Listataan ruokia, joita nykyäidit eivät tee enää lapsilleen.
Kommentit (717)
Vierailija kirjoitti:
Vaikka ruokatottumukset ja trendit voivat muuttua ajan myötä, on tärkeää muistaa, että jokainen perhe ja äiti tekee omat valintansa ruoan suhteen. Joitain ruokia, joita nykyään saatetaan tehdä harvemmin lapsille, voivat olla:
Perunavelli
Porkkanakeitto
Riisivelli
On kuitenkin hyvä pitää mielessä, että tämä lista ei päde kaikkiin nykyäiteihin ja voi vaihdella perheittäin ja kulttuureittain. Jokainen äiti tekee parhaansa tarjotakseen lapsilleen ravitsevaa ruokaa, joka sopii heidän tarpeisiinsa ja mieltymyksiinsä.
Vellit ovat varmasti vähän harvinaisempia, mutta eikös porkkanakeitto ole vähän nykyajan ruoka? Omassa lapsuudessa tai nuoruudessa sitä ei ainakaan syöty koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Makaronilaatikko. En ainakaan itse tee.
Minä teen itse, paljon parempaa kuin kaupan eines. Ja aika nopeasti sen tekee.
Meillä ei siis syödä sitä ollenkaan, ei kaupan eineksenä eikä itse tehtynä. Lasagnea taas tulee tehtyä aina välillä, vaikka se viekin aikaa, mutta on sen arvoista.
Sama
Kokeilepa tomaattista makaronilaatikkoa. Se ei ole limaista kuten se munamaitoversio on.
Ei ole muna maito makaronilaatikko limaista. Laitan vain yhden munan ja 6,5 dl maitos 400 g makaroneja 400 g sika-nauta jauhelihaa.
Mä teen perinteistä ruskeakastiketta joka sunnuntai. Kanamunakastiketta kalan tai kalapuikkojen kanssa. Ihan perinteisiä ruokia teen
Kalapihvejä alusta loppuun itse ja perunamuusia, nams
Ei tehdä marjapuuroa, kiisseleitä, ei leivota itse vaan kaupasta haetaan valmista. Ei jakseta, ei huvita tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Ei tehdä marjapuuroa, kiisseleitä, ei leivota itse vaan kaupasta haetaan valmista. Ei jakseta, ei huvita tehdä.
Puhu itsestäsi vaan.
Vierailija kirjoitti:
Palstamammat syöttävät lapsilleen eineksiä, joten kaikki ruoat. Kalapuikkojen ja nugettien laittamista uuniin ei lasketa ruoanlaitoksi.
Mä olen tietty ikivanha äiti (63v) mutta kyllä mun tyttäret ja miniä (kuten poikanikin) tekevät varmaan 95% ruista itse. Ne "nugetitkin" broilerin fileestä siten kun meillä on aina tehty (jo 60 luvulla).
Jopa 21v opiskelijatytärkin tekee todella hyvää ruokaa itse, hyvä jos kerran 1-2 viikkoon jotain einestä kun on kotona töiden jälkeen klo 22 eikä ole edellispäivältä jäänyt mitään kunnon ruokaa.
Kotoahan tuo malli on saatu! Ovat tartuttaneet saman ruuanlaittoinnon ystäviinsäkin, siitä olen tyytyväinen. Jo trinrinö olivat meillä isolla sakilla tekemässä ruokaa.
Veripalttu, lindströmin pihvit..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tykkään ruskeasta kastikkeesta, mutta siitä ei ikinä tule kunnolla ruskeaa. Ne jauhot ei vaan ruskistu! Mikä menee vikaan? Laitan paljon voita, pari ruokalusikallista jauhoja ja yritän ruskistaa. Ne saa haalean värin ja kun lisään vettä, kastikkeesta tulee ihan vaaleaa ja vetistä. Ei sellaista paksua ja kunnolla ruskeaa.
Pitää vaan paistaa pitkään ja kuumalla pannulla, koko ajan sekoittaen jottei pala. Mulla taitaa olla (induktioliesi) alkuun ihan 9:llä eli ihan täysillä, sitten kun alkaa jauhot ruskistumaan, niin lasken lämmön 8 tai 7 (ei liikaa kuitenkaan, jottei homma hidastu). Otan vesikannun ja muovivispilän valmiiksi siihen viereen, koska tulee niin kiire sitten kun jauhot on sopivan värisiä, että ei voi häipyä edes vähäksi aikaa, sitten vaan vettä sekaan, vispilällä sekoittaen niin ei jää paakkuja.
Juuri näin. Se pitää paahtaa kunnolla kunnes seos on lähes suklaalevyn värinen. Tulee oikein tehtynä herkullisen pähkinäinen maku.
Meidän isä (ja minä ja sisko toisessa polvessa) maustaa ruskeakastikkeen soijakastikkeella suolan sijasta. Tulee hyvä maku ja väri.
Palstan suosituin ruoka tuntuu olevan makaronivelli. Sitä en itse pysty syömään vaikka olenkin vellien ja puurojen ystävä.
Kauravelli, ohrajauhovelli, mannavelli, kaurapuuro, riisipuuro, ohraryynipuuro, ohrajauhopuuro, ruis-puolukkapuuro, vispipuuro, talkkunapuuro, ruispuuro jne. Meillä joka päivä on puuropäivä ja vaihteluksi joskus vellipäivä.
Nykyään ei juurikaan enää tehdä kotona veripalttua, joka oli lapsuuteni lempiruoka. Samoin veriletut ja jauhmaksapihvit. Silakkalaatikko ja silakkapihvit. Sianliha(läski)käristys. Kotona oli lähes joka päivä kuorineen keitetyt perunat ja niiden kanssa jokin "lisuke" (paistettu kala, lihapullat, veriletut...) eli ne perunat olivat kuin pääosa ateriasta. Vieläkin peruna maistuu monessa muodossa. Peruna on parasta. Pastaa meillä syödään ehkä kerran kuussa.
Sitten kotiruokailuun ja ravintolaruokailuun kuuluu sitten laaja valikoima eri kansallisuuksien ruokia ja perinteiset liha- ja kalaruoat, jotka usein ovat saaneet vaikutteita eri ruokakulttuureista esim. kalatacot jne. Kasvisruoat ovat yhä enenevässä määrin kotiruokailussa mukana ja monipuoliset kasvislisukkeet aterian osana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palstamammat syöttävät lapsilleen eineksiä, joten kaikki ruoat. Kalapuikkojen ja nugettien laittamista uuniin ei lasketa ruoanlaitoksi.
Mä olen tietty ikivanha äiti (63v) mutta kyllä mun tyttäret ja miniä (kuten poikanikin) tekevät varmaan 95% ruista itse. Ne "nugetitkin" broilerin fileestä siten kun meillä on aina tehty (jo 60 luvulla).
Jopa 21v opiskelijatytärkin tekee todella hyvää ruokaa itse, hyvä jos kerran 1-2 viikkoon jotain einestä kun on kotona töiden jälkeen klo 22 eikä ole edellispäivältä jäänyt mitään kunnon ruokaa.
Kotoahan tuo malli on saatu! Ovat tartuttaneet saman ruuanlaittoinnon ystäviinsäkin, siitä olen tyytyväinen. Jo trinrinö olivat meillä isolla sakilla tekemässä ruokaa.
Nuggetteja broilerin fileestä 60-luvulla? Broilerihan tuli laajemmin kauppoihin vasta 70-luvulla ja lähinnä kokonaisena pakasteena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuggetteja broilerin fileestä 60-luvulla? Broilerihan tuli laajemmin kauppoihin vasta 70-luvulla ja lähinnä kokonaisena pakasteena.
No 60 luvulla tietty käytettiin kanaa ja kokonainen ei ollut mikään ongelma. Siitä sai fileet erilleen, koivet, siivet jne. Nykyään broileria kun kanaa ei saa Suomessa. Ulkomailla onneksi saa vielä kunnon rasvaista herkullista kanaa.
Olen tällä viikolla jo valmistanut tai aikeissa valmistaa;
Lihakeitto, lohikeitto, lihakastike, savustettu hauki, paistettu ahvenfile.
Ostan eineksiä harvoin. Lapseni tykkää kaupan pinaattiletuista ja ne on niin helppoa välipalaa, että niitä ostan kerran kuukaudessa.
Tykkään myös maksapihvistä, joten tehdään sitä silloin tällöin kun ollaan kaksin mieheni kanssa.
Olen joskus kerran vuoteen ostanut naudan verta ja tehnyt verilettuja. Onhan ne hurjan hyviä, mutta en tykkää niiden paistamisessa tulevasta hajusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No 60 luvulla tietty käytettiin kanaa ja kokonainen ei ollut mikään ongelma. Siitä sai fileet erilleen, koivet, siivet jne. Nykyään broileria kun kanaa ei saa Suomessa. Ulkomailla onneksi saa vielä kunnon rasvaista herkullista kanaa.
Tämä on kyllä iso harmi. Vielä muutama vuosi sitten Prismasta löytyi luomuKANAA, mutta en ole enää löytänyt sieltäkään.
Enemmän minä ruokaa laitan, parempaa ruokaa ja terveellisempää ruokaa ja vaihtelevampaa ruokaa kuin äitini.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
60-luvulla myytiin kokonaisia kanoja. Meillä oli kotikanalan pitäjä naapurissa ja sieltä haettiin paitsi munat, myös kanoja. Sai niitä ainakin kahdesta kaupastakin kirkonkylällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuivailisitko meille sen "kana" ja "kanan" eron maussa. Minkälainen on "oikea" kana verattuna broileriin. Onko se pihalla tepasteleva muniva kana, jolta kaula katkaistaan ja pannaan pataan? Vai onko se kaupasta ostettu kananpoika, joka itseasiassa voi olla uros- tai naaraspuolinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Makaronilaatikko. En ainakaan itse tee.
Minä teen itse, paljon parempaa kuin kaupan eines. Ja aika nopeasti sen tekee.
Meillä ei siis syödä sitä ollenkaan, ei kaupan eineksenä eikä itse tehtynä. Lasagnea taas tulee tehtyä aina välillä, vaikka se viekin aikaa, mutta on sen arvoista.
Sama
Kokeilepa tomaattista makaronilaatikkoa. Se ei ole limaista kuten se munamaitoversio on.
Ei ole muna maito makaronilaatikko limaista. Laitan vain yhden munan ja 6,5 dl maitos 400 g makaroneja 400 g sika-nauta jauhelihaa.
Kyllä paras makaronilaatikko tulee munamaito kaksi munaa, lihafondi jonka sulatan veteen paistinpannulla jauhelihan jälkeen se antaa hyvän maun eli puolet tätä ja puolet munamaitoa. En käytä sikanautaa tulee liian rasvainen, samoin tumma makaroni,mutta on makuasia. Korppujauhoja päälle ja uuniin miedolla 200 astetta kunnes munamaito on hyytynyt eli n. 30 min?
Kesäkeitto ja makaronivelli, jo toisessa sukupolvessa. En tehnyt lapsilleni, eivätkä he lapsilleen.