Listataan ruokia, joita nykyäidit eivät tee enää lapsilleen.
Kommentit (717)
Meillä on viikottain perusruokia: perunoita ja ruskeaa jauhelihakastiketta, liha- tai kalakeittoa, itse savustettua lohta, makaronilaatikkoa, riisiä ja kanakastiketta jne jne. Ehkä 2-3 krt kuussa oikaisen ja heitän ne ranet ja kalapuikot kehiin.
Sen sijaan hernari syödään purkista eikä sisäelimiä tailohen sijaan muuta kalaa meidän pöydässä näy. Ikävä kyllä, en vaan osaa sellaisista mitään tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on viikottain perusruokia: perunoita ja ruskeaa jauhelihakastiketta, liha- tai kalakeittoa, itse savustettua lohta, makaronilaatikkoa, riisiä ja kanakastiketta jne jne. Ehkä 2-3 krt kuussa oikaisen ja heitän ne ranet ja kalapuikot kehiin.
Sen sijaan hernari syödään purkista eikä sisäelimiä tailohen sijaan muuta kalaa meidän pöydässä näy. Ikävä kyllä, en vaan osaa sellaisista mitään tehdä.
Ranet ja kalapuikot oli nykyäitien lapsuudessa tavallista ruokaa. Ainakin nuorempien nykyäitien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ranet ja kalapuikot oli nykyäitien lapsuudessa tavallista ruokaa. Ainakin nuorempien nykyäitien.
Kalapuikkoja oli koulussa einesmuusin kanssa. Ranskalaisia ei ollut kotona eikä koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Silakkapihvejä tai yleensäkkään silakoita
Muikkuja
Maksapihvejä
Kananmunakastiketta
Tillilihaa ( en tee tätä minäkään, kiitos ala-asteen).Mikään ei ole niin herkkua kuin paistetut muikut, perunat ja munakastike 😋 mutta tätä aina hämmästellään ja ostetaan pastapussi, lisäineköntti nyhtöpöhtöö ja universumin laidalta raahattua mantelisoijamaitoa.
Kun olin lapsi 2000-luvulla, meillä syötiin näitä. Maksapihvejä lukuun ottamatta siskoni tekevät näitä lapsilleen. Itse olen lapseton ja enimmäkseen valmiskastike-, eines- ja wolttilinjalla 😃 Silakkapihvejä voisin kokeilla, ne eivät ole liian vaikeita. Tilliliha olisi herkkua myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kalapuikkoja oli koulussa einesmuusin kanssa. Ranskalaisia ei ollut kotona eikä koulussa.
Meillä 70-luvulla oli joskus sunnuntaisin ranskalaisia mutta vain sunnuntaina koska ne oli suuritöisiä kun äiti teki ne itse 5 henkiselle perheelle, aikamoinen kasa sai olla.
Olen yllättänyt myös, että peruna on usein korvattu nykyään riisillä ja pastalla ilmeisesti sen helppouden takia - ei tarvitse kuoria. Miesystäväni on 64 v ja leskimies ja muksut oli pieniä kun jäi leskeksi eikä hän silti osaa kuoria perunoita. Oikeasti ei osaa. Ne on meillä aina ollut perushuttua ja kuorin ne yleensä aina valmiiksi paitsi varhaisperunat tai uuni/lohkoperunat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Makaronilaatikko. En ainakaan itse tee.
Minä teen itse, paljon parempaa kuin kaupan eines. Ja aika nopeasti sen tekee.
Meillä ei siis syödä sitä ollenkaan, ei kaupan eineksenä eikä itse tehtynä. Lasagnea taas tulee tehtyä aina välillä, vaikka se viekin aikaa, mutta on sen arvoista.
Sama
Kokeilepa tomaattista makaronilaatikkoa. Se ei ole limaista kuten se munamaitoversio on.
Miten teet munamaidon, jos sat makaronilaatikosta limaista? Eipä sillä, meillä yleensä laitetaan munamaitoon purkillinen tomaattimurskaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä 70-luvulla oli joskus sunnuntaisin ranskalaisia mutta vain sunnuntaina koska ne oli suuritöisiä kun äiti teki ne itse 5 henkiselle perheelle, aikamoinen kasa sai olla.
Olen yllättänyt myös, että peruna on usein korvattu nykyään riisillä ja pastalla ilmeisesti sen helppouden takia - ei tarvitse kuoria. Miesystäväni on 64 v ja leskimies ja muksut oli pieniä kun jäi leskeksi eikä hän silti osaa kuoria perunoita. Oikeasti ei osaa. Ne on meillä aina ollut perushuttua ja kuorin ne yleensä aina valmiiksi paitsi varhaisperunat tai uuni/lohkoperunat.
Mun mies (46 v) on vasta oppinut kuorimaan perunat. Ja tiskaamaan. Äitinsä ei ole yksinkertaisesti kotona tehdä keittiössä mitään, kun "kersat vaan sotkoo". Eikä se äitikään ole muuta tehnyt kuin eineksiä lämmittänyt. Mun miehelle oli aikoinaan ihme, että mä tein lihapullat itse, enkä ostanut eineksiä.
Vaikka ruokatottumukset ja trendit voivat muuttua ajan myötä, on tärkeää muistaa, että jokainen perhe ja äiti tekee omat valintansa ruoan suhteen. Joitain ruokia, joita nykyään saatetaan tehdä harvemmin lapsille, voivat olla:
Perunavelli
Porkkanakeitto
Riisivelli
On kuitenkin hyvä pitää mielessä, että tämä lista ei päde kaikkiin nykyäiteihin ja voi vaihdella perheittäin ja kulttuureittain. Jokainen äiti tekee parhaansa tarjotakseen lapsilleen ravitsevaa ruokaa, joka sopii heidän tarpeisiinsa ja mieltymyksiinsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä osataan kuoria perunoita, opin kotona ja olin myös kesätöissä kuorimassa niitä 70 lapselle.
Keitän 2-3 kiloa joka viikko ja niitä syödään eri versioina.
Ranskanperunoita meillä ei kotona ollut koskaan. Taisin olla yli 20 kun ekan kerran edes maistoin niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tykkään ruskeasta kastikkeesta, mutta siitä ei ikinä tule kunnolla ruskeaa. Ne jauhot ei vaan ruskistu! Mikä menee vikaan? Laitan paljon voita, pari ruokalusikallista jauhoja ja yritän ruskistaa. Ne saa haalean värin ja kun lisään vettä, kastikkeesta tulee ihan vaaleaa ja vetistä. Ei sellaista paksua ja kunnolla ruskeaa.
Pitää vaan paistaa pitkään ja kuumalla pannulla, koko ajan sekoittaen jottei pala. Mulla taitaa olla (induktioliesi) alkuun ihan 9:llä eli ihan täysillä, sitten kun alkaa jauhot ruskistumaan, niin lasken lämmön 8 tai 7 (ei liikaa kuitenkaan, jottei homma hidastu). Otan vesikannun ja muovivispilän valmiiksi siihen viereen, koska tulee niin kiire sitten kun jauhot on sopivan värisiä, että ei voi häipyä edes vähäksi aikaa, sitten vaan vettä sekaan, vispilällä sekoittaen niin ei jää paakkuja.
Juuri näin. Se pitää paahtaa kunnolla kunnes seos on lähes suklaalevyn värinen. Tulee oikein tehtynä herkullisen pähkinäinen maku.
Eipä ne nykyäidit paljon ruokia itse valmista. Eineksillä monet menevät. On helppoa ja jää enemmän aikaa näplätä kännykkää.
Pahat ruuat on kadonnu, kuten maksapihvit ja verilätyt. Tilalle on tullut valtavasti uusia parempia ruokia tortilloja, kanakastikkeita, katkarapunuudeliwokkeja jne. Vaikutteita maailmalta. Ja kyllä ruokaa laitetaan lapsiperheissä, ainakin meillä!
Vierailija kirjoitti:
Eipä ne nykyäidit paljon ruokia itse valmista. Eineksillä monet menevät. On helppoa ja jää enemmän aikaa näplätä kännykkää.
En tiedä sun tuttavapiiristä, mutta meilläpäin kyllä tehdään lapsiperheissä ruokaa. On joskus eineksiäkin, mutta pääasiassa kotiruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tykkään ruskeasta kastikkeesta, mutta siitä ei ikinä tule kunnolla ruskeaa. Ne jauhot ei vaan ruskistu! Mikä menee vikaan? Laitan paljon voita, pari ruokalusikallista jauhoja ja yritän ruskistaa. Ne saa haalean värin ja kun lisään vettä, kastikkeesta tulee ihan vaaleaa ja vetistä. Ei sellaista paksua ja kunnolla ruskeaa.
Pitää vaan paistaa pitkään ja kuumalla pannulla, koko ajan sekoittaen jottei pala. Mulla taitaa olla (induktioliesi) alkuun ihan 9:llä eli ihan täysillä, sitten kun alkaa jauhot ruskistumaan, niin lasken lämmön 8 tai 7 (ei liikaa kuitenkaan, jottei homma hidastu). Otan vesikannun ja muovivispilän valmiiksi siihen viereen, koska tulee niin kiire sitten kun jauhot on sopivan värisiä, että ei voi häipyä edes vähäksi aikaa, sitten vaan vettä sekaan, vispilällä sekoittaen niin ei jää paakkuja.
Juuri näin. Se pitää paahtaa kunnolla kunnes seos on lähes suklaalevyn värinen. Tulee oikein tehtynä herkullisen pähkinäinen maku.
Mä aikoinani ihmettelin, miksi mun ruskeakastike ei ole yhtä hyvää kuin mummun tai äidin tekemänä. Käytin mustapippuria maustepippun sijasta. Kun vaihdoin pippurilaatua, maku muuttui sellaiseksi, kuin sen pitääkin olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen kaikenlaisia ruokia, joihinkin tarvitsen kyllä reseptin avuksi. Mutta maksa/veriruokia en ole itse tehnyt ja epäilen, ettei oikein teineille maistuisikaan. Ostaako joku oikeasti esimerkiksi makaronilaatikon, kiusauksen tai sopat valmiina rasioissa?
Esim eläkkeellä oleva keittotaidoton anoppi ostaa jopa muusin valmiina kaupasta.
Kun katsoo kaupan eineshyllyä, niin luultavasti melko moni ostaa kiusaukset ja makaronilaatikon foliorasiassa.
Eräs entinen työkaveri muuten kertoi ettei juo teetä, koska ei omista vedenkeitintä :D
Kiusaus ja makaronilaatikko on maailman nopeimmat valmistaa, jos käyttää kiusaukseen niitä valmiiksi suikaloituja.
Me tehdään molempia kerran viikossa, makaronilaatikko tomaattiversiona.
En ole keittotaidoton mutta kun asun yksin 71v niin ostan paikallisen kotiruokakeittiön perunamuusia S-marketista. Elämäntilanteet muuttuvat ja niiden mukaan mennään. Pääasia, että syö monipuolista ruokaa.
En tiedä mikä äideiltä jää tekemättä, mutta tillilihaa ja maksaa ei taideta juurikaan enää syödä.
Veriruuat taitaa olla sellaisia joita harvassa perheessä tehdään? Kyllä verta myydään silti isommissa marketeissa eli varmaan sillä jonkinnäköinen menekki on kun kaupat sitä valikoimissa pitää.
Kieli taitaa myös olla melko vieras ruokana. Maksaa en itse ole myöskään valmistanut mutta luulen että maksasta porukka tekee vielä jonkin verran ruokaa. Jouluna maksalaatikkoa esim.
Yksi mitä mietin niin kalapuikot. Kuinka moni tekee ne itse nykypäivänä?
Sitten tietysti maakuntien perinneruuat mutta niitäkin varmaan vielä tehdään omissa maakunnissa? Harvemmin varmaan kuitenkaan? Osa ruuista on jäänyt ihan syystäkin unholaan 😅
Mä kyllä teen itse hernekeitot, pinaattiletut, puurot mm ruismarjapuuro, riisipuuro, ohrapuuro..., ruskeat kastikkeet ja sen kananmunakastikkeenkin. Tykkään perinteisistä kotiruuista. Tilliliha on kyllä itselle ihan vieras enkä ole kuullut sitä olevan kenenkään ruokapöydässä?
T: N-82
Vierailija kirjoitti:
Sanoit tämän jo. Lapsiperheiden äidit kokkaa ihan koko ajan, perhe tarvitsee viisi ateriaa päivässä, 35 ateriaa viikossa.
Tuolla nuokin isänsä kanssa syö kesäkurpitsapizzoja, halloumipihvejä, uusia perunoita (pellostani) ja porkkanasämpylöitä (itse kasvatetut porkkanat ja itse leivotut sämpylät). Tonnikala on purkista, mutta myös ne pihvit tein itse.
Illalla teen lehtikaalipastaa (lehtikaali itse kasvatettu).
Mä olen syntynyt -72, eikä meillä juuri vellejä näkynyt.
Porkkanasosekeittoa teen itse toisinaan, mutta liekö aloituksessa sitä tarkoitettu..
Töissä tulee tehtyä paljon lapsuuteni ruokia, kun meidän asiakaskunta on vanhempaa.
Olen lounaskokkina kuntoutujien yksikössä. Kovasti tykkäävät ruskeasta kastikkeesta (makkaralla, lihalla jne) ja keitetystä perunasta. Makaronilaatikko on oikeastaan ainoa pastaruoka, joka uppoaa. Sitäkään ei saa "pilata" juustoilla, tomaatilla tms. Vaan ihan perinteistä. Kaaliruuat, kanaviillokki, kiusaukset, karjalanpaisti, wienerleike ja tilliliha listalla.
Pitsa on eksoottisin pyyntö ollut. 😄 Sekin piti olla peltipitsaa ja jauhelihaa ja tomaattisiivuja.
Toisinaan yritän keventää lounaita tai tehdä tämän päivän ruokia. Kasvissosekeittoja, wokkeja, tortillaa, linssejä ja erilaisia kasvispatoja. Kyllä niitä syövät, mutta kulmia kohotellen. Puheissa sitten huominen makkarakastike ja keitinpotut.
Kotona teen enemmän erilaisia pastoja, wokkeja/nuudelia, salaatteja...
Toisinaan ostan duunista mukaan. Kyllä lapsetkin niitä syö, kun ovathan nuo pienestä saakka tottuneet.
Niin ja ranskalaisia söin myös lapsuudessani. Kaupan pakasesta ne ostettiin. Kalapuikot äiti teki itse ja ne oli herkkua. Itse en muista koskaan tehneeni.
Ja minä lihakeittoa.
Viikonloppuna karjalanpaistia.
Niin perusruokia kun olla ja voi.