Alkaa kyllästyttää tuo aikuisten ihmisten rahanpyytäminen häissä
Viime vuonna olimme vieraina neljissä häissä. Nyt tällekin vuodelle on tipahtanut jo kolme kutsua. Kiva juttu, häissä on kyllä ihanaa, mutta tekee mieleni avautua yhdestä jutusta.
Tämä viime vuosina yleistynyt tapa, jossa käytännössä kaikissa kutsuissa lukee jollain muka-hauskalla runoilulla ilmaistuna, että lahjaksi voisi sitten laittaa rahaa tälle tilille. Rahoilla pari lähtee häämatkalle tms.
Ei siinä mitään, tämä on mielestäni kaunis ajatus silloin, jos sinne matkalle ei muuten pääsisi tai häiden järjestämisessä tarvitaan taloudellista apua. Mutta tätä rahatoivetta näkee nykyisin ihan kaikilla pareilla, jopa keski-ikäisillä lapsettomilla pareilla joista molemmat ovat hyväpalkkaisessa työssä. Suoraan sanottuna tuntuu vähän hölmöltä näin opiskelija-pätkätyöläispariskuntana sponsoroida hyväpalkkaisten kavereiden tai sukulaisten häämatkoja.
Rahalahjatoiveissa on usein perusteluina, että "meillä on jo kaikkea". Minä mietin, että onko sitten ihan pakko toivoa jotain? Miksei voi toivoa pelkkää korttia, tai vaikka lahjoitusta hyväntekeväisyyteen? Tai keksiä jotain pikkutavaroita, vaikka kukkia tai suklaata. Tuntuisi paljon kivemmalta antaa 20 € arvoinen lahja kuin laittaa se 20 € jonkun itseäni puolet vanhemman ja 10x rikkaamman tilille.
Pahimmillaan häissä on sitten vielä ohjelmana joitain rahankeräysleikkejä, esim. lunnaat morsiamen ryöstössä.
Olenko minä ainoa, jota tämä ärsyttää ja ihmetyttää? Okei, aina voi sanoa, että ei tarvitse sitten osallistua häihin tai viedä mitään lahjaa, mutta kuitenkin ihan mielelläni menen häihin ja annan sen lahjankin jos pari sitä toivoo. Mutta tämä rahankeruu kyllästyttää.
Kommentit (295)
Ei ole muiden homma kustantaa toisten unelmahäitä. Kyllä hääparinkin pitää mennä sillä mihin on varaa. Ajatuksena aivan kammottava, että olisi jokin pääsymaksun tyyppinen kynnysmaksu vieraille. Jätän saapumatta, jos hommassa ilmenee rahastuksen meininki. Jo pelkät polttarit usein syövät ison loven kukkaroon, joten en todellakaan halua maksaa jonkun häihin liittyvistä hippaloinneista yhteensä satasia.
Suunnilleen samalla kannalla kuin nro 8. Lahja voi olla edullinenkin, jos siinä on ideaa ja tunnetta, mutta muutamaa kymppiä en kehtaisi antaa. Kyllä silloin pitäisi omat kulunsa maksaa. Kutsusta voi päätellä, onko kyseessä ns. makaronilaatikkohäät vai pöytiintarjoillut pitkät illalliset, miten kallis paikka, millaiset viinit, piikki auki vai ei, millainen bändi jne. Itsekin olen pyrkinyt vähintään omat kuluni kattamaan. Joskus se tarkoittaa satasta ja joskus kahta, ja jos miehen kanssa liikkeellä, niin tuplat. Ja kyllä, olen keskimääräistä hyvätuloisempi, mutta niin useimmat kaverinikin.
En ole koskaan antanut rahaa näille itsekkäillä ihmisille. Olen aina vienyt lahjaksi viinipullon, rahanpyytäjille vielä vähän huonomman kuin muille.
Vierailija kirjoitti:
Jos on varaa järjestää hääjuhlat, ei ole perusteita kerjätä rahaa.
Tästä en ole ihan samaa mieltä. Kyllä minä ihan mielelläni annan vaikka siihen matkakassaan rahaa pienituloiselle vaikka opiskelijaparille, joka on joutunut säästämään hääjuhlaa varten. Häihin uppoaa helposti monta tonnia, varsinkaan jos ei ole mahdollisuutta tehdä kaikkea alusta asti itse. Eikä tarvitse olla mitkään ökyhäät, ihan jo juhlatila ja ruoka maksaa paljon.
Mutta tosiaan, varakkaiden parien rahalahjatoiveita en ymmärrä.
Ap
Ja kiva jos pääset kaasoksi: maksat polttareista sen missä muut tekee oharit, maksat meikit, kampaajat ja ehkä morsiamen haluaman mekon tietyssä värissä tms., lisäks sulta odotetaan tietty läheisenä ystävänä hyvää lahjaa ja ehkäpä maksat vielä hotellin toisella paikkakunnalla ja roudaat koko perheesi mukaan, tietty.
Jep, kyllä rahanmeno kauhistuttaa vaikka töissäkäyvä olenkin. Paljonko sitä voi odottaa panostusta kaverin häihin? Onko kohtuullista että esim. meidän perheen lomamatka jää ensi kesänä siksi tekemättä?
Siis mitä helvettiä:D en halua lisää tavaraa, enkä varsinkaan mirja-tädin valitsimia pentik vateja. Mulle on ihan helvetin yks ja hsilee jos joku jättää sen vuoksi tulematta, mutta me pyydetään ihan rehellisesti rahaa. Sille kyllä löytyy käyttöä. Hääjuhlan etikettiin kuuluu, että pari saa päättää kaiken ja se on ainoa etiketti.
Rahankeräysleikkeihin en ole koskaan missään törmännyt. Kuulostaa kamalalta.
Minusta on kuitenkin ihan ok ilmoittaa, että ei halua mitään tavaraa, mutta rahalle olisi käyttöä. Useimpien mielestä on asiaankuuluvaa ja mukavaakin antaa joku lahja, niin on helppo osallistua siihen häämatkakassaan. Kukin voi antaa juuri sen verran kuin haluaa ja kukkaro antaa myöten, rahoille on varmasti käyttöä ja hääpari ei saa turhaa tavaraa.
Kaikki hääparit, joiden häissä olen itse ollut, ovat kyllä myös menneet sinne häämatkalle. Ja toisaalta mitä väliä vaikka se raha olisi käytetty vaikka uuteen sohvakalustoon? Sehän on lahjoista paras, auttaa toisia hankkimaan jotain itseään miellyttävää.
Minun tuntemani hääparit eivät ole olleet rikkaita, vaikka ovatkin hyvätuloisia. Kun on melko nuori ja iso asuntolaina, niin suurin osa palkasta menee veroihin ja lainojen maksuun. Lapsettomia työssä käyviä ovat olleet kaikki, mutta he ovat joutuneet säästämään pari vuotta, jotta saavat järjestettyä kunnon juhlat ystäville ja sukulaisille. Totta kai silloin on kiva antaa jotain takaisinkin (=lahjaksi), kun toiset ovat käyttäneet rahaansa vieraita viihdyttääkseen.
Ruokaa ja juomaa koko päiväksi yömyöhään saakka, live-bändi ja riittävän suuri viihtyisä juhlatila ovat kuuluneet kaikkiin häihin joissa minä olen ollut. Joskus on ollut myös sauna + palju vieraiden käytössä. Kyllä tuollainen juhliminen tuntuu melko hyvätuloisenkin kukkarossa, jos ei ole vuosien säästöt tai joku jäätävä perintö puskurina.
Ystävä puolestaan pääsi ihan oikeasti rikkaiden häihin kun serkkunsa nai menestyneen yrittäjän. Sinne ei tarvinnut viedä lahjaa, eikä ollut tilinumeroa kutsussa. Mutta tällaisia oikeasti rikkaita on aika vähän.
Jos ärsyttää antaa jollekin lahja, jota pari itse erityisesti on toivonut, kannattaa miettiä, onko järkeä mennä juhliin ollenkaan. Jos lahjan antaminen tuntuu rasitteelta eikä antamisen ilolta vain koska se on rahaa eikä jotain muuta, niin suosittelen tosiaan pohtimaan omia motiiveja. Minulle lahjan antamisesta tulee hyvä mieli, kun tiedän, että lahja on saajalleen mieluisa.
Huh huh! Onneksi ystäväpiiriini ei kuulu tuollaisia sniiduilijoita, kahdenkympin tai kyykkyviinin tuojia. Kyllä köyhäkin voisi noudattaa hyviä tapoja!
Meillä kutsussa luki, ettei lahjaa tarvitse tuoda vaan tärkeintä, että meille tärkeät ihmiset ovat paikalla. Jos haluaa muistaa, niin häämatkakassaan voi laittaa rahaa. Saimme lahjaksi sitten rahan lisäksi myös kaikenlaisia itsetehtyä tavaraakin. Osa vieraista oli mielestäni myös liian avokätisesti lahjoittaneet rahaa. ps. Käytiin kolmen viikon matkalla Uudessa Seelannissa.
Vierailija kirjoitti:
Kaksikymppiä? 😂 Olen käsittänyt, että häälahjalla vähintäänkin kompensoidaan vieraasta aiheutuneet kustannukset parille. Siis että jokainen maksaa omansa, kun nykyään harvempi morsiamen isä sitä enää tekee, kuten perinteisesti kuuluisi.
Tuo että morsiamen isä maksaa häät, perustuu siihen aikaan kun morsian on häiden jälkeen muuttanut toiseen taloon. Eli ikään kuin siirtynyt toisen perheen "elätettäväksi". Nykyisin suurin osa hääpareista on ihan omillaan toimeentulevia aikuisia jotka ovat asuneet yhdessä jo pitkään ennen häitä, joten miksi kenenkään muun kuuluisi kustantaa juhlat vain koska se on jokin "perinne"? Eri asia siis, jos parilla ei ole varaa häihin ja esim. vanhemmat haluavat ne maksaa. Mutta vierailta tuota ei voi kyllä odottaa.
Jos sä perinteitä haluat miettiä, niin perinteisesti olisi nimenomaan ollut kunnia-asia voida tarjota vieraille mahdollisimman koreat pidot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä en ole ihan samaa mieltä. Kyllä minä ihan mielelläni annan vaikka siihen matkakassaan rahaa pienituloiselle vaikka opiskelijaparille, joka on joutunut säästämään hääjuhlaa varten. Häihin uppoaa helposti monta tonnia, varsinkaan jos ei ole mahdollisuutta tehdä kaikkea alusta asti itse. Eikä tarvitse olla mitkään ökyhäät, ihan jo juhlatila ja ruoka maksaa paljon.
Mutta tosiaan, varakkaiden parien rahalahjatoiveita en ymmärrä.Ap
Pienituloisten opiskelijaparien kannattaa lykätä häitä ja matkustamista, kunnes voivat itse ne kustantaa.
Kerjääminen on aina ärsyttävää.
Jotkut järjestää lapsilleen megalomaaniset synttärit, joihin tipahtaa vuodesta toiseen kutsu. Kaikki mahdolliset tutut pyydetään, niin kuin olisi isommastakin elämän merkkipaalusta kyse.
Ihmiset yrittävät survoutua sisään pieneen asuntoon. Istumapaikkoja ei riitä edes vanhoille, kahvikupit on loppu, mutta niin on kahvikin. Emäntä syöksyilee ympäriinsä yrittäen pelastaa katastrofia.
Mikä mahtaa olla idea? Se selviää, kun pihalle levitetään iso filtti. Sen päälle saa tuoda lahjat. Lapset riehaantuvat heittelemään paketteja ympäriinsä. Niitä on hirveästi.
Ja sama uudelleen taas vuoden päästä.
Tervetuloa!
Narsistien häissä pyydetään aina rahaa. En uskalla kuvitellakaan miten ole Nordineilla...
No tässäkin ketjussa sen huomaa. 20 euron antamista pidetään sniiduiluna ja moukkamaisena, mutta jokin 20 euron arvoinen tavaralahja voisi olla jo ihan hyvä. Eli rahaa pitäisi aina antaa "enemmän", ja siinä yksi ongelma. Esimerkiksi 50-100 euroa per henkilö tuntuu aika suurelta summalta antaa hääparille, näin opiskelijana, kun on useammat häät kesän aikana. Mutta alle viittäkymppiä ei kehtaa antaa.
Vierailija kirjoitti:
Kaksikymppiä? 😂 Olen käsittänyt, että häälahjalla vähintäänkin kompensoidaan vieraasta aiheutuneet kustannukset parille.
Siis että jokainen maksaa omansa, kun nykyään harvempi morsiamen isä sitä enää tekee, kuten perinteisesti kuuluisi.
Meidän häissä kului tilanvuokraan ja tarjoiluihin (baarissa piikki auki) noin 15000€ ja vieraita oli about sata eli hyvän tavan mukaisesti kukin lahjoittaisi ainakin 150€, niin kuin useimmat tekivätkin.
Kaksikymppistä pitäisin loukkauksena.
Kai sinä nyt ymmärrät, ettei kiakilla ole varaa 150€/ hlö lahjoihin?
Tilaisuus johon täytyy maksaa päästäkseen ei ole juhla, synttärit, häät tms vaan Gaala.
Mielestäni törkeää kutsua väkisin joku 200 henkeä häihin joista kaikki on melkein jotain puolituttuja takaa-ajatuksena se tilinumero siinä kutsussa. Sitten puolivuotta ennen häitä hierotaan välejä mahdollisimman monen kanssa joista joidenkin kanssa oli viimeksi joku 10 vuotta sitten tekemisissä. Häiden jälkeen saatetaan taas pitää 10 vuoden tauko yhteydenpidosta. Mutta kukin tyylillään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta tosiaan, varakkaiden parien rahalahjatoiveita en ymmärrä.Ap
Pienituloisten opiskelijaparien kannattaa lykätä häitä ja matkustamista, kunnes voivat itse ne kustantaa.
Jotkut ovat pienituloisia aina. Eikö silloin saa juhlia häitä ja matkustaa, edes kerran elämässä? (Ja ei en tarkoita nyt mitään että "vieraat maksavat häät", vaan että tuollaisessa tapauksessa on ihan ymmärrettävää toivoa vaikka sitä rahalahjaa häämatkatilille).
Miten tämäkin nyt meni hyvätuloisten rahankerjäyksen ihmettelystä pienituloisten valintojen arvostelemiseen?
Ja monet vielä selittelee rahanruinaamista sillä, että parempi se on laittaa suoraan vaan tilinumero, kun kaikki kuitenkin tuo jotain vaikka kieltää. Se on kyllä vale. Olen ollut muutamissa häissä, missä on sanottu ettei lahjoja kiitos, ja ei siellä tosiaan ole mitään leivänpaahtimia näkynyt. Kyllä nykyään ihmiset osaa kunnioittaa toisten toiveita. Suoraa ahneutta se vaan on että halutaan ne rahat.