Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Listataan ruokia, joita nykyäidit eivät tee enää lapsilleen.

Vierailija
15.01.2018 |

- perunavelli
- porkkanakeitto
- riisivelli

Kommentit (717)

Vierailija
561/717 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

silakkarullat

Vierailija
562/717 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun olin synnyttämässä pari vuotta sitten, sain eteeni muistoja jostain pim enemmän makuja.

Synnärillä oli tosiaan aika ankeat ruoat vielä 2003. Mutta pari vuotta myöhemmin olin työkykyarviossa psykiatrian osastolla, niin siellä oli aivan mahtavan hyvä ruoka. Sama sairaala, mutta täytyi olla eri keittiö. 

Jaa, olin 1988, ja olin etukäteen kuullut, että kannattaa valita kasvisruuat! Niin tein ja kyllä olivat muut rouvat kateellisia. EI ollut ruskeita kastikkeita, vaan taitavasti tehtyjä kasvisruokia, väriä ja makuja!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
563/717 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

perunavelli, lihakeitto, kesäkeitto, maitokiisseli

Perunavelliä meillä ei tehdä, ei tosin muitakaan vellejä. Mutta lihakeittoa, kesäkeittoa ja maitokiisseliä listalta sen sijaan löytyy kyllä.

Vierailija
564/717 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silakkapihvejä tai yleensäkkään silakoita

Muikkuja

Maksapihvejä

Kananmunakastiketta

Tillilihaa ( en tee tätä minäkään, kiitos ala-asteen).

Mikään ei ole niin herkkua kuin paistetut muikut, perunat ja munakastike 😋 mutta tätä aina hämmästellään ja ostetaan pastapussi, lisäineköntti nyhtöpöhtöö ja universumin laidalta raahattua mantelisoijamaitoa.

Kyllä meillä tehdään maksapihvejä ja kananmunakastiketta, mutta en yhdistä noita kahta ruokaa.

Vierailija
565/717 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruskea kastike vaikuttaa aikalailla kadonneen ruokapöydistä.

Tehdään meillä

Vierailija
566/717 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaalilaatikkoa?

Meillä tehdään

Vierailija
567/717 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Munuaispata, keitettyä kieltä, maksakastiketta. Munuaispata oli ihan mun herkkua lapsena!

Keitetystä kielestä,pitää meillä koko perhe, mutta yleisesti ottaen nykyäidit eivät tee lapsilleen ruokia, joita ei syödä enää myöskään koulussa (esim. kesäkeitto, silakkalaatikko, maksakastike, kanaviillokki ja se legendaarinen tilliliha) tai ruokia, jotka on helpompi ostaa valmiina (mm. verilätyt, maksalaatikko ja hernekeittokin taitaa olla itsetehtynä harvinaista, tosin näitä syödään eineksinä).

Meillä tehdään kesäkeittoa, kanaviillokkia, hernekeittoa. Kaikki mainitsemani ihan alusta asti itse valmistettua

Vierailija
568/717 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vihanneskeitot muuten ok mutta lapsiperheissä toivottomia, koska eivät pidä nälkää kuin puoli tuntia ja saat tehdä uudelleen ruokaa saman tien.

Leivästä ja proteiinilisästä kuullut? Meillä syödään esim. kasvissosekeittoa raejuuston ja leivän kera. Täysjyväleipää ei mitään pullamössöä. Niin ja laitan keittoon myös voinokareen tai oivariinia.

Vierailija
569/717 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole munkaan äiti mitään perunavelliä, silakkarullia tai maksalaatikkoa tehnyt kun olin lapsi. Enkä tee noita ruokia minäkään. Maksalaatikko tulee kaupasta eineksenä, muita ei löydy ruokalistalta.

Vierailija
570/717 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Härän häntä, maksakastike

Vierailija
571/717 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makaroonivelliä, kun lapsi on kipeänä.

Jauheliha- ja kesäkeittoa 5l kattilan, jota syödään monta päivää.

Vierailija
572/717 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei nykymammat tee mitään ruokia perheelleen, verilettuja tai pinaattilettuja, ja nakkeja ja jotain einesmuusia pöytään ei ehdi kun pitää selata facebookia

Nykymammoista en tiedä, mutta meillä ei ole koskaan tehty einesmuusia. Ei edes lapsuuden kodissa. Äiti teki verilätyt itse, ne minä ostan valmiina. Pinaattilätyt teen itse.

Vm-71

Vierailija
573/717 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei nykymammat tee mitään ruokia perheelleen, verilettuja tai pinaattilettuja, ja nakkeja ja jotain einesmuusia pöytään ei ehdi kun pitää selata facebookia

Nykymammoista en tiedä, mutta meillä ei ole koskaan tehty einesmuusia. Ei edes lapsuuden kodissa. Äiti teki verilätyt itse, ne minä ostan valmiina. Pinaattilätyt teen itse.

Vm-71

Perunamuusi on meillä mökkiruoka. Lidlin pussimuusia tein eilenkin illalla kun tultiin mökille.

Itse en syö muusia koulun kokkareklimppikammotuksen jälkeen mutta lapsille laitan, mökillä.

Vierailija
574/717 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekeeko joku Janssonin kiusausta? Kanaviillokkia? Kaalikeittoa? Mannapuuroa ja mehukeittoa?

Noita tehtiin mun lapsuudessa.

:

Itse tehty kanaviillokki on ihan huippuhyvää! :) Vaatii toki aikaa keitellä kana.. mutta kun keittää vaikka kaksi isossa kattilassa kerralla, saa samalla valmiit ainekset pakkaseen seuraavaa kertaa varten!

Minä keitän rintapalat ja niistä kastike.

Vierailija
575/717 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soseet!

Oma äitini teki itse hedelmä-, marja- ja vihannes/lihasoseet. Nykyään syötetään iskukuumennettuja, joissa ei ole kuin lisättyä synteettistä vitamiinia.

Lindströmin pihvit!

Kaalilaatikko!

Uuniohrapuuro. Ruispuolukkapuuro.

Minä tein vauvojen ruuat itse. Teen noita kaikkia mainitsemiasi itse. En koe vaivaksi.

Vm-71

Vierailija
576/717 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Munakokkeli

Täh? Tietenkin tehdään.

Vierailija
577/717 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soseet!

Oma äitini teki itse hedelmä-, marja- ja vihannes/lihasoseet. Nykyään syötetään iskukuumennettuja, joissa ei ole kuin lisättyä synteettistä vitamiinia.

Lindströmin pihvit!

Kaalilaatikko!

Uuniohrapuuro. Ruispuolukkapuuro.

Kaikki vauvasoseet tehtiin itse bamix-sauvalla soseuttaen, jopa naudanliha ja peruna, ja sitten pakastettiin annospusseissa. Kaupasta ostin vain luumusosetta, jos oli vatsa kovalla lapsella. Ruispuolukkapuuro maidon kanssa oli itselläni aamupuurona ennen kouluun lähtöä. Täytyypä tehdä huomenna pitkästä aikaa.

En ikinä soseuttanut perunaa ja pakastanut! Ei saanut tehdä niin. Lihat ja kalat valmistin ja soseutin. Laitoin jääkuutiomuotiin jäätymään ja sen jälkeen pussiin.

Kasvikset, juurekset keitin joka kerta tuoreeltaan siihen sitten sulatin vesihauteessa lihan, kalan tai kanan. Kanamunaakin laitoin. Imetin pitkään ja myös lypsin maitoa. Kun se lypsetty maito piti lämmittää, lämmitettiin se vesihauteessa. Meillä ei ollut, eikä ole vieläkään mikroa 😂

Vm-71

Vierailija
578/717 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensäkin silakkaruuat. Ihmiset ei niitä nykyään tee.Ennen tehtiin erilaisia ruokia niistä. Onkohan silakka edullista. Täytyykin tehdä niistä ruokaa jos ovat edullisia.

Vierailija
579/717 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidit ei tee enää niin paljon koska miesten tekemää on kykyään enemmän tarjolla.

Vierailija
580/717 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helmivelli ja makaronivelli on tainneet jäädä ruokapöydistä. Mummo laitteli noita meille lapsenlapsille 90-luvun alussa ja huononpuoleisesti menivät alas. Äiti ei niitä meille enää laittanutkaan.

Makaronivelliä pitää malttaa keittää tarpeeksi kauan, että se sakenee. Se ei suinkaan ole valmista, kun makaronit ovat kypsiä.