Alkaa kyllästyttää tuo aikuisten ihmisten rahanpyytäminen häissä
Viime vuonna olimme vieraina neljissä häissä. Nyt tällekin vuodelle on tipahtanut jo kolme kutsua. Kiva juttu, häissä on kyllä ihanaa, mutta tekee mieleni avautua yhdestä jutusta.
Tämä viime vuosina yleistynyt tapa, jossa käytännössä kaikissa kutsuissa lukee jollain muka-hauskalla runoilulla ilmaistuna, että lahjaksi voisi sitten laittaa rahaa tälle tilille. Rahoilla pari lähtee häämatkalle tms.
Ei siinä mitään, tämä on mielestäni kaunis ajatus silloin, jos sinne matkalle ei muuten pääsisi tai häiden järjestämisessä tarvitaan taloudellista apua. Mutta tätä rahatoivetta näkee nykyisin ihan kaikilla pareilla, jopa keski-ikäisillä lapsettomilla pareilla joista molemmat ovat hyväpalkkaisessa työssä. Suoraan sanottuna tuntuu vähän hölmöltä näin opiskelija-pätkätyöläispariskuntana sponsoroida hyväpalkkaisten kavereiden tai sukulaisten häämatkoja.
Rahalahjatoiveissa on usein perusteluina, että "meillä on jo kaikkea". Minä mietin, että onko sitten ihan pakko toivoa jotain? Miksei voi toivoa pelkkää korttia, tai vaikka lahjoitusta hyväntekeväisyyteen? Tai keksiä jotain pikkutavaroita, vaikka kukkia tai suklaata. Tuntuisi paljon kivemmalta antaa 20 € arvoinen lahja kuin laittaa se 20 € jonkun itseäni puolet vanhemman ja 10x rikkaamman tilille.
Pahimmillaan häissä on sitten vielä ohjelmana joitain rahankeräysleikkejä, esim. lunnaat morsiamen ryöstössä.
Olenko minä ainoa, jota tämä ärsyttää ja ihmetyttää? Okei, aina voi sanoa, että ei tarvitse sitten osallistua häihin tai viedä mitään lahjaa, mutta kuitenkin ihan mielelläni menen häihin ja annan sen lahjankin jos pari sitä toivoo. Mutta tämä rahankeruu kyllästyttää.
Kommentit (295)
Ei niinkään rahan toivominen lahjaksi, mutta POLTTARIT! Niistä on kuulemma nykyisin ihan normia maksaa jotain 100-250 euroa per vieras :O Koska "kuuluuhan morsiamelle/sulhaselle tarjota se yksi ikimuistoinen päivä ja eihän alle 100 eurolla per henkilö voi tehdä mitään". Ystävän polttarit tulossa parin kk päästä, ja pahoin pelkään, että joudun jäämään pois, kun muu polttariseurue ei millään suostu uskomaan, että ehkä vähemmälläkin voisi pärjätä. Morsian on myös itse sanonut, että polttareissa ei tarvitse olla mitään ihmeellistä ohjelmaa, vaan yhdessä oleminen riittää.
Noita rahankeräysleikkejä en ymmärrä, ne herättävät lähinnä myötähäpeää.
Samaa ihmetellyt. Musta tuo rahan kerjääminen on noloa. Voisko suoraan laittaa pääsymaksun sinne häihin, niin ei tarvitse arpoa, paljonko sinne tilille pitää laittaa. Meillä on ensi kesänä ohjemassa parit häät, muutamat rippijuhlat, ylppärit sekä muita isoja juhlia. On ruvennut tuntumaan, että osalle ihmisistä juhlien tarkoitus on nyhtää muut kuiviin eikä juhlistaa tärkeää asiaa.
Et. Mun mielestä koko häälahjasysteemin vois lopettaa. Eräänlaista kerjäämistä sekin. Joo-o, maksaahan ruoat ja juhlatilat, mutta ei niitä vieraiden tarvi maksaa. Meillä oli maistraattihäät, varattiin ravintolasta kabinetti, jokainen sai syödä ja juoda mitä halusi ja me maksettiin (20 henkeä). Jatkoille sitten lähdettiin vielä osan porukasta kanssa. Mitään lahjoja ei haluttu, kämppä täynnä tavaraa, häämatkan maksoimme itse.
Muakin vähän häiritsee silloin, jos tuo on muotoiltu juurikin niin, että kun voivoi ei me nyt oikeasti tarvita eikä haluta mitään tavaroita, eikä keksitty mitä toivottaisiin kun meillä on jo kaikkea, niin toivotaan nyt sitten vaikka rahaa tänne meidän häämatkatilille.
Kerran yhdet persaukiset järjestivät budjettihäät vanhempien avustuksella ja toivoivat rahaa lahjaksi. Sitä rahaa vain eivät osanneet koskaan käyttää. Olivat aina veloissa johonkin suuntaan ja törsäsivät estottomasti turhuuksiin.
En päässyt onneksi häihin, enkä antanut lahjarahaa.
Kaksikymppiä? 😂 Olen käsittänyt, että häälahjalla vähintäänkin kompensoidaan vieraasta aiheutuneet kustannukset parille.
Siis että jokainen maksaa omansa, kun nykyään harvempi morsiamen isä sitä enää tekee, kuten perinteisesti kuuluisi.
Meidän häissä kului tilanvuokraan ja tarjoiluihin (baarissa piikki auki) noin 15000€ ja vieraita oli about sata eli hyvän tavan mukaisesti kukin lahjoittaisi ainakin 150€, niin kuin useimmat tekivätkin.
Kaksikymppistä pitäisin loukkauksena.
Sama. Tiiviissä kaveripiirissä ollut nyt viidet häät parin vuoden sisällä. Kaikki on toivoneet lahjaksi rahaa, ja lisäksi on ollut kalliilla järjestettyjä polttareita. Suurin osa näistä pareista on myöskin ihan kohtuu/hyvätuloisia. Ja samassa kaveriporukassa on myös opiskelijoita ja työttömiä, jotka ovat olleet vieraina näissä kaikissa häissä ja polttareissa ja varmaan maksaneet itsensä kipeiksi.
Mielestäni häiden idea kuitenkin ensisijaisesti on, että hääpari järjestää ja tarjoaa juhlat vierailleen.
Minusta se on suorastaan vi--tuilua sanoa että meillä on kaapit pullollaan roinaa ja niin paljon kaikkea ettei sekaan sovi, mutta rahaa kyllä voidaan ottaa lisää. Myykää niitä ylimääräisiä tavaroitanne niin saatte rahaa. Toisilla ei edes ole sitä tavaraakaan mitä tarvitsisi, mutta rahaa pitäisi silti olla rikkaampien tileille jakamassa. Voisi ihan hyvin sanoa että kiitos ei lahjoja, kortti riittää.
Tykkäsin enemmän lahjalistasta, joka oli yksissä häissä. Siellä oli todella paljon erilaisia vaihtoehtoja aina 5 € -hintaisesta alkaen, joten varmasti löytyi kaikille kaikkea ja sinne tosiaan kuitattiin, että tämä jo ostettu. Ja vaihtoehtona oli myös häämatkan sponssaaminen. Mutta käsittääkseni ei tarvinnut mitenkään henkilökohtaisesti kuitata eli pystyi menemään myös ilman lahjaa häihin.
Mua kans ärsyttää rahan ruinaaminen. Kaksissa häissä olin viime kesänä, kumpikaan pari ei ole käynyt häämatkalla vaikka siihen keräsivät kassaa. tainneet rahat mennä vaimon trendikuteisiin ja sisustukseen.. Itse en ikinä kehtaisi olla rahaa vailla.
Vierailija kirjoitti:
Kaksikymppiä? 😂 Olen käsittänyt, että häälahjalla vähintäänkin kompensoidaan vieraasta aiheutuneet kustannukset parille.
Siis että jokainen maksaa omansa, kun nykyään harvempi morsiamen isä sitä enää tekee, kuten perinteisesti kuuluisi.
Meidän häissä kului tilanvuokraan ja tarjoiluihin (baarissa piikki auki) noin 15000€ ja vieraita oli about sata eli hyvän tavan mukaisesti kukin lahjoittaisi ainakin 150€, niin kuin useimmat tekivätkin.
Ei pitäisi edes järjestää häitä jos ei ole varaa itse niitä maksaa, ei vieraiden kuulu maksaa häiden kuluja. Mulle ei jää kuussa pakollisten menojen jälkeen edes tota 150 euroa käteen, pitäisikö mun säästää vuosi jonkun häälahjaan? :D mieluummin jätän tulematta.
Vierailija kirjoitti:
Oletan, että tämä oli provo, mutta jos matkustan maan toiselle puolelle häihin ja ehkä jopa hommaan sinne jotain päällepantavaa (mitä en kyllä tee, vaan menen sillä mitä kaapista löytyy), niin siihen kuluu jo useita kymppejä. Mielestäni häät on juhla, jonka pari järjestää vieraitaan varten, ei niin että vieraat maksavat omat kulunsa "häälahjan" muodossa. Mikset laittaisi saman tien kutsuun, että pääsymaksu häihinne on 150 euroa?
Yksinkertaisin ratkaisu on jättää menemättä häihin, jos kutsussa on minkäänlainen viittaus rahan antamiseen. Näin olen tehnyt jo yli kymmenen vuoden ajan ja tulen aina tekemään. Poikkeuksena ne, joissa pyydetään lahjoittamaan rahaa hyväntekeväisyyteen.
Jos on varaa järjestää hääjuhlat, ei ole perusteita kerjätä rahaa.
Hyvä että ovat kuitenkin aikuisia hääpareja kun muualla lapsetkin menevät naimisiin. Sentään jotain.
Vierailija kirjoitti:
Minusta se on suorastaan vi--tuilua sanoa että meillä on kaapit pullollaan roinaa ja niin paljon kaikkea ettei sekaan sovi, mutta rahaa kyllä voidaan ottaa lisää. Myykää niitä ylimääräisiä tavaroitanne niin saatte rahaa. Toisilla ei edes ole sitä tavaraakaan mitä tarvitsisi, mutta rahaa pitäisi silti olla rikkaampien tileille jakamassa. Voisi ihan hyvin sanoa että kiitos ei lahjoja, kortti riittää.
Olet niin oikeassa! Ehkä voisi viedä lahjaksi parin viikon kirpparipöytävarauksen? ;D
Ei ärsytä yhtään. Helpommalla pääsee.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä just luin?? Kompensoidaan häälahjalla vieraasta aiheutuneet kustannukset?
Siis kyllä minusta hääjuhla on hääparin "lahja" vieraalle, siellä TARJOTAAN ruoka ja juhlaohjelma sun muu..eikä se, että vieraiden täytyy vielä jotenkin kompensoida kulut.uskomattoman moukkamainen ajatus.. Tuleeko arvon kirjoittajalla mieleen, että juhlavieraillakin tulee usein suuriakin kuluja lähteä juhlaan, esim. matkustaminen, mahdollinen majoitus, häälahja, juhla-asut yms. Joten eikö se asia ole nimenomaan niin, että HÄÄPARI "kompensoi" hääjuhlalla vieraille kustannukset, jos asian jotenkin niin haluaa nähdä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ärsytä yhtään. Helpommalla pääsee.
Minustakin rahan toivominen lahjaksi on ok, jos on myös muita vaihtoehtoja.
Toisaalta, jos parilla oikeasti on jo kaikkea, niin miksi on pakko toivoa väkisin jotain vain tavan vuoksi?
Itse annoin köyhänä työttömänä rahaa kaveripariskunnan häämatkarahastoon... Eivät vaan koskaan tehneet edes sitä häämatkaa!