Listataan ruokia, joita nykyäidit eivät tee enää lapsilleen.
Kommentit (717)
Käytän päivässä jopa parisen tuntia kokkaamiseen ja laitan kyllä huomattavasti terveellisempää ja vaihtelevampaa ruokaa kuin äitini.
Teen kaiken itse, leivästä lähtien. Minä muös viljelen itse enemmän kuin äitini.
Teen myös työpaikkalounaat eväiksi.
Moni ruokalaji on jäänyt sinne lapsuuteen, mm se turha ruskea kastike, maitovellit ja löyhkäävä silakka.
Monet täällä mainitut ruuat on kyllä sellaisia, joita ei edes nykyäitien äidit tehneet, vaan enemmän semmoisia nykymummojen lapsuuden ruokia.
Mun äiti ja mummo ei kyllä kumpikaan olleet mitään kummoisia ruuanlaittaja vaikka perheensä ruokkivatkin. Mummon (maatalon emäntä) ruuat on tyyppiä "pottua ja (erittäin suolaista) kastiketta", äitini (pitkää päivää tekevä uranainen) taas suosi paljon eineksiä ja puolivalmisteita . Ehkä se vähäinen kiinnostus ruuanlaittoon on jotenkin periytyvä ominaisuus, koska ei minuakaan kokkaus erityisemmin kiinnosta. Onneksi tapasin miehen, joka tykkää laittaa ruokaa ja hoitaa suurimman osan perheen ruokahuollosta. Meillä siis syödään huomattavasti monipuolisemmin ja enemmän alusta asti itse tehtyä ruokaa kuin lapsuudessani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soseet!
Oma äitini teki itse hedelmä-, marja- ja vihannes/lihasoseet. Nykyään syötetään iskukuumennettuja, joissa ei ole kuin lisättyä synteettistä vitamiinia.Lindströmin pihvit!
Kaalilaatikko!
Uuniohrapuuro. Ruispuolukkapuuro.
Kaikki vauvasoseet tehtiin itse bamix-sauvalla soseuttaen, jopa naudanliha ja peruna, ja sitten pakastettiin annospusseissa. Kaupasta ostin vain luumusosetta, jos oli vatsa kovalla lapsella. Ruispuolukkapuuro maidon kanssa oli itselläni aamupuurona ennen kouluun lähtöä. Täytyypä tehdä huomenna pitkästä aikaa.
En ikinä soseuttanut perunaa ja pakastanut! Ei saanut tehdä niin. Lihat ja kalat valmistin ja soseutin. Laitoin jääkuutiomuotiin jäätymään ja sen jälkeen pussiin.
Kasvikset, juurekset keitin joka kerta tuoreeltaan siihen sitten sulatin vesihauteessa lihan, kalan tai kanan. Kanamunaakin laitoin. Imetin pitkään ja myös lypsin maitoa. Kun se lypsetty maito piti lämmittää, lämmitettiin se vesihauteessa. Meillä ei ollut, eikä ole vieläkään mikroa 😂
Vm-71
Samaa tein minäkin ihan tuossa muutama vuosi sitten, vaikka mikrokin on. Äidinmaitoa ei saanut mikrossa lämmittää, vaikka tosi harvoin sitä edes tarvitsi lämmittää kun imetin. Tosin aika pian lapset siirtyi sormiruokailemaan, joten pystyttiin syömään kaikki samoja ruokia, vauvalle vaan suolattomana. Jotain lihapötköjä pakastin niitä päiviä varten, kun on sellaista ruokaa josta on hankala tehdä vauvalle sopivaa, ja sit vaan höyrytin kasvikset siihen kaveriksi. Valmissoseita käytettiin vaan joskus matkoilla.
Vierailija kirjoitti:
Perunavelli on yksi lastemme lempiruokia. Samoin jauhelihakastike (ihan perus ruskea kastike siis jauhelihalla) perunoiden kanssa.
Tehdään useinkin.
Jauhelihakastike on meilläkin suosikki. Hyvää perunan tai pastan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soseet!
Oma äitini teki itse hedelmä-, marja- ja vihannes/lihasoseet. Nykyään syötetään iskukuumennettuja, joissa ei ole kuin lisättyä synteettistä vitamiinia.Lindströmin pihvit!
Kaalilaatikko!
Uuniohrapuuro. Ruispuolukkapuuro.
Minä tein vauvojen ruuat itse. Teen noita kaikkia mainitsemiasi itse. En koe vaivaksi.
Vm-71
Niin minäkin, kaikkea noista on tehty. Valmissoseita aika harva viime aikoina lapsia saanut tuttava on ainakaan pelkästään syöttänyt, joskus toki. Vaikka itseasiassa on täysin puppua että kotitekoisissa soseissa olisi paremmat ravintoarvot, vauvojen valmissoseet on nykyään oikeasti laadukkaita ja pystytään valmistamaan niin että vitamiinit ym. säilyy hyvin. Halvemmaksi vaan tulee tehdä itse.
Vm -89
Vierailija kirjoitti:
Minä tein helmipuuroa. Hyvin onnistui.
Keliaakikon vaimona oppii säveltämään kaikenlaista.
Helmipuuroa teen pienille lapsilleni aika usein, he tykkää siitä. Hyvin onnistuu. Tosin toisin kuin omassa lapsuudessani, puurot on nykyään aamu- tai iltapala eikä varsinainen ateria.
Maksakastike
Lihakeitto
Silakkalaatikko
Pinaattikeitto
Vierailija kirjoitti:
Maksakastike
Lihakeitto
Silakkalaatikko
Pinaattikeitto
Juuri eilen tein pinaattikeittoa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksakastike
Lihakeitto
Silakkalaatikko
Pinaattikeitto
Juuri eilen tein pinaattikeittoa
sama juttu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nykymammat tee mitään ruokia perheelleen, verilettuja tai pinaattilettuja, ja nakkeja ja jotain einesmuusia pöytään ei ehdi kun pitää selata facebookia
Nykymammoista en tiedä, mutta meillä ei ole koskaan tehty einesmuusia. Ei edes lapsuuden kodissa. Äiti teki verilätyt itse, ne minä ostan valmiina. Pinaattilätyt teen itse.
Vm-71Perunamuusi on meillä mökkiruoka. Lidlin pussimuusia tein eilenkin illalla kun tultiin mökille.
Itse en syö muusia koulun kokkareklimppikammotuksen jälkeen mutta lapsille laitan, mökillä.
Jos perunamuusiin jää perunan pala, miten se voi olla kokkareklimppi? Syödäänhän sitä perunaa ihan paloinakin.
Vierailija kirjoitti:
Tykkään ruskeasta kastikkeesta, mutta siitä ei ikinä tule kunnolla ruskeaa. Ne jauhot ei vaan ruskistu! Mikä menee vikaan? Laitan paljon voita, pari ruokalusikallista jauhoja ja yritän ruskistaa. Ne saa haalean värin ja kun lisään vettä, kastikkeesta tulee ihan vaaleaa ja vetistä. Ei sellaista paksua ja kunnolla ruskeaa.
Pitää vaan paistaa pitkään ja kuumalla pannulla, koko ajan sekoittaen jottei pala. Mulla taitaa olla (induktioliesi) alkuun ihan 9:llä eli ihan täysillä, sitten kun alkaa jauhot ruskistumaan, niin lasken lämmön 8 tai 7 (ei liikaa kuitenkaan, jottei homma hidastu). Otan vesikannun ja muovivispilän valmiiksi siihen viereen, koska tulee niin kiire sitten kun jauhot on sopivan värisiä, että ei voi häipyä edes vähäksi aikaa, sitten vaan vettä sekaan, vispilällä sekoittaen niin ei jää paakkuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Makaronilaatikko. En ainakaan itse tee.
Minä teen itse, paljon parempaa kuin kaupan eines. Ja aika nopeasti sen tekee.
Meillä ei siis syödä sitä ollenkaan, ei kaupan eineksenä eikä itse tehtynä. Lasagnea taas tulee tehtyä aina välillä, vaikka se viekin aikaa, mutta on sen arvoista.
Sama
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei siis syödä sitä ollenkaan, ei kaupan eineksenä eikä itse tehtynä. Lasagnea taas tulee tehtyä aina välillä, vaikka se viekin aikaa, mutta on sen arvoista.
Sama
Kokeilepa tomaattista makaronilaatikkoa. Se ei ole limaista kuten se munamaitoversio on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nykymammat tee mitään ruokia perheelleen, verilettuja tai pinaattilettuja, ja nakkeja ja jotain einesmuusia pöytään ei ehdi kun pitää selata facebookia
Nykymammoista en tiedä, mutta meillä ei ole koskaan tehty einesmuusia. Ei edes lapsuuden kodissa. Äiti teki verilätyt itse, ne minä ostan valmiina. Pinaattilätyt teen itse.
Vm-71Perunamuusi on meillä mökkiruoka. Lidlin pussimuusia tein eilenkin illalla kun tultiin mökille.
Itse en syö muusia koulun kokkareklimppikammotuksen jälkeen mutta lapsille laitan, mökillä.
Jos perunamuusiin jää perunan pala, miten se voi olla kokkareklimppi? Syödäänhän sitä perunaa ihan paloinakin.
Se tekstuuri on epämiellyttävä.
Vierailija kirjoitti:
Nuo kaikki ap. mainitsemat ruuat ovat koulujen ruokalistalla ja syödään monessa perheessä.
Toisin, kuin joku väitti, nykyään valmistetaan kotona yhä enemmän ruokia, jossa ravintoarvot ovat kohdallasn, toisin kuin vielä 20-30-vuotta sitten, jolloin syötiin leipää paljon ja myös kauppojen valikoimat ovat laajentuneet. Eihän niitä edes kaupassa olisi, jos ei olisi kysyntää.
Luulen, ettei nykyään tehdä kotona verilettuja/palttua. Jo siitä syytä, ettei verta ole saatavilla, kuin pakasteena. Ehkä myös kesäkeitto, kun kasviksia on saatavilla myös talvella. Samoin uunijuustoa, sillä juustomaidin saatavuus on huono.
Samoin maksaruuat.
Ja nytkö ei syödä leipää ? Muutoin vaan kaupoissa hehtaarihyllyt täynnä erilaisia leipiä ja vielä leipomot jossain nurkassa joka ainoassa isommassa kaupassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama
Kokeilepa tomaattista makaronilaatikkoa. Se ei ole limaista kuten se munamaitoversio on.
Olen varmaan saanut lapsena yliannostuksen makaronia, kun mieluummin syön pastan muussa muodossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama
Olen varmaan saanut lapsena yliannostuksen makaronia, kun mieluummin syön pastan muussa muodossa.
Minulla oli perunan kanssa sama juttu. Nykyään taas keitetty peruna on herkkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama
Minulla oli perunan kanssa sama juttu. Nykyään taas keitetty peruna on herkkua.
Peruna ON herkkua, kaikissa muodoissaan! Tykkäsin kyllä siitä jo lapsena :)
Kerrankin oikea mielipide.