppia ei tullut, vaikka nuorenaparina niille olisi käyttöäkin ollut.

Minusta olisi ollut noloa kerjätä rahaa. Tai yleensäkin järjestää häät, joihin ei olisi oikeasti ollut varaa.

Vierailija
278/295 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse muotoilin "rahan kinuamisen" kutsussa niin, että tärkeintä meille on että saamme nähdä läheiset juhlissamme (todella tarkoitin sitä myös), mutta jos meitä haluaa muistaa jotenkin, voi lahjoittaa häämatkaamme varten (jotenkin ilmaisin myös sen, että hankalan välimatkan vuoksi emme mielellämme vastaanota mitään tavaroita lahjaksi). Ajattelin olleeni ihan korrekti, mutta tämä ketju saa melkein epäilemään asiaa... rahat kyllä käytimme juurikin siihen häämatkaan joka sentin.

Ja oikeasti näissä kuitenkin tarkoitetaan, että pane sitä rahaa tilille, koska tarkistamme seuraavana päivänä tiliotteen, kuka kehtasi tulla kakaroineen syömään ilmaiseksi.

Vierailija
279/295 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvatkaapa miten minulle kävi kun lähetin viime vuonna siskoni tyttärelle VAIN kauniin ylioppilaskortin? Emme siis menneet koko juhliin kun matkaa on 1500 kilometriä edestakaisin. Ei lähettänyt valokuvaa vaikka oli kotona otettu kuva ja ei maksanut varmaan paljon. Ei edes kiittänyt kortista, rahaa olisi pitänyt lähettää mutta mistä köyhä laittaa kun ei rahat riitä edes ruokaan. Aika tylyä. Jos olisin töissä niin olisin toki laittanut 50 euroa.

Vierailija
280/295 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika turhaa niuhotusta ihmisen häistä, joka vain kerran (toivottavasti) elämässään menee naimisiin. Hyvä ystävä ymmärtää jos sinulla ei ole varaa antaa lahjaa ja huonomman ystävän häihin ei tarvitse osallistua edes.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kuusi