Alkaa kyllästyttää tuo aikuisten ihmisten rahanpyytäminen häissä
Viime vuonna olimme vieraina neljissä häissä. Nyt tällekin vuodelle on tipahtanut jo kolme kutsua. Kiva juttu, häissä on kyllä ihanaa, mutta tekee mieleni avautua yhdestä jutusta.
Tämä viime vuosina yleistynyt tapa, jossa käytännössä kaikissa kutsuissa lukee jollain muka-hauskalla runoilulla ilmaistuna, että lahjaksi voisi sitten laittaa rahaa tälle tilille. Rahoilla pari lähtee häämatkalle tms.
Ei siinä mitään, tämä on mielestäni kaunis ajatus silloin, jos sinne matkalle ei muuten pääsisi tai häiden järjestämisessä tarvitaan taloudellista apua. Mutta tätä rahatoivetta näkee nykyisin ihan kaikilla pareilla, jopa keski-ikäisillä lapsettomilla pareilla joista molemmat ovat hyväpalkkaisessa työssä. Suoraan sanottuna tuntuu vähän hölmöltä näin opiskelija-pätkätyöläispariskuntana sponsoroida hyväpalkkaisten kavereiden tai sukulaisten häämatkoja.
Rahalahjatoiveissa on usein perusteluina, että "meillä on jo kaikkea". Minä mietin, että onko sitten ihan pakko toivoa jotain? Miksei voi toivoa pelkkää korttia, tai vaikka lahjoitusta hyväntekeväisyyteen? Tai keksiä jotain pikkutavaroita, vaikka kukkia tai suklaata. Tuntuisi paljon kivemmalta antaa 20 € arvoinen lahja kuin laittaa se 20 € jonkun itseäni puolet vanhemman ja 10x rikkaamman tilille.
Pahimmillaan häissä on sitten vielä ohjelmana joitain rahankeräysleikkejä, esim. lunnaat morsiamen ryöstössä.
Olenko minä ainoa, jota tämä ärsyttää ja ihmetyttää? Okei, aina voi sanoa, että ei tarvitse sitten osallistua häihin tai viedä mitään lahjaa, mutta kuitenkin ihan mielelläni menen häihin ja annan sen lahjankin jos pari sitä toivoo. Mutta tämä rahankeruu kyllästyttää.
Kommentit (295)
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni törkeää kutsua väkisin joku 200 henkeä häihin joista kaikki on melkein jotain puolituttuja takaa-ajatuksena se tilinumero siinä kutsussa. Sitten puolivuotta ennen häitä hierotaan välejä mahdollisimman monen kanssa joista joidenkin kanssa oli viimeksi joku 10 vuotta sitten tekemisissä. Häiden jälkeen saatetaan taas pitää 10 vuoden tauko yhteydenpidosta. Mutta kukin tyylillään.
Tämä on kyllä aivan kieroutunut ja virheellinen ajatus. Missä häissä muka on järjestelyistä selvitty ns. omilleen? Ainakin minun kaveripiirissäni varmasti kustannukset on olleet 100-200€ per henki. Jotkut antaa lahjaksi tuon verran, mutta paljon on myös niitä viisikymppisiä tai tavarantuojia. Aika huono bisnes tuo naimisiin meno 🙂
Seliseliseli. Jos kutsussanne on tilinumero, olette törkeitä ihmisiä, siinä ei mikään selittely auta. Vaikka kuinka lukisi ettei tarvitse jne. Todella kaksinaamaista kirjoitella kutsuun mitään tuollaista.
Minkälaisen pääsymaksun aiotte laittaa hautajaisiinne? Nekin maksavat paljon!
Vierailija kirjoitti:
Kaksikymppiä? 😂 Olen käsittänyt, että häälahjalla vähintäänkin kompensoidaan vieraasta aiheutuneet kustannukset parille.
Siis että jokainen maksaa omansa, kun nykyään harvempi morsiamen isä sitä enää tekee, kuten perinteisesti kuuluisi.
Meidän häissä kului tilanvuokraan ja tarjoiluihin (baarissa piikki auki) noin 15000€ ja vieraita oli about sata eli hyvän tavan mukaisesti kukin lahjoittaisi ainakin 150€, niin kuin useimmat tekivätkin.
Kaksikymppistä pitäisin loukkauksena.
Häät pitäisi osata hoitaa tyylikkäästi. Mutta jos lähdetään siitä, että vieraat on vain kustannus parille, niin olisiko parempi jättää koko touhu sikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kutsussa luki, ettei lahjaa tarvitse tuoda vaan tärkeintä, että meille tärkeät ihmiset ovat paikalla. Jos haluaa muistaa, niin häämatkakassaan voi laittaa rahaa. Saimme lahjaksi sitten rahan lisäksi myös kaikenlaisia itsetehtyä tavaraakin. Osa vieraista oli mielestäni myös liian avokätisesti lahjoittaneet rahaa. ps. Käytiin kolmen viikon matkalla Uudessa Seelannissa.
Olet juuri tuollainen aloittajan mainitse törkeä rahanpyytäjä! VIERAASI. maksoivat matkasi maailman toiselle puolelle! Sika.
Itse asiassa minusta tuo on ihan ok tapa ilmaista asia, että "tärkeintä että tulet paikalle, JOS haluaa muistaa niin..."
Tai ainakin tuo on parempi kuin se "meillä on jo kaikkea, joten emme tarvitse mitään tavaraa, joten muistamiset voi laittaa häämatkatilillemme"... terv. Ap
Mutta menettekö oikeasti häihin ilman mitään lahjaa vaikka kutsussa olisi sanottu ettei lahjaa? Tai ei olisi mainittu yhtään mitään?
Kuka kehtaa mennä häihin ilman mitään?
Siinä mielessä selvän rahan laittaminen tilille esim matkaa varten on niin helppo kiireiselle ihmiselle.
Eikä tarvi murehtia että tulee ostettua jotain mikä unohtuu kaapin perälle.
Ehkä keski- ikäinen ihminen uusilla kierroksilla on vähän eri juttu, koko hääjuhla ainakin valkoisilla puvuilla yms on minun mielestäni kertaluontoinen juttu elämässä.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan antanut rahaa näille itsekkäillä ihmisille. Olen aina vienyt lahjaksi viinipullon, rahanpyytäjille vielä vähän huonomman kuin muille.
Suosittelen lämpimästi viemään tällaista viiniä rahanpyytäjille.
Vierailija kirjoitti:
Yksinkertaisin ratkaisu on jättää menemättä häihin, jos kutsussa on minkäänlainen viittaus rahan antamiseen. Näin olen tehnyt jo yli kymmenen vuoden ajan ja tulen aina tekemään. Poikkeuksena ne, joissa pyydetään lahjoittamaan rahaa hyväntekeväisyyteen.
Jos on varaa järjestää hääjuhlat, ei ole perusteita kerjätä rahaa.
Mitä sinä sitten viet lahjaksi niihin häihin, joissa ei pyydetä rahaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ärsytä yhtään. Helpommalla pääsee.
Minustakin rahan toivominen lahjaksi on ok, jos on myös muita vaihtoehtoja.
Toisaalta, jos parilla oikeasti on jo kaikkea, niin miksi on pakko toivoa väkisin jotain vain tavan vuoksi?
No on sekin mielestäni ärsyttävää, jos mitään lahjatoivetta ei esitetä ja joutuu pähkäilemään päänsä puhki, mikä olisi hääparille mieluinen lahja (ja vieläpä sellainen, ettei se ole 20 muunkin vieraan keksimä). Eihän sitä kuitenkaan kehtaa mennä juhliin kahta kättä heilutellen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni törkeää kutsua väkisin joku 200 henkeä häihin joista kaikki on melkein jotain puolituttuja takaa-ajatuksena se tilinumero siinä kutsussa. Sitten puolivuotta ennen häitä hierotaan välejä mahdollisimman monen kanssa joista joidenkin kanssa oli viimeksi joku 10 vuotta sitten tekemisissä. Häiden jälkeen saatetaan taas pitää 10 vuoden tauko yhteydenpidosta. Mutta kukin tyylillään.
Tämä on kyllä aivan kieroutunut ja virheellinen ajatus. Missä häissä muka on järjestelyistä selvitty ns. omilleen? Ainakin minun kaveripiirissäni varmasti kustannukset on olleet 100-200€ per henki. Jotkut antaa lahjaksi tuon verran, mutta paljon on myös niitä viisikymppisiä tai tavarantuojia. Aika huono bisnes tuo naimisiin meno 🙂[/quote
Sellaisissa häissä, joissa takaa-ajatuksena oli kustantaa häämatka lähes tuntemattomien rahoilla. On täysin eri asia, jos oikeasti panostaa häihinsä ja vieraisiin. Jos ei ole varaa järjestää kunnollisia häitä isolle porukalle, niin mielummin kutsuu ne kaikista lähimmät ihmiset eikä rahankuva silmillä sitä isoa kasaa puolituntemattomia ihmisiä.
Makumennyt kirjoitti:
Samaa ihmetellyt. Musta tuo rahan kerjääminen on noloa. Voisko suoraan laittaa pääsymaksun sinne häihin, niin ei tarvitse arpoa, paljonko sinne tilille pitää laittaa. Meillä on ensi kesänä ohjemassa parit häät, muutamat rippijuhlat, ylppärit sekä muita isoja juhlia. On ruvennut tuntumaan, että osalle ihmisistä juhlien tarkoitus on nyhtää muut kuiviin eikä juhlistaa tärkeää asiaa.
Varsinkin rippijuhlat. Ateistina jopa ärsyttää se tekopyhyys että mennään ripille, mutta vain ja ainoastaan rahankiilto silmissä. Ripille pääsy ei kiinnosta muuten eikä olla millään tasolla hengellisiä. Ei nappaa kauheasti nykyisin mihinkään rippijuhliin edes osallistua.
En jaksa koko ketjua nyt lukea, mutta kun me menimme naimisiin niin toivoimme nimenomaan että ei lahjoja (kaikkea on, mitään ei tarvita-lauseilla) ja että jos jotain haluaa tuoda, voi tuoda persoonallisen/itse tehdyn kortin. Osa teki näin, osa toi lahjan kuitenkin, koska moni ei osaa tulla tyhjin käsin juhliin.
Näinollen ymmärrän rahan toivomisen, jos sillä saa muutaman turhan ja ekologisesti kuormittavan koristemaljakon stopattua. Tilanne olisi eri, jos ihmiset oikeasti kunnioittaisivat "ei lahjoja"-toivetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kutsussa luki, ettei lahjaa tarvitse tuoda vaan tärkeintä, että meille tärkeät ihmiset ovat paikalla. Jos haluaa muistaa, niin häämatkakassaan voi laittaa rahaa. Saimme lahjaksi sitten rahan lisäksi myös kaikenlaisia itsetehtyä tavaraakin. Osa vieraista oli mielestäni myös liian avokätisesti lahjoittaneet rahaa. ps. Käytiin kolmen viikon matkalla Uudessa Seelannissa.
Olet juuri tuollainen aloittajan mainitse törkeä rahanpyytäjä! VIERAASI. maksoivat matkasi maailman toiselle puolelle! Sika.
Itse asiassa minusta tuo on ihan ok tapa ilmaista asia, että "tärkeintä että tulet paikalle, JOS haluaa muistaa niin..."
Tai ainakin tuo on parempi kuin se "meillä on jo kaikkea, joten emme tarvitse mitään tavaraa, joten muistamiset voi laittaa häämatkatilillemme"... terv. Ap
Tuo on vielä ihan nätisti muotoiltu
Meillä häät maksoivat morsiamen vanhemmat, sisältäen majoituksen vieraille paikan päällä. Häät olivat puolen päivän pituiset, lähinnä pitkän kaavan ruokailu ja tanssia. Kutsussa ei lukenut lahjasta mitään, mutta kaikille ilmoittautuneille vastattiin perus kiitos ilmoittautumisesta ja sitten perään viesti lahjatoiveesta. Viesti meni jotenkin näin "lahja on aina antajan valinta. Mikäli haluatte antaa lahjan, morsiusparille toivottua olisi lahjakortti liikkeeseen x / rahalahja, uutta sohvakalustoa ja maalausta varten". Minusta tämä oli hyvä tapa järjestää lahjatoivomus, ei ollut töykeän tuntuista.
Vierailija kirjoitti:
Minusta se on suorastaan vi--tuilua sanoa että meillä on kaapit pullollaan roinaa ja niin paljon kaikkea ettei sekaan sovi, mutta rahaa kyllä voidaan ottaa lisää. Myykää niitä ylimääräisiä tavaroitanne niin saatte rahaa. Toisilla ei edes ole sitä tavaraakaan mitä tarvitsisi, mutta rahaa pitäisi silti olla rikkaampien tileille jakamassa. Voisi ihan hyvin sanoa että kiitos ei lahjoja, kortti riittää.
Meilläkin on kaikki mitä tarvitaan, eikä haluta mitään turhaa roinaa. Ei se kuitenkaan tarkoita, että meillä olisi mitään ylimäärästä myöskään. Ei vaan haluta mitään TURHAA. Hankimme kaiken tarvittavan laadukkaana, kestävänä ja omaan makuumme sopivana. Ei meillä ole kuin yksi paistinpannu, yksi paistokasari, yksi iso kattila, yksi kunnon talvitakki molemmilla, kahdet (omg!) talvikengät jne jne. En todellakaan ala luopua tarpeellisista hyvistä tavaroistani, mutta en myöskään halua kaappeihin tilaa viemään yhtään ylimääräistä astiaa koska EN TARVITSE KUIN YHDEN KUTAKIN.
Mun on myös vaikea ymmärtää, että joku ei halua antaa lahjoja. Ettekö anna lahjoja myöskään jouluna, synttärinä jne? Miksi häälahja on poikkeus? Onko tähän vain taloudellinen rajoite vai jokin muu?
Itse annan lahjoja mielelläni, ja kuuluuhan se hyviin tapoihinkin viedä lahja kun jollakin on aihetta juhlaan. Miksi sitten viedä jotain, mitä saaja ei halua tai tarvitse?
Noh, en minä loukkaantuisi siitä, että minulle ei tuotaisi lahjaa lainkaan jos menisin naimisiin. Tärkeintähän on yhdessä juhliminen, ei lahjat. Mutta aina kun omat ystävät ovat juhlineet pyöreitä vuosia, valmistujaisia, häitä tai lapsen syntymää, minä olen HALUNNUT muistaa heitä jotenkin antamalla lahjan. Siksi on itselleni outo ajatus, että jollekin on niin vastenmielistä antaa toisille lahjoja.
Jos on ollut rahat tiukilla (opiskeluaikana), olen antanut vähemmän, eikä kukaan ole koskaan tästä loukkaantunut. Onko tässä keskustelussa siis vain ihmisiä, joilla on itsellään jatkuvasti huono rahatilanne ja niillä avioituvilla tutuilla menee taloudellisesti paremmin? Vai mistä ihmeestä kumpuaa tämä lahjavastaisuus? Köyhyyden aiheuttamat rajoitteet nimittäin ymmärrän, mutta ei silloinkaa pidä ottaa henkilökohtaisena loukkauksena sitä, jos joku ei-köyhä haluaa myös elämäänsä vaikka sitten sitä häämatkan tuomaa luksusta.
Jos köyhä saa hätäkutsun, niin eiköhän se kutsuja ymmärrä kutsutun taloudellisen tilanteen eikä odota edes juuri tältä köyhältä mitään. Pitäisikö sitten olla kokonaan toivomatta mitään, vain koska ystäväpiirissä on myös köyhempiä? Vaikka ne hyvätuloiset ystävät haluaisivat antaa rahalahjan mielellään, koska heille se ei ole ongelma? Ja sitten kun kirjoitat kutsuun että ei lahjoja ja jätät tilinumeron pois, niin joku tuo kuitenkin niitä turhia tavaroita, koska ei halunnut tulla tyhjin käsin. Huoh.
Hääkutsun, ei hätäkutsun :D t. 56
Vierailija kirjoitti:
Makumennyt kirjoitti:
Samaa ihmetellyt. Musta tuo rahan kerjääminen on noloa. Voisko suoraan laittaa pääsymaksun sinne häihin, niin ei tarvitse arpoa, paljonko sinne tilille pitää laittaa. Meillä on ensi kesänä ohjemassa parit häät, muutamat rippijuhlat, ylppärit sekä muita isoja juhlia. On ruvennut tuntumaan, että osalle ihmisistä juhlien tarkoitus on nyhtää muut kuiviin eikä juhlistaa tärkeää asiaa.
Varsinkin rippijuhlat. Ateistina jopa ärsyttää se tekopyhyys että mennään ripille, mutta vain ja ainoastaan rahankiilto silmissä. Ripille pääsy ei kiinnosta muuten eikä olla millään tasolla hengellisiä. Ei nappaa kauheasti nykyisin mihinkään rippijuhliin edes osallistua.
Teiniltä se on kuitenkin mun mielestä paljon ymmärrettävämpää kuin aikuisilta. Ja monet menee riparille siksi että muutkin ja koska se on hauska kokemus vaikka ei uskonnollinen olisikaan ja se raha on vaan plussaa siihen päälle.
No voi helkkari, ollaan parin vuoden sisällä menossa miehen kanssa naimisiin ja ajateltu ilmoittaa, ettei häälahjoja tarvitse sitten antaa - koska me ei ihan rehellisesti tarvita mitään kodinkoneita, astioita tai muutakaan. Mietittiin ilmaista kutsussa, ettei mitään tarvitse tuoda mutta jos jotain haluaa kuitenkin antaa, niin pienen rahan joko häämatkaan tai asunnonsäästötilille.
Eipä tullut mieleenkään, että se voisi joidenkin mielestä olla jotenkin noloa tai "kerjäämistä". Mahdetaankohan sittenkään kehdata pyytää, jos näin moni sitä paheksuu.
Vierailija kirjoitti:
No tässäkin ketjussa sen huomaa. 20 euron antamista pidetään sniiduiluna ja moukkamaisena, mutta jokin 20 euron arvoinen tavaralahja voisi olla jo ihan hyvä. Eli rahaa pitäisi aina antaa "enemmän", ja siinä yksi ongelma. Esimerkiksi 50-100 euroa per henkilö tuntuu aika suurelta summalta antaa hääparille, näin opiskelijana, kun on useammat häät kesän aikana. Mutta alle viittäkymppiä ei kehtaa antaa.
Rahaa voi antaa vanhemmat sukulaiset. Kaverille en ikinä antaisi rahaa lahjaksi.
Se tuntuu avustamiselta. Lahjan hintaa ei kuulu edes tietää.