Listataan ruokia, joita nykyäidit eivät tee enää lapsilleen.
Kommentit (717)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Makaronilaatikko. En ainakaan itse tee.
Minä teen itse, paljon parempaa kuin kaupan eines. Ja aika nopeasti sen tekee.
Meillä ei siis syödä sitä ollenkaan, ei kaupan eineksenä eikä itse tehtynä. Lasagnea taas tulee tehtyä aina välillä, vaikka se viekin aikaa, mutta on sen arvoista.
Sama
Kokeilepa tomaattista makaronilaatikkoa. Se ei ole limaista kuten se munamaitoversio on.
Ei ole muna maito makaronilaatikko limaista. Laitan vain yhden munan ja 6,5 dl maitos 400 g makaroneja 400 g sika-nauta jauhelihaa.
Kyllä paras makaronilaatikko tulee munamaito kaksi munaa, lihafondi jonka sulatan veteen paistinpannulla jauhelihan jälkeen se antaa hyvän maun eli puolet tätä ja puolet munamaitoa. En käytä sikanautaa tulee liian rasvainen, samoin tumma makaroni,mutta on makuasia. Korppujauhoja päälle ja uuniin miedolla 200 astetta kunnes munamaito on hyytynyt eli n. 30 min?
Tuo on juurikin sitä limalootaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palstamammat syöttävät lapsilleen eineksiä, joten kaikki ruoat. Kalapuikkojen ja nugettien laittamista uuniin ei lasketa ruoanlaitoksi.
Mä olen tietty ikivanha äiti (63v) mutta kyllä mun tyttäret ja miniä (kuten poikanikin) tekevät varmaan 95% ruista itse. Ne "nugetitkin" broilerin fileestä siten kun meillä on aina tehty (jo 60 luvulla).
Jopa 21v opiskelijatytärkin tekee todella hyvää ruokaa itse, hyvä jos kerran 1-2 viikkoon jotain einestä kun on kotona töiden jälkeen klo 22 eikä ole edellispäivältä jäänyt mitään kunnon ruokaa.
Kotoahan tuo malli on saatu! Ovat tartuttaneet saman ruuanlaittoinnon ystäviinsäkin, siitä olen tyytyväinen. Jo trinrinö olivat meillä isolla sakilla tekemässä ruokaa.
Nuggetteja broilerin fileestä 60-luvulla? Broilerihan tuli laajemmin kauppoihin vasta 70-luvulla ja lähinnä kokonaisena pakasteena.
No 60 luvulla tietty käytettiin kanaa ja kokonainen ei ollut mikään ongelma. Siitä sai fileet erilleen, koivet, siivet jne. Nykyään broileria kun kanaa ei saa Suomessa. Ulkomailla onneksi saa vielä kunnon rasvaista herkullista kanaa.
Kuivailisitko meille sen "kana" ja "kanan" eron maussa. Minkälainen on "oikea" kana verattuna broileriin. Onko se pihalla tepasteleva muniva kana, jolta kaula katkaistaan ja pannaan pataan? Vai onko se kaupasta ostettu kananpoika, joka itseasiassa voi olla uros- tai naaraspuolinen.
Kana ei siis ollut kananpoika vaan ihan täyskasvuinen kana.
Eri
Niin, mutta mikä on ero maussa? Onko se täysikasvuinen muniva kana ja minkä ikäinen, kolmevuotias vai kymmenvuotias?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palstamammat syöttävät lapsilleen eineksiä, joten kaikki ruoat. Kalapuikkojen ja nugettien laittamista uuniin ei lasketa ruoanlaitoksi.
Mä olen tietty ikivanha äiti (63v) mutta kyllä mun tyttäret ja miniä (kuten poikanikin) tekevät varmaan 95% ruista itse. Ne "nugetitkin" broilerin fileestä siten kun meillä on aina tehty (jo 60 luvulla).
Jopa 21v opiskelijatytärkin tekee todella hyvää ruokaa itse, hyvä jos kerran 1-2 viikkoon jotain einestä kun on kotona töiden jälkeen klo 22 eikä ole edellispäivältä jäänyt mitään kunnon ruokaa.
Kotoahan tuo malli on saatu! Ovat tartuttaneet saman ruuanlaittoinnon ystäviinsäkin, siitä olen tyytyväinen. Jo trinrinö olivat meillä isolla sakilla tekemässä ruokaa.
Nuggetteja broilerin fileestä 60-luvulla? Broilerihan tuli laajemmin kauppoihin vasta 70-luvulla ja lähinnä kokonaisena pakasteena.
No 60 luvulla tietty käytettiin kanaa ja kokonainen ei ollut mikään ongelma. Siitä sai fileet erilleen, koivet, siivet jne. Nykyään broileria kun kanaa ei saa Suomessa. Ulkomailla onneksi saa vielä kunnon rasvaista herkullista kanaa.
Kuivailisitko meille sen "kana" ja "kanan" eron maussa. Minkälainen on "oikea" kana verattuna broileriin. Onko se pihalla tepasteleva muniva kana, jolta kaula katkaistaan ja pannaan pataan? Vai onko se kaupasta ostettu kananpoika, joka itseasiassa voi olla uros- tai naaraspuolinen.
Eri
Niin, mutta mikä on ero maussa? Onko se täysikasvuinen muniva kana ja minkä ikäinen, kolmevuotias vai kymmenvuotias?
No se varmaan kuule vaihteli. Meidän naapuri ainakin myi yleensä niitä iäkkäämpiä kanojaan halvalla.
Mitä minä muistan niin se kana oli ns kuivempi, tykkäsin enemmän kuin nykybroilereista, joita en syö.
-maksaa
-läskisoosia
-uunimakkara
-ruskea kastike
-kiisselit
-vispipuurokin harvinaista
-perinteiset keittoruuat (jauhelihakeitto/nakkikeitto/kesäkeitto jne)
-hauki ja ahven on vaihtunut loheen (joskus myös kuhaan)
Vierailija kirjoitti:
-maksaa
-läskisoosia
-uunimakkara
-ruskea kastike
-kiisselit
Teen vispipuuroa usein ja teinityttäret kalastaa haukia ja ahvenia.
Vierailija kirjoitti:
Sisäelin- ja veriruokia en tee. En edes tiedä, mistä esim. maksaa saisi.
Porkkanakeittoa meillä on usein.
Prismasta saa maksaa ja jauhemaksapihvit on ihania.
Vierailija kirjoitti:
-maksaa
-läskisoosia
-uunimakkara
-ruskea kastike
-kiisselit
Uunimakkara on lasten herkku.
[/quote]Kuivailisitko meille sen "kana" ja "kanan" eron maussa. Minkälainen on "oikea" kana verattuna broileriin. Onko se pihalla tepasteleva muniva kana, jolta kaula katkaistaan ja pannaan pataan? Vai onko se kaupasta ostettu kananpoika, joka itseasiassa voi olla uros- tai naaraspuolinen.[/quote]
Kyllä -70/80 luvulla syötiin paljon kanaa. -80 luvun alussa työpaikka keittäjä teki todella maukasta kanavilokkia joka sitten kypsytetty uunissa että sen maku parani ja paksuuntui se oli todella hyvää. Harmikseni kukaan ei saanut reseptiä niin yritin soveltaa sitä muttei tullut samanlaista eli tyydyin perinteeseen kanaviilokkiin. Kana ei ole rasvaista se keitetään hitaasti kypsyttäen mausteeksi juureksia ja vettä niin paljon että kana peittyy kokonaan kasviksien kanssa ( kasviksia voi olla melkein mitä vaan)Kun kana on kypsää ( monta tuntia keittoaika), niin perkaa lihat ja neste sihdin läpi survo talteen. Pilko kypsä kananliha ja valmista nesteestä kastike: voi nokare vehnäjauhoja ja suurusta kaada vettä sen verran että sakeutuu ( älä ruskista) sitten ruokakermaa 2 purkkia ja kananpalat joukkoon mausta currylla sekä puoli/ tai kokonainen kanafondi maun mukaan jos haluaa ripaus suolaa tai sitruunan mehu. Kastikkeen tulee olla paksua eli kypsyttäen hitaasti ja ei kun nauttimaan riisin kanssa. Kanaa sai ainoastaan kaupungissa pakasteessa tänä päivänä se on harvinaista ja broilerista se ei tule niin hyvä kun on rasvainen. Kokeilla kannattaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Makaronilaatikko. En ainakaan itse tee.
Minä teen itse, paljon parempaa kuin kaupan eines. Ja aika nopeasti sen tekee.
Meillä ei siis syödä sitä ollenkaan, ei kaupan eineksenä eikä itse tehtynä. Lasagnea taas tulee tehtyä aina välillä, vaikka se viekin aikaa, mutta on sen arvoista.
Sama
Kokeilepa tomaattista makaronilaatikkoa. Se ei ole limaista kuten se munamaitoversio on.
Ei ole muna maito makaronilaatikko limaista. Laitan vain yhden munan ja 6,5 dl maitos 400 g makaroneja 400 g sika-nauta jauhelihaa.
Muna maito makronilaatikko🤣
Yhdys sana virhe😅
Vierailija kirjoitti:
Kyllä -70/80 luvulla syötiin paljon kanaa. -80 luvun alussa työpaikka keittäjä teki todella maukasta kanavilokkia joka sitten kypsytetty uunissa että sen maku parani ja paksuuntui se oli todella hyvää. Harmikseni kukaan ei saanut reseptiä niin yritin soveltaa sitä muttei tullut samanlaista eli tyydyin perinteeseen kanaviilokkiin. Kana ei ole rasvaista se keitetään hitaasti kypsyttäen mausteeksi juureksia ja vettä niin paljon että kana peittyy kokonaan kasviksien kanssa ( kasviksia voi olla melkein mitä vaan)Kun kana on kypsää ( monta tuntia keittoaika), niin perkaa lihat ja neste sihdin läpi survo talteen. Pilko kypsä kananliha ja valmista nesteestä kastike: voi nokare vehnäjauhoja ja suurusta kaada vettä sen verran että sakeutuu ( älä ruskista) sitten ruokakermaa 2 purkkia ja kananpalat joukkoon mausta currylla sekä puoli/ tai kokonainen kanafondi maun mukaan jos haluaa ripaus suolaa tai sitruunan mehu. Kastikkeen tulee olla paksua eli kypsyttäen hitaasti ja ei kun nauttimaan riisin kanssa. Kanaa sai ainoastaan kaupungissa pakasteessa tänä päivänä se on harvinaista ja broilerista se ei tule niin hyvä kun on rasvainen. Kokeilla kannattaa.
... Sorry ei onnistunut " lainaaminen" tähän tekstiin kun vastasin toivottavasti saa selvää??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
... Sorry ei onnistunut " lainaaminen" tähän tekstiin kun vastasin toivottavasti saa selvää??Monta tuntia keittää kanaa? Kyllä siitä kumia saa aikaan.
makaronivelli
kanaviillokki
kyljykset
Meillä lapset tykkää makaronivellistä, mutta harvoin tulee tehtyä. Aika ravinneköyhää on.
Vierailija kirjoitti:
Tykkään ruskeasta kastikkeesta, mutta siitä ei ikinä tule kunnolla ruskeaa. Ne jauhot ei vaan ruskistu! Mikä menee vikaan? Laitan paljon voita, pari ruokalusikallista jauhoja ja yritän ruskistaa. Ne saa haalean värin ja kun lisään vettä, kastikkeesta tulee ihan vaaleaa ja vetistä. Ei sellaista paksua ja kunnolla ruskeaa.
Sulla on liikaa voita suhteessa jauhoihin.
joo, eivätt kyllä paljon enää laittle. Aikaa menee tuhottomasti, purkkeja ,purnujoita kattiloita ja patija -tiskiä! Tuntuu, että hienoja keittiöitä laitetaan ja mitään sekaisuutta ei siedetä. Kyllä kaalikääryleiden ja maksalaatikon aika on ohi, vaikka kuinka maukasta ja vitamiinipitoista olisikin -eihän niitä kukaan nykyäiti enää kerkeä tehdä, eivätkä edes osaa.
näin olen havainnut kun nuoria katsellut kirjoitti:
joo, eivätt kyllä paljon enää laittle. Aikaa menee tuhottomasti, purkkeja ,purnujoita kattiloita ja patija -tiskiä! Tuntuu, että hienoja keittiöitä laitetaan ja mitään sekaisuutta ei siedetä. Kyllä kaalikääryleiden ja maksalaatikon aika on ohi, vaikka kuinka maukasta ja vitamiinipitoista olisikin -eihän niitä kukaan nykyäiti enää kerkeä tehdä, eivätkä edes osaa.
Juujuu. Tätä sinä nyt täällä häiriintyneenä jankutat.
Kana on kana ja yleensä nylyään kaikkia kanoja sanotaan broilereiksi (vaikka eivät kanaa oik. olekaan). Broileri voi myös olla kukko(koska nopeasti lihotetaan ja teuraaksi kasvatetaan). Kana on loppuunmunitettu, siis munija kana,nainen. Niitä siis vaan pakkasesta nykyään,kska äideillä ei enää aikaa laittaa. Kana on paras ensin keittää vähän ja sen jälkeen uuniin. Voi laittaa myös kokonaisena ja paloitella uuninjälkeen. Kuoresta tulee rapea ja maukas, mutta pieni keittäninen sen takia,koska kana(vanha) on kuva ja siksi saa lisää mehevyyttä, kosteutta ,jonka uunissa sitten kypsyessään menettää. Muuten kanoja kannataa laitta aina väh. 2 kerrallaan, syömistä vähemmän niissä.Makua joku kyseli, niin se on niin paljon parempi, jopa vähän "riistamaisempi" noh, ei nyt ihan,mutta koska ei ole syötetty millään rasvaisella "kasva ja lihi noppeasti"-ruualla. On muninut muutaman vuoden ennen sitä. Siinä nyt se ero sitten!!
Eri